Ja gewoon je SG kortsluiten... dan resoneert ie uit om t maar zo te noemen.
Maar als je zegt dat je spark gap veel herrie maakt... misschien moet je gewoon je coil beter stemmen beetje kloten met de prim. aansluiting. En als je denk het dan ongeveer goed te hebben moet je wat aan je SG schroeven zodat ie nét wel vonkt. Dan heb je de langste streamers. 
Chris
ik weet wel hoe ik een tesla coil moet stemmen
jammergenoeg wil dat alleen niet helemaal werken
hij is nergens zo gestemd als het hoord blijkbaar
ik zou is willen weten hoeveel nF de condensator diek gemaakt heb is 
volgens mij is ie nog steeds te klijn (heb nu 4 glasplaten en 5 lagen aluminium
als ik aan het buitenste randje van me spoel ben dan is de vonk t langste maar ik kan dus niet verder ....
kortom meer glas meer alu big cap:P
edit:
ander idee, ik ga kijken hoe makkelijk het is condensatoren op te blazen...
nst is 7 kv ga met me restelijke condensatoren van me vorrige mmc lekker een 9kv mmc maken van 20 nF (Wat ik dus nodig heb)
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
ok dat hielp dus niet echt xD 5 caps naar de klote maar wel de tot nu toe beste resultaten 
vaagste vind ik dat ik meer dan in het midden van me primaire zit :|
hoe bedoel je ?
ik sluit gewoon alles aan en kijk bij welke wikkeling ik de langste vonken krijg 
denk trouwens dat me glascap gewoon veeeeel te klijn is 
de mmc Maakte veel meer herrie
Niet resonant, dus dat je prim en sec niet op res frequentie zitten maar op een harmonische frquentie waarbij je dus net precies een golflengte zit opgeschoven ofzo.. Snap? 
Chris
ja denk t wel
als je me nou nog uitlegd warom het zo erg is
?
weet er hier iemand toevallig de Dielectric
Constant van pp (polyprophylene)
mijn tweede poging:
http://www.youtube.com/watch?v=oUHqpFX48ww
het lukt! er kwamen vonkjes van minder dan een centimeter =_=
Toen haalden we de toroid eraf en de vonken waren ineens 5-10cm! (maar toch nog erg klein)
Hoe kan dat? ik dacht dat de toroid juist helpt de vonken groter te maken, blijkbaar betekent meer oppervlakte, minder grote vonken.
Of komt het doordat mijn spoel niet goed is afgestemd?
javatc zegt 6,5 winding, maar mijn spoel had maar 5,5 winding, moet dat dus nog bijwerken. Maak dat zoveel verschil? en daar staat dat het maar 100hZ scheelt, is dat erg?
Of komt het door mijn condensatoren? 3 x 2,2nf in serie voor de spanning (9kV) en deze 4 keer in parallel ( voor de capaciteit)
totale capaciteit = 2,9nF < komt het omdat het te weinig is? ( of komt het door de 10MegaOhm weerstandjes die ik parallel met elke van de condensator had gedaan?)
of komt het door mijn toroid, vandaag bij de gamma gehaald, 1,5 meter en de diamter is 11centimeter.
stats van mij coil:
http://download.yousendit.com/9EB5CB875F064E8F
je moet de terroid mee berekenen
hoe groter het oppervlakte vd terroid hoe kleiner de frequentie van de secundaire spoel + terroid is
dus hoe meer turns op de primaire spoel
mijn tesla deed net ook wat
had een condensator van insteekhoezen (10 stuks a 2 lagen) en alufolie gemaakt
klonk al heftiger tesla deed t ook hefiger tot t na 20 minuten blub blub deed en de sparkgap nix meer deed en de condensator bubbeltjes in de olie maakte met rook er in
Je toroid is veel te groot, zeker voor het vermogen wat je er met die NST in kunt duwen. Je condensatorbank lijkt me op het eerste gezicht wat krap.
Pak eens wat anders als topload ... 5 1/4 HD platter oid.
wat ik trouwens nog vaag vind:
ik haal makkelijk 20 cm naar een geground object (met die zelfmaak foliecondensator van daarstraks ookwel 30 cm ) maar op de terroid zelf gewoon de lucht in is t maximaal 3 cm (ook met scherp object zoals een punaise)
Misschien je BPS te laag? Streamers in open lucht moeten kunnen groeien, en daarvoor moet er met flinke regelmaat nieuwe energie toegevoerd worden.
De 20cm overslag naar aarde kan vanuit een enkele break (impuls) ontstaan. Een echte streamer groeit iedere break met een aantal cm. Als een opvolgende break te laat komt, is de streamer al weer gedoofd en zal deze nooit uitgroeien.
100-200BPS is redelijk normaal voor een TC.
hmm ik hoor me sg wel duidelijk knallen zegmaar (dus met rust er tussen ) maar t gaat wel heel erg hard hoor
maar alsnog vind ik vaag dat me tesla maar niet boven de 200 kv uit wil 
kan het zijn dat ik me primaire niet op hout had moetne maken ????
http://www.youtube.com/watch?v=BiUlqecQKUo dis wel geinig
ik heb voor de lol mijn SG is vergleken met de klang van een paar anderen van youtube
is idd wel een vlink verschil
Op 28 februari 2007 22:45:01 schreef KillerB the Supreme:
Misschien je BPS te laag? ...
Hoe krijg ik de BPS omhoog?
Op 28 februari 2007 21:21:07 schreef Electrogek:
je moet de terroid mee berekenen ..
owh ik zie het al,kwas vergeten de toroid te adden, thnx
Op 28 februari 2007 21:26:06 schreef Sine:
Je toroid is veel te groot, zeker voor het vermogen wat je er met die NST in kunt duwen. Je condensatorbank lijkt me op het eerste gezicht wat krap.Pak eens wat anders als topload ... 5 1/4 HD platter oid.
Me toroid is te groot, kleiner maken? of kan ik iets anders doen om het te compenseren?
wat bedoel je met 5 1/4 HD platter?
p.s mag ik twee neontrafo in serie doen? eentje van 1,6kV en een van 6kV?
mag ik ook verschillende soorten condensatoren in serie/parallel schakelen zonder problemen?
want ik heb nog wel 10nF, 400volt nog liggen. om de caps te vergroten.
en die 10megaohm weerstand in parallel met de condensatoren, dat niet teveel? of maakt het niets uit?
als je zelf een condensator wil bouwen ...
welke folie kan je dan het beste kiezen (als het kan goed verkrijgbaar)
edit:
krijg trouwens dit uit de spark gap berekeningen
0.5 [cm] = Gap Spacing Between Each Electrode
990 [peak volts] = Charging Voltage
10080 [peak volts] = Arc Voltage
35899 [volts] = Voltage Gradient at Electrode
20159 [volts/cm] = Arc Voltage per unit
1018.1 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
4.483 [ms] = Time To Arc Voltage
223 [BPS] = Breaks Per Second
1.02 [joules] = Effective Cap Energy
366032 [peak volts] = Terminal Voltage
227 [power] = Energy Across Gap
58.4 [cm] = Static Gap Spark Length (using energy equation)
oeh, ik was naar iets anders op zoek, ik wam het teslacoil topic tegen, en het begint gelijk weer te kriebelen, ik moet en zal er een bouwen (maar heb dr eigenlijk geen geld voor..)
wat ik mij afvraag, als je een solid state hebt, (lijkt mij het meest effectief/efficient?) hoe krijg je de schakeling dan zo dat je de primaire op de goede frequentie maakt met een kleine antenne naar de secondaire (of zo iets, dat las ik ergens in deel 7 geloof ik)
ik heb nl niet zoveel verstand van halfgeleiders enzo..
wellicht dat ik binnenkort vast een begin maak met zelf een condensatorbank in elkaar te klussen van plastic en alu folie (bier drink ik niet, die valt dus af), ik heb in de schuur (ze zijn van mn vader) een heleboel hele grote condensators staan, maar denk dat die niet geschikt zijn (zijn geloof ik gepolariseerd, dat werkt dus niet...) zal er nog eens naar kijken.. ik ga ook op zoek naar wat defecte magnetrons, zitten leuke caps in, en ook mooie trafo's.. (alleen zijn die wel wat gevaarlijker, maar met goed gebruik is dat toch wel te doen? (ballast ervoor, en vantevoren goed bedenken hoeveel ballast er dus nodig is. etc.)
dat met die condensatoren kun je beter laten:
zitten meestal diodes in en ze kunnen niet echt tegen HF
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Je BPS wordt voornamelijk bepaald door de capaciteit van de condensator, de stroom die je trafo levert, en het overslagpunt van je sparkgap.
Capaciteit hoger -> BPS lager
Stroom hoger -> BPS hoger
Sparkgap opening groter -> BPS lager
Ik stelde mn sparkgaps altijd af door deze parallel over de NST te zetten (zonder alle andere componenten dus). Met de NST op volle spanning zette ik de sparkgap zo, dat deze dan net oversloeg.
Op die manier wordt de NST nooit te zwaar belast, en heb je toch redelijk veel energie per 'bang'.
Voor zelfbouw condensatoren kun je kijken naar LDPE. Ik heb er ook een aantal gebouwd, maar tviel toch altijd tegen. Die dingen begeven het gewoon te snel en het rendement ligt vrij laag. Tis natuurlijk wel een van de goedkoopste methodes
@ Elektrogek
Ik heb nog een paar filmpjes van Steve Conner z'n musical DRSSTC's =)
http://www.youtube.com/watch?v=NZbM600bJy8
http://www.youtube.com/watch?v=Xf2BVhf3W_w
Voor je plate cap kun je het beste LDPE gebruiken (bijv. gebruikt in boterhamzakjes)
Ik heb in mijn plate cap geloof ik iets van 1mm (5 boterhamzakjes met twee kanten) per alu velletje en had er een stuk of 30 a 40 allu velletjes in zitten... weet niet meer precies. Dus het is erg tijdrovend werk om te maken maar de capaciteit is ook zielig laag. Alhoewel.. ik had m geladen over m'n NST. Toen dacht ik 'm maar ff voor de zekerheid te ontladen, maar dacht dat ie toch wel leeg zou zijn.
Schrok ik ff toen die knal zei bij het aanraken van een geaard punt. 
Maargoed, even ter vergelijking:
- Plate cap gaf 15 cm vonkjes
- MMC heeft 75 cm vonkjes
Duidelijk? 
Je moet er een beetje mee oppassen dat je dielectricum dik genoeg is zodat je geen overslag krijgt tussen je alu platen.
Maar de boel onderdompelen in olie doet ook al een hoop wonderen, wat ik niet eens heb gedaan. 
Op de site van Herb kan je wat vinden over de zelfbouw van een plate cap. Daar heb ik toen veel aan gehad. =)
http://home.wtal.de/herbs_teslapage/constr.html
Chris
[Bericht gewijzigd door coaster_chris op ]
het verschil is dus dat je met een plate cap zelf kunt kiezen hoe dik die laag is (en daarmede de capaciteit en belangrijker dus de voltage-verdraagzaamheid beinvloed.. en je dus geen ziekelijk hoge hoeveleheid condensatoren nodig hebt om in serie te schakelen omdat ze maar 1000V aankunnen.. (toch?)
(je kan je plate cap altijd nog in serie schakelen, gaat de verhouding alu en plastic wat meer naar elkaar...)
plastic kan ik gratis krijgen, alu folie voor 75 cnt per 20 meter (bij 30 cm))
Ik heb gister even 4 strings van 10 caps gemaakt. Eerst een leuk spacertje van 4mm gemaakt (ik wilde ze niet tegen elkaar, en 4mm lijkt me genoeg als je 3kV/mm in het hoofd houdt). Nu alleen nog even met dat plexiglas klooien en dan is dat ding af.
Toroid heb ik ook weer uit elkaar gehaald (niet helemaal). De aluminium afvoerbuis zat met alu-tape aan de houten plaat in het midden vast, maar is na een half jaar stil liggen los gekomen, dus ik ga het maar even kitten of zo.
(alu-tape geleidt toch ook wel aan de onderkant?)
Dan moet ik alleen nog de andere dingen opnieuw doen:
-een nieuwe secundaire wikkelen (dit keer lekker strak aantrekken de koperdraad, ging vorige keer mis.., het ging helemaal over elkaar heen zitten omdat er nog beweging in zat),
-de MOTstack van betere aansluitpunten voorzien, nu zijn het kroonsteentjes :|, en ff testen of of hij het nog doet
-de primaire opnieuw maken, en dat gaat moeilijk worden.
Ik had eerst namelijk plexiglas plaatjes (4mm dik) afgezaagd en gaatjes in geboord (8mm.. niet zo slim met een buis van ook 8mm). Dit ging al snel breken, laat staan dat ik de buis goed kon buigen.
Nu zit ik dus met een buis die redelijk stug is, en ik wil nu gaatjes van 9mm (zijn daar wel boortjes voor) in een platte snijplank boren (HDPE toch?) en dan opnieuw proberen. Probleem is dus die stugheid, kon ik niet de buis verhitten zodat ik hem (na afkoelen?) weer goed kon buigen?
een andere optie is dat ik inkepingen van 9mm maak in houten planken, waar ik de buis dan in kan leggen, stugheid is minder belangrijk dan, maar nog steeds irritant.
Please help me 
Om maar bovenaan te beginnen...
Je alu tape geleidt gewoon. Ik had al het een en ander verteld over je toroid.
Wat je het beste kunt doen met die buis is het gewoon rond buigen daarna de uiteindes met alu tape aan elkaar plakken. Zorg er voor dat je het tape goed in de groeven wrijfd, dan blijft het goed zitten.
Vervolgens zaag je een crikel op maat uit hout o.i.d. en die beplak je met alufolie. Dan leg je in het midden van je donut van afvoer buis een verhoging waar op de cirkel kan steunen zodat ie precies in het midden ligt. Vervolgens kit je heel de rand dicht en wrijf je het goed tussen de rand.
Boel laten drogen... omdraaien en vervolgens ook de andere kant dicht kitten.
fototje van hoe ik m'n toroid heb gefixed
Voor je prim. weet ik het niet echt. Ik heb bij mij maar gewoon gestript instalatiedraad gebruikt. en dat in een houten frame... Ik heb echt geluk want heb nogsteeds geen doorslag gehad tussen m'n windingen! 
Ik denk dat je idd het beste gewoon HDPE kunt gebruiren ofzo. Maar om die buis door gaten heen te friemelen... dat sucked echt. Ik ben met mijn flexibele instalatiedraad toen ook echt uuuuuren bezig geweest.
Ik zou gewoon van bovenaf gaten in zagen en dan heel de spoel er zo in druken. Moet je zelf maar iets verzinnen om de boel vast te klemmen. Misschien beetje taps afzagen, of tierips dr om heen, met nylon bouten er een blokje bovenop schroeven, verzin iets...
Succes iig! 
Het begint bij mij ook weer zwaar te kriebellen... alleen voordat ik verder kan moet ik van mijn pa persé de boel afzekeren omdat hij te bang is dat er op een verkeerde moment (ivm. z'n werk) een zekering uit gaat. Zeiksnor... 
En nog even een vraag... is er iemand die goed geïsoleerd HV draad zou kunnen regelen? Het moet mimaal 8kV aan kunnen.
Ik gebruik nu instalatiedraad, kan wel flink wat A's hebben, maar de isolatie is natuurlijk 3 keer flut! 
We zitten trouwens alweer op pagina 30.... tijd voor een nieuwe toch? 
Chris
ehm :
wat goed als hv draad werkt is instalatiedraad door aquariumslang heen

ik ga weer is een kleine tabletop maken 
Op 2 maart 2007 12:14:30 schreef coaster_chris:
Voor je prim. weet ik het niet echt. Ik heb bij mij maar gewoon gestript instalatiedraad gebruikt. en dat in een houten frame... Ik heb echt geluk want heb nogsteeds geen doorslag gehad tussen m'n windingen!
Ik heb dezelfde soort prim. Zelf gestripte instalatiedraad.
Hoeveel ruimte heb je tussen de wikkelingen? ik wil natuurlijk ook geen doorslag hebben.
Welke capaciteit moet ik eigenlijk nemen voor mijn condensatoren. Dit is mijn coil:
Of moet ik gewoon een capaciteit nemen en deze in javatc stoppen? en dan de prim spoel daarop afstellen?
----------------------------------------------------
Secondary Coil Inputs:
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
3.75 = Radius 1
3.75 = Radius 2
0 = Height 1
37 = Height 2
740 = Turns
0.05 = Wire Diameter
Top Load Inputs:
Toroid #1: minor=11, major=38, height=45, topload
Secondary Outputs:
401.56 kHz = Secondary Resonant Frequency
90 deg° = Angle of Secondary
37 cm = Length of Winding
20 cm = Turns Per Unit
0 mm = Space Between Turns (edge to edge)
174.36 m = Length of Wire
4.93:1 = H/D Aspect Ratio
15.31 ohms = DC Resistance
18745 ohms = Forward Transfer Impedance
18577 ohms = Reactance at Resonance
0.304 kg = Weight of Wire
7.363 mH = Les-Effective Series Inductance
7.145 mH = Lee-Equivalent Energy Inductance
7.552 mH = Ldc-Low Frequency Inductance
21.335 pF = Ces-Effective Shunt Capacitance
20.335 pF = Cee-Equivalent Energy Capacitance
35.431 pF = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.1108 mm = Skin Depth
17.839 pF = Topload Effective Capacitance
73.7 ohms = Effective AC Resistance
252 = Q
(p.s waarom gebruiken mensen
deze soort caps niet bij tesla spoelen?
Je moet je cap afstemmen op je trafo. Een te grote cap sloop je je trafo mee.
Hiermee kun je het ongeveer bekijken, alhoewel het niet zo nauw komt.
http://deepfriedneon.com/tesla_f_calctranscapmatch.html
Volgens deepfriedneon zou ik een cap van 18nF moeten hebben en ik heb een MMC van 30 nF... 
Dus het is slechts een richtlijn, hangt ook gewoon af per trafo.
En eeehm hoeveel ruimte ik er tussen heb weet ik niet uit m'n hoofd. Maar ik heb ook een flat coil, die van jou was helical toch?
Ennuh zulk soort MKP caps zijn wel geschikt hoor... die worden ook gebruikt!
http://www.hoelscher-hi.de/hendrik/hv/tesla/cap.jpg
Je moet bij je caps goed kijken of ze de spanning aan kunnen, of de cappaciteit groot genoeg is en of ze geschikt zijn voor pulse gebruik. 
Chris
[Bericht gewijzigd door coaster_chris op ]