ben nu bezig om genoeg mot's te verzamelen voor driefasen
en dan mechanische gelijkrichting maar dat is erg kritisch

Mechanische gelijkrichting !?

Dat is wel heel hefig ...

Ideaal voor deze toepassing zouden een zestal kwikdamp diodes zijn, die doen niet zo moeilijk over spikes en kickback.

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

ik zit nu in het lab van de school, de vonken slaat goed over op de vonkenbrug.

maar ik denk dat de condensatoren bij mij niet werken.

0,01µF 400volt

ik heb ze in serie geschakeld 16 x 400 = 6400 volt
capaciteit is wel erg klein geworden, 0,1nF d8 ik.
daarom werkt het niet.

ik heb ook weerstandjes van 1kOhm aan elk condensator parralel geschakeld, aan mij werd gezegd dat als ik dat niet doe, de condensatoren opgeblazen word.

Ik ga zo naar de electroboer, wat precies moet ik tegen hem zeggen? gewoon van, mag ik een condensator van 6000v,10nF (mijn hoofdtrafo = 6volt 30mA)

edit: net gebeld, ze hebben maar max 630volt, maar wel enkelen tot tientallen nF. (muco bv en rotor bv in amsterdam)

ik heb nu deze bij BACO besteld:
Keramische hoogspanning condensatoren, 2200Pf-3Kv, twee stuks voor € 1,50. ik heb er 12 stuks van besteld.

ik doe ze in serie en parallel om de spanning en capaciteit te verhogen, 3 in serie en deze nog drie in parallel. khoop dat ze snel binnenkomen

[Bericht gewijzigd door ccy op ]

Na zeer lange tijd stilte hiero durf ik me bijna niet meer te vertonen hier. Ik lees nog steeds stiekem mee maar ik ben enorm teleurgesteld over mezelf. Ik krijg mijn teslacoil maar niet aan de gang. Met aan de gang bedoel ik vonken langer dan 10 cm met topload en alles erop en eraan.

Als uiterste redmiddel heb ik een nieuwe kleinere secundaire gemaakt met houder en primaire. Maar ik heb de nst, vonkbrug en topload niet overgezet omdat ik bang ben voor weer een flop :(

Stiekem een vraagje voor personen die in de buurt van Beek, Geleen of Sittard ofzo wonen die toevallig een werkende teslacoil hebben staan waar ik eens even kan komen spieken om wat nieuwe moed bijeen te rapen...

Reden van posten hiero, ik heb een oude magnetron beroofd van zijn ingewanden. Die had die toch niet meer nodig :P

Ik zal effekes wat foto’s posten van het bakbeest.

Hier is een totaalaanzicht van het geheel:
http://home.planet.nl/~mull0352/MOT/totaalaanzicht.jpg

Hier is het typeplaatje van de trafo
http://home.planet.nl/~mull0352/MOT/typesticker.jpg

De afmetingen:
hoogte
http://home.planet.nl/~mull0352/MOT/hoogte.jpg

lengte
http://home.planet.nl/~mull0352/MOT/Lengte.jpg

breedte
http://home.planet.nl/~mull0352/MOT/breedte.jpg

http://home.planet.nl/~mull0352/MOT/condensator.jpg
De bijbehorende condensator. Aan dat oogje op de voorgrond links zit een diode die naar de behuizing ging. Ik neem aan dat het de HV diode betreft.

Maargoed eerst nog effe wat lezen en me verdiepen in de werking en begrenzing van dit beestje. Dan effe wat spelen met een jacobsladder. Zoeken voor een 2e erbij en dan de nst van de grote teslacoil op de kleine zetten. Zorgen dat ik die aan de gang krijg en de toekomstige motstack op de grote...

Op 20 februari 2007 23:56:29 schreef Sine:
[...]
Ideaal voor deze toepassing zouden een zestal kwikdamp diodes zijn, die doen niet zo moeilijk over spikes en kickback.

Ja ik zag op you tube ook een filmpje van iemand die werkt met buizen voor gelijkrichting.
Maar ja zie maar eens buizen voor dat vermogen en die spanning te vinden
500 mA bij iets over de 10Kv
en dan drie fasen
Zou wel mooi zijn als ik daar drie dikke buizen voor vond das meteen een stuk eenvoudiger.

weet je nog een adresje :P

Aah, mooie magnetron.
morgen kijk ik ook fftjes wat er allemaal inzit, dan heb ik een magnetron geregeld. ik zoek condensatoren die bij me spoel werken, dus ff kijken wat ik erin kan vinden.

ik zal later een filmpje neerzetten met mijn gefaalde poging. er kwamen geen vonken uit de sec.
alleen vonkenbrug ging vonken..en daar bleef het bij.
ik hoop dat het aan me condensatoren lag...

Op 21 februari 2007 16:47:52 schreef Sparks:
[...]

Zou wel mooi zijn als ik daar drie dikke buizen voor vond das meteen een stuk eenvoudiger.

weet je nog een adresje :P

Misschien ook nog wel ... die krengen raak je toch aan de straatstenen niet kwijt ;) zal eens rondmailen voor je ...

Dat zou wel heel erg mooi zijn.
scheeld een hoop gedoe met synchroniseren en 10 Kw sleepcontacten maken
Dan ga ik over op een traploos regelbare rsg kan ik mooi de beste bps regelen voor vonken langer als die van fry :P

ik wacht in spanning af :D

Zo.. na een lange, lange tijd toch maar weer eens van me laten horen ;) Ik heb de tesla coil eigenlijk nooit afgekregen, ik had de zelfmaak condensator opgeblazen, en sindsdien is hij vanwege drukte rondom studie in verval geraakt.

Maar gister heb ik de condensators (mmc dingen.. die ronde witte) maar weer eens uit de kast gehaald. Mooi zitten buigen enzo, klaar om te solderen, alleen wilde ik eerst even wat plexiglas plaatjes zagen. Ik weet niet waarom, maar plexiglas werkt nooit mee. Dit was alweer de tweede plaat die ik kapot gemaakt heb :P

Verder vraag ik me nu eigenlijk af hoe ik die 4 strings van 10 caps het beste kan maken. Ik heb 10mm messing schroefdraad en moertjes/ringetjes enzo. Iets als dit vind ik eigenlijk wel heel erg overdreven, en op de foto's van jullie TC's kan ik niet echt zien hoe het in elkaar steekt ;)

So... how did you do it?

EDIT:
up-close shot van de MMC mag ook ;)

Hm....we hebben dus de lengte van de sec spoel verkleind. nu naar ~35 cm. (want de diameter was 7.5cm) we hebben toen weer aangesloten. we kregen geen vonken te zien maar toen ik het draadje van de sec aan de bovenkant ging aanraken, kreeg ik wel een schok. De lengte van de spoel was dus zo belangrijk dat het geheel uitmaakte of er wel of geen stroom kwam bij de sec spoel.

ik ben nu wat meer te weten gekomen:

om de frequentie te bereken
moet je de zelfinductie van de prim spoel berekenen en de capaciteit van de condensatoren berekenen (klopt het?)
de freq van de sec. moet gelijk zijn aan deze, tog?

zelfinductie bereken je zo:

L= (NR)²
9R +10 H

http://home.wtal.de/herbs_teslapage/design.html

[Bericht gewijzigd door ccy op ]

Het allllllllllllleeeeerrrrr alllleeeerrrr belangrijkste van een Teslacoil is resonantie!!!

Je primaire circuit moet dezelfde oscillatie frequentie hebben als je secundaire!

Primaire circuit = L-C kring van tankcap en primaire spoel
Secundaire circuit = L-C kring van secundaire spoel en capaciteit van topload naar aarde (daarom moet je de onderkant van je secundaire ook aarden!)

Als je alle gegevens invoert in javatc, dan kun je zien wat de frequentie van je primaire en secundaire circuit. Ook geeft ie aan hoeveel procent hij "gedetuned" is.
Heb je niet alle gegevens paraat, maar heb je wel zin in meten, dan kun je de osccilatie frequenties ook meten (dan weet je of je in de goede richting zit). In een van de vorige topics is dit uitgebreid aan bod gekomen. Scoop en functiegenerator zijn dan een vereiste.
Afstellen ( "tunen" ) van je coil doe je door op je primaire spoel een verplaatstbaar aftappunt te maken. Je veranderd dus de frequentie van je primaire circuit.

Hoe je de coil moest stemmen stond uitgebreid op Richie Burnett's site geloof ik. Maar die is nu niet meer bereikbaar. :(

Maar jongens kom op, wie heeft zin en de mogelijkheid om een Teslathon te organiseren!? Das echt lang geleden, en het lange licht zijn komt er ook weer aan! :(

Chris

hee mensen

t is vakantie :D:D:D:D
ik ga oook weer is aan de slag

heb me big tesla is ff van de zolder gehaald

is kijken of ik er mischien wat zinvols uit kan krijgen (vorrige vakantie wou het niet alles vloog in de fik en de mmc vonkte overal over)

http://www.ctc-labs.de/phpBB2/viewtopic.php?p=9359&sid=fe4ec7c1d58…

als we het over associaal hebben (beneden die fotos)
die gast pompt 20kW door 6 mots

Ik heb een tesla gemaakt voor mijn profielwerkstuk, die het gelukkig boven verwachting goed doet(en ik zal binnenkort natuurlijk wat foto's posten).

Omdat ik ook de theorie moet begrijpen heb ik een
een stukje "theorie" bedacht en ik zou graag horen wat jullie er van denken (als het onzin is of niet:))

Rondom de toroid zullen een hoop elektronen zich bevinden die "uitgesproeid" worden door de geladen toroid. een enkelelektron wat vlak in de buurt van de toroid zit zou (denk ik) een kracht moeten ondervinden van het groot elektromagnetisch veld rondom de toroid. dit velt wisselt met een hoge frequentie en naar mijn idee zou het elektron dus om de beurt aangetrokken-afgestoten worden en een soort van trilling gaat uitvoeren. op dit heen en weer pad is het elektron in het vermogen om andere atomen te ioniseren en dit doen heel veel elektronen. op dat moment komt er een hoeveelheid geioniseerde lucht rond de toroid te hangen en zou het ontstaan van een bliksem aanzienlijk makkelijker worden gemaakt.

Ik weet niet of het kan kloppen of dat dit gewoon onzin is.

Graag jullie reacties.

Aahhh vette shit op die duitse site, dat zijn polepig tafrelen! :P

En nog iets anders:
http://img213.imageshack.us/img213/9403/kaskade1by4.jpg
Doppelmayr... Die ken ik! Die bouwen (flut)attracties. :D

Chris

Op 23 februari 2007 18:23:56 schreef KillerB the Supreme:
Het allllllllllllleeeeerrrrr alllleeeerrrr belangrijkste van een Teslacoil is resonantie!!!

...

Ja dat heb ik wel gemerkt ja
Bedankt voor je reactie, ik zie namelijk echt heel veel sites erover en zie door de bomen het bos niet meer. ik ben net zoals velen gefascineerd geraakt door de vele fotos van tesla spoelen, en ben zo op zoek gegaan naar informatie. Ik weet eigenlijk weinig af van elektronica een eerlijk gezegd ook erg weinig over resonantie en zelfinductie. Op school krijgen we slechts magnetische flux en Lorenzkracht. Condensatoren en zelfinductie hoort niet meer bij examen stof had ik van de leraar gehoord. Ik moest dus zelf in het stof bijten!

Dit is in iedere geval mijn sec spoel:
Secondary Coil Inputs:
----------------------------------------------------
Current Profile = G.PROFILE_BARE
3.75 = Radius 1
3.75 = Radius 2
0 = Height 1
37 = Height 2
740 = Turns
0.05 = Wire Diameter

768.84 kHz = Secondary Resonant Frequency
maar wat die andere waardes betekent weet ik niet.
Ik zie zelfinductie in microhenri en capaciteit in picofahrad. deze moeten overeenkomen met de waardes van de prim spoel, of kan ik deze laten als ik de frequency maar goed heb?
5.473 mH = Les-Effective Series Inductance
4.331 mH = Lee-Equivalent Energy Inductance
7.552 mH = Ldc-Low Frequency Inductance
7.916 pF = Ces-Effective Shunt Capacitance
6.269 pF = Cee-Equivalent Energy Capacitance
22.611 pF = Cdc-Low Frequency Capacitance
De prim coil heb ik zomaar eromheen gewikkeld, dat blijkt niet zo slim te zijn.
Primary Coil Inputs:
6.75 = Radius 1
11 = Radius 2
0 = Height 1
5 = Height 2
7 = Turns
0.12615 = Wire Diameter
0.005 = Primary Cap (uF)
0 = Total Lead Length
0 = Lead Diameter
Primary Outputs:
Primary Outputs:
696.24 kHz = Primary Resonant Frequency
8.95 % high = Percent Detuned

het scheelt niet zo veel tog? wat moet ik doen om de frequency 768hz te maken?
ik moest hier de capaciteit voor mijn condensatoren invullen, ik zie mensen met 5nF voor mijn soort tesla spoel, dus deed ik dat. hoeveel capaciteit heb ik eigenlijk nodig?

Mijn nst is 6kV, dus ik moet dus zorgen dat mijn condensatoren de 6kv aankan, voor de veiligheid breid ik uit tot 10kV. Dus ga ik mijn condensatoren in serie (voor de voltage) en parallel (voor de capaciteit) schakelen. ik heb 2,2nf-3Kv besteld bij baco. drie in serie 0.73nF, 9kV
en dan vier van deze in parallel: 2.93nF, 9kV

Transformer Inputs:
220 [volts] = Transformer Rated Input Voltage
6000 [volts] = Transformer Rated Output Voltage
30 [mA] = Transformer Rated Output Current
50 [Hz] = Mains Frequency
220 [volts] = Transformer Applied Voltage
0 [amps] = Transformer Ballast Current
0 [ohms] = Measured Primary Resistance
0 [ohms] = Measured Secondary Resistance

is dit wel goed ingevuld? Is mijn spoel hiervoor geschikt? of moet hij korter? breder?

768.84 kHz = Secondary Resonant Frequency
696.24 kHz = Primary Resonant Frequency

Is nogsteeds detuned....
Probeer de autotune functie eens. :)

Chris

[Bericht gewijzigd door coaster_chris op ]

Jep, autotune, erg handige functie. Wat javatc dan doet is het aantal windingen van je primaire aanpassen, de rest van de gegevens laat ie hetzelfde.

De inducties en capaciteiten van secundaire en primaire hoeven absoluut niet overeen te komen. Het gaat puur om de frequentie.

Het nadeel van een dergelijk kleine coil (met hoge frequentie) is dat ie snel ontstemt raakt. Je hand bewegen op een meter afstand van de toroid kan de frequentie al met 50kHz doen stijgen/zakken. Bij grotere coils heb je hier relatief minder last van.

Neem overigens niet zomaar van die kleine condensatoren voor high-voltage. Heb er hier ook een boel liggen, 15kV 1nF, zijn absoluut ongeschikt als tank condensator. Wel goed te gebruiken voor ontstoor filter. Pak dan liever een bottlecap of plate stack cap.

OMG
dan denk je aan je tesla kan werken missen er 2 codnensatortjes vd mmc :(
:| zou bij god niet weten waar die zijn

Het wordt weer wat drukker hier.

@dj Tjerk ik zal morgen even een plaatje schieten van mijn mmc vrij eenvoudig 4 draadeinden en wat plexi
weerstanden doe ik niet aan das voor mietjes:P

Ja dat tunen van een tc
Ik volg altijd de strategie het ding berekenen in java
dan bouw ik de telsa primaire en secundaire spoel
Vervolgens meet ik die exact op
dat voer ik dan weer in op java tc
(tesla op papier en in praktijk scheeld hier nog wel eens een winding of cm )
Dan komt daar weer een getal uit vervolgens zorg ik voor wat meer capiciteit in de primaire en dan kan ik de zaak mooi tunen met een tap op de primaire
en dat is dan een kwestie van de coil aan weer uit
een beetje de priamire tap verzetten de coil weer even aan

Je kunt overigens ook de frequenties bepalen met een scoop en een frequentie generator

etc etc totdat je de maximale output bereikt hebt
en dan vaak nog wat klooien met de sparkgap om nog iets meer eruit te frutten

Ik ben overigens met een vttc bezig
Ik had mijn buisje toch voor een ander experiment weer even uit de mottenballen gehaald.
Ik ben nu aan het prutsen met de primaire en de grid feedback coil
Dat wil nog niet helemaal lukken Ik zit wat te stoeien met het aantal wikkelingen in de feedback
Ik had toen ooit eens een testcoiltje met die zelfde buis dat ging als de brandweer maar het wil me nu maar niet lukken.....
mwah de aanhouder wint!!!

hmmz verlept

heb is ff alles omgegooid en gewoon 0.002 µF cap van mijn kaarsvetcoil aangesloten op me grote coil

weliswaar vonken (20 cm naar aarde) maar daar hebben we geen reet aan :P

zit nou te denken de primaire om te gooien (20 wikkelingen op een 30 cm diameter buis van 4 cm hoog)

iig is het de test waard (dan zou de tesla niet meer ontstemd zijn) maar lijkt me niet dat je veel hebt aan een tesla met maar 0.002 µf als condensator :P

edit:

nieuwe primaire is in de maak en bijna klaar (vanavond lekker testen :P)

ik verwacht niet teveel met zon kleine condensator maar desnoods kan ik nog altijd de wikkelingen halveren en dan de capaciteit weer omhoog doen :P

[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]

Rondom de toroid zullen een hoop elektronen zich bevinden die "uitgesproeid" worden door de geladen toroid. een enkelelektron wat vlak in de buurt van de toroid zit zou (denk ik) een kracht moeten ondervinden van het groot elektromagnetisch veld rondom de toroid. dit velt wisselt met een hoge frequentie en naar mijn idee zou het elektron dus om de beurt aangetrokken-afgestoten worden en een soort van trilling gaat uitvoeren. op dit heen en weer pad is het elektron in het vermogen om andere atomen te ioniseren en dit doen heel veel elektronen. op dat moment komt er een hoeveelheid geioniseerde lucht rond de toroid te hangen en zou het ontstaan van een bliksem aanzienlijk makkelijker worden gemaakt.

Klinkt als onzin, maar kan het door mijn gebrekkige kennis ook fout hebben.

Ik denk dat het een soort van elektrisch veld is tussen toroid en aarde, en dat het minder te maken heeft met het magnetisch veld iig. In de lucht zitten altijd vrije elektronen, vrijgemaakt door allerlei soorten straling. Door een sterk genoeg elektrisch veld kunnen deze elektronen worden versneld (beeldbuis principe) om andere atomen ook te ioniseren (vooral O2 en N2) --> een boel geioniseerde lucht. (

Als de lucht is geioniseerd, zal er door de geladen deeltjes in de lucht (net als in een oplossing van zout in water, evenveel plus als min deeltjes, maar er zijn geladen deeltjes) een stroom geleid kunnen worden.

De grote stroom van lading, verlaagt het potentiaalverschil van de toroid met de grond (als het goed is kost dit nou weer geen energie, het is meer dat de potentiele energie verdwijnt in warmte door de weerstand van lucht me thinks), en de bliksem houdt op te bestaan omdat het elektrisch veld nu niet sterk genoeg meer is om vrije elektronen hard genoeg te versnellen.

De vrije elektronen en de kernen komen nu weer samen (het kostte energie om elektronen uit hun baan te krijgen; ze hebben een negatieve potentiele energie in een baan, om ze eruit te krijgen moet je aanvullen tot 0V --> vrij elektron; de energie daarvoor komt van de snelheid van een elektron die weer verkregen is door de arbeid verricht door het elektrisch veld tussen toroid en aarde), en hierbij komt dan weer straling vrij, ook in het voor ons zichtbare spectrum, mooi wit/blauw licht (misschien dat de uitgezonden energie van de straling wel gelijk is aan het potentiaal verschil tussen een vrij elektron en eentje in een baan om de kern; dan kan je uitrekenen welke frequenties straling er uitgezonden worden bij het weer samenkomen van vrije elektronen en de kernen. Ik zie iig veel blauw altijd, en wit natuurlijk (meerdere kleurtjes))

Het maakt dus eigenlijk niet uit welke kant het veld op staat, zolang de elektronen maar versneld worden.

Wat ik dus tegen heb op jouw idee, is dat jij ervan uitgaat dat de wisselspanning ervoor zorgt dat er lucht geioniseerd wordt (met gelijkspanning kan het ook), en dat een magneetveld voor de versnelling zorgt, i.p.v. een elektrisch veld.

Ik heb ergens nog een profielwerkstuk liggen van vorig jaar over de TC, als je wil kan ik je wel de theorie sturen (aan de uitvoering heb je weinig meer, aangezien mijn tesla coil tot nu toe nooit een vonkje heeft laten zien ;)) Ik weet misschien nu waarschijnlijk wel iets meer (niet veel hoor :P) dan vorig jaar, aangezien ik nu natuurkunde studeer ;)

reden voor edit:
Toch maar ff een boekje erop nageslagen, het is toch anders dan ik dacht ;)

[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]

nou ben ik het zat !

tijd om een condensator te bouwen !
morgen glasplaten laten snijden van 3 mm dik :)

ik wist vroeger een java applet waarmee je zelfgemaakte condensatoren kom berekenen door waardes in te vullen:

dielektrisch materiaal
oppervlaktes van het geleidende materiaal
aantal lagen

iemand een idee (door herinstalatie ben ik jammergnoeg al mijn fafos kwijt)

Jah ik wel.... =)

Deepfriedneon:
http://deepfriedneon.com/tesla_f_calccap.html

Edit: Marreeeh waarom glas!? Das echt rete zwaar!
Gewoon lekker boterhamzakjes gebruiken! ;)

Chris

[Bericht gewijzigd door coaster_chris op ]

heb nu 4 lagen glas en dus 5 lagen alufolie

sparkgap maakt ontigelijke herrie :P

maar nogsteeds niet echt wat nuttigs langste wat ik red is 20 cm naar gnd zonder topload :/
en een paar kleine vonkies de lucht in...

met een 7 kv 52ma nst

mischien toch is me gnd connectie checken ? edit (heb ik nu gedaan ging maar was niet helemaal top meer dus maar ff opnieuw gemaakt en heb nogsteeds dezelfde resultaten

heb btw nog een stomme vraag:
is het eigenlijk niet genoeg gewoon de sparkgap kort te sluiten als je de cap wil ontladen ?

[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]