hoi!
ik ben vreselijk nieuw hier.. en ook vreselijk nieuw met electronica.... heb een belabberde basis kennis...
maar wil wel graag een frequentie vaste voeding maken..
vraag me niet waarvoor... want dan lachen jullie mij
uit.... ik ben namelijk redelijk audiofiel.... en mijn draaitafel motor presteert het beste op een echte 50hz (33.333rpm) en op 67.5hz (45rpm)
nu wil ik graag met behulp van een PLL een mooie 50Hz sinus genereren...
heeft iemand daar een schema van voor mij?
of kan iemand mij een beetje opweg helpen?
ik heb hier wel een schema maar die heeft een te grote afwijking... (0.3%) en ik wil maximaal 0.01% afwijking...
op mijn website www.saturnus.nl/~basdevos zijn twee schema's te vinden waarvan één met een aantal ic's maar die ic's kan ik niet indentificeren.... wellicht één van jullie wel?
ow ja ik weet dat er kant en kalre oplossingen voor zijn maar het DHZ spreekt mij enorm aan...
MGP
LDmicro user.
Wat is er mis met de 50Hz van de netspanning? Die is waarschijnlijk nauwkeuriger dan wat je kunt maken.
Storingen kunnen grotendeels door een filter weggefilterd worden.
Of is het die 67.5Hz die je interesseerd?
In beide schema's worden standaard bij iedere electroboer verkrijgbare IC's gebruikt.
Welke kan je niet thuis brengen?
[edit] Over welke draaitafel hebben we het hier?
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Op 9 januari 2006 10:22:44 schreef MGP:
Wat is er mis met de 50Hz van de netspanning? Die is waarschijnlijk nauwkeuriger dan wat je kunt maken.
Storingen kunnen grotendeels door een filter weggefilterd worden.
Of is het die 67.5Hz die je interesseerd?
die 67.5 intresseert mij ook erg...
maar ik meen dat de net frequentie zo'n 1.6% fluctueert...
49.8Hz en 50.4Hz
Op 9 januari 2006 10:24:33 schreef Hugo Welther:
In beide schema's worden standaard bij iedere electroboer verkrijgbare IC's gebruikt.
Welke kan je niet thuis brengen?
dit is uberhaupt de eerste keer dat ik met ic's ga spelen...
bijvoorbeeld die 40103 ..dat zou de 5hc40103f3as228 van texas insturments zijn???
deze zeg maar http://www.ortodoxism.ro/datasheets2/e/0lygey3365axl2rthhjp2hkwrrpy.pd…
Op 9 januari 2006 10:32:46 schreef bees:
[...]dit is uberhaupt de eerste keer dat ik met ic's ga spelen...
bijvoorbeeld die 40103 ..dat zou de 5hc40103f3as228 van texas insturments zijn???
deze zeg maar http://www.ortodoxism.ro/datasheets2/e/0lygey3365axl2rthhjp2hkwrrpy.pd…
edit: linn lp12 met ac motor, twee windingen die ik ook nog 90graden in fase verschoven ga aansturen.. door middle van de "diy geddon"
40013 is een CD40103 of HEF40104.
De voorvoegsels bij CMOS IC's worden bijna altijd weggelaten.
Als het geheel op 5V moet draaien is die uit de datasheet ook bruikbaar. Dit is de CMOS versie met TTL spanningsniveau's.
Op 9 januari 2006 10:35:46 schreef Hugo Welther:
40013 is een CD40103 of HEF40104.
De voorvoegsels bij CMOS IC's worden bijna altijd weggelaten.Als het geheel op 5V moet draaien is die uit de datasheet ook bruikbaar. Dit is de CMOS versie met TTL spanningsniveau's.
de uiteindelijk 50hz sinus .. moet nog wel door een versterker en wellicht een step up trafo naar 110volt gebracht worden...
Die Linn heeft toch een complete (digitale) sturing aan boord, tenminste als ik de manual met de plaatjes mag geloven.
Ben zelf geen Linn gebruiker, hier staat een Thorens (TD160).
Op 9 januari 2006 10:42:10 schreef Hugo Welther:
Die Linn heeft toch een complete digitale sturing aanboord, tenminste als ik de manual met de plaatjes mag geloven.
Ben zelf geen Linn gebruiker, hier staat een Thorens (TD160).
nou, dat is een lingo supply.... en die kost zo'n 1200 euro ......
kan je kiezen tussen 33 en 45 rpm.... valhalla kan ook maar die doet alleen 33rpm en 90graden verschoven.....
andere oplossing is een whitenoise audio turntable psu...
komt als kit en kost 300euro...
maar ja, zo'n kit doet wel een beetje afbreuk aan het DHZ idee....
btw leuke tafels die thorens... nog gemodificeerd?
Henri Laprador
Kromme Volten zijn niet gevaarlijk
Bas, even uit pure nieuwsgierigheid,
Ik vraag mij af of de frequentie van het lichtnet in zo'n geval al niet nauwkeurig genoeg is.
Bovendien denk ik dat er op die vinyl platen grotere afwijkingen zitten dan dat.
Bij het snijden van de master wordt alles meegenomen, rumble van de snijmachine, toerentalvariatie, RIAA correctie etc.
Dit wordt zeker niet beter als je daar nog eens duizenden afdrukken van gaat maken.
Maar dan een gevoelig puntje, bij de meeste muzieksoorten zijn dergelijke variaties niet eens hoorbaar.
Ik weet het klinkt een beetje negatief, maar zo is het niet bedoeld, ik probeer slechts aan te geven dat het najagen van perfectie niet altijd realistisch is.
Ik kan er van meepraten, want ik heb in mijn jeugd, de jaren 60, heel veel met audio gestoeid, nog in het mono tijdperk, toen er alleen maar vinyl was, ik draaide in 1972 al met een Thorens TD160, door het gewicht van het draaiplateau (3.5Kg.) waren toerentalvariaties vrijwel tot nul gereduceerd.
Ik heb je site eens bekeken en niets dan bewondering voor de manier waarop je bezig bent.
Ga zo door...
Gr.Henri
Op 9 januari 2006 10:46:40 schreef Henri Laprador:
Bas, even uit pure nieuwsgierigheid,
Ik vraag mij af of de frequentie van het lichtnet in zo'n geval al niet nauwkeurig genoeg is.
Bovendien denk ik dat er op die vinyl platen grotere afwijkingen zitten dan dat.
Bij het snijden van de master wordt alles meegenomen, rumble van de snijmachine, toerentalvariatie, RIAA correctie etc.
Dit wordt zeker niet beter als je daar nog eens duizenden afdrukken van gaat maken.
Maar dan een gevoelig puntje, bij de meeste muzieksoorten zijn dergelijke variaties niet eens hoorbaar.
Ik weet het klinkt een beetje negatief, maar zo is het niet bedoeld, ik probeer slechts aan te geven dat het najagen van perfectie niet altijd realistisch is.
Ik kan er van meepraten, want ik heb in mijn jeugd, de jaren 60, heel veel met audio gestoeid, nog in het mono tijdperk, toen er alleen maar vinyl was, ik draaide in 1972 al met een Thorens TD160, door het gewicht van het draaiplateau (3.5Kg.) waren toerentalvariaties vrijwel tot nul gereduceerd.
Ik heb je site eens bekeken en niets dan bewondering voor de manier waarop je bezig bent.
Ga zo door...
Gr.Henri
dank voor je lof ! 
het idee echter achter die frequentie vaste voeding is dus zo'n linn lingo na te maken.... voor behoorlijk minder...
en ongetwijfeld zal het verschil miniem zijn....
maar ja, het houdt je van de straat hè?(en bovendien wil ik mijn 45rpm platen were kunnen draaien zonder dat ik de pullie moet verwissleen)
bovendien wil ik weer inzicht gaan krijgen in dat hele electronica gebeuren....
loop er over te denken om een cursus te gaan volgen en eventueel nog PLC-techniek erachteraan gooien...
De Lingo is inderdaad een aparte losstaande voeding. In speler zit nu toch ook ook een voeding als ik naar het plaatje van de owners manual kijk.
Of zit daar een 230V motor in die zo aan het net hangt.
Op 9 januari 2006 10:54:49 schreef Hugo Welther:
De Lingo is inderdaad een aparte losstaande voeding. In speler zit nu toch ook ook een voeding als ik naar het plaatje van de owners manual kijk.
Of zit daar een 230V motor in die zo aan het net hangt.
klopt...
hangt zomaar aan het net....
door middel van een paar c's en r's kan je de tweede winding 90graden in fase verschoven aansturen...
de "diy Geddon"
en nu ga ik eerst ff paar uurtjes slapen...... tot straks
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
koop u een pickup van Technics.
die hebben al sinds jaar en dag een 6 polige motor zoals er in harde schijven zit.
een kristal en blok electronica controleert de commutatie van de spoelen. een tweetal hall elementen zorgen voor de feedback
en stabiel dan de netfrequetie haal je toch niet. al eens gezien wat voor een vliegwielen er op die turbines van een paar megawatt staan ? die turbines draaien 3000 toeren per minuut. punt uit.
Hou je wel in de gaten dat je hierdoor allemaal schakelrommel introduceert, zonder goede filtering komt maakt dat je audiosignaal alleen maar slechter.
Ten tweede worden alle frequentievariaties opgevangen door het gewicht van het draaiplateau.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
zie ook het nut niet echt.
heb je dat verschil al kunne horen bij iemand ofzo
ik zou eerder investeren in een RIAA trapje met buizen ofzo
als je dan toch audiofiel zijt.
en dan zonder tegenkoppeling dus gewoon versterking. filter met passieve componenten. en dan uitgangsbuffer. (kathodevolger ofzo).
Op 9 januari 2006 17:44:19 schreef beertje_01:
zie ook het nut niet echt.
heb je dat verschil al kunne horen bij iemand ofzo
ik zou eerder investeren in een RIAA trapje met buizen ofzoals je dan toch audiofiel zijt.
en dan zonder tegenkoppeling dus gewoon versterking. filter met passieve componenten. en dan uitgangsbuffer. (kathodevolger ofzo).
check mijn website voor de zelfbouw phono-pre...
en over zo'n techniks, leuk voor de dj..maar niet voor mij....
en als de netfrequentie schommelt trussen de 49.6Hz en de 50.4Hz...
dat is deel delen door geheel maal 100% is een afwijking van 0.8% ...
met zo'n lingo haal je een maximale afwijing van 0.01%...
of het echt hoorbaar is weet ik niet en daarom wil ik gewoon graag zo'n ding bouwen om het zelf te ondervinden...
plus dus het bijkomende voordeel dat ik er ook een 67.5 Hz bij kan maken..voor de 45rpm...
en er nog het één en ander van leer.......
maar in elk geval alvast bedankt voor de vele reacties...
edit: het ding werkt ook nog eens als een zeer goede netfilter...
beertje_01
My Tube is bigger then yours
ik had het over een riaa preamp met lampen 
ma swat dat verschil ga je echt niet horen ze die 0,01% of die 0,8%.
wat voor speakers/kabels/versterker gebruik je eigenlijk
kben is kerieus 
Dat schema op de bovengenoemde link maakt er een sinus van, dus met storing valt dat wel mee ..
Aleen staat aan de basis van het ding een wienbrug oscillator, een RC ding dus, als je preciezer dan de net frequentie wilt zijn kom je toch echt een kristal gestuurde oscillator aan het bouwen.
Hoeveel nut dat heeft ? weinig imho.
- EDIT -
Whoops, ik kijk niet ver genoeg .. schema twee is wel een kristal oscillator, die zou in princiepe stabieler kunnen zijn dan de netspanning ( er moet wel een een vermogens trap achter en een voeding bij. )
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
telkens je die plaat afspeelt verlies je dynamiek ... de naald die door de groef gaat duwt de fijne ribbekltjes plat ( vervormt ) daardoor gan de zeer gedetailleerde nuances verloren op de den duur.
koop u een cd speler en smijt die ras en kraak platen weg.
Op 9 januari 2006 18:59:38 schreef beertje_01:
ik had het over een riaa preamp met lampen
ma swat dat verschil ga je echt niet horen ze die 0,01% of die 0,8%.
wat voor speakers/kabels/versterker gebruik je eigenlijk
kben is kerieus
speakers: b&w 805n
versterker: primare 301 (een oude uit 1996, beest is het
)
cd speler: cyrus cd7 met psx-r
draaitafel: Linn lp12 met nu nog een musical fidelity x-lps als phono-pre, benz mc silver high output...
bekabeling: interlinks van tara labs.. en speaker bekabeling is mit mh750 bi-wire
de hele set zit op een eigen groep...
meer hier : http://my.hifi.nl/index.php?user=126
ow en vergete vooral niet om heeeeeeeeeel bijzonder te stemmen 
Op 9 januari 2006 19:04:26 schreef Sine:
Dat schema op de bovengenoemde link maakt er een sinus van, dus met storing valt dat wel mee ..Aleen staat aan de basis van het ding een wienbrug oscillator, een RC ding dus, als je preciezer dan de net frequentie wilt zijn kom je toch echt een kristal gestuurde oscillator aan het bouwen.
Hoeveel nut dat heeft ? weinig imho.
- EDIT -
Whoops, ik kijk niet ver genoeg .. schema twee is wel een kristal oscillator, die zou in princiepe stabieler kunnen zijn dan de netspanning ( er moet wel een een vermogens trap achter en een voeding bij. )
als ik mij niet vergis kan je onderaan schema twee een aatal versterkers zien....
dit ding wordt dus ook gebouwd door linn zelf...op het zelfde principe...
en @ free-electron...
jij hebt duidelijk nog nooit een "echte" platenspeler gehoord met schone platen.....
Vandaar mijn edit ...
Mijn eerste reactie bij die Alephono is trouwens dat er wel ERG veel en ERG dikke elco's opzitten. Beetje veel overkill ..