Hallo,
Een database (Access) maken van componeneten die je thuis liggen hebt lijkt me wel interresant. Nu is mijn vraag of er op dit forum reeds mensen zijn die zo'n database gemaakt hebben? Want een dergelijke database draag er toch aan toe bij om snel een componentje terug te vinden, en ook om te zien of je ze in bezit hebt. Of nog beter is bestaat er zo'n een database en ken je ze ergens downloaden?
Mvg,
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
je mag de mijne komen aanmaken. als je tegen eind dit jaar klaar bent is het ok ( en je moet geneens de componenten tellen want dat is compleet onbegonnen werk )
Ik heb èèn gemaakt met VB6.0. Is echt veel makkelijker dan alles bij langs te gaan of het allemaal op a4'tjes te zetten.
Ohjee, ik zelf zou er nooit aan beginnen, monnikenwerk!
Zijn kastenlaadjes met stickertjes en logische indeling niet handiger?
Ik weet dat ik TTL LS ic's heb en ook waar, welke types? Dat zie ik snel genoeg als ik meteen het juiste laadje opentrek. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Henri Laprador
Kromme Volten zijn niet gevaarlijk
Ja Martin, goeie vraag.
Ook ik worstel als zovelen met het toenemende aantal komponenten in huis.
Natuurlijk zou je het in Excel of Access kunnen zetten.
Maar 1 van de zwakke punten van de mens is zijn slordigheid
Een goede database staat en valt met het onderhoud ervan.
Dus elke handeling met componenten dient gerapporteerd te worden, en er zijn er maar weinigen die dat doen.
Daardoor wordt je DB onnauwkeurig, ook al is het maar voor 1%, maar als je niet weet waar die onnauwkeurigheid zit, dien je bij alle raadplegingen ervan uit te gaan, dat de gevonden data wel eens onjuist kan zijn, ergo DB 100% onbetrouwbaar.
Voor mij is het belangrijkste WAAR ligt dat komponent ?
Vaak weet ik wel dat ik hem heb, maar waar ligt het.
Natuurlijk heb ik het meeste wel in ladekastjes zitten, maar als je daar veel van hebt is dat ook een crime om daar steeds doorheen te lopen.
En als je daar dan een halfuurtje mee bezig bent, denk je bekijk het maar, ik ga wel even naar de winkel.
En dan slaat de wet van Murphy toe, de volgende dag breek je je nek over dat onderdeel wat je eerst niet kon vinden.
Dus martin, als je iets weet ik hou mij aanbevolen.
Gr. Henri.
Kan je toch ook eenvoudig in Excel bijhouden.
Zo doe ik het.
Bijv. deze de transistor inverentaris
Dit is nog niet kompleet. Moet nog een deel bijwerken.
Op 15 januari 2006 11:42:04 schreef Hugo Welther:
Kan je toch ook eenvoudig in Excel bijhouden.
Zo doe ik het.
Bijv. deze de transistor inverentaris
Dit is nog niet kompleet. Moet nog een deel bijwerken.
mooi
Henri Laprador
Ik vind het knap hoor Hugo.
Maar als je een torretje uit het bakje pakt om te gebruiken, en deze gaat er niet meer in terug corrigeer je dat dan in je sheet ?
Ik weet dat er veel tijd gaat zitten in het opzetten van zo'n DB, en het succes daarna staat of valt met het feit of die DB konsekwent bijgehouden wordt.
Voorbeeld, ik heb in de jaren 86 voor de NAM een DB opgezet om alle equipment in het veld te registreren, wij waren met een ploeg van 7 man, en moesten regelmatig
off shore om de situatie ter plekke op te nemen, we hebben elk stuk equipment uniek genummerd.
In totaal hebben we daar 3 jaar aan gewerkt, toen sloeg de oliecrisis toe, en de NAM moest ernstig bezuinigen, en dit project ging in de ijskast, en werd niet meer bijgehouden.
Toen ze het na 1 jaar weer wilde gebruiken, realiseerde men zich, dat het niet helemaal meer up to date was, maar aangezien men niet precies wist waar dat zat, werd het voor 100% onbruikbaar verklaard.
Het alternatief was, de situatie weer opnieuw in kaart brengen, maar daar was geen geld meer voor.
Helaas pindakaas.
H.
zweetvoetje
Free the whales!
Handig...
Zweetvoetje tikt in op de computer: 'Heb ik een bzx326ks?' Computer: Ja, kamer 3, sector 5 kast 15, in laadje 32a. Zweetvoetje: zoek zoek... laadje 32a, ah kut, die heb ik laatst ook gebruikt, staat nog op bureau.
Zweetvoet loop terug naar bureau, zoekt in laadje. Ah, component zal er wel uitgevallen zijn. Zoek zoek op bureau. Kut, niet te vinden, moet ik eerst weer gvd dat bureau opruimen. Alle losse onderdelen opzoeken, kijken in welk laadje ze moeten, ze daar dan in gaan stoppen enz enz...
Nee, ik houdt het wel lekker ongeorganiseerd. Werkt veel sneller. Gewoon een paar van die ladenkastjes, met in ieder vakje vergelijkbare onderdelen. Dat werkt tenminte WEL.
Konsekwent zijn is inderdaad de boodschap. Ook een goede magezinier moet zich daar aan houden "niet"? of hij verliest het noorden.
Wat zou er in die database moeten komen? De specs vind je gewoon op internet, blijft over het aantal en de plaats.
Wordt dan meer een voorraadbeheersysteem en heb je daar zin in. Kan me wel iets voorstellen dat je op je laatjes allemaal barcodes plakt een ledje inbouwt die wanneer je een component in je database selecteerd gaat knipperen.
Automatisch een bestelling doet bij futurlec wanneer de voorraad onder een kritische waarde komt?
Kan allemaal...
Op 15 januari 2006 14:02:54 schreef MNM(tm):
Mjah, maar een hobbykamer is nou niet bepaald hetzelfde als een magazijn.
Bij mij ook niet, slechts een hoekje van de zolder... Maar wat ik begreep zijn er sommigen die deze hobby wat groter aanpakken...
Op 15 januari 2006 14:06:01 schreef th72:
[...]Bij mij ook niet, slechts een hoekje van de zolder... Maar wat ik begreep zijn er sommigen die deze hobby wat groter aanpakken...
Bij mij is is ook wat uit de hand gelopen. Dit is een deel
Ik hou dit toch redelijk consequent bij. Je moet wel.
Henri Laprador
Ik kom voortaan bij jou mijn spullen kopen.
De elektronicawinkel waar ik kom, in Kortrijk zou nog jaloers worden op het magazijn van Hugo.
H.
Retirado
Golden Member
Ik ben momenteel bezig een oude PLC (IPC 300 - een 19" rack van 2 meter hoog vol kaarten) te inventariseren.
Ik trek print voor print eruit en noteer voorlopig in Excel op welke print welk onderdeel zit.
Als ik dan iets nodig heb, kan ik het op dat moment lossolderen.
Tenminste, dat is het idee, of het uitvoerbaar blijft.....
Dus in mijn uiteindelijke database zal ook de locatie v/h component een belangrijk veld zijn.
Ik denk erover om dit in PHP-MySQL te gaan opzetten.
Ik heb op dit moment > 350 laadjes, binnenkort meer omdat alles vol is, ben aan het herindelen en herlabelen.
Maar om nu magazijnmeester van je eigen hok te worden... nou laat maar ik wil graag nog wat anders doen. I
k heb in het verleden al eens een voorraadbeheersysteem succesvol op poten gezet maar toen had ik een leidraad: Een hele dikke printout met typenummers die 'er ergens moesten zijn' plus aantallen. Let op, dit ging om millioenen guldens.
Eén persoon wist alles te vinden: Een 50+er die me helemaal niet begreep waarom het 'systeem' overhoop moest, later wel omdat hij na de 'operatie' alles veel sneller klaar en meer tijd voor koffie had. 
Als je zoiets thuis 'from scratch' moet doen, dan moet je eerst inventariseren wát je allemaal hebt én hoeveel. Daarna kan je pas een systeem opzetten.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Ik heb een tijd geleden ook zoiets geprobeerd maar na 5 minuten zag ik het niet meer zitten en ben ik er mee gestopt.
Hier een tipje, leg in het bakje waar je iets uit haalt een papiertje dat uitsteekt. Dan om de 14 dagen of 1x p/m een inventaris doen.
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Wat dacht je van alles verkopen en gewoon bestellen wat je nodig hebt? Veel minder plaats nodig, geen onnodige kosten, geen vervelende inventaris... Het enige waar je op moet wachten is de bestelling. Bezint eer ge begint.
Het moet een hobby blijven toch? ik kan het niet laten om bepaalde onderdelen los te solderen omdat ik weet dat sommige van die componenten enorm duur zijn. 't ja tenzij je eurokes zat heb. Ben nog van de oude stempel.
Op het bedrijf waar ik werk hebben ze SAP.......
Zelf weet ik nog al wat terug te vinden.
Is 'n kwestie van het op dezelfde plaats terug leggen.
zweetvoetje
Free the whales!
Tja, in vergelijking met Hugo is mijn componenteninventaris nogal beperkt. Misschien dat ik het daarom altijd wel kan vinden. Maar het ligt er waarschijnlijk ook aan dat ik eigenlijk zo goed als al mijn projecten wel kan bouwen met weerstand, condensatoren, en bc547c en 557c. Mijn hele bureau ligt bestrooid met die dingen, en anders kan ik ze altijd nog uit een ladenkastje pakken.
Gelukkig is mijn geheugen ook goed genoeg om te onthouden waar ik alles (edit: nouja, zo'n 80%)heb neergelegd...