free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
halfgeleiders verouderen niet als ze niet gebruikt worden.
je kan componenten perfect 30 jaar laten liggen. ze zijn nog 'als niew'.
het enige waar je moet voor opletten is de oudere verpakkingen waren niet altijd hermetisch. vooral bij chips gaf dat al eens aanleiding tot 'puprple plague' en dendriet vorming. als er voch in komt dan reageert het met inwendige van dechip. bij powerup geeft dat soms catastrofes.
vooral de eerstijd DIL veprakkingen van cmos ic ( die waren GRIJS en niet zwart zoals wij ze nu kennen ) zijn daar ene ramp voor.
Componenten die gebruikt worden verouderen. Ze gaan stuk zonder uitwendige oorzaak.
Al goed. Ik heb daar al 30 jaar de kost mee verdiend. 
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Mits ze goed zijn afgesloten zullen halfgeleiders niet verouderen in opslag bij kamertemperatuur.
Bij gebruik zijn er wel degelijk problemen door migratie van chipmaterialen, maar die treden alleen merkbaar op bij moderne productieformaten (zeg een processor gebakken met <200 nm procede). Voor losse transistors en goed geproduceerde LSI (of lagere) chips kun je ervan uitgaan dat de complete pootjes eraf oxideren voor er ook maar iets mis is met de die.
RES
RES
Vraag me af als je veel met je GSM belt en dus jarenlang UHF door die P/N jaagt wat er zal gebeuren.
straling, velden.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik heb ergens gelezen dat er een soort naalden in de huisjes van de germanium torren groeien die de boel uiteindelijk kort kunnen sluiten. Vergelijkbaar met (of misschien zijn het wel) tin naalden.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Squant
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Op 17 januari 2006 01:35:51 schreef Benadski:
Ik heb ergens gelezen dat er een soort naalden in de huisjes van de germanium torren groeien die de boel uiteindelijk kort kunnen sluiten. Vergelijkbaar met (of misschien zijn het wel) tin naalden.
Inderdaad het is De AF11X serie die daar last van heeft. Deze zitten in een blikje met 4 poten. Eentje is de shield, vaak komt het voor dat wishker groei een sluiting tussen behuizing en een van de poten plaatsvind. Bij oude radio's komt dat veel voor.
Een oplossing is het losknippen van de shield.
Een andere is een condensator van 100microfarad op te laden tot 30 volt, en deze te ontladen tussen shield en de overige 3 poten (die aanelkaar zijn verbonden). Hiermee kun je de wishkers wegsmelten.
Of je kan het geheel vervangen door een BF450 en wat aanpassingen doen.
defro
Haast en spoed is zelden goed.Een tijd voor ieder ding,en ieder ding op zijn tijd.
Hallo,Ik heb nog onderdelen liggen van voor de laatste ijstijd!Wat dacht u daarvan??Ok,alle gekheid op een stokje,men moet ook eens kunnen lachen.Maar terloops gezegd,ik heb ook heel veel materiaal(ik verzamel al zo'n40 jnaar)Sommige elco's drogen uit(gemeten met ESR meter)Maar andere onderdelen blijven volgens mij vrij lang goed.Ik gebruikte onlangs OC169 torren,voor een oude schakeling die ik wilde nabouwen,en alles werkte nog perfect!Ik heb ook nog een glazen tor(een oc...)die vroeger eens op de grond is gevallen.(een van mijn eerste onderdelen)Glas kapot,maar werken als geen ander!Ik gebruik hem niet meer,ik heb die bewaard, maar hij werkt perfect.(als er nu iets op de grond valt...)Zo zie je maar,VR.GR. Robert.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
een Oc71 ? zo een zwarte ... met een rood stipje vanboven op.
kon je de verf van afkrabben. dan zag je het binnewerk . der zat een soort gel in en daarin de transistor.
zo kon je fototransistoren maken
zweetvoetje
Free the whales!
Op 17 januari 2006 11:12:05 schreef Squant:
[...]Inderdaad het is De AF11X serie die daar last van heeft. Deze zitten in een blikje met 4 poten. Eentje is de shield, vaak komt het voor dat wishker groei een sluiting tussen behuizing en een van de poten plaatsvind. Bij oude radio's komt dat veel voor.
Een oplossing is het losknippen van de shield.
Een andere is een condensator van 100microfarad op te laden tot 30 volt, en deze te ontladen tussen shield en de overige 3 poten (die aanelkaar zijn verbonden). Hiermee kun je de wishkers wegsmelten.
Of je kan het geheel vervangen door een BF450 en wat aanpassingen doen.
ah, bedankt!
Nou weet ik ook hoe het komt dat bij alle af116's die shield aan de collector vast zit. Ik dacht altijd dat het een fout in het schema was, dat je de shield aan de emitter vastzettte...
tEmPeSt
Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Hier in dit geval gaat het niet om ongebruikte componenten, maar om gebruikte componenten. Daar dit toch in de lijn ligt van het topic wil ik dit even meegeven voor zij die geinteresseerd zijn, en iets willen opsteken van herstellingen:
Als voorbeeld een transistor (BSY56) die gedurende een 5 tal jaar staat te schakelen 24h per dag in een bepaalde module.
Na een periode van ongeveer 5 jaar komt elke module binnen voor onderhoud, en worden de modules aan een aantal testen onderworpen.
Deze module waarvan de scoopplaatjes te zien zijn is van het bouwjaar 1980, met de nog originele componenten. De module is binnen gekomen wegens sporadisch falen (een paar maal per week). Na nader onderzoek met een scoop bleek een bepaalde transistor volgende verschijselen te vertonen. Bij wijze van proef en uit interesse de transistor eens aan de Hfe test onderworpen (daar één van onze multimeters deze fuctie heeft), waaruit bleek dat de versterkingsfactor binnen de toleranties viel.
Na een week proefdraaien onder bepaalde condities wordt de module als hersteld beschouwd.
Hier onder een voorbeeld van de spanning gemeten op de collector van de originele (oude) transistor:
Hier onder een voorbeeld van de spanning gemeten op de collector van de nieuwe transistor in dezelfde module:
Gegevens transistor:
npn TO39 BSY56
Technische gegevens van gebruikte toestellen:
Multimeter: fluke 187
Multimeter: dynatec 112 (hfe test)
Scope: Fluke199B scopemeter.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Maar is het verschil tussen die plaatjes nou gevolg van veroudering, of zou het ook kunnen dat die transistor al 25 jaar het bovenste plaatje produceerde?
Overigens kan ik me wel voorstellen dat het bij intensief gebruik best achteruit gaat, zeker als het ding ook nog warm loopt.
tEmPeSt
Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Op 20 januari 2006 14:31:01 schreef Ben_:
Maar is het verschil tussen die plaatjes nou gevolg van veroudering, of zou het ook kunnen dat die transistor al 25 jaar het bovenste plaatje produceerde?
Idd, deze vraag had ik mij ook gesteld.
Blijkt dat dit probleem bij verschillende oudere modules zich voordoet.
Bij het vervangen van deze transistoren in de modules na jaren van trouwe dienst, blijkt het plotse optreden van sporadisch falen opgelost, wat mijn inziens met veroudering (slijtage) kan te maken hebben.
dus de hfe is niet wat verouderd maar de snelheid... de flanken worden immers groter.
zou het niet helpen als je die pieken voor de opgaande flank wat meer in toom probeert te houden. doen de volgende het mischien 40jaar (niet echt een commercieel verstandige oplossing)
beertje_01
als ik moet kiezen tussen iets dat 40 jaar mee gaat in plaats van 20 jaar dan kies ik toch voor 40 ze.
je kan ze dan wel een beetje duurder maken hé 
ziet er idd zo naar uit dat ze niet zo snel meer zijn
Ben_
Tja, je weet ook niet of die torren uit dezelfde batch zijn of wel? Het kan nl heel goed zijn dat een nieuwere productieserie of ander fabrikaat ook andere specs met zich meebrengt. Zo heb je bijv de simpele BF199 die door de ene fabrikant met fT 400 MHz en de andere met ft 1100 MHz gemaakt wordt.
Dat er een probleem ontstaat kan vervolgens ook weer andere oorzaken hebben, bijvoorbeeld een codensator verderop die achteruit gaat en vervolgens problemen krijgt met de 'foutjes' van de transistor (die er dan misschien altijd al waren).
free_electron
Silicon Member
die plaatjes zeggen niks
de technoliogie waarin een transistor geproduceerd wordt kan 20 jaar geleden er compleet anders uitgezien hebben
Vijl eens een 30 jaar oud 2n3055 open en een splinternieuw ( maak de ze wel beiden van het zelfde merk zijn ! ) de nieuwe zal een veel kleiner die hebben
een BC547 van 30 jaar terug is 20 keer zo groot in oppervlakte als een BC547 die vandaag geproduceerd wordt.
hoe kleiner de 'die' hoe sneller die schakelt.
nieuw implantatietechnieken , nieuw layersturcturen , kleinere geometrieen leiden ertoe dat transistoren regelmatig 'herzien' worden. en dat kan soms ene compleet nieuw design zijn.
parametrisch ( Vcemax , Ibemax , Hfe en nog een aantal parameters worden constant gehouden. schakelsnelheid daarentegen ...
ik ben er vrij zeker van dat je in een bepaald circuit een 30 jaar oude BC547 kan schakelen aan een bepaalde frequentie , stop er een nieuwe en en je kan plots veel sneller schakelen.
Als halfgeleiders NIET buiten hun specs van aximale stroom en spanning gebruikt worden gaan ze normaal niet kapot. Als fabrikant moeten wij een uitval van minder dan 1 PPM garanderen. das heeeeel weinig hoor...
als er componenten terugkeren worden die onderworpen aan falingsanalyse.
9 op de 10 keer is dat een overbelasting in het ontwerp waarin ze terechtgekomen zijn. en overbelasting is meestal in de trant van : hela : dat ding stond gewoon te warm ( te hoge omgevingstemperatuur ) en bij de instelling waarin die in het circuit staat ben je over de 125 graden gegaan. ( omgevingtemperatuur + eigen dissipatie ). sorry jongens. fix jullie design.
vergeet niet dat ELK component wat de fabriek verlaat GETEST is . ook een stronttransistor van 0.1 eurocent !
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
Fozzie
Too many slaves in this world, die by torture and pain.Too many people do not see,theyre killing themselves - going insane
Op 20 januari 2006 17:41:35 schreef free_electron:
die plaatjes zeggen niks
Maar dank zij die nikszeggende plaatjes is tempest zijn probleem opgelost.
beertje_01
seg free electron een vraagske. als de die altijd maar kleiner word voor sneller te kunnen schakelen is het dan niet zo dat die "oudere" transistoren een beetje meer tegen mishandeling kunnen zeg maar.
neem nu de 2N3055 dat beest is al zo oud en in zo veel verschillende "maten" gemaakt.
free_electron
Silicon Member
Op 20 januari 2006 18:44:01 schreef beertje_01:
seg free electron een vraagske. als de die altijd maar kleiner word voor sneller te kunnen schakelen is het dan niet zo dat die "oudere" transistoren een beetje meer tegen mishandeling kunnen zeg maar.
neem nu de 2N3055 dat beest is al zo oud en in zo veel verschillende "maten" gemaakt.
nope
niewere zijn robuuster omdat we de technologie meer onder controle hebben. de boel is veel beter gekend ondertussen. productieprocessen zijn stabieler ook
en de boel is toch overgedimensioneerd
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 20 januari 2006 18:12:30 schreef ikkedus:
stronttransistor?
Hopelijk met een niet te hoge versterkingsfactor.
Een darlingtoncombinatie, stel je voor... LOL
- - big bang - -
Op 20 januari 2006 22:31:07 schreef big bang:
[...]Hopelijk met een niet te hoge versterkingsfactor.
Een darlingtoncombinatie, stel je voor... LOL- - big bang - -
diaree? of zijn dat dan de hf stronttorren?
free_electron
Silicon Member
liever diarree van transistors dan van DIp40 of nog erger . radiolampen .. zo van dei western electric 300's ...
amaai . da moe zeer doen