MGP
LDmicro user.
EA, heb vandaag een TV (voeding) hersteld met een interessant ic (+-4euro).
Dit ter info..meer niet 
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Evilest Aedolon
Gewenste eigenschappen lineaire eindtrap:
- Modulatieinput
- 0-40V, 0-10A out
- Output aanzetten met een knopje zonder merkbare overshoot
- Stroombegrenzingsmogelijkheid
- Mogelijkheid tot output off bij te grote output stroom
- Vermogensbegrenzing (veiligheid) uitschakelen is standaard vanaf bepaald vermogen, dit is natuurlijk wel aan te passen.
- Liefst zeer stabiel...
- Regelbaar met externe spanning
Specificaties:
Modulatieinput:
- 1.5Vtt -1.5V geeft de voeding 0V en 1.5V is maximaal
- Begrenzing tegen grotere spanningen (en geef error)
- Begrenzing tegen te grote frequenties (en geef error)
- Automatisch detecteren
Hoe verwezelijken?
=> Te hoge spanningen is een ordinaire comparator
=> Te hoge frequenties wordt waarschijnlijk een VFO die niet al te duur is of anders een filter met een heel eenvoudige piekdetector.
=> Automatisch detecteren is ook een comparator, de inputimpedantie zal een ~10kOhm zijn of 50Ohm afhankelijk van de maximaal haalbare frequentie, bij een spanning hoger dan 0V neem je een printrelaistje dat de ingang op de regelkring zet, op het display kan je dan laten zien via een uitgang 'waiting for modulation signal' en een mogelijkheid om het sowieso uit te zetten. Dit is ook in hardware mogelijk maar dit is nu echt een perfect dingetje voor de software in de MCU of FPGA
Output inschakelknop:
Tja, software gewoon, je drukt op de knop en je regelt de DAC tot dat de ingestelde waarde teruggelezen wordt via de ADC (binnen de toleranties)
Overstroom output off:
Uit de stroomversterker de referentiegrounden met een flipflop, resetknopje aan regeldeel
Vermogensbegrenzing:
In software kijken of het over een 100W komt en vanaf dan niet in constant current maar gewoon uit, dit om ontploffende halfgeleiders enzo te vermijden... Als je echt het lot wil tarten kan je het uitschakelen natuurlijk.
Instelbaar met externe spanning:
Beetje zoals de modulatieinput
Zo, wat zeggen jullie ervan? Aanmerkingen/Opmerkingen?
Wat grappig, er kan bijna een CPLD in de lineaire trap! 
Captnoord
mov eax, 0x666
Nou ik kan je dit zeggen.
:D Dit gaat leuk worden, ik verheug me weer op een hoop avonden "Op blaas" pleizier. Mij kennende.
holy moly !
Je maakt wel steeds spannender he 
Een van de doelen lijkt me dat het ( relatief ) goedkoop en nabouwbaar moet blijven.
Je bent er ongeveer een instrumentatie amp van aan het maken.
Als je gaat sweepen ( en tot welke freq ? ) met die voeding zal de switcher ook mee moeten OF je gaat weer flink stoken als je dit met vermogen gaat proberen.
Het is iig niet iets wat ik in een voeding zoek, dan zou een tracking optie tussen de voedingen handiger zijn.
( maar niet minder ingewikkeld als je dat goed wilt doen )
Het wordt er iig niet makkelijker op
Als je het over 0-10A hebt dan zit die stroombegrenzing daat toch al in ? Het nut van de vermogen optie zie ik niet helemaal, je U en I max instellen behoed je voor de zelfde problemen.
Evilest Aedolon
nabouwbaar is het maar niet voor elektronicamietjes.
Ja U*I is gewoon een software optie, exploderende halfgeleiders zijn niet fijn. Dan is het gewoon automatisch, als je echt een 10A stroombron nodig hebt moet je het maar uitzetten 
Inderdaad de switcher moet mee, of flink stoken, nog eens over denken.
Tracking daar moeten we eens over nadenken ja.
[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]
LaStei
carpe cerevisi
Als je de switcher nu eens een a twee Volt hoger zet, en de lineaire de rest laat opeten? In Current mode kun je in pricipe elke puls definieren hoeveel lading er in de uitgangscondensator geschoten moet worden. Om de regeling wat eenvoudiger te houden, zou ik daar wel een grote (en goede) condensator zetten.
Evilest Aedolon
Dat is het plan LaStei! 
Tuurlijk komt daar een low-ESR 105 graden C type...
MGP
LDmicro user.
Op 28 februari 2006 09:38:47 schreef Evilest Aedolon:
nabouwbaar is het maar niet voor elektronicamietjes.
.......
Die voeding zou ik graag eens gebouwd zien, zelfs met specificaties die 10% afwijken...20% mag ook nog.
Als ik dat schema en de doelstellingen zie, dan voel ik mij ook een electronicamietje.
Mja, ben dan ook meer een praktijkgericht persoon.
Geef mij maar mijn chauffage, voor die paar keren per maand dat ze lauw/warm heeft. 
Eventjes met de voetjes op de grond blijven. 
Evilest Aedolon
Op 28 februari 2006 13:18:07 schreef MGP:
[...]
Die voeding zou ik graag eens gebouwd zien, zelfs met specificaties die 10% afwijken...20% mag ook nog.
Waarom zou het 10% afwijken? De transformator heb ik berekend inclusief mogelijke afwijkingen, als het daaruit valt heb ik iets fout ingetikt... Als je dat weet kan je weer je afregelpunten berekenen en dan valt het netjes binnen 1%.
Het deel wat nu getekend staat lukt best om te bouwen zonder grote problemen...
Altijd over dat gezeik 'theorie is geen praktijk' elektrotechniek is al genoeg empirisch getest en het klopt binnen zeer redelijke grenzen, er zijn ook toleranties opgegeven die componenten mogen hebben en daarbuiten mogen ze NIET vallen, je gaat toch ook niet over de wet van ohm twijfelen (ik wel trouwens)
Je kan netjes rekening houden met de toleranties en dan heb je als je alles uitgerekend hebt ook een mooie tolerantie op je berekende waarde, bevalt het niet moet je het 1 en ander aanpassen.
LaStei
carpe cerevisi
Natuurlijk dat type... Maar ik zat eerder te denken om er zeker een paar 100 uF in te zetten. In het kleine aantal voedingen dat ik open heb gehad, zitten er meestal kleine uitgangscondensatoren in (vanwege de prijs), en dan moet je echt gaan goochelen om alle specificaties te halen. Als die elco wat groter is blijft alles iets rustiger. Misschien dat je output response van weinig naar veel daardoor iets slechter wordt, maar je rimpel en regling wordt zeker rustiger
Evilest Aedolon
MGP
LDmicro user.
Op 28 februari 2006 13:22:40 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Waarom zou het 10% afwijken? De transformator heb ik berekend inclusief mogelijke afwijkingen, als het daaruit valt heb ik iets fout ingetikt... Als je dat weet kan je weer je afregelpunten berekenen en dan valt het netjes binnen 1%.Het deel wat nu getekend staat lukt best om te bouwen zonder grote problemen...
De bedoeling van mijn reactie was, wat in kleine lettertjes staat.
Volg dit topic met argusogen.
En ik breek het project zeker niet af, zelfs interessant om te volgen.
Evilest Aedolon
Als theorie zo verschillend zou zijn aan je praktijk moet je je toch vragen stellen waarom je computer zo relatief weinig crasht...
Die kleine lettertjes komen nogal denigrerend over. Die dingen kan je wel uitrekenen ipv 5 uur waardes te testen, dan moet je gewoon een klein beetje afregelen.
En ik weet ook dat die dingen parasitaire eigenschappen hebben, hier worden die eigenschappen van de FETs zelfs positief gebruikt!
Zonder theorie komt je toch niet zo heel erg ver...
MGP
LDmicro user.
Op 28 februari 2006 13:35:54 schreef Evilest Aedolon:
Als theorie zo verschillend zou zijn aan je praktijk moet je je toch vragen stellen waarom je computer zo relatief weinig crasht......
Omdat er daar 1000den mensen aan werken.....
Oneindig veel testen gedaan worden, tegen dat ze één goed bruikbaar exemplaar hebben... en dan V1.1..V1.2...enz
.......
Zonder theorie komt je toch niet zo heel erg ver...
Idd, nergens....maar alles heeft een keerzijde.
Evilest Aedolon
Op 28 februari 2006 13:48:03 schreef MGP:
[...]
Omdat er daar 1000den mensen aan werken.....
Oneindig veel testen gedaan worden, tegen dat ze één goed bruikbaar exemplaar hebben... en dan V1.1..V1.2...enz[...]
Idd, nergens....maar alles heeft een keerzijde.
Als het niet zou kloppen werd het niet eens tot stand gebracht. Tegenwoordig zijn ze al wel in staat zeer nauwkeurige theoretische voorspellingen te maken.
En er zitten dan wel meer fouten in dan theorie/praktijk misopvattingen...
LaStei
carpe cerevisi
Klopt, het piekvermogen tijdens kortsluiting gaat wel omhoog, maar waarschijnlijk is je stroombegrenzing snel genoeg om dat op te vangen?
Evilest Aedolon
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Als de theorie niet overeenkomt met de praktijk betekent dat dat de theorie niet genoeg uitgewerkt is.
De theorie is gelijk aan de praktijk... in theorie
Evilest Aedolon
Op 28 februari 2006 14:14:22 schreef elmowww:
Als de theorie niet overeenkomt met de praktijk betekent dat dat de theorie niet genoeg uitgewerkt is.De theorie is gelijk aan de praktijk... in theorie
Klopt, of de theorie is nog niet genoeg geevolueerd, maar in elektronica zijn er maar weinig problemen die niet exact op te lossen zijn (misschien zijn het er zelfs geen)
LaStei
carpe cerevisi
Zoveel is dat toch niet? 40V, 1000 uF heeft maar 0.75J aan boord. Dat moet de koeling toch wel extra op kunnen nemen? En de PWM gaat vrij snel dicht met zo'n grote uitgangsstroom. Met 10 A ben je de lading al in 4 msec. kwijt.
Evilest Aedolon
0.75J/4ms = 187.5W
+de responsie nog van de voeding wat een 1ms kan zijn dat is (0.4J+0.75J)/(5ms) = 230W, dat is al buiten de SOA...
LaStei
carpe cerevisi
Heb jij het lineaire gedeelte ook al klaar dan? Want de SOA van de FET's in de brug is gewaarborgd door de sturing. D16 is ook geen probleem, en een voor de lineare FET als de MTP40N60 die zou het net redden...
Evilest Aedolon