Op 8 februari 2006 23:15:46 schreef free_electron:
[...]
geef ze daar maar een paar oorvegen dan

dat is LEVENSGEVAARLIJK.
voor je het weet hangt idioot 1 de grond van zijn scoop aan de ene fase , en idioot 2 de grond van zijn scoop aan 2e fase. als je dan 'toevallig' metaal van beide scoops aanraakt ben je dood.. en als je een bnc kabel van de ene scoop naar de andere laat gaan heb je 2 hopen rokend schroot en een verkoolde bnc kabel.

en tmoeten geen 2 scoops zijn. twee toestellen met hun grnod elk aan een andere fase en je hebt prijs.

Je hebt ook aardwachters speciaal voor zwevende netten, die kun je instellen op een minimale weerstand tussen het net en aarde, wordt die gemeten weerstand kleiner - > trafo uit.

Dat er stukken kunstof leiding wordt gebruikt is alleen bij moderne huizen. Die hebben ook geen eigen aardpen in de grond. Bij ons is alles metaal en we hebben een eigen aardpen. het is dus niet erg als je dan aard via de CV of waterleiding. De weerstand tussen alles is toch nul. En iets is beter dan niets.

Heren, heren .... gebruikt enkelt differential probes en al je problemen zijn opgelost .....

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat! ;-)

Op 9 februari 2006 10:20:23 schreef fzwart:
Heren, heren .... gebruikt enkelt differential probes en al je problemen zijn opgelost .....

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat! ;-)

Dat heeft mijn oude Tek 502 ingebouwd, differentiele ingangen. (en dan ook nog een echte dubbelstraler, dus geen ALT/CHOP)

overigens behoedt een differentiele probe je niet voor fouten in de benaderingswijze. Apparatuur die direkt aan het net hangt mag je NIET direkt in meten, is voor je eigen veiligheid. Daarbij zijn de meeste differentiele probes NIET geschikt om netspanning te meten, het common-mode bereik is meestal geen + en - 325 volt.

Wat betreft het misbruik van CV- gas- en waterleidingen voor aarde. Absoluut verboden, maar het weerhoudt er blijkbaar niemand van het toch zo te misbruiken, gezien de vele topics hierover.

Wat betreft het al- of niet aarden van scopes, zolang je WEET wat je doet (en daar ga ik bij KT88 toch wel even van uit) is het gevaar niet al te groot. Desnoods een paar flinke gasarrestors naar aarde aan het chassis van de scoop hangen, mocht je onverhoeds toch netspanning op je chassis krijgen, dan slaan die gasarrestors (90v ontsteekspanning bijv) wel eventjes door en halen de netzekering/aardlek er wel uit. Dan weet je dat je fout bezig was.

Wat die arnhemse onderwijsinstelling betreft, daar kan ik F_E alleen maar gelijk geven, in alle opzichten fout, niet alleen omdat het gevaarlijk is, maar ook omdat je mensen de verkeerde dingen zit aan te leren.

Ik heb tegenwoordig alle WCD's in mijn huis geaard. Vroeger in NL was dat niet zo, maar daar hing alle apparatuur aan dezelfde aardrail via de randaarde van de apparaten. de WCD's voor apparatuur op de testbank standaard aan een scheidingstrafo aangesloten. zonder aarde.

Op 8 februari 2006 17:18:44 schreef Canule:

Maar ga toch voor een scheidings trafo, weet iemand waar ze die dingen verkopen? met mijn google skill krijg ik weinig 1:1 trafo resultaten.

tipje uit elektuur:
2 dezelfde transfo's in "antiserie":
voorbeeld
===220>24===24>220===

in de catalogus van DOS vond ik medische scheidingstransfo's tot 1000VA (ringkern)

Op 9 februari 2006 11:56:40 schreef stefan haesen:
[...]

tipje uit elektuur:
2 dezelfde transfo's in "antiserie":
voorbeeld
===220>24===24>220===

in de catalogus van DOS vond ik medische scheidingstransfo's tot 1000VA (ringkern)

Ik zag vandaag op mn werk ergens een trafo 1000VA, die daar staat weg te rotten, ff kijken of ik die mag hebben( al zal ik wel een aanhanger achter mn fiets moeten hangen zo zwaar als het is)

Nu heb ik nog wel een scoop vraag je waar is Trig in nou voor?
er zit zo een meet pen bij(van andere scoop denk ik) aan waar op staat:
U.S PAT.2883619
Tektronix010-161
p6006 BNC
10x8.5pF.10MOhm

Is dat zo'n differential probe?

[Bericht gewijzigd door Canule op ]

Op 9 februari 2006 09:43:54 schreef Nightwalker:
Dat er stukken kunstof leiding wordt gebruikt is alleen bij moderne huizen. Die hebben ook geen eigen aardpen in de grond. Bij ons is alles metaal en we hebben een eigen aardpen. het is dus niet erg als je dan aard via de CV of waterleiding. De weerstand tussen alles is toch nul. En iets is beter dan niets.

Dat vind ik een gevaarlijk statement!

hoeveel onzin kan je stoppen in een post!
90% van de uitbreidingen worden gedaan met kunstof omdat dat veel makkelijker werkt.

jij kan de overgangs weerstand tussen een buis en een koppeling niet garanderen.

een koppeling getaped met teflon of kunstof ring is perfect geisoleerd.

afhankelijk van het stelsel waar je installatie op is aangesloten heb je wel of geen aardpen.
het heeft iig niets te maken met bouwjaar.

Ik spreek je wel als het fout gegaan is en je aan de cv geaarde PC iemand in de badkamer om zeep legt, je zal niet de eerste zijn.

Dus je wil beweren dat wanneer er bij ons thuis nu per ongeluk spanning op de aardpen van een WCD komt te staan dat de gene die onder de douche staat niet wordt ge-electrocuteerd? Waneer alles toch met elkaar is kort gesloten.
Ik had het eens aan mijn (ex)collega gevraagd. Hij is namelijk electronicus, en hij vertelde het over die plastic buizen in nieuwe huizen. En hij heeft bij gebrek aan beter ook apparaten geaard via de CV. Maakt niet veel uit.

P.S. Ik zei (ex)collega, want ik (en nog 6 anderen) kreeg vandaag in het laatste uur te horen dat dit de laatste werkdag was voor mij. Er was in zo'n korte tijd zo weinig te doen dat er enkele uit moesten.

Zal ik es ff kijker of er nog ergens een NEN 1010 te downloaden is ofzo :9

Dat er stukken kunstof leiding wordt gebruikt is alleen bij moderne huizen. Die hebben ook geen eigen aardpen in de grond.

Mijn huis is 5 jaar oud. De leidingen zijn inderdaad van kunststof. Maar er is wel degelijk een aardpen geslagen. In dit geval is deze met de heipaal mee gegaan die het dichts bij de meterkast zat.

Wat betreft aarding aan dingen die daar niet voor gemaakt zijn:

Het mag niet, want het kan gevaarlijk zijn.

Dat is voldoende reden om het desgevraagd altijd af te raden.

Zie voor meer informatie b.v. dit overbekende artikeltje. (in een nieuwe versie overigens zie ik ? )

Een verdere historische beschouwing over de geografische verdeling van de gewoontes qua materiaalgebruik voor CV-buizen is misschien best interresant maar valt buiten het bestek van CO.

Zullen we het wat dat betreft hier bij laten ? :)

Ons huis is van de jaren 50. Wel volledig gerenoveerd. Alles is vervangen voor nieuw spul zo'n 10-15 jaar geleden. De oude gaskachels zijn weg en er CV met combiketel voor in de plaats gekomen. Maar geen enkel kunstof. CV is al ouder. Er zijn overal metalen knelkoppelingen gebruikt en de gasleidingen zijn gesoldeerd als ik het goed heb. Er zit nergen in een systeem een isolator. De gas- en waterleiding gaan via een van de nu buiten gebruik zijnde schoorsteenpijpen naar zolder voor de combiketel. En warm water komt er weer door terug.

Edit:
@ aart
Je poste terwijl ik deze aan het typen was.

CV aarding mag gewoon niet klaar!
Voor mij is het niet zo'n heel groot probleem (behalve kasten/bureau en zooi weghalen)om op mij kamer een aarde draad te krijgen heb een mooie koof waar mn cv leidingen in steigen, hopla naar de kelder een meter kruipen en voila k heb volledige aarde op mn kamer. het is de luiheid die het me op de CV heeft laten zetten.

dus voor de duidelijkheid:

Het METENDE apparaat hoeft niet gecheiden maar MET de wettelijk verplichte aarding(wat ook geld voor pc's)

Maar de apparaat WAARIN je meet moet wel gescheiden zijn!

En op die manier krijg ik geen rokende apparatuur door metingen, op wat voor een "normale" manier dan ook.

Correct?

Correct, maar natuurlijk niet onbeperkt waar.

Als je met een geaarde symmetrische voeding (0V aan PE) en scoop (gnd aan PE) aan het werk bent en je hangt de gnd van de scoop aan de negatieve spanning sluit je die alsnog kort via de aarde. Ik noem maar een gek voorbeeld.

Het is altijd prettig om een openliggend apparaat via een scheidingstrafo aan te sluiten, een enkel foutje is zo gemaakt.

Voor de duidelijkheid: Als je het voor elkaar krijgt om beide aansluitingen van de secundaire kant van de scheiding trafo tegelijk vast te pakken blijft dat natuurlijk even gevaarlijk als de gewone netspanning.

In dat geval de stekkers/Wcd's dus markeren, en geen schoonmakende moeders de stekker er terug in laten stoppen :D

[OT]

Op 9 februari 2006 20:05:13 schreef Nightwalker:
[...]
P.S. Ik zei (ex)collega, want ik (en nog 6 anderen) kreeg vandaag in het laatste uur te horen dat dit de laatste werkdag was voor mij. Er was in zo'n korte tijd zo weinig te doen dat er enkele uit moesten.

Sterkte!

Altijd lief van de bazen om dat 'op tijd' te zeggen...
[/OT]

Na het lezen van dit topic. Heb ik ook een vraag. Helaas heb ik ook geen aarde bij mijn werk plek maar wel een aansluiting in de meterkast (koper draad gaat de grond in).

Nu gebruik ik wel een antistatische mat en armband en verbind deze met de cv is dit nu totaal nutteloos?

Is het een absolute vereiste om bij metingen het gemeten apparaat te koppelen aan de aarde en hoe zit dat met het meetapparaat zelf vanuit veiligheid en meetprinciepe gezien?

De aarde wordt toch alleen gebruikt om behuizingen van apparatuur te kopelen. De aarde wordt toch niet in het electriche circuit zelf gebruikt, behalve bij bevoorbeeld EMC filters daar zie je de ground als middenpunt van de filter gebruikt worden.

Ik moet wel zeggen dat ik met een scoop nooit op het licht net meet dit doe ik alleen met mijn multimeter en 9V batterij.

http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm (gelezen)

Nu gebruik ik wel een antistatische mat en armband en verbind deze met de cv is dit nu totaal nutteloos?

Nee, volgens mij niet. Als alles waar je mee werkt maar op dezelfde potentiaal is, maakt het niet uit welke dat verder is tov de `echte aarde'.
Er was overigens pas nog een discussie over dat soort maatregelen, ik vind het vaak wat overdreven.

Verder: Als apparatuur aarde heeft moet je die vanwege de elektrische veiligheid eigenlijk ook toepassen.

In de praktijk geeft niet-aarden van apparatuur met aarding in het algemeen alleen opvallende problemen als er een netfilter in zit dat in dat geval spanning op de behuizing tot gevolg heeft, maar ook als dat niet het geval is blijft het onveilig niet te aarden, de aarde zit er niet voor niets.

Veel meetapparatuur is niet ontworpen om op een `slaapkamer' te gebruiken, maar in een nette werkplaats die dat soort voorzieningen standaard heeft.

Of de verdere electronica in een apparaat ook met de PE verbonden is (en hoe dan) hangt van het apparaat af. Er zijn veel mogelijke constructies.

ik heb nog wel een vraag over de scheidingstrafo,
hoe bouw ik een softstart mijn trafo is net iets te zwaar om zomaar in te schakelen, lukt wel maar met de nodige pogingen (automaat springt er steeds uit bij inschakelen)
schema of uitleg van harte welkom
laatste tijd niet meer gebruikt te veel werk en de metingen waren niet nodig om hem te gebruiken
maar ik zou hem graag goed hebben
groet win2k

dat wordt een rook partij volgens mij als ik dit er tussen zet.
trafo heeft wikkeldraad van 2,5 mm
groet win2k

Deze zelfde schakeling heb ik in een heel dikke audio eindtrap zitten.
De 4 weerstanden van 10 ohm in serie heb ik vervangen door twee parallelgeschakelde 10 15 ohm Dale aluminium 25 watters.

Geen rook, geen trippende automaten, werkt perfect.

Op 9 februari 2006 20:55:50 schreef Henry S.:
[OT]
[...]
Sterkte!

Altijd lief van de bazen om dat 'op tijd' te zeggen...
[/OT]

Ja, dank je. Zal ik nodig hebben. Na ruim een half jaar WW weer een baan. En het is nogwel de fijnste baan die je hebt gehad. Reparatiewerk aan beamers (Infocus/ASK/A+K/Geha en families). Wordt je na ruim 4 maanden weer afgescheept.

Hé , klein probleempje .
Ook in Belgie is het niet toegestaan apparaten te aarden aan CV , of waterleidingen . We hebben een apparte aardpen die in de grond zit en waarnaartoe elke aarding van ieder apparaat naartoe loopt .
MAAR : de buizen van de waterleiding moeten ZELF geaard worden , maw , als er dus ergens iets mis gaat met een of ander apparaat , komt die spanning via de aard-aansluitingen toch ook op de water leiding terecht ????

Zo te zien is er geen wezenlijk verschil tussen rechtsteeeks aan een buis van het water of via een reglementaire aarding aan het stop contact ...Op een bepaald punt komen beiden toch met elkaar in contact

Mon