Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Ik doe momenteel een opleiding ingenieur electronica, als vervolg op een graduaatsopleiding electronica (3jarige hogere opleiding). Het Bachelor-to-Master systeem dus, met een diploma van 3 jaar heb ik in 2 jaar een nog hoger diploma.
Nu hebben we labo analoge electronica, en de eerste meting was een simpele blokgolfgenerator met 2 opamps, véél te simpel dus, iedereen heeft al 3 jaar hoger electronica gedaan.
De leraar beseft ook dat we niet veel aan zo'n simpele zaken hebben, en we mogen zelf voorstellen doen voor metingen. En wie weet beter wat interessant is, dan de community hier van hobbyisten en professionelen. Uw voorstellen zijn dus zeker welkom.
Zelf had ik gedacht aan het maken van een geschakelde voeding aan de hand van een principeschema (aangezien we nog niet met geschakelde voedingen hebben geprutst). Ik heb zo'n principeschema, met referentie vanuit de uitgangsspanning (stroomtegenkoppeling), het lijkt me wel leuk dat in gang te prutsen en aan te passen. Als iemand hier op/aanmerkingen over heeft, geef ze gerust.
te zien hoever dat "analoog" reikt, als het HF inhoudt ook zou ik graag wel eens weten hoe diverse soorten coax-kabel (en vooral die korte eindjes voor aansluiting van het toestel) zich gedragen; bandbreedte, demping,... - zo kan je eens vergelijken wat het verschil is tussen het goedkoopste kabeltje van de doe-het-zelf-zaak en de zgn "high end" zilverkleurige kabels.
Videomodulator
Op 21 februari 2006 22:33:43 schreef Stefaan Van Slycken:
te zien hoever dat "analoog" reikt, als het HF inhoudt ook zou ik graag wel eens weten hoe diverse soorten coax-kabel (en vooral die korte eindjes voor aansluiting van het toestel) zich gedragen; bandbreedte, demping,... - zo kan je eens vergelijken wat het verschil is tussen het goedkoopste kabeltje van de doe-het-zelf-zaak en de zgn "high end" zilverkleurige kabels.
Nee, naar HF zal het niet gaan, enkele MHZ is trouwens al HF in de meeste scholen, een netwerkanalyser kost teveel om een deftige te kopen. En met alle respect hoor, maar dat lijkt me een beetje een saaie opdracht. Je weet dat die goedkope slechter zijn, je meet het uit en het klopt, daar leer ik niets van bij. Ik wil rauwe electronica, want het zijn de enige 2 uren in de week dat we electronica hebben (rest zijn algemene vakken voor ingenieurs, mechanica enzo...).
Alles wat naar de MHZ toegaat is veel te hoogfrequent, microcontrollers zijn niet analoog, te moeilijk mag het ook niet zijn, ... het is nog altijd school hé.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
vraag is of je niks mag doen met buizen
altijd wel leuk om te experimenteren.....
heb zo is met een dubbele triode een multivibrator gemaakt en een flipflop. dat gaat dus wel degelijk 
maar je kan er nog veeeeel meer mee.
voor de rest wat HF spul is leuk.
iets met High Voltage?
geschakelde voedingen zijn leuke dingen om te ontwerpen. ik heb hierover mijn theoretisch eindwerk gemaakt en zou het erg leuk vinden moest hiervan een deel in de praktijk worden gebracht. het eindwerk kan je vinden op eindwerk.khk.be en dan zoeken naar geschakelde voedingen.
tis wel erg theoretisch, maar het zal je helpen om de magnetische componenten en de andere hoofdcomponenten te ontwerpen.
laat maar iets weten, ik ben vooral geïnteresseerd in een vergelijking van het vermogenverlies bij mosfet en IGBT.
en hoe je die transfo hebt gebouwd.
groeten,
kevin
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 21 februari 2006 23:00:42 schreef Videomodulator:
Alles wat naar de MHZ toegaat is veel te hoogfrequent, microcontrollers zijn niet analoog, te moeilijk mag het ook niet zijn, ... het is nog altijd school hé.
Pfff... ik vindt dat je van HBO studenten wel wat ambitie mag verwachten.
Een paar Mc'tjes big deal, vroeger bouwde ze tenminste nog 3M kachels.
Nee serieus signalen tot 10Mc zijn erg goed te meten met elke goedkope oscilloscoop.
Je zou inderdaad aan een schakelende voeding kunnen meten, niet echt high tech maar okee, beter dan een 555-je of iets dergelijks.
Misschien zijn ruis metingen wat voor je, dan leer je meteen een hoop over klein signaal conditionering.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
leren solderen. de meeste ingenieurs geraken niet verder dan hun vingers verbranden en 'metsen' op een bord.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
hmmm wat 3M kachels bouwen is anders ook een leuk projectje
.
overigens zit ik dus ook in een opleiding waar ik dus nu de transistor als schakelaar en als versterker ofzo krijg....pffffffff maarja de rest van de klas snapt dat of niet of een beetje. ben met 3 man ofzo de uitzondering.....
ruismeting is ook leuk.
meetapparatuur voor audio (s/n verhoudingen en dergelijke meten of hoe distortie ofzo gemeten wordt. je kan daar ver in gaan....)
ik heb hopen ideën maarja das wel vooral audio en synthesizer gedoe.....
welke school toevallig?
Op 21 februari 2006 23:38:41 schreef Xenobinol:
[...]Pfff... ik vindt dat je van HBO studenten wel wat ambitie mag verwachten.
Een paar Mc'tjes big deal, vroeger bouwde ze tenminste nog 3M kachels.
Nee serieus signalen tot 10Mc zijn erg goed te meten met elke goedkope oscilloscoop.
Je zou inderdaad aan een schakelende voeding kunnen meten, niet echt high tech maar okee, beter dan een 555-je of iets dergelijks.
Misschien zijn ruis metingen wat voor je, dan leer je meteen een hoop over klein signaal conditionering.
1MHz is idd nog bijna gelijkspanning 
LaStei
carpe cerevisi
1MHz... dan zit je toch precies in het midden van de middengolf? Wat betreft een schakelende voeding, wat vind je van deze link
Videomodulator
Alvast heel erg bedankt voor de hulp, maar ik vrees dat jullie het te moeilijk willen maken. Ocharme 2 uurtjes in een week, daar kan je niet veel in doen, ook niet de onvolledige CO-voeding afwerken.
Ik ben wel geinteresseerd in die PFC, maar ik zal een van de enige zijn in mijn klas vrees ik. Ook buizen liggen buiten de scope van de cursus vrees ik, hoe interessant ze ook zijn.
@free_electron: we hebben 3 jaar graduaatsopleiding achter de rug, dus solderen lukt wel, in het graduaat werden we streng gecontroleerd op de solderingen en of we wel korte draadjes gebruikten (en dat terwijl de hoogste frequentie 4 kHz was, PSK demoduleren met een PLL, sim-pel).
@beertje01: PIH te Kortrijk (België), opleiding SDV-OT.
Iets zonder microcontrollers, niet boven een paar 100 kHz, zonder exotische componenten, dat liefst uit een labovoeding gevoed kan worden. I know, tis moeilijk, laat ik het dan maar op een geschakelde voeding gebaseerd op opamps houden.
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Videomodulator
Op 22 februari 2006 23:21:19 schreef Evilest Aedolon:
PFC metingen zijn interessant en je bouwt het op een half uur, heb je nog 3 kwartier om te meten!
Met zo'n IC'tje die alle werk voor je doet. Ik vind dat wat jammer, application notes volgen kan later nog.
Maar ik zal het voorstellen, wie weet hebben ze zo'n IC's liggen, en ziet hij dat zitten. Want ik vraag me wel af hoe ze dat eigenlijk doen (ben nog niet ernaar op zoek gegaan).
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Goed, dan ontwerp je er zelf 1, dan ben je 2 dagen bezig, het gaat niet om het IC maar om de golfvormen!
(wat die coax-kabeltjes betreft: je hebt er die speciaal voor 100Hz tv's zijn, met een filtertje op, je hebt er die zilverkleurig zijn en stukken van mensen kosten... wat mij zou interesseren is: maakt het echt uit?)
"Application notes volgen kan later nog": ik denk dat je het toch eens moet proberen, een paar application notes tot een werkende schakeling omtoveren. Je zal versteld staan denk ik.
tot een paar 100 kHz? dan kan je toch al dingen doen in het audio-gebied? (of zelfs al AM...) - filters, cross-overs... een component waar velen "bang" voor zijn of de werking niet goed van kennen is de spoel... jaja, wat koperdraad op (evt) een kern, en de formules zijn (meestal min of meer) gekend, maar zelf spoelen berekenen en zo (alhoewel, dan zit je weer rond HF...)
Dingen rond magnetisme, frequentieregelingen voor motoren en zo?