Hoi,

ik ben voor school een tijdklokschakelaar aan het ombouwen: hij werkt via stroom uit het stopcontact (230V) maar dat moet ik vervangen door 9V een batterij dus.

Nu heb ik die schalkelaar opengemaakt en ik zie daarin een dikke weerstand: (groen-blauw-oranje{goud}) dat is 56000 ohm volgens mijn BasiBinas. Nu dacht ik, laat ik het volgende eens proberen:

V | 230 | 1 | 9 |
-------------------------------
ohm|56000|24,3(4782609)| 81 |

als ik die weerstand van 56000 ohm nou vervang door een weerstand van 81 ohm, zou de schakelaar het dan gewoon doen zoals hij het doet met 230V? En bestaat er een weerstand van 81 ohm?(Volgens mijn weerstand schema in mijn Binas is 81 ohm: grijs-bruin-zwart)

Alvast bedankt:D

P.S er zat verder niet zoveel in de schakelaar, behalve een hoop tandwieltjes en een spoel.

ik denk niet dat het werkt.
die tijdklok moet ergens de tijd vandaan halen. ik dacht dat ze die uit de 50Hz van het net halen.

mischien als je die 9v batterij zover weet te krijgen om 9V ac te gaan leveren op 50 Hz?

hint

:$ Ik ben pas begonnen met Elektrotechniek en snap niet echt waar jij het over hebt, wat bedoel je met die "50Hz van het net halen"?

De spanning van het net is wisselspanning op 50Hz. Hij wisselt dus 50 maal per seconde van polariteit. Door deze wisselingen te "tellen", kan hij de tijd bijhouden.

Okeej,... ik d8 dat die tandwieltjes al het werk doen omdat de spanning continu is.

btw, een battarij kun je zeker niet 50Hz maken tog?

Zitten er tandwieltjes in dan?
Zo ja, dan kan het heel misschien zonder de 50Hz. Ik denk van niet hoor.
Anders moet je met de 555, zie post van Lucky Luke, een 50Hz signaal maken.

Maak eens een paar foto's. Liefst ook van de componenten het dichtst bij de ingang van de 230V

Op 1 maart 2006 15:59:33 schreef Sandertje:
Zitten er tandwieltjes in dan?
Zo ja, dan kan het heel misschien zonder de 50Hz. Ik denk van niet hoor.
Anders moet je met de 555, zie post van Lucky Luke, een 50Hz signaal maken.

Maak eens een paar foto's. Liefst ook van de componenten het dichtst bij de ingang van de 230V

het is gewoon een stekker die in een stopcontact moet, en daar gaat weer een stekker in naar een apparaat bijvoorbeeld een lamp.

en trouwens, had ik de kleuren van de weerstanden goed afgelezen?

Die ken ik ja, digtaal of met zo'n ronde schijf voor de tijd?
Weerstand 1 = 56k = 56000 Ohm
Weerstand 2 = 81 Ohm = grijs-bruin-zwart
Maak toch eens een foto. Ik kan zo niet zeggen hoe en wat. Of een compleet schema!

Op 1 maart 2006 21:54:14 schreef Henry S.:
niet 82 Ohm?

jah d8 denk ik ookm.. maar volgens mijn berekingnen in mijn startpost kom ik voor 9V uit op 81Ohm... maar die weerstandjes bestaan toch niet?:S

Het zal een zgn. synchroonmotortje zijn.
Dat zijn wisselspanningsmotortjes die tamelijk ongevoelig zijn voor spanningsvariaties, maar reageren op de lichtnetfrequentie van 50 Hz.

Dus zelfs al zou een weerstand van 81 ohm goed berekend zijn, dan nog zal het klokje niet werken omdat het op DC spanning gewoon niet wil lopen, het zal blokkeren.
Overigens bestaan er geen batterijen of accu's die wisselspanning leveren, je zult dan met een omvormer aan de gang moeten.
Overigens 2: weerstanden bestaan slechts in bepaalde waarden, de zgn. E-reeksen, welke weer samenhangen met de tolerantie van de weerstand.
Meest gebruikt is de zgn. E12-reeks, waarbij de dichtsbijzijnde weerstand in dit geval dan 82 ohm zou zijn.
Overigens 3: vervangen door een DC-motortje met een tachoregeling, of zou dat te hoog gegrepen zijn voor dit projectje? >:-)

Op 1 maart 2006 21:54:14 schreef Henry S.:
niet 82 Ohm?

ik kwam via zo'n online calculator ook uit op 81 ohm..even nakijken..
Grijs-rood- zwart is 82 ohm.

Op 1 maart 2006 15:19:19 schreef Suma:
Hoi,

...uit het stopcontact (230V) maar dat moet ik vervangen door 9V een batterij dus.

9Volt hoeft natuurlijk niet perse een batteij te zijn. Een trafo (of netspanningsadaptertje) kan ook natuurlijk...
Daar komt (in veel gevallen) een 50Hz sinus uit. Daar kan dat synchroonmotortje goed op lopen.

Op 1 maart 2006 23:15:14 schreef doorslagspanning:
[...]

9Volt hoeft natuurlijk niet perse een batteij te zijn.

maaar om het draagbaar te maken is dat handig, ik weet alleen niet of het ook draagbaar moet zijn.

En die 50hz kun je maken met een ne555, zie de link in mijn vorige post

Dan worden het wel ongeveer 50 Hz. Beter is een kristal oscilator te nemen (4060 o.i.d.) en een frequentie te kiezen zodat je precies 50 Hz. krijgt. Als je er dan nog een klein trafotje tussen zet, die er weer 220 van maakt, ben je helemaal klaar.

Op 1 maart 2006 15:37:30 schreef Suma:
Okeej,... ik d8 dat die tandwieltjes al het werk doen omdat de spanning continu is.

btw, een battarij kun je zeker niet 50Hz maken tog?

nee dat kan niet
uit een stopkontact komt gewoon spanning, wisselt alleen 50 keer per seconde van polariteit zoals al is gezegd.
een batterij daar in tegen heeft al een vaste plus en min.

Op 2 maart 2006 16:41:34 schreef LaStei:
Dan worden het wel ongeveer 50 Hz. Beter is een kristal oscilator te nemen (4060 o.i.d.) en een frequentie te kiezen zodat je precies 50 Hz. krijgt. Als je er dan nog een klein trafotje tussen zet, die er weer 220 van maakt, ben je helemaal klaar.

als het balangrijk is als ie op tijd moet lopen wel.

en weer 220 maken? zal lekker lang meegaan dan, zo'n 9 volt blokje!
hoewel, voor een 4 watt's spaarlamp...(evenveel licht al 25w gewone lamp oid)
maar geen 3000 waterkoker oid...

En mag het ook geen digitale klok zijn?