berekening van het benodigde aantal bits voor de DA-converter

berekening van het benodigde aantal bits voor de DA-converter

ik ben benieuwd of jullie mij uit kunnen leggen hoe het volgende vraagstuk opgelost dient te worden
bijvoorbaad dank !

Een DA-converter moet via een vermogenstrap een ventilatormotor aansturen De volle spanning is 12V en we willen in stapjes van 0,1V kunnen regelen. Bereken het benodigde aantal bits voor de DA-converter.

Hoeveel stapjes wil je, als je tussen 0 en 12V gaat met stapjes van 0,1V?

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Dat lijk me tamelijk simpel: 0.1 V in 12 V wil zeggen 120 stapjes. Het meest in de buurt ligt 128 stapjes, en dat is 7 bits. Maarehh.... als het een ventilator motor is, zou ik PWM doen, een 8 bit counter naar beneden laten tellen, is-ie groter of gelijk-> motor aan, kleiner -> motor uit. (heb je absolute lineariteit, en heel simpel in een uC te implementeren.)

carpe cerevisi

log N / log 2, waarin N het aantal gewenste discrete stappen.
De uitkomst is in bits, altijd afronden naar boven.

V.b. spanning regelbaar van 0 tot 255mV in stapjes van 1mv, is in totaal 256 stapjes (inclusief nul).

log 256 / log 2 = 8-bits

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op donderdag 2 maart 2006 15:04:51

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Henry S.

Moderator

En nog eentje voor school! Voortaan beter opletten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 2 maart 2006 15:42:10

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Maarehh.... als het een ventilator motor is, zou ik PWM doen, een 8 bit counter naar beneden laten tellen, is-ie groter of gelijk-> motor aan, kleiner -> motor uit. (heb je absolute lineariteit, en heel simpel in een uC te implementeren.)

Ik heb zelf nooit voor een pwm projectje ontwikkeld, maar ben wel nieuwsgierig naar de uitwerking hiervan.

Ik neem trouwens aan dat je met is-ie, de instelling bedoelt en niet de counter?

free_electron

Silicon Member

houdt er rekening mee dat vermogen kwadratisch is ...

en D/a convertoren ... altijd 2 bit meer nemen dan je nodig hebt en de onderste 2 bit aan grond strappen of open een fixe waarde zetten.
je moet eens goed de datasheets lezen .. +/- 1 lsb linearity en dergelijke

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM