AM superheterodyne ontvanger uitleg gevraagd

Er staat een hele lap tekst bij die je een paar keer moet lezen en zelf moet tekenen en beredeneren, dat is de beste manier om achter te komen wat wat doet.

De NE612 mixt het antennesignaal met de het LO signaal en het verschil van die twee wordt gefiltert en gedetecteerd en door de LM386 versterkt tot op speaker nivo.

Er staan geen gegevens bij voor de kant en klare spoelen, bij deze dan:

Voor de LO:
KANK3333 voor MW en tot +/- 5MHz
KANK3334 voor 5 - 15MHz
KANK3335 voor 15 - 30MHz

Voor de MFT neem je een willekeurig 455kHz filter bijv. de LMC4101

Allemaal verkrijgbaar bij Kent voor €1,70 p/s en die heeft ook de NE612 of SA612 voor €2,95

Wat de layout betreft: De spoordikte is niet kritisch bij deze frequenties, dat geldt pas voor UHF
Hou wel alle verbindingen rond de NE612 en de spoelen kort en het mooiste is een dubbelzijdige print waarbij je de bovenkant als massa gebruikt. Maar het hoeft niet, dit werkt ook prima op gaatjesprint.

Ok gaan we eens het blokschema bekijken.
Beetje ongebruikelijke afkortingen maar dat mag niet hinderen.

Theorie:
Een hetrodyne ontvanger zet de gewenste freq die je wilt ontvangen om in een vaste freq waar mee verder gewerkt wordt.
Dit noemen we de middenfreq (MF of in engels IF voor intermediade freq)
Meestal kiezen we vanwege de verkrijgbaarheid van goedkope onderdelen voor de MF een vaste freq van 455kHz of 10.7MHz.

In de ontvanger zit een signaal generator waarvan de freq afstembaar is.
Deze noemen de de Local Oscilator (LO, soms ook wel VFO voor variable Freq Osc)

De ontvangen freq word samen met het LO signaal in de mixer gestopt
het resultaat dat uit de mixer komt is het het verschil EN de som van beide signalen
er geld n.l. F1, F2 -> mixer ==> F1+F2 en F1-F2
Dit alles gebeurd in de NE612

Stel nu dat je de LO afstemt op 6.5MHz en je stop een signaal van (6.5+0.455)=6.955MHz in de mixer
dan word het signaal omgezet naar de MF van 455khz
Dit vind je terug in de MFT (midden freq trafo)

Vervolgens moet het geluid van het signaal afgehaald worden.
dat doen we met een detector.
in AM gaat dat heel gemakkelijk met een diode (AA121 een antieke)

Voordat we gaan versterker tot op Luidspreker niveau
filteren we nog even wat overbodige herrie eruit
Dat doet C3, C4 en R1

De LM386 is gewoon een laagfrequent versterkertje.

Je moet wel aan de antenne ingang nog een afstemspoel hangen.
Die staat wel op het blokschema vermeld maar niet in het schema.
zal vast wel in de tekst staan.

leuk ontwerp
kan bijna niet fout gaan.
Als deze ontvanger lukt kun je ook heel gemakkelijk
een SSB ontvanger voor de kortegolf maken.

Sucses !

En deze frequentie kan ik dus gaan opsporen dmv de regelbare condensatoren C0 en Cto als ik het goed begrijp. maar welke type condensatoren zijn dat? want er zit namelijk een blok omheen getekend. zijn dat nog bijzonderen?

@Henry S.
kan ik voor die spoeltjes één van die waarden uitkiezen? dus het zijn verschillende spoeletjes in 1 behuizing als ik het goed begrepen heb.

Leuk schemaatje! Staat nu ook op mijn schijf!
Zou het gevoelig kunnen zijn denk?
Blijf je hier rapport uit brengen @piXel?
ALS het werkt hoe het werkt? Ben nieuwsgierig!
@Capt501
Mooi stukje uitleg!
Wel op 6,3MHZ luisteren dan he? Hahahaaa

Als het een beetje werkt maak ik hem met de KANK3334.

Rob007.

Op 6 maart 2006 17:04:14 schreef piXel:
En deze frequentie kan ik dus gaan opsporen dmv de regelbare condensatoren C0 en Cto als ik het goed begrijp. maar welke type condensatoren zijn dat? want er zit namelijk een blok omheen getekend. zijn dat nog bijzonderen?

Dat is een afstemcondensator die in goedkope radiotjes vindt, wit of transparant, met 4 afstemcondensators (C0) en 4 trimmers (Cto). Daarvan neem je het gedeelte met de meeste plaatjes (of een slagje kleiner, de overige 2 zijn stukken kleiner en voor FM omroep 88-108MHz bedoelt) en een trimmertje (maakt niet uit welke). Een grote afstemcondensator uit een buizenradio is ook heel bruikbaar.

@Henry S.
kan ik voor die spoeltjes één van die waarden uitkiezen? dus het zijn verschillende spoeletjes in 1 behuizing als ik het goed begrepen heb.

De KANK spoelen zijn 3 verschillende, elk met een ander frequentiebereik. 3333 als je vooral middengolf wilt horen (Arrow,R-10gold, R747) en met de 3334 hoor je zenders uit alle landen van Europa en Azie, en de piraatjes op 6.3MHz!

@rob: dit is behoorlijk gevoelig, zelfs zonder filter op de ingang.

OOW!
Ja ik heb met die andere NE . . .
toen destijds eens een 35MHZ ontvangertje gemaakt!
Dat schema van Elex/Elektuur met de TDA7000 er achter.
Werkte toen ook goed!
Maar blijft het dan ook nog selectief? Zou leuk zijn!
Kijken wat pixel gedaan krijgt, ff afwachten!

Hallo @Jan 112!

Rob007.

NE/SA602/612, zelfde familie :)
Berry is ook met het ic bezig:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/29156/

35MHz, het zal toch niet de draadloze microfoon zijn ;)

Redelijk selectief rob, maar het IC kan natuurlijk niet alles hebben ;)

Even in m'n archief gedoken, als piXel het zo opbouwt komt het ook goed:

http://plaatjes.metalruilen.nl/dubbelsuper2.jpg

Hmmmm, zou die het nog doen? ;)

Op 6 maart 2006 17:36:21 schreef Henry S.:

De KANK spoelen zijn 3 verschillende, elk met een ander frequentiebereik. 3333 als je vooral middengolf wilt horen (Arrow,R-10gold, R747) en met de 3334 hoor je zenders uit alle landen van Europa en Azie, en de piraatjes op 6.3MHz!

gaaf :) ik kan dus aardig veel zenders ontvangen. dus als ik radio 538 wil ontvangen moet ik dus de KANK3333 hebben?

en ik zal zoveel mogelijk blijven posten. maar ga binnenkort eerst de print lay-out maken.. :S

Als je in Limburg (of NO Belgie) woont kan je idd Radio 538 op 891kHz ontvangen (Maastricht 20kW).

Dit is de frequentielijst voor LG/MG in Europa:
http://mediumwave.de/

suc6

Op 6 maart 2006 19:58:12 schreef Henry S.:
Als je in Limburg (of NO Belgie) woont kan je idd Radio 538 op 891kHz ontvangen (Maastricht 20kW).

Dit is de frequentielijst voor LG/MG in Europa:
http://mediumwave.de/

O, Radio 538 is hier ook wel te ontvangen op een beetje radio, hoor! ;)
Bedankt voor de mooie link, Henry! Precies wat ik zocht! :)

Die oscilator of LO. daar komt dus een vaste frequentie uit, waar alle andere storingen van andere zenders uitgefilterd zijn? maar hoe werkt deze precies eignelijk?

Ik heb net even de datasheets bekeken, en zag dat het SMD chipjes zijn, in de ontvager van Henry S. zag ik dat er gewone IC'tjes gebruikt werden?

Edit:
laat maar. had niet goed gekeken naar de datasheets :)

[Bericht gewijzigd door piXel op ]

Nee, de LO bepaalt welke zender je ontvangt, Fzender-FLO (of FLO-Fzender, beide is mogelijk)is de vaste 455kHz die door het MFT filter komt. Lees de post van Capt501 nog eens door en doe de berekeningen zelf op een stukje papier.

@Hans: Ik heb nog geen serieuse poging daar toe gedaan, aleen met een cheap ass transistorradiootje met ferriet antenne gisteravond, zonder succes.

Mooie lijst? Dan moet je deze zien: www.emwg.info van de BDXC'er Herman boel. LG/MG

Jongens,
Zullen we eens een versie maken die ook SSB aan kan ?
eigenlijk bestaat dat al
want ik heb eens een klein tranceivertje gebouwd
dat op die manier werkte.
je moet gewoon een tweede NE612 er tussen zetten
met een Xtal net onder de MF
en voor de MF pak je dan gelijk ook een Xtal als filter
zodat het ding lekker smal wordt.
Iemand goed in printjes ontwerpen / etsen ?
Ik heb daar n.l. een grafhekel aan (zie ook mijn bouwsels haha)

Schema? Maak ik een layout. (Als Rd12tf me niet voor is ;))

Op 7 maart 2006 14:51:44 schreef Henry S.:
Schema? Maak ik een layout. (Als Rd12tf me niet voor is ;))

Geen tijd, druk op het QRL! :(

maakt het uit voor CO en Cto welke waarde ik neem? en die diode, AA121 kan ik wel vervangen door de 1N4007 toch?

en die afstemspoel. wat moet ik mij hierbij voor stellen en wat doet deze?

AA121 kan ik wel vervangen door de 1N4007 toch?

Nee, de 1N4007 is een gelijkrichter diode, neem dan de 1N4148 dat is een signaal diode.

Op 14 maart 2006 09:18:22 schreef piXel:
maakt het uit voor CO en Cto welke waarde ik neem? en die diode, AA121 kan ik wel vervangen door de 1N4007 toch?

en die afstemspoel. wat moet ik mij hierbij voor stellen en wat doet deze?

Om teleurstelling te voorkomen de door mij adviseerde afstemcondensator gebruiken.

Neem voor de diode een AA type of eventueel een 1N4148, maar dan wordt de ontvanger een stuk minder gevoelig.

De afstemspoel is een vierkant blikje met aansluitingen en een schroefkerntje:

http://plaatjes.metalruilen.nl/kank.jpg

Nu ben ikwaarschijnlijk heel dom ;) maar ik weet niet echt hoe die condensatortjes eruit horen te zien en wat voor types dat zijn?

of maakt dat helemaal niet uit

Op 15 maart 2006 09:09:35 schreef piXel:
Nu ben ikwaarschijnlijk heel dom ;) maar ik weet niet echt hoe die condensatortjes eruit horen te zien en wat voor types dat zijn?

of maakt dat helemaal niet uit

Zo ongeveer
https://secure.avdns7.com/~scitoys/Images/variable_capacitor.jpg
Co is de variabele condensator,
Cto is de padder trimmer die achterop de variabele condensator zit.

kijk daar schiet ik wat mee op:) nu weet ik iig hoe dat eruit ziet. maar hoe heet dat component gewoon C?

Op 15 maart 2006 09:51:41 schreef piXel:
kijk daar schiet ik wat mee op:) nu weet ik iig hoe dat eruit ziet. maar hoe heet dat component gewoon C?

Variable condensator of afstemcondensator

okey, maar als ik deze wil bestellen. tot welke bandbreedte moet ik hebben?

deze moet dus hebben 1,8MHz?

[Bericht gewijzigd door piXel op ]

Op 15 maart 2006 13:08:45 schreef piXel:
okey, maar als ik deze wil bestellen. tot welke bandbreedte moet ik hebben?

deze moet dus hebben 1,8MHz?

De capaciteit van (variabele)condensatoren wordt aangeduid in (pico)Farad niet in bandbreedte of MHz-en.

Een variabele condensator voor dit doel, rond 350pF. Sloop er één uit een oud transistor radiotje, vast wel te vinden in de kringloop.

Zie ook de post van HenryS hierboven.

Dat is een afstemcondensator die in goedkope radiotjes vindt, wit of transparant, met 4 afstemcondensators (C0) en 4 trimmers (Cto). Daarvan neem je het gedeelte met de meeste plaatjes (of een slagje kleiner, de overige 2 zijn stukken kleiner en voor FM omroep 88-108MHz bedoelt) en een trimmertje (maakt niet uit welke). Een grote afstemcondensator uit een buizenradio is ook heel bruikbaar.

Ze liggen ook niet standaard in de winkel.