Tussen de verbouwingen door toch een ontvanger aangesloten gehad hier in de nieuwe Shack en de volgendem stations gehoord.
De gehoorde stations zijn gelogd om 12:20 LT

6305 Black Bird S9+10Db R4 a 5
6305 Magic S9+10Db R5
6315 Digitaal S9+10Db R5
6311 Radio Schotland S8 opklimmend naar S9+5Db R4 a5

Niet meer gelogd wel nog wat gehoord op diverse freq.
Gezien de werkzaamheden hier volgende keer weer meer.

We@zel
Mooie ontvanger hoor dat is het betere werk nu nog een 1 op 9 unun er tussen en de hele wereld komt bij je binnen.

MRF.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Hmmm! Een slecht wasmiddel kan ervoor zorgen, dat bepaalde kledingstukken (met name vieze onderbroeken) zo dusdanig vuil zijn, dat een enig reflecterend (richtings-)effekt niet geheel uit te sluiten valt en waarschijnlijk een positief resultaat geven aan jouw ontvangst... Vies water is nl. een geleidend materiaal (schoon water daarentegen weer niet...). ;)

@Orn

Klopt John kleiner werkt ook maar met meer capaciteit boven in loopt er ook meer stroom in het vertikale deel.Top-Head werkt wanneer een antenne eigenlijk te kort is voor de gebruikte freq.

Nu op 6300 Eldorado Gelderland (Volgens mij is hij dronken houdt een monoloog geeft zelfs zijn adres in Ermelo door )

GRTN MRF 73`s

Mocht ik ooit beginnen met uitzendingen vanuit een scheepje op de Noordzee, dan zijn jullie aangenomen Marcel en John! (zal binnenkort weer eens een staatslot ophalen...) ;)

Als er vanavond wat condities zijn dan overweeg ik wel ff om een signaaltje de lucht in te sturen rond de 6270.
Was v/d week ff aan het rommelen met die minicom en ik heb i.p.v. de bd139 een fet erin gesoldeerd en het vermogen van 4 watt opgekrikt naar 8 watt met de irf530 vervolgens als ik "m wat meer naar boven van 1.577 naar 1.650 tuned dan gaat ie nog meer power geven rond de 10 watt, dus ik vraag mij af wat ie zal doen op 76 mtr. en wat voor kleur tokospoel moet ik daarvoor gebruiken? oja de voedingspanning op het fetje heb ik van 13,8 naar 30 volt gebracht en goed gekoeld want hij wordt behoorlijk heet des te langer ie aan staat.

@GALAXY: NIET aan de toko-trimmer komen en zeker NIET vervangen. Het schema wat je van mij aantreft op
http://www.circuitsonline.net/forum/view/28033/12
is ongeveer gelijk aan de Mini-Com.
Lees de tekst goed door en je hebt een behoorlijke universele MG/KG-transmitter. Je hoeft maar een paar kleine "dingetjes" te wijzigen... De meeste tijd gaat zitten in de extra schakelbare lowpass-filters, die je dan zal moeten maken... Rd12tf heeft niet zo lang geleden daar een mooie uitleg over gegeven op "de KG-uitdaging!" Mijn genoemde waarden zijn bruikbaar, maar werken minder goed dan Eat zijn uitleg... Dus ff terug kijken...;)

op 6300 een station en op 6305 ook lekker piepen tegen elkaar
scandaal in sper bezirk hoor ik het zijn Boemerang en (Digitaal met 40 Watt)

Moah! Genoeg mogelijkheden om met de frequentie te gaan spelen, dunkt me. Het mooiste zou zijn om die ene MHz. nog even mee te pakken en het andere te behouden... Nog iemand suggesties? :)
PS: O.a. dit zendertje en de EL86 hebben mijn interesse gewekt voor de Z-match, om een antenne op (bijna) elke willekeurige HF(piraten)-frequentie te tunen (bedankt MRF!;) Persoonlijk snap ik nog steeds niet waarom er niet vaker zulke zenders gebouwd worden. Zoveel meer komt er nu ook niet om de hoek kijken en wat is er nu spannender om op meerdere banden te gaan testen? Beide zenders zijn VFO en stabiel te noemen, dus geen gezeik met kristallen... Buiten deze twee zenders om (die ik nog verder wil uitbouwen en testen), draai ik momenteel met een Corsair-transmitter met een IRF530 in de eindtrap. Deze is echter wél kristalgestuurd (6.300 MHz.). Had in mijn testuitzendingen (zie ook Dr. Tim's NEWS van afgelopen week) een kleine 30 volt erop staan. Dit gaf een vermogen van zo'n 17 watt bij een SWR van 1:1.6. Aangezien de modulatie-trafo en de 2n4427 bloedheet werden, zal ik in het vervolg de spanning maar een eind naar beneden schroeven, naar zo'n volt of 15 :(
Mijn orginele 8-watt SW-MiniCom ligt inmiddels alweer zo'n half jaar bij Jack Donio |:-( Reden is dat er veel FM op de modulatie zit (hetzelfde probleem als bij de eigengebouwde 'MiniCom'). Jack heeft beloofd dit probleem voor mij te verhelpen, aangezien de zender in dat opzicht nooit goed geweest is...
Dit was zo ongeveer wat ik momenteel voor MG/KG gebruik aan zendmateriaal. Dankzij "de KG-uitdaging!" ben ik weer een stuk verder met deze (spannende) materie, dus iedereen nog ff bedankt daarvoor! :)

Ben er weer ;)

@Galaxy: Styroflex gaat prima, zijn minder gevoelig voor temperatuursinvloeden.
@Rob: tja, het probleem van elke elektronica man, te weinig ruimte.
@Hans: Ik ben benieuwd naar je SWR
@Weazel: bedankt voor de mp3's

@Iedereen: Van waar de plotselinge activiteit in de avonduren? Helaas kon ik niet even meeluisteren.

en er waren/zijn goeie condities in de avonduren op het moment

Jazeker Henry,anders wordt de fet niet oud(Goed gezien)
Hij hing er nog onder,om wat verschillende types te proberen,maar zit nu inmiddels op het blok.
Ja ik ben ook niet weg van die serietor,maar met een watt of 15 is het nog te doen,en redelijk simpel nog te koelen.
Maar goed trafo's hou ik ook niet van,want die zijn mij te groot.

@Ron-nl

Zou best kunnen hoor Ron,maar als ik het niet probeer weet ik het niet.
Ik denk dat ik meer last krijg van lf-oscillaties omdat het een enkelzijdig print is.
Ik had er al een dikke in zitten,maar die heb ik al verbannen naar het diepste der AARDE.
Ik wil toch proberen om hem enkelzijdig te houden.

Op 22 april 2006 23:14:03 schreef Carel M.:
Hans, het antwoord van Frits is ook het enig juiste. Dus is het zinloos dat te herhalen. Ik zou experimenteel de spoel vergroten met een paar windingen. Andere condensatoren wordt een veel lastiger verhaal of je moet iets van 2 x 500pF hebben liggen.

Hee bedankt, Carel! Zit erover te denken om de L1 spoel te verlengen van 14 wind. naar 17 wind., waarbij de eerste tab op 12T (=5 wind.) i.p.v. 10T (=4 wind.); en de tweede tab op 8T (=4 wind.) i.p.v. 7T (=3 wind.). Het overige van de L1-spoel bestaat dan uit 8 wind. (i.p.v. 7 wind.). Ik denk dat de capaciteit dan ongeveer wel hoog genoeg ligt.
Alleen L2... Zou ik de orginele 4T aanhouden? Of daar toch maar 5T van maken? En dit zijn natuurlijk ook niet de makkelijkste spoelen om zo even voor het gemak te wikkelen, dus ik hoop eigenlijk meteen een beetje goed te zitten...;)

Ja het ziet er inderdaad mooi uit,
Een Racal das zwaar maar mooi spul!
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=RACAL%2017L%20&btnG=Goo…
Misschien ontvang je mij er nog wel eens mee!
Eerst maar eens kijken met welke antenne je gaat zitten,
We hebben rond gehad vierkant gehad een zeskantje;)
Wat zal het nu eens zijn?

Rob007.

@kraak en brom

Het kan ook zijn dat je met de draad verbonden aan je onvangertje de hele ontvangst dicht drukt ( overstuurt )
de radio ontvangt dan zoveel dat hij moeite heeft om de zenders weer te geven op de plek waar ze ook daadwerkelijk zitten.Vaak herken je dit doordat je veel zenders tegelijk door elkaar heen ontvangt.Remedie is dan om de draad wat losser te koppelen met de al aanwezige antenne van de radio. Wat ook kan is een goed preselector er tussen zetten.

Ps de piraatjes zijn niet altijd aanwezig op de 48 mtr hoor....ik zal het anders formuleren meestal zijn ze er niet soms wel .

@firma kraak en brom, Het klinkt mischien een beetje negatief als je dit leest maar die portable wereldontvangers veelal in pocket formaat van aldi en karwei, merken zoals ranex zijn leuk om te gebruiken maar wanneer je er een langdraad antenne aanhangt raakt zo"n ontvanger heel snel overstuurd.
Dit gebeurd ook als je bijvoorbeeld in de flevopolder in de buurt van RNW (wereldomroep) gaat staan en het uitgezonden signaal op de kortegolf wilt uitluisteren dan zal je merken dat het kleine wereldontvangertje dichtslaat.

Mochten de signalen oversturen, dan de langdraad-antenne d.m.v. een (geïsoleerd) elektriciteitsdraadje of montagedraad enkele wikkelingen om de telescoop-antenne heen maken. Hoe overstuurder de ontvangst, hoe minder wikkelingen. Hoe slechter de ontvangst, hoe meer wikkelingen. Je zou ook nog kunnen proberen om de aarde daarbij vast te maken aan de koptelefoonuitgang. Niet helemaal erin proppen, want dan valt het geluid weg... Bij mij geeft dat bij sommige portable wereldontvangertjes een verrassend effekt, aangezien er dan een stuk storing wegvalt, maar de ontvangst goed blijft. Heb je geen aarde aan de antenne zitten, probeer dan de CV of waterleiding eens als aarde... :) Anders eens op zoek gaan naar een zg. tafelradio (vaak getransistoorde radio's uit begin 70-er jaren met "aparte" antenne-ingang voor KG/SW), of een lampenradio. Vaak zijn de frequenties op lampen/buizen-radio niet aangeduid, maar kijk je op de schaal naar het aantal meters. In dit geval 48mtr. dus. Dit spul is voor een habbekrats te koop bij 2e-handszaken. Bovendien stikt het van de rommelmarkten. Het is tenslotte voorjaar. :)
Het allerbeste is natuurlijk even kijken op Marktplaats onder "Zenders en Ontvangers", of bij "zoeken" het woord "Wereldontvanger" intoetsen. Vaak zijn daar (redelijk) goede modellen te koop tussen de 50 en 100 euro. Deze geven over het algemeen een betere ontvangst en je bent meteen klaar. ;)

@GALAXY Ben jouw naam tegengekomen bij Dr. Tim's NEWS, maarre... gaat het inderdaad om jou Welther, of (zoals Dr. Tim denkt) de Engelse variant van Galaxy...? Anders was het een goede doorkomst met die Isotron en dus mag Rob zijn bankrekeningen weer eens "na-chequen"...;)

G@l@xy

Is er ook dak isolatie toegepast en zit hier ook alu-folie
tegen geplakt?? Anders kan je de afstraling naar boven wel vergeten.Mocht je toch een draad spannen denk er dan aan dat een draadantenne die bestaat uit meerdere twijzeltjes beter werkt voor HF. ivm het niet te verwaarlozen skinn effect.Zelf gebruik ik Hf litze 2.5 mm ( deze bestaat uit 7X7 twijzeltjes).
Wat de iso betreft zet hem eens op een paaltje in de tuin het kan maar zo zijn dat je nu alleen de grondgolf ontvangt en de ruimtegolf door de dak-isolatie afgeschermd wordt....
Wat de een op negen UNUN betreft werkt goed he heb hem hier ook in deverse varianten ringkern, ferrietstaaf voor de lage freq. werkt bij mij de ferrietstaaf erg goed geeft 20 Db meer dan de ring. ferrietstaaf heb ik wel geselecteerd met de ohm meter.pak een staaf en druk je ohm meter op de staaf deze mag niets aan wijzen hoogohmig dus! dan heb je de goede en wikkelen maar zie mijn eerdere postings hier over.Het viel mij op dat een draad van een paar meter weinig ontving rechtstreeks in de coax bus geprikt dit zelfde stuk draad geeft nu met de een op negen UNUN radio waddenzee met een signaal sterkte van 9+20Db.
MRF.

@MRF bedankt voor de tips, Ik heb hier gelukkig geen aluminiumfolie als dak isolatie, ff een vraag wat zijn twijzeltjes?
De draad wordt 2,5 mm koperlitze ik ga het morgen even halen ik heb even gekeken wat het skin effect in houdt en zo kom je weer heel wat aan de weet over de techniek.
Heel interresant allemaal.

http://www.s3i.co.uk/image/7x7wire.gif

Hier zie je 7X7 zo is mijn draad op gebouwd.
Twijzeltjes noemen ze ook wel tieren het zijn de afzonderlijke dunne draadjes.Door deze dunne draadjes vergroot je het oppervlak dit komt de HF eigenschappen ten goede.Wil je het helemaal goed doen dan neem je geisoleerd koperlitze en de uit einden dicht sealen of kitten ( geen water ). zo voorkom je oxidatie van de draad en verslechtering van het skinn effect. voor jou van minder belang daar je de draad binnens huis gebruikt. draad goed geisoleerd ophangen is wel een must..Bij zenden voeren de uiteindes een zeer hoge spanning.Voedingspunt zo hoog mogelijk.

@ Hans meeltje voor je op intersound

@Iedereen,wat me nu gebeurt,cd speler is hier kapot gegaan,niks aan de hand heb nog wel een paar oude staan.Maar ik krijg ze niet aan de gang met de zender aan,zodra ik meer dan 10 watt maak komt er Error in het display.Al ferriet clamps om de audio en net snoeren gedaan maar helpt niet.Aarde aan de buitenkant helpt ook niet.Iemand nog een tip?? Spelers zijn van Philips + 10 jaar oud.

@SATURNUS: Misschien dat een mantelstroomfilter bij de antenne en/of zender uitkomst kan bieden? Vroeger had je pick-upje's die wel eens op hol wilden slaan (zoiets als 78 toeren-geluid bij een LP voor 33, etc.), of tape-decks die een programma van een uur binnen een kwartier wisten af-te-rafelen, etc. ;)
@MRF: Hartelijk bedankt voor jouw tijd en uitleg, Marcel. Duidelijker kan niet! Binnenkort is Intersoundradio aan het testen met een nieuwe antenne én op diverse (piraten-)banden d.m.v. een Z-match! Ben benieuwd wat de verschillen zullen zijn met de ingekorte halvegolf"zolder"dipool met 1:1 balun, waarmee ik nu getest heb... Ik heb overigens nog 2 andere schema's liggen van een Single Coil Z-match, die ik ook via e-mail ontvangen heb en ieder schema is iets anders. Dus genoeg research de komende tijd... Niets voor jou Galaxy? ;)

@Hans

Dus je kunt weer even vooruit Hans maak er maar eens een en je zult zien wat het doet.
Er zijn diverse varianten maar die ik je gestuurd heb is er een eigelijk voor 160 mtr en loopt door naar bijna 5000Khz. Door wat te rommelen met c`s en andere aftakkingen te gebruiken of door een 2e c ergens in het midden van de spoel vast te maken gaat hij ook weer hoger in freq. je moet maar zien.niet te veel achter de pc blijven hagen maar bouwen !!!!

Op 27 april 2006 08:30:15 schreef MRF-Technoligy:
@Hans

Dus je kunt weer even vooruit Hans maak er maar eens een en je zult zien wat het doet.
Er zijn diverse varianten maar die ik je gestuurd heb is er een eigenlijk voor 160 mtr en loopt door naar bijna 5000Khz. Door wat te rommelen met c`s en andere aftakkingen te gebruiken of door een 2e c ergens in het midden van de spoel vast te maken gaat hij ook weer hoger in freq. je moet maar zien. Niet te veel achter de pc blijven hangen maar bouwen !!!!

Inderdaad, met een 2 of 3-polig schakelaartje kun je alle kanten uit. Ga de komende tijd inderdaad wat minder achter de PC "hangen" en me wat meer toeleggen op de praktijk. Bedankt Marcel! :)