Heee ben ik ook weer eens.
Heb net een uur geleden een nieuw prototype in elkaar gezet.
Hij staat nu op de testbank en het lijkt goed te gaan.
Dit is er 1 met 6kHz audio-filter,compressor,modulator en zender op 1 print.15Watt carrier.
http://home.wanadoo.nl/bertnijholt/48%20onder%20test.jpg

ziet er mooi uit bert, is dat de pwm modulator?

@Weazel
Nee geen PWM,dat is weer een andere print.
Die is veel groter,maar moet dan ook 400Watt drager gaan voeden.

Op 21 april 2006 23:25:58 schreef Hans de Swan:
... http://www.circuitsonline.nl/forum/view/33909
Kan helaas niet zeggen, dat het erg storm loopt...:'(

Hans, het antwoord van Frits is ook het enig juiste. Dus is het zinloos dat te herhalen. Ik zou experimenteel de spoel vergroten met een paar windingen. Andere condensatoren wordt een veel lastiger verhaal of je moet iets van 2 x 500pF hebben liggen.

Opbouwen en proberen Hans ;)

@Transmitter: Leuk! Ondanks mijn afkeer van de serietor ;)
Help me herrinneren, heeft de mosfet geen koeling nodig?

Jazeker Henry,anders wordt de fet niet oud(Goed gezien)
Hij hing er nog onder,om wat verschillende types te proberen,maar zit nu inmiddels op het blok.
Ja ik ben ook niet weg van die serietor,maar met een watt of 15 is het nog te doen,en redelijk simpel nog te koelen.
Maar goed trafo's hou ik ook niet van,want die zijn mij te groot.

Ziet er echt heel strak uit!!

Maar toch ff zeiken......:
modulator en tx op 1 print zonder afscherming?
gaat dat niet "naar" doen?

@Ron-nl

Zou best kunnen hoor Ron,maar als ik het niet probeer weet ik het niet.
Ik denk dat ik meer last krijg van lf-oscillaties omdat het een enkelzijdig print is.
Ik had er al een dikke in zitten,maar die heb ik al verbannen naar het diepste der AARDE.
Ik wil toch proberen om hem enkelzijdig te houden.

Moet wel kunnen!
Maar inderdaad als je power omhoog gaat zal ie misschien!
rot gaan doen op alles rond om het zendertje.
Je modulatie PLL enz enz.

Rob007.

Op 22 april 2006 23:14:03 schreef Carel M.:
Hans, het antwoord van Frits is ook het enig juiste. Dus is het zinloos dat te herhalen. Ik zou experimenteel de spoel vergroten met een paar windingen. Andere condensatoren wordt een veel lastiger verhaal of je moet iets van 2 x 500pF hebben liggen.

Hee bedankt, Carel! Zit erover te denken om de L1 spoel te verlengen van 14 wind. naar 17 wind., waarbij de eerste tab op 12T (=5 wind.) i.p.v. 10T (=4 wind.); en de tweede tab op 8T (=4 wind.) i.p.v. 7T (=3 wind.). Het overige van de L1-spoel bestaat dan uit 8 wind. (i.p.v. 7 wind.). Ik denk dat de capaciteit dan ongeveer wel hoog genoeg ligt.
Alleen L2... Zou ik de orginele 4T aanhouden? Of daar toch maar 5T van maken? En dit zijn natuurlijk ook niet de makkelijkste spoelen om zo even voor het gemak te wikkelen, dus ik hoop eigenlijk meteen een beetje goed te zitten...;)

kwam net een geinige page tegen, kijk ook naar de links
http://www.lu8eha.com.ar/

@TRANSMITTER: Je hebt jezelf weer eens overtroffen, Bert! Een waar kunstwerkje! ;)

@Transmitter, dat is weer een mooi stukje techniek!

@Transmitter

Hallo Bert mooi ziet het er weer uit, maar dat was ik ook wel van je gewend!
Nu kijken wat hij op de testbank doet bij je.
Mijn shack vordert ook al gestaag heb er niet aan kunnen werken dit weekend ivm met mijn korte break in Gaasterland mooi is het daar!!

Op 22 april 2006 21:55:12 schreef Transmitter:
Heee ben ik ook weer eens.
Heb net een uur geleden een nieuw prototype in elkaar gezet.
Hij staat nu op de testbank en het lijkt goed te gaan.
Dit is er 1 met 6kHz audio-filter,compressor,modulator en zender op 1 print.15Watt carrier.
[afbeelding]

ziet er weer gelikt uit, mijn complimenten !

Jongens bedankt voor alle complimenten!!!

Heb hem vanavond op de spec. en de scoop gehad.
Wonderbaarlijk heb ik geen oscillaties meer.
Met 1 c'tje van 100N naar massa in de transistor trein,was het verholpen.
Audio er op en het werkte ook nog.
Zelfs het audiofilter werkt.
Audio en modulatie spanning is mooi regelbaar.
Heb hem zelfs al op een draadje gehad,alleen de swr stond krom in de hoek.
MRF heeft even geluisterd maar kon helaas niets horen.
Maar dat had ik ook niet verwacht met z'n SWR
Ik heb hem op een transistor radiotje moeten horen,want heb net mijn oude Siemens ontvanger verkocht.
Maar het goede nieuws is dat ik morgen mijn RACAL 17L ga halen.
..Maar heb nog niemand gehoord over het gemis van condensatoren in de uitgang....
ATC's op de onderkant...100%save

Ja het ziet er inderdaad mooi uit,
Een Racal das zwaar maar mooi spul!
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=RACAL%2017L%20&btnG=Goo…
Misschien ontvang je mij er nog wel eens mee!
Eerst maar eens kijken met welke antenne je gaat zitten,
We hebben rond gehad vierkant gehad een zeskantje;)
Wat zal het nu eens zijn?

Rob007.

hallo ben er weer

het is vreemd maar ik kan haast niets onvangen
op de kg 6,300 mhz en daar in de buurt
ik heb een wereld ontvangertje van de aldi een digitale
maar ik hoor geen piraten heb de antenne nu 12 meter
instal draad 1,5mm gespannen en een aarde draad maar zonder aarde ontvang ik iets meer ontvang wel dat gepiep

groeten sebastiaan

ps heb de zender klaar de 2traps met de 2n2219 en de 2n3866 alleen de modulator nog en andere xtal nu 6,144mhz

@kraak en brom

Het kan ook zijn dat je met de draad verbonden aan je onvangertje de hele ontvangst dicht drukt ( overstuurt )
de radio ontvangt dan zoveel dat hij moeite heeft om de zenders weer te geven op de plek waar ze ook daadwerkelijk zitten.Vaak herken je dit doordat je veel zenders tegelijk door elkaar heen ontvangt.Remedie is dan om de draad wat losser te koppelen met de al aanwezige antenne van de radio. Wat ook kan is een goed preselector er tussen zetten.

Ps de piraatjes zijn niet altijd aanwezig op de 48 mtr hoor....ik zal het anders formuleren meestal zijn ze er niet soms wel .

@firma kraak en brom, Het klinkt mischien een beetje negatief als je dit leest maar die portable wereldontvangers veelal in pocket formaat van aldi en karwei, merken zoals ranex zijn leuk om te gebruiken maar wanneer je er een langdraad antenne aanhangt raakt zo"n ontvanger heel snel overstuurd.
Dit gebeurd ook als je bijvoorbeeld in de flevopolder in de buurt van RNW (wereldomroep) gaat staan en het uitgezonden signaal op de kortegolf wilt uitluisteren dan zal je merken dat het kleine wereldontvangertje dichtslaat.

@Transmitter
Dat klinkt goed!
Die Z daar weet ik eerlijk gezegd niets van,
Maar zal de ontvangst niets ontnemen denk ik!
Qua zenden weet ik er geen bal van af, we zien wel!

@Kraak en Brom
Ja de jongens hier boven MRF & Gal. hebben waarschijnlijk gelijk!
Die rot jongetjes toch!
Nee maar ik heb er hier ook eentje,
tis een prachtig ding om jezelf te beluisteren!
Mot ik wel zeggen ik heb er wel een paar sterke stations mee gehoord.
Alfa Lima en Mazda maar die zaten toen met vermogen hoor!
Zou bij jou misschien ook lukken, kwestie van geluk ook!
Wat MRF zegt daar zit het grootste probleem, oversturen!
Je moet die langdraad niet direct aansluiten misschien,
Of de draad een beetje in de buurt houden van de ontvanger(Niet Raken!)
En misschien met een niet al te grote afstem C verbinden (FF testen!)
Ook met aarde experimenteren, maar die kan misschien gewoon vast!

Rob007.

Mochten de signalen oversturen, dan de langdraad-antenne d.m.v. een (geïsoleerd) elektriciteitsdraadje of montagedraad enkele wikkelingen om de telescoop-antenne heen maken. Hoe overstuurder de ontvangst, hoe minder wikkelingen. Hoe slechter de ontvangst, hoe meer wikkelingen. Je zou ook nog kunnen proberen om de aarde daarbij vast te maken aan de koptelefoonuitgang. Niet helemaal erin proppen, want dan valt het geluid weg... Bij mij geeft dat bij sommige portable wereldontvangertjes een verrassend effekt, aangezien er dan een stuk storing wegvalt, maar de ontvangst goed blijft. Heb je geen aarde aan de antenne zitten, probeer dan de CV of waterleiding eens als aarde... :) Anders eens op zoek gaan naar een zg. tafelradio (vaak getransistoorde radio's uit begin 70-er jaren met "aparte" antenne-ingang voor KG/SW), of een lampenradio. Vaak zijn de frequenties op lampen/buizen-radio niet aangeduid, maar kijk je op de schaal naar het aantal meters. In dit geval 48mtr. dus. Dit spul is voor een habbekrats te koop bij 2e-handszaken. Bovendien stikt het van de rommelmarkten. Het is tenslotte voorjaar. :)
Het allerbeste is natuurlijk even kijken op Marktplaats onder "Zenders en Ontvangers", of bij "zoeken" het woord "Wereldontvanger" intoetsen. Vaak zijn daar (redelijk) goede modellen te koop tussen de 50 en 100 euro. Deze geven over het algemeen een betere ontvangst en je bent meteen klaar. ;)

okee

bedankt voor de info
zal eens gaan hobbyen met het spul en luisteren op de KG
als ik wat ontvang staat het op www.etherpiraten.com
bij onvangst drenthe

groeten sebastiaan

eeej jongens ff tussen door waneer is deel 8 uit :)