Ik heb hier 2 Kenwood L-07M versterkers (mono blocks) dit zijn gigantisch mooie versterkers, echter ze zijn oud, en hebben nu echt een probleem.

Het opstarten van de versterker is vertraagd, nadat deze wordt aangezet duurt het even voordat je een relais hoort switchen, en kan de versterker worden gebruikt, echter duurde deze vertraging langer en langer met de tijd, zodat het nu zeker 1 uur duurt voordat ie aangaat, als ie nog aangaat. Dit probleem is bij beide versterkers.

Ik heb in het verleden een website gevonden die dit probleem omschreef, en ook hoe ik dit moest oplossen, echter kan ik deze site nu niet meer vinden.

Hier werd gesproken over een lekke condensator, en deze waren volgens deze site simpel te vervangen, maar nu weet ik dus niet welke.

Nu is mijn vraag, welke condensator zou het meest voor de hand liggende zijn, ik heb de versterkers open geschroefd, en zie tal van condensatoren, echter zie ik ook EEN hele grote met het relais er vlak bij. Zou het om deze condensator gaan? Is dit een logische conclusie?

Hier wat foto's van de geopende versterker.
http://i82.photobucket.com/albums/j250/Darksand/bottom.jpg
http://i82.photobucket.com/albums/j250/Darksand/top.jpg

Die grote lijkt me NIET de goeie. Dit is de voedingselko. De vraag is of het enkel een inschakvertraging betreft of ook een beveiligingsschakeling die voor de vertraging zorgt.

Als het alleen om een vertraging gaat dan kan de elko die samen met een weerstand een RC tijd bepaald voor het opkomen van het relais defect zijn. Een beetje backward engineering (baantjes volgen vanaf het relais naar de andere onderdelen en tekenen) zou je bij de schakeling kunnen brengen die het relais bekrachtigd.

Als het ook een beveiliging is dan moet je gaan meten of er geen DC uit de monoblocks komt of iets anders is wat hem niet doet ontwaken. :):):)

GR.

Op 31 maart 2006 16:48:11 schreef Amateur19:
Die grote lijkt me NIET de goeie. Dit is de voedingselko. De vraag is of het enkel een inschakvertraging betreft of ook een beveiligingsschakeling die voor de vertraging zorgt.

Als het alleen om een vertraging gaat dan kan de elko die samen met een weerstand een RC tijd bepaald voor het opkomen van het relais defect zijn. Een beetje backward engineering (baantjes volgen vanaf het relais naar de andere onderdelen en tekenen) zou je bij de schakeling kunnen brengen die het relais bekrachtigd.

Als het ook een beveiliging is dan moet je gaan meten of er geen DC uit de monoblocks komt of iets anders is wat hem niet doet ontwaken. :):):)

GR.

Ehm, mijn technische kennis met betrekking tot electronica gaat ehm, niet meer dan het vervangen van onderdelen die mij verteld worden, ik weet dus nix van electronica :)

Ik vond nog wel dit:

If you can't hook them up, at least try to plug them in and turn them on. They should click on quickly. You have to listen closely. If you flip the switch on the back (toggle) to 'normal' (on), wait a bit and you should hear a 'click' within a second or two. If it takes longer than a second or two the DC protection circuit is slowing down, or going bad over time (this is quite normal for these amps). If they click on right away, that portion of the amps is in good shape, which is a good sign.

oh en ook:

> I read that if the amps are slow to turn on, that you need to add a
> resistor somewhere inside the amp. Does anyone know the wattage/ohm
> rating of the resistor needed, and the location of where the resistor
> needs to be soldered?

Ooh, en hier hebben we een schone versie :)
http://www.thevintageknob.org/KENWOOD/L07M/L07M.html

Schema zou nu erg handig zijn. Of die weerstand is om de elko sneller te laden, of om hem juist te ontladen.

Hmm. lastig.

Maar je kennis van elektronica, bevat die dan wel het kunnen herkennen aan de hand van een schema wat een weerstand en een elko is en het verschil in symbool van een condensator en een elko???

Anders wordt het wel een moeilijke klus. Dit is meer een modificaties dan een reparatie, waarbij je bij een reparatie alleen maar hoeft te vervangen wat je verteld wordt of wat je kan zien, als het duidelijk verbrandt is oid. Waar niets mis mee is hoor, het beperkt alleen wel.

:)

Op 31 maart 2006 17:09:02 schreef Amateur19:
Schema zou nu erg handig zijn. Of die weerstand is om de elko sneller te laden, of om hem juist te ontladen.

Hmm. lastig.

Maar je kennis van elektronica, bevat die dan wel het kunnen herkennen aan de hand van een schema wat een weerstand en een elko is en het verschil in symbool van een condensator en een elko???

Anders wordt het wel een moeilijke klus. Dit is meer een modificaties dan een reparatie, waarbij je bij een reparatie alleen maar hoeft te vervangen wat je verteld wordt of wat je kan zien, als het duidelijk verbrandt is oid. Waar niets mis mee is hoor, het beperkt alleen wel.

Precies, als het die dikke was, was het voor mij geen enkel probleem :D, ik denk wel dat ik iets van het bordje ga snappen, echter heb ik geen idee hoe zo'n protector werkt.

En plots vind ik dit http://f4.grp.yahoofs.com/v1/8EMtRBobuFWpSqzwhzVhAkkdcTy0a1k4bUgcOlv2B…

met schema :), het is in yahoo groups, weet niet of je dit zomaar kunt downen.

En nog een toevoeging:

Besides fixing the DC protection circuit, which turned out to be a
hard to find leaky transistor and diode, we reviewed the topology of
the amp and replaced or by-passed about 13 electolytic capacitors
with high quality film caps. The film caps shunt the high
frequencies much better than the electrolytics, smoothing out the
somewhat tizzy/grainy high-end, and sweetening the mid-range just a
tad.

[Bericht gewijzigd door Maxim op ]

Op pagina 4 van het PDFje staat het beveiligings circuit. Je zou daar de transistoren en diodes kunnen vervangen en de elko van 33µF. Als je geluk hebt gaat ie weer.

De diode die aan de basis van QK6 zit zou samen met QK6 nog wel eens de "hard to find...." inderdelen uit je quote kunnen zijn.

Op 31 maart 2006 17:51:21 schreef Amateur19:
Op pagina 4 van het PDFje staat het beveiligings circuit. Je zou daar de transistoren en diodes kunnen vervangen en de elko van 33µF. Als je geluk hebt gaat ie weer.

De diode die aan de basis van QK6 zit zou samen met QK6 nog wel eens de "hard to find...." inderdelen uit je quote kunnen zijn.

Tnx :)

Ik zal eens proberen deze te demonteren en naar mijn locale electronica boer gaan om alle onderdelen die je hier beschrijft te bestellen.

Hopen dat het lukt :)

Mogelijk dat je europese vervangers voor de transistoren en diodes moet gaan toepassen.

Succes.

Op 31 maart 2006 17:56:16 schreef Amateur19:
Mogelijk dat je europese vervangers voor de transistoren en diodes moet gaan toepassen.

Succes.

waarom? hij is toch niet stuk?

Op 31 maart 2006 18:26:36 schreef nijhuisr:
[...]

waarom? hij is toch niet stuk?

???? waarschijnlijk toch wel.

En ik kan niet alle 2SC en 1S diodes bestellen.

U wel??? Dan heb ik nog wel een aantal 1S diodes op het verlanglijstje staan. :9

Moet eerlijk zeggen dat deze versterker zeer mooi gebouwd is, tis net een PC met expansion slots :)

Ik heb dat kaartje er even uitgehaald en wat detail foto's gemaakt met de volgende vragen

http://i82.photobucket.com/albums/j250/Darksand/X00-topview.jpg
Top view

http://i82.photobucket.com/albums/j250/Darksand/boosdoener.jpg
Lijkt inderdaad op een boosdoener, of niet?

http://i82.photobucket.com/albums/j250/Darksand/waarzitQ6.jpg
Wat moet ik hier van vervangen??

Ik zou die elko zeker nemen. En in het schema stonden daar vlak bij Q6 en een diode D5 of D6. Maar ik denk dat je met de elko van 33µF het al hebt opgelost. Neem er alleen eentje van 63Volt oid. En als het kan op 105o Celsius.

Die andere elko (grijze) zou ik ook meteen vervangen.

Gaaf. :+

PS. Voordat je het printje wer in z'n voet steekt kan je met een zacht potloodgum even de kontakten van de print gummen om de oxidatie die er mogelijk op zit te verwijderen. IPA of 98% alcohol kan je ook gebruiken, zeker om de troep van de lekkende elko te verwijderen.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op ]

Op 31 maart 2006 19:06:13 schreef Amateur19:
Ik zou die elko zeker nemen. En in het schema stonden daar vlak bij Q6 en een diode D5 of D6. Maar ik denk dat je met de elko van 33µF het al hebt opgelost. Neem er alleen eentje van 63Volt oid. En als het kan op 105o Celsius.

Die andere elko (grijze) zou ik ook meteen vervangen.

Gaaf. :+

PS. Voordat je het printje wer in z'n voet steekt kan je met een zacht potloodgum even de kontakten van de print gummen om de oxidatie die er mogelijk op zit te verwijderen. IPA of 98% alcohol kan je ook gebruiken, zeker om de troep van de lekkende elko te verwijderen.

Cool :), maar mag ik zomaar een 25v elco vervangen met een 63 volt?

Op 31 maart 2006 19:26:19 schreef marcus 1958:
Dat is geen probleem

Nee precies. Geen enkel probleem. Mogelijk dat er een inschakelpiek in voorkomt die dus boven die 25Volt uitkomt en daarom de elko heeft doen sneuvelen.

De opgegeven spanning is de maximale spanning die er overheen mag staan.

Kans dat ie een lagere ESR heeft.

Misschien is het een verlopen bias, die langzaam na het warm worden van de eindtrap weer bijtrekt.
En dat hij dan door de verlopen bias in de protectie gaat.

Greetzz. Henk:P

Op 31 maart 2006 19:31:06 schreef Henk hobby:
Misschien is het een verlopen bias, die langzaam na het warm worden van de eindtrap weer bijtrekt.
En dat hij dan door de verlopen bias in de protectie gaat.

Greetzz. Henk:P

HENK kijk eens naar de foto's.

Die elko komt uit het beveiligingscircuit. De RC-tijd van het schakelcircuit van het relais klopt voor geen meter. Is nu iets van 3600 seconden.

:):)

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op ]

Op 31 maart 2006 19:26:19 schreef marcus 1958:
Dat is geen probleem

Ok, ff domme vraag nog dan, als 25>>63 volt niet uitmaakt,
hoe zit het dan met ehm 33uF naar bijvoorbeeld 47uF mag dat ook :D, want me buurman heeft daar nog een paar nieuwe van liggen zowel 25 als 50 volt :), yep, ik heb de ballen verstand ervan :D

Als het GEEN beveiligingscircuit zo betreffen dan kan dat wel. In dit geval zou ik me wat betrefd de capaciteit aan de waarde van 33µF houden. Tau is R x C en C is dus 33 x 10-6 en als je die dan 47 x 10-6 dan is dat 1/3 van de tijd langer dan gewenst.

Op 31 maart 2006 20:49:32 schreef Amateur19:
Als het GEEN beveiligingscircuit zo betreffen dan kan dat wel. In dit geval zou ik me wat betrefd de capaciteit aan de waarde van 33µF houden. Tau is R x C en C is dus 33 x 10-6 en als je die dan 47 x 10-6 dan is dat 1/3 van de tijd langer dan gewenst.

ehm, ok normaal schakkelt dat ding in 2 secconden, met een 47 uF zou het iets van 2,7 secconden worden? beter dan 1 uur :D

Dus met zo'n 50V 47uF blaas ik me versterker niet op?

Oh, en die van mijn buurman zijn grijs, boeit dat?

ok die 47uF zit er in aan 50v, vreemde is, dat ik nut meteen wanneer ik hem aanzet de relais zie tikken, wat is hier de bedoeling? aantikken betekent hij doet het of moet de relais na een periode weer uittikken om het systeem te laten werken, hmm mischien werkt aansluiten en testen wel het beste. :)

het relais komt in als de eindtransistors zijn ingesteld,
dit duurt meestal een 3a4 sec. maw als je de amp inschakeld mag het relais niet direct inkomen want dan heeft hij geen nut.maar zoals amateur 19 zei denk ik ook dat je beter de originele waarde er weer in had kunnen zetten 33of 47uf zit nogal wat verschil tn waarde

Op 31 maart 2006 22:17:30 schreef marcus 1958:
het relais komt in als de eindtransistors zijn ingesteld,
dit duurt meestal een 3a4 sec. maw als je de amp inschakeld mag het relais niet direct inkomen want dan heeft hij geen nut.maar zoals amateur 19 zei denk ik ook dat je beter de originele waarde er weer in had kunnen zetten 33of 47uf zit nogal wat verschil tn waarde

Verkeerd gekeken, Hij komt idd meteen in maar slaat (nu ik hem weer aan mijn Sub heb hangen) na ongeveer 4-5 secconden weer uit, en ja hoor, de buren mogen weer klagen over het geluid van Star Wars EPI 2 :D

De andere ga ik even helemaal volgens jullie regels repareren, echter hebben we nu wel meteen de oorzaak gevonden, naja we, we? Jullie, ik begrijp er geen snars van :D

Oh en deze 47uF is enkel om echt zeker te weten dat dat em was, en het was hem, ik ga er niet mee draaien totdat ik all origenel onderdelen heb

Bedankt mensen :)

ow, er gaat niets kapot hoor met die hogere waarde.

maar vervang ze allebei voor 2 verse nieuwe, kost geen drol.

Op 31 maart 2006 22:37:25 schreef Maxim:
[...]

Verkeerd gekeken, Hij komt idd meteen in maar slaat (nu ik hem weer aan mijn Sub heb hangen) na ongeveer 4-5 secconden weer uit, en ja hoor, de buren mogen weer klagen over het geluid van Star Wars EPI 2 :D

De andere ga ik even helemaal volgens jullie regels repareren, echter hebben we nu wel meteen de oorzaak gevonden, naja we, we? Jullie, ik begrijp er geen snars van :D

Oh en deze 47uF is enkel om echt zeker te weten dat dat em was, en het was hem, ik ga er niet mee draaien totdat ik all origenel onderdelen heb

Bedankt mensen :)

GAAF!!!!! GAAF!!!!! 't is nogal een app. dus is toch OK dat ie nu weer werkt. High-End BW 600kHz klasse A/AB versterker. HiHi ze kunnen er toch wel ierts van bij Trio/Kenwood.

Ik ben blij. GR. Richard

Op 1 april 2006 03:04:27 schreef nijhuisr:
ow, er gaat niets kapot hoor met die hogere waarde.

Daar zou ik niet bij alles zomaar vanuit willen gaan. Als het zo zou zijn dan vraag ik me af waarom er zoveel verschillende onderdelen zijn???:+