De labvoeding in een nieuw jasje.

Henry S.

Moderator

Nieuwe startpost 8-01-10:

Iedereen kent ondertussen de labvoeding op CO:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/71

En iedereen kent de vragen mbt deze voeding:
http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=labvoeding+site&a…
en de veel voorkomende problemen.

In dit topic wil ik wat duidelijkheid scheppen door met een aangepast schema en aangepaste layout te komen, en met een duidelijke componentenopstelling.

Deze is er nu in twee versies:

Voor een 2*12V/2A trafo (net als het orgineel):

http://www.uploadarchief.net/files/download/2x12v%20trafo.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/co%20labvoeding%20v2_c.pdf

En voor een 24V/2A trafo.

http://www.uploadarchief.net/files/download/24v%20trafo.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/co%20labvoeding%20v2_b.pdf

De pdf's bevatten schema, layout, componentenopstelling en materiaallijst.

Beide ontwerpen zijn functioneel hetzelfde: Een regelbare 0-25V voedingsspanning bij 0-1.5A.

Andere schema's en layouts in dit topic zijn hierbij vervallen.

De layout is in spiegelbeeld!

Op deze manier uitprinten en met de inktkant op de print (laten) belichten, tijdens dat belichten kan je de tekst normaal lezen. (En weet je dat je goed zit ;)).

De Componenten opstelling is zoals vanaf de bovenzijde gezien.

De print heeft 2 draadbruggen:
-Tussen C6 en R8
-Onder R3

R1 en R3 zijn 5W vermogensweerstanden en moeten 1½-2 cm boven de print blijven.

Bij de versie met 24V trafo hoort een extra 100Ω/½W weerstand. Deze moet ook een eindje van de print blijven, ½cm is goed.

Dit geeft een verder idee van het geheel: (ondanks de vreemde potmeters).

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%203D.jpg

-De potmeters kunnen natuurlijk ook los van de print, de linker regelt de spanning, de rechter de stroom.
-De LM317's moeten gekoeld worden, monteer ze geisoleerd van elkaar (TO220 isolatieplaatjes gebruiken) op een 2K/W koelprofiel (Fisher SK71/75 oid). Dit koelprofiel monteer je op de achterkant van de kast, op de plaats waar de LM317's zitten zaag je een stuk uit de kast (dremel).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Prachtig stukje werk en relatief eenvoudig te bouwen! :D

SWSje

A long answer is not short!

Op 7 april 2006 01:33:36 schreef Sweet Winter Smile:
Prachtig stukje werk en relatief eenvoudig te bouwen! :D

SWSje

.
Helemaal mee eens , dank je Henry.
Mischien nog iets voor mij, helemaal uit de tijd..

mvg

Ik ga eerst deze maar eens bouwen, voordat ik aan mijn 30V/3A symmetrische idee ga beginnen :)

Mooi werk Henry

Henry S.

Moderator

Tnx, ik laat nu 2 printjes maken, heb toch nog een paar 2x12V/2A trafo's liggen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 7 april 2006 18:48:53 schreef Henry S.:...ik laat nu 2 printjes maken...

Gezien de tekeningen en uitleg dacht ik dat je de printen ook zelf ging maken.

Het ziet er allemaal piekfijn uit, en ook met oog voor detail, iets wat mij bijzonder aanspreekt.
Per slot van rekening zijn het vaak de kleine dingetjes die het geheel compleet maken.

SWSje

A long answer is not short!
Henry S.

Moderator

Het zou eerst niet, maar ach... het is ook weer zo klaar, en weer wat minder onderdelen in opslag ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

netjes gedaan. maar nu heb ik hier nog een 1x12V 8A trafo werkloos liggen liggen(dat is met dcstepdown. anders is hij 24v 300va). is het eenvoudig om het vermogen wat te vergroten of licht hij daar dan vooral als een 'niet omvalgewicht' achterin?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Aan dit schema valt weinig te verspijkeren, hoogstens 3A regelaars en een andere weerstand, en de trafo moet een middenaftakking hebben (of 2 gelijke 12V trafo's).

Ik zou je trafo bewaren voor wat anders, 24V/300VA icm torren en LM723 :) (Als je linear wilt ;))

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

jah, linear is wel zo handig. laatst werd hier ook een gepost ( in een rar) maar die heeft de uitgangsspanning een paar volt onder de trafospanning liggen. dus dat wat niet zo handig. dan wil ik ook een vlinke voeding maken :) (min. 30V en 5 tot 10A)

t is trouwens die trafo die in in rosmalen heb gekocht. had ik je wel laten zien geloof ik.

nog eens een vraagje wat hier wel op de goede plek is: wat is het voordeel van een 2x trafo? maakt het dan ook uit als je een trafo met ipv 2x2A 1x4a gebruikt?

[Bericht gewijzigd door MAH op vrijdag 7 april 2006 19:47:06

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Tjah, ik heb dubbele gevoelens hierbij,

Erg leuk dat het de startende hobbyist wat makkelijker gemaakt wordt om een labvoedinkje in elkaar te brouwen.

Maar ik blijf het echt een vre-se-lijk ontwerp vinden, je ontwerp kunsten loslaten op een wat gangbaarder en flexibeler ontwerp was misschien nuttiger geweest.

Ik kom ook nog steeds niet over die twee actieve elementen heen ... brrrrr

Henry S.

Moderator

Op 7 april 2006 19:42:51 schreef MAH:
jah, linear is wel zo handig. laatst werd hier ook een gepost ( in een rar) maar die heeft de uitgangsspanning een paar volt onder de trafospanning liggen. dus dat wat niet zo handig. dan wil ik ook een vlinke voeding maken :) (min. 30V en 5 tot 10A)

t is trouwens die trafo die in in rosmalen heb gekocht. had ik je wel laten zien geloof ik.

Ja

nog eens een vraagje wat hier wel op de goede plek is: wat is het voordeel van een 2x trafo? maakt het dan ook uit als je een trafo met ipv 2x2A 1x4a gebruikt?

De negatieve spanning wordt met een truukje van de halve trafospanning geleend. Daar kan ook de volledige trafospanning voor gebruikt worden, maar dan moet je de negatieve spanning weer halveren of uit een extra trafo halen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 7 april 2006 19:43:21 schreef Sine:
Tjah, ik heb dubbele gevoelens hierbij,

Erg leuk dat het de startende hobbyist wat makkelijker gemaakt wordt om een labvoedinkje in elkaar te brouwen.

Maar ik blijf het echt een vre-se-lijk ontwerp vinden, je ontwerp kunsten loslaten op een wat gangbaarder en flexibeler ontwerp was misschien nuttiger geweest.

Ik kom ook nog steeds niet over die twee actieve elementen heen ... brrrrr

Ja, ho! Niet te veel eer. ;)
Dit was een klein tussendoortje met 90% de bedoeling om dat ontwerp een beetje overzichtelijker te maken (of dat zo is zal moeten blijken uit toekomstige topics).

De door mij geposte 723-schema's zijn wat dat betreft universeler, komt ook nog een print van.

verder vind ik het gebruik van de 2 LM317's op zich wel netjes, bijna volgens datasheet. Nadeel is de hoge spanningsval over het geheel en dus extra warmte.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je hebt alles getekend in multisim en ultibord he?

Hoe heb je dat bovenaanzicht gemaakt, die is wel mooi.

Hans

-
Henry S.

Moderator

Arrrggg ga je mond spoelen, Multisim yuch! :P

Getekend in good old Ulticap V5.73 en Ultiboard 2001 :)
Het 3D aanzicht is gemaakt in Ultiboard V8, dat kan ook de freeware versie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 8 april 2006 00:25:25 schreef Henry S.:
[...]
Ja, ho! Niet te veel eer. ;)
Dit was een klein tussendoortje met 90% de bedoeling om dat ontwerp een beetje overzichtelijker te maken (of dat zo is zal moeten blijken uit toekomstige topics).

De door mij geposte 723-schema's zijn wat dat betreft universeler, komt ook nog een print van.

verder vind ik het gebruik van de 2 LM317's op zich wel netjes, bijna volgens datasheet. Nadeel is de hoge spanningsval over het geheel en dus extra warmte.

Vergeef me mijn enthousiasme :P

Twee regelaars in serie is *op z'n minst* een rare constructie.

In de datasheet wordt een mooiere stroombegrenzing gegeven zonder dat daar twee regelaars en stroombronnen voor nodig zijn, en nog simpeler wordt het als je een L200 gaat gebruiken.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding2.GIF

En ook die ontwerpjes durf ik geen labvoeding te noemen.

Ik zie VEEL vragen over dit ding, dus een ontwerp voor een voeding is gewenst ( logisch, PC-voedingen recycelen moet op den duur gaan vervelen. )

Met een dubbele opamp een dikke darlington en een referentie spanning ( de 7812 die ook de voeding voor de opamp levert ) is een heel simpele rotsvaste voeding te bakken die ook nog eens makkelijk voor andere spanningen / stromen aan te passen is.

Hier staan er drie die werken volgens dat principe, als ik de tijd en de kennis van een beetje cad/printontwerk proggel had was ik al een voedinkje begonnen.
( staat op de to-do lijst )

Op 8 april 2006 02:22:34 schreef Sine:
En ook die ontwerpjes durf ik geen labvoeding te noemen.

Ik vind "labvoeding" überhaupt een verschrikkelijk begrip. Als ze bij een TNO laboratorium een dertien in een dozijn loodacculader gebruiken omdat dat toevallig zo goed uit komt, is dat dan ook een "labvoeding"?
"Regelbare voeding" is een stuk aangenamer begrip.

Op 8 april 2006 01:19:37 schreef Henry S.:
Arrrggg ga je mond spoelen, Multisim yuch! :P

Getekend in good old Ulticap V5.73 en Ultiboard 2001 :)
Het 3D aanzicht is gemaakt in Ultiboard V8, dat kan ook de freeware versie.

Kan dat bovenaanzicht oog gemaakt worden in Ultibord V8?

Het lijkt wel een beetje op multisim>:) , zelfde maker

-
Henry S.

Moderator

Op 8 april 2006 02:22:34 schreef Sine:
[...]
Met een dubbele opamp een dikke darlington en een referentie spanning ( de 7812 die ook de voeding voor de opamp levert ) is een heel simpele rotsvaste voeding te bakken die ook nog eens makkelijk voor andere spanningen / stromen aan te passen is.

Hier staan er drie die werken volgens dat principe, als ik de tijd en de kennis van een beetje cad/printontwerk proggel had was ik al een voedinkje begonnen.
( staat op de to-do lijst )

Hiers staat ook een dergelijk 'beest' van een voeding, kan alleen m'n eigen schema niet meer vinden, dat wordt reverse engineren...
Ondanks de toen gebrekkige kennis van steraarde ed is dat ding rotsvast.

Op 8 april 2006 03:10:51 schreef Freddy:
[...]
Ik vind "labvoeding" überhaupt een verschrikkelijk begrip. Als ze bij een TNO laboratorium een dertien in een dozijn loodacculader gebruiken omdat dat toevallig zo goed uit komt, is dat dan ook een "labvoeding"?
"Regelbare voeding" is een stuk aangenamer begrip.

Dat is idd een veel beter woord.

Op 8 april 2006 10:31:44 schreef Ganzz:
[...]

Kan dat bovenaanzicht oog gemaakt worden in Ultibord V8?

Het lijkt wel een beetje op multisim>:) , zelfde maker

Niet dezelfde maker, Ultimate is overgenomen door EWB... (met de trieste gevolgen).

Bovenaanzicht, je bedoelt de componenten opstelling? Dat kan in elke Ultiboard versie, kwestie van alleen de silk screen uitprinten. Daarbij heb ik de copper top-layer gedaan omdat dan de pads en draadbruggen (eigelijk sporen op de componenten zijde) zichtbaar worden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

is het mogelijk dat je die lay-out net als bij de originele labvoeding in iets van een acrobat zet ofzo ? Als ik dat plaatje open is die 125cm bij 30cm, en dat lijkt me niet echt de juiste grootte...

Henry S.

Moderator

Je hebt gelijk, er iets misgegaan met het scannen, en niet gecontroleerd natuurlijk. |:( Bedankt voor je post!

Ik verklein straks de .jpg's en maak een .pdf aan met alle tekeningen (rechtstreeks van de scanner!).

Ik heb vandaag de printen gekregen en deze geboord.

Details volgen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

De beloofde details:
-Het schema en layout staan nu in pdf, wel zo gemakkelijk:
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20schema.…
en
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20layout.…

-Wat foto's:

De verzameling onderdelen: De kleine eilandjes kunnen het best geboord worden met 0,7mm.
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20verz.jpg

Twee opgebouwde printen:
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20bouw.jpg

nog zonder regelaars en potmeters.

Een print onder test:
http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20test.jpg

Schrik niet, de kast is gebruikt ;)

-Wat meetresultaten:
Iuit=0:

Uuit is regelbaar tussen -0,21 tot 27,53V
De spanning over de bufferelco C1 is 35.62V en op de ingang van IC2 staat 34,15V

Uuit=0 bij een kortsluiting:
Iuit is max 0,84A.

-Onder belasting:

code:


Maximalen:

Belasting:   16 ohm              22 ohm              32 ohm               

Uuit:        -0,05 - 23,08V     -0,07 - 24,84V      -0,1 - 26,35V
Uic2-in:     25,7V               27,46V              28,8V
Uc1:         29,11V              30,43V              31,48V
Iuit:        0 - 1,45A           0 - 1,09A           0 - 0,81A


Uitgangsspanning/stroom vs belastingsweerstand:

Uitgangsspanning:  12V             20V

16 ohm:            11,95V/0,72A    19,78V/1,19A
22 ohm:            11,97V/0,52A    19,76V/0,86A
32 ohm:            11,98V/0,37A    19,81V/0,61A

Conclusie: Niet rotsvast maar wel bruikbaar.

Volgende stappen: Scoopmetingen, DVM's met voeding daarvoor + opbouw frontpaneel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

@Henry S.:
Waar haal je die potmeters?
'k Vindt hier bij de lokale elektroboeren alleen die kl*tepots met plastieken as...:(

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

dat zijn er van piher geloof ik.
kan je gewoon vinden bij elektroboer ze. gewoon vragen erachter.
anders andere boer zoeken.

My Tube is bigger then yours
Turbokeu

Golden Member

Verkopen hier allemaal Vellemanbrol...
Anders Farnell maar die hanteren nu 50 Euro-minimumorder :(

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"