De labvoeding in een nieuw jasje.

Henry S.

Moderator

Bij de conrad zijn die plastieken ondingen €1.29 p/s en €1.19 p/100.

Ik heb het even nagevraagd bij m'n handelaar, €3.25-€3.50 is de bodemprijs (m'n handelaar probeert zo laag mogelijk in te kopen. ipv blind bestellen bij de grote jongens).

Bij grotere partijen is er nog wat mogelijk natuurlijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Net die Radiohm pots van bij Reichelt bekeken, zijn exact hetzelfde als die Velleman'troep' (die van Piher zijn).

Nee, liever een goede 5.00€ cermetpot die jaren meegaat dan een goedkope krakende-stotterende-ruisende-haperende pot van 1€ na een jaartje (zeker in een labvoeding).

Toch bedankt Henry.S!

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Update:

DC/DC converterprintje al experimenterend in elkaar gezet.
De suggestie van Jan Bot mbt een lage frequentie was leuk maar in de praktijk niet 123 haalbaar. De blokgolf van 50Hz zakte al als een pudding in door de belasting van 78L09 zelf :P. Het gebruik van grotere koppelcondensators gaf weinig resultaat.

Daarom de volgende oplossing: C8 en C9 beide 47nF, frequentie 3-4kHz afhankelijk van de belasting en een gegarandeerde output van 2x2.5mA @9V. Aangezien de stroomopname rond de 1mA per DVM is, marge genoeg.

De converter is via een weerstand aangesloten over R1 van de voeding. 470Ω/2W plus 330uF/25V en 100nF ker.

Foto volgt zsm.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

nu wil ik de voeding maken heb de onderdelen(kom wel 15euro duurder uit dan de richtprijs maarja) en dan zijn de foto`s weg (heb denk ik een hele rare elco meegekregen)

:'(:'(

tleven is ne eerlijk.

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"

namelijk een elco met 4 in/uitgangen ???? nog nooit gezien

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Sine

Moderator

Daarvan zijn twee pootjes voor de mechanische stabiliteit, gewoon niet aansluiten.

welke de numers op de pootjes zijn 1,2,3,5

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Henry S.

Moderator

Op 31 mei 2006 16:31:32 schreef greenghost:
nu wil ik de voeding maken heb de onderdelen(kom wel 15euro duurder uit dan de richtprijs maarja) en dan zijn de foto`s weg (heb denk ik een hele rare elco meegekregen)

:'(:'(

tleven is ne eerlijk.

De foto's komen zsm retour, dat is mede afhankelijk van je provider.

Tja, richtprijs, was die met of zonder trafo & koeling ;) Altijd een vraag.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 31 mei 2006 17:22:38 schreef greenghost:
welke de numers op de pootjes zijn 1,2,3,5

Op de elco staat gedrukt welke pootjes de condensator vormen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

dit staat erop:

1=4700uf (-10+50%)
5=-
Un 40V=(gelijkspanningsteken)

-40/085/56 type 1

I eff(100hz) 5.3A (50%)

2222 073 57472

MU0 md

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"

Dan is pootje 1 de plus aansluiting en pootje 5 de min aansluiting.

Op 31 mei 2006 17:25:22 schreef Henry S.:
[...]
De foto's komen zsm retour, dat is mede afhankelijk van je provider.

Tja, richtprijs, was die met of zonder trafo & koeling ;) Altijd een vraag.

als de trafo op de componentenlijst staat rekenen wij dat die mee in de prijs zit>:)

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"

nu ben ik eventjes aan het kijken geweest en zie ik dat henry voor zijn voeding andere onderdelen gebruikt en onderdelen weglaat enz...

mar is dit een nieuwe voeding of de co voeding met de fouten eruit want anders moet ik warschijnlijk om nieuwe onderdelen gaan of als het een nieuw ontwerp is kan ik gwn de oude maken.

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Henry S.

Moderator

Op 31 mei 2006 19:00:21 schreef greenghost:
nu ben ik eventjes aan het kijken geweest en zie ik dat henry voor zijn voeding andere onderdelen gebruikt en onderdelen weglaat enz...

Op wat radiale ipv axiale condensators en goed verkrijgbare brugcel na gelijk.
Niks weggelaten, wat is volgens jou weggelaten?

mar is dit een nieuwe voeding of de co voeding met de fouten eruit want anders moet ik warschijnlijk om nieuwe onderdelen gaan of als het een nieuw ontwerp is kan ik gwn de oude maken.

Zelfde voeding; duidelijker schema, layout en componentenopstelling.

Zo te zien heb je de afbeeldingen weer zichtbaar, hier ook. De domeinverhuizing is geslaagd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

srry khad de 2de bc141-16 niet gezien

kga hem dan maar maken volgens dit schema kwestie van eens iets nieuws uitproberen.

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Henry S.

Moderator

Ja! Ondanks dat die dingen verschrikkelijk gevoelig zijn, 9V batterijtjes hadden veel ellende bespaard.

Het schema wat veranderd en moet dat nog even tekenen, verder is de constructie bijna klaar met bijbehorene fotosessie.

De voeding zelf is ook nog een beetje aangepast omdat bij volledige belasting de schakeldipjes van de stroombegrenzer niet gestabiliseerd werden bij maximale uitgangsspanning.
De ongebufferde spanning zakt dan wat in (logisch omdat C2 dat wat minder wordt opgeladen), en het spanningsverschil tussen in en uitgang van IC2 werd wat te klein.

Door R9 te vergroten naar 178Ω (1%) is de maximale uitgangsspanning 0,5V omlaag gebracht. Dit naijken moet iedereen voor zich doen omdat de maximale uitgangsspanning kan afwijken door een net even andere trafospanning en onderdelen toleranties.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Even een vraagje over die potmeters; is het ook mogenlijk hier digitale potmeters voor te gebruiken (van Maxim ofzo). Ik wil namelijk graag een microcontroller gestuurde voeding maken met iets van een rs232 verbinding met een PC.

Ja! Ondanks dat die dingen verschrikkelijk gevoelig zijn, 9V batterijtjes hadden veel ellende bespaard.

DC/DC converterprintje werkt bij mij niet goed, bij 15V keurig 9V uit, maar de meters geven foute meetwaarden aan.

Als ik de meters voedt met 9V batterijen of een aparte netvoeding gaat het wel goed.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Op 1 juni 2006 09:49:45 schreef Neros_12:
Even een vraagje over die potmeters; is het ook mogenlijk hier digitale potmeters voor te gebruiken (van Maxim ofzo). Ik wil namelijk graag een microcontroller gestuurde voeding maken met iets van een rs232 verbinding met een PC.

Dan moet je niet naar deze voeding kijken,

Een pic pakken met twee analoge uitgangen en met een paar opampjes je stroom / spanning regelen.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 1 juni 2006 11:03:44

Op 1 juni 2006 11:03:14 schreef Roland van Leusden:
[...]

DC/DC converterprintje werkt bij mij niet goed, bij 15V keurig 9V uit, maar de meters geven foute meetwaarden aan.

Als ik de meters voedt met 9V batterijen of een aparte netvoeding gaat het wel goed.

Zakt de voedingsspanning niet in als je convertorprintje belast met je meters?

Zakt de voedingsspanning niet in als je convertorprintje belast met je meters?

Nee, dat heb ik gemeten, ook op de scoop is de 9V schoon.
Zelfs als ik het convertorprintje voedde via een losse dc voeding ging het fout.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@ Henry s. Mooi werk,, toppie:D

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Henry S.

Moderator

TY!

Op 1 juni 2006 11:24:58 schreef Roland van Leusden:
[...]

Nee, dat heb ik gemeten, ook op de scoop is de 9V schoon.
Zelfs als ik het convertorprintje voedde via een losse dc voeding ging het fout.

Had ik ook... Ben wat puntjes tegengekomen:
-15V was te weinig. Met 1N4148's als gelijkrichters kwam de spanning op de 10uF elco op 7V uit, belast, dan doet een 78L09 ook weinig meer dan doorlaten.
De 15V opgeschroeft naar minimaal 20V. Deze spanning via een weerstand 270Ω/2W en 1000uF afgetapt van C2 van de voeding zelf. Rechtstreeks verbinden kan niet omdat de spanning onbelast te hoog oploopt, dat geeft mooie rooksignalen van de BC's...
-1nF condensators waren te klein, met 4,7nF sloegen m'n 1N4148's lek (*3V doorlaatspanning in sper...), met 10nF's werkt het goed. Ga je hoger in capaciteit dan wordt je frequentie nog lager en moeten de 1uF's sterk vergroot worden.
-De 10uF voor de 78L09 sterk vergroot naar 150uF (heb ik toevallig een 'aantal' van), en achter de regelaar nog 10uF geplaatst.

Resultaat: Een minimaal aandeel ruis op de 9V-lijnen en met 1 astabiele multivibrator 2 voedingen gemaakt. Stroomopname is ~60mA, frequentie 23-38kHz afhankelijk van de voedingsspanning.

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20con04.jpg

Mijn A-meter meet over een 0,1Ω weerstand en is 199,9mV full scale. Zelfs de laatste digit is nu stabiel terwijl zonder de aanpassingen 3 digits versprongen...

*Ondanks dat 1N4148's snel genoeg zijn, de spanning kunnen verdragen en de blokgolf geen vieze under of overshoots gaf.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henry, bedankt voor je feedback ! Mijn onbelaste spanning is 11V trouwens bij 15V voedings spanning. Ik gebruik 4n7 condensatoren en 1N4007 diodes. Ik ga eerst van 10uF naar 150uF + 10uF op de uitgang proberen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.