De labvoeding in een nieuw jasje.

De lm 317 mag ook los van de print.
Ik gebruik namelijk de to3 verzie deze zit dus ook niet op de print

In de 220 v zijde een zekering is nooit verkeerd (ben ik wel een voorstander van)
1,5 ampere is ruim hoog genoeg.
500 ma moet ook werken

[Bericht gewijzigd door Paloma op woensdag 23 juli 2014 20:23:40 (41%)

LetterHenk

Golden Member

Primair zekeren is NIET facultatief. Als je de boel veilig wil houden iig.
Daarom staat er ook een zekering in het schema. Er staat zelfs...een waarde bij.

Action expresses priorities LH

Ik kon me vaag iets herinneren dat ik dat inderdaad had gelezen maar kon het niet meer terugvinden dus ik ging twijfelen of het wel bij deze voeding was waar ik het had gelezen, toch bedankt

Elektronica enthousiast | 4de jaars HBO Elektro
Henry S.

Moderator

In het schema staat een trage zekering van 300mA.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 juli 2014 18:55:41 (41%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heren (en dames hopelijk ook),

Ik zie op Ebay goedkope schakelende 36V LED voedingen ronddwarrelen en wil es kijken of ik die kan combineren met het aloude circuitsonline labvoeding ontwerp. 36V is natuurlijk teveel voor de LM317 maar als ik daar nou es maximaal 30V van gebruik en de overgebleven 6V voor de negatieve spanning kan benutten? :P

Daarom even de volgende vraag: Wat is de optimale spanning voor het negative gedeelte, dus eenvodig gezegd; "Wat staat er aan spanning over C4 heen?"

Alvast bedankt, Hans

Hans,

Over elco c4 staat 12 v.

Dat kun je ook het makkelijkst zien in het schema met de 2x12v transformator.

Het is me wel een raadsel hoe je die spanning op wil gaan splitsen.
Van 36 naar 30 en 6

maartenbakker

Golden Member

Een echte LED-voeding levert geen constante spanning maar constante stroom, waarbij de aangegeven spanning alleen maar de bovengrens van het regelbereik aangeeft. Onbruikbaar dus.

Ook het opsplitsen is niet evident, dus gebruik liever een schakelende voeding van de juiste spanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

We (modelbouw/spoorders) gebruiken die "led-strip-voedingen" in de 12V en 24V versie de laatste tijd voor vanalles en dat werkt prima. Het zijn wel degelijke spanning-geregelde voedingen.

Ik ben een amateur op het gebied van analoge electronica, dus dit is maar een wild idee. Als 3 tot 6V voldoende is voor het "negatieve referentie-spanningsdeel" zou je 2 tot 5 flinke diodes kunnen gebruiken om het massa-nivo van de labvoeding boven dat van de schakelende voeding te krikken?

maartenbakker

Golden Member

Een LED-stripvoeding is wat anders dan een LED-voeding (driver) want in een LED-strip zit de stroombegrenzing al ingebouwd, vandaar mijn vermelding "echte LED-voeding". Voor mij wijst 12 of 24V op een gewone voeding en is bij 36V de kans groter dat het een constantestroomvoeding is.

Maar wel altijd even nagaan voor de specifieke voeding die je op het oog hebt.

Opkrikken met diodes kan wel een plan zijn, al is je negatieve spanning dan wel een beetje afhankelijk van de stroom die je trekt uit de positieve kant. Net als het in de diodes verstookte vermogen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

[topickaap]

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 24 augustus 2016 23:26:45 (94%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Hi pascalbythree,

Heb je enig idee wat je schrijft?

Denk eens na hoe je beter kan communiceren.

Dit b.v. :
Dus alle super experts hoeven niet te beantwoorden. Ik zoek het simpelste antwoord.

Uitgangspunt is bij jou een simpel antwoord!
Uhm, en als het antwoord nu niet simpel is?

Ga het eens uitleggen aan iemand in je omgeving die nog minder er van bgrijpt dan jij.
Probeer dit uitleggen zo te doen zodat die ander minstens de helft begrijpt van wat je wilt.

Probeer die ook nog bij meerdere mensen, daar ga je veel van leren.
Ik hoop dat dit niet te moeilijk was als uitleg ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Wouter, is het niet handiger om gewoon in je andere topic verder te gaan waar je deze vraag al had gesteld? Daar kan men je dan stapje-voor-stapje proberen te sturen naar de oplossing. Eerst moet je eens even je vraag fatsoenlijk zien te formuleren, maar ook met die puzzel waren enkele behulpzame CO'ers in je andere topic al wat verder gekomen.

If you want to succeed, double your failure rate.

jongens even een vraagje

voor de labvoeding voor een alleen 24 volt

kan ik dan het beste deze hebben
https://www.eoo-bv.nl/jfets/10527-bf246c.html
of
https://www.eoo-bv.nl/jfets/11912-bf256b.html

want ik had gelezen dat je gewoon een

bf2xxc kon kiezen dus ik dacht aan de bovenste maar ik hoor het wel

mvg mark

Hi mark4321,

Ik heb geen idee wat je bedoeld, kan je beter uitleggen waar je mee bezig bent.
Je geeft linkjes naar twee jfets, maar voor in welke schakeling?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 27 januari 2013 08:46:02 schreef winamdia:
[afbeelding]

Denk dat dit schema wordt bedoeld Bram. Moest ook terug zoeken wat er bedoeld wordt. Denk dat het om T3 gaat.

Al zou ik voor het nieuwe CO-2016 voedings ontwerp gaan ;-)

Groeten,
Marius.

Hi Marius,

Ik begreep hem wel, maar dit was weer zo'n vraag, zoeken jullie het maar uit wat ik eigenlijk bedoel...

Het was niet de bedoeling jou te kietelen ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

*Mod-edit: 2x dezelfde onhandig geposte vraag...*

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 14 oktober 2016 00:13:07 (90%)

Je vraag blijft op deze manier nog onduidelijk mark4321 ;-)
Het is een al wat ouder topic waardoor niet alles nog duidelijk in het geheugen zit.
Zie ook de opmerking van Blackdog aan mij gericht.

@mark4321

De eerste dus niet, en de tweede is een andere selectie (minder stroom).
De BF256C is nog gewoon te krijgen bij reichelt.nl

oke bedankt

ik zal de volgende keer wel wat duidelijker zijn
ik dacht namelijk dat iedereen het wel snapte
maar nee dus
en wat is de co voeding van 2016? dan

sorry als dit weer zon stomme vraag is maar ik ben hier nog niet zo bekend
ps zeg de volgende keer maar gewoon mark hoor

mvg mark

Beste Mark,

CO staat voor Circuits Online en 2016 voor het ontwerp jaar.
Je kunt hier meer over deze voeding vinden, als je interesse hebt zou je naar MAH een berichtje kunnen sturen of er nog een exemplaar beschikbaar is. (Er was ook complete versie met bijna alle onderdelen er bij)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/130947/-1

Voor een volgende keer zou ik adviseren om alzo te vermelden welke transistoren het over gaat. In het schema wat ik linkte staat eigenlijk al een hint waarom je voor T1 (kwam ik pas later achter dat dit dezelfde Fet is als T3) niet een 25V exemplaar kunt gebruiken bij een 24V transformator.
Tevens waar je naar linkte is een site waar bijna geen informatie over de Fet vermeld staat. Hierdoor zal iemand die een antwoord wil geven zelf de specificaties hiervan moeten opzoeken. Beste is in zoiets of een leverancier pakken welke meer informatie erbij heeft staan (bijvoorbeeld Farnell, zij hebben gelijk een link naar de datasheet) of de link naar een fabrikant erbij vermelden.

Groeten,
Marius.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op vrijdag 14 oktober 2016 11:04:20 (23%)

oke bedankt

is goed zal ik dat de volgende keer doen

mvg mark

oke nog maar een vraagje dan

u zegt dat er geen 25v exemplaar kunt gebruiken
omdat het boven de 25v komt maar de bf256c kan ook maar 30v hebben(als ik het goed heb) maar het komt ook boven de 30 volt uit
dus waarom is dan de bf256c gebruikt en geen 40v exemplaar ofzo?

dus welke kan ik nou het beste gebruiken?

http://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/A100/BF256-FSC.PDF

hopelijk heb ik het zo goed gezegd

mvg mark

Mark,

Je mag wel je zeggen hoor ;-)

Je kijkt naar de verkeerde spanning, hoe bedoel ik dit.
Je kijkt naar de Uds spanning en legt de link naar de maximale spanning voor Udg of Ugs.

Als je gaat rekenen dan kom je onder de maximale 30V uit voor de Udg maar boven de 25V voor de BF246C. Kijk naar het spanningsverschil tussen de drain en de gate, niet naar het spanningsverschil over de drain en de source.

Een 40V exemplaar mag natuurlijk maar is niet perse nodig.

Groeten,
Marius.

oke bedankt

JE hebt het duidelijk uitgelegd hoor https://img.smileys.nl/emoji/wink.png

mvg mark

[Bericht gewijzigd door mark4321 op zondag 16 oktober 2016 14:25:29 (27%)