Labvoeding gevonden! Goed?

behalve dat ik hier die 24 volt trafo heb liggen hebik ook nog een schakelende stepdown naar 12 volt. dus ergens wil ik hem dan dubbel opbouwen en dat gedeelte erbij doen maar dat is voor later. het zal maar zelden voorkomen dat er bij een lage spanning veel stroom verbruikt word. dus daar zie ik niet echt een probleem in en ik wil hem in eerste instantie gaan koelen met p1 blokjes+fan(heb hier ook nog een p3 koeler liggen).

maar op de printplaat zet elektuur meestal een nummer. dat is gekoppeld aan het bijbehorende artikel. dus als je daar eens naar zou willen kijken... mijn dank is groot. :)

sorry voor de toppic-kaap.

bijde voedingen zijn goed. maar ik zou persoonlijk voor de digitaal uit te lezen gaan.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Anoniem

Jaja, digitaal zou ik ook kiezen, Mr welke van de twee voedingen dan? DIe PS3003 omdat die wat meer aadkan voor iets meer geld? Of houd ik het voorlopig nog bij simpel?

Werk toekomstgericht, en er zijn enkele dingen waarop je beter niet bespaart :

1) Je soldeerbout
2) Je labvoeding
3) De zekeringen in je huis

Neem gewoon de beste labvoeding die je kunt betalen, dus ga maar voor het model dat iets meer kan leveren, dan zit je redelijk veilig.

[Bericht gewijzigd door Ununoctium op 14 april 2006 12:20:45

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Anoniem

Ook op soldeerbout? Aij, ik heb net zo een gekocht van Velleman, de VTSS4. Kvind hem vrij goed(voor nu) mr ik vrees wel dat ik hem als ik wat verder ga een nieuwe zal moeten aankopen...

Je zult er wel gerust een jaartje verder mee geraken hoor, daar twijfel ik niet aan. En het is misschien beter dat je alles leert met een goedkoop boutje, dan dat je onmiddellijk een weller had aangeschaft en de punt had doen verkolen omdat je dacht dat je de punt kon proper maken met schuurpapier.

Soldeer er maar lustig op los met dat boutje, en pas wanneer dat je vindt, dat het niet meer doet wat je er van verwacht (als het te lang duurt eer ie warm wordt, of je ondervindt de slechte isolatie van je soldeerbout) dan kom je nog maar eens terug op CO, en dan vraag je maar wat je het best aanschaft, ze hebben mij hier toen ook zeer goed geholpen, en ik soldeer vrolijk verder.

Anoniem

Wel dat dacht ik ook. Voor een beginner is het dan ook best dat je niet direct de professionele toer opgaat.
Dat dacht ik ook voor die labvoeding, mr als ik zie dat zelfs een basic labvoeding toch nog geld kost is het beter van daar een goede te kopen

Henry S.

Moderator

Je hebt goede basic voedingen en brakke basic voedingen ;) En soms wordt je door schade en schande wijs maar de prijs is meestal een hint ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nu moet ik wel zeggen dat ik ben begonnen met een ATX-voeding (sorry henry, maar toen kende ik CO nog niet.)
Maar na verloop van tijd, wil je wel een betere, dus ga daar maar onmiddellijk voor zou ik zeggen.

Anoniem

Ok, dan zal ik mr eens gaan zien voor die PS3003 alsk tijd eb...

En ATX? Wat is dat voor een beest? Niet zo al te beste voedingen ofzo???

EDIT: Wacht ik heb gezien onderaan bij de signature van Henry S. "Een ATX voeding is geen labvoeding!" Wat bedoel je...

EDIT 2: Ik wil iets schrijven in het topic "BC547b (schakeling vna circuitonline) (timer) " mr dat gaat niet. Hoe komt dat?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op 14 april 2006 16:14:24

een ATX-voeding is een computervoeding, die gebruik je best niet als labvoeding.

Anoniem

Achzo, wist ik niet. En wrm gebruik je die best niet als voeding? Dat is er toch één zoals een ander

Anoniem

Nog een laatste vraag ivm. die voedingen. Er zijn namelijk verschillen want bij de een staat bvb beveiligd tegen kortsluiting of bij de andere beveiligd tegen overbelasting of uitgerust met stroombeperking. Wat willen die 3 zaken eigenlijk zeggen en aan welke moet ik het meest belang hechten bij aankoop?

Henry S.

Moderator

Op 14 april 2006 16:40:55 schreef Kevino Albino:
Achzo, wist ik niet. En wrm gebruik je die best niet als voeding? Dat is er toch één zoals een ander

Geen regelbare spanning en geen regelbare stroombegrenzing, 2 eisen waar een experimenteervoeding toch aan moet voldoen.

Op 14 april 2006 19:18:22 schreef Kevino Albino:
Nog een laatste vraag ivm. die voedingen. Er zijn namelijk verschillen want bij de een staat bvb beveiligd tegen kortsluiting of bij de andere beveiligd tegen overbelasting of uitgerust met stroombeperking. Wat willen die 3 zaken eigenlijk zeggen en aan welke moet ik het meest belang hechten bij aankoop?

'Beveiligd tegen kortsluiting' of 'beveiligd tegen overbelasting': De voeding zal niet direkt stuk gaan bij kortsluiting/overbelasting, zekeringen uitgezonderd.
'uitgerust met stroombeperking': Regelbare maximale uitgangsstroom, zonder kan je niet.

(Wil je volgende keer je post editen ipv binnen 24 uur een post er direkt onder te zetten, ik verwijs je naar de FAQ )

Anoniem

Wil je volgende keer je post editen ipv binnen 24 uur een post er direkt onder te zetten, ik verwijs je naar de FAQ

Ja sorry, zal er int vervolg op letten

Geen regelbare spanning en geen regelbare stroombegrenzing, 2 eisen waar een experimenteervoeding toch aan moet voldoen.

Maar er zijn toch ook zo van die vaste voedingen op de markt?

'Beveiligd tegen kortsluiting' of 'beveiligd tegen overbelasting': De voeding zal niet direkt stuk gaan bij kortsluiting/overbelasting, zekeringen uitgezonderd.
'uitgerust met stroombeperking': Regelbare maximale uitgangsstroom, zonder kan je niet.

Dr staat niets bij van beveiliging tegen kortsluiting of overbelasting bij de PS3003:
http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=340425
Kan het dan zijn dat die dan beschadigd raakt bij kortsluiting? Of zouden ze et er vergeten zijn bij te zetten?

Henry S.

Moderator

Op 14 april 2006 19:35:46 schreef Kevino Albino:
[...]
Maar er zijn toch ook zo van die vaste voedingen op de markt?

Vaste voeding is geen regelbare voeding. ;)

Dr staat niets bij van beveiliging tegen kortsluiting of overbelasting bij de PS3003:
http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=340425
Kan het dan zijn dat die dan beschadigd raakt bij kortsluiting? Of zouden ze et er vergeten zijn bij te zetten?

Je moet wel alles lezen: ;)

# beveiligingsmode: stroombeperking
# beschermd d.m.v. zekering

Met die http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=340425 zou ik ook heel blij mee zijn hoor.

Ziet er goed uit, beveiliging zit er zeker in..
Niet als je stroom ermee in het stopcontact terug wil doen.
Maar hier kun je heel veel dingen expirimenteel maken.

Als het project klaar is weet je meteen wat nog meer nodig hebt, kan immers altijd spanning en ampére aflezen.
Werkt ook vrij nauwkeurig, daarom 'n must.

Soldeerbouten heb ik nu 3, eentje van de gamma voor 5Euro.
Lekker met 'n spits puntje, acht voor zolang hij ut doet.
Weller Soldeerpistool van 100watt voor dikere kabels.
En nog zo'n aanbieding van c, doet het ook vrij goed.

mvg

mij is eens gewaarschuuwd voor een dergelijke voeding. ik weet niet meer of het deze was maar hij was ca 100 euro en had dus ook een fine-tune. het bleek dat bij belasting zijn spanning inzakte en daarna weer omhoogkwam. en bij wat storing op het net slingerde zijn output ook. maar nogmaals: ik weet niet meer of het deze was.

heb overgens net een nieuwe soldeerbout besteld(2ehands). een wellerstation. (WTCP-S) met bout :)

vraagje tussendoor: wat is een 2ehands fluke 75 S11 nog waard? is 35 euro weinig?

KT88

Overleden

Op 14 april 2006 22:21:55 schreef MAH:
vraagje tussendoor: wat is een 2ehands fluke 75 S11 nog waard? is 35 euro weinig?

Lijkt mij een heel redelijke prijs, op beurzen (als je ze al ziet) zijn ze meestal zelfs duurder.........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 14 april 2006 22:45:00 schreef KT88:
Lijkt mij een heel redelijke prijs, op beurzen (als je ze al ziet) zijn ze meestal zelfs duurder.........

op marktplaats staan ze zelfs voor 100 euro. maar op ebay ook voor 10 dus ik weet t niet. en ik heb nu een simpel ding en vraag me af of zo'n dure nodig heb/zijn mogelijkheden echt zal gebruiken...

KT88

Overleden

De vraag is alleen waarom iemand zo'n ding wegdoet.....

Zijn prima meters, als ze OK zijn, kun je jaren mee toe.
Wel even goed testen voor de koop!

E-bay prijzen zijn niet altijd de verkoopprijzen, soms is het een beginprijs met reserve, soms een eindbod dat de reserve niet haalt.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

tja, dat is het probleem. hij komt uit limburg en ik woon in groningen. ik wil hem ook wel graag testen maar t word zo toch wel lastig. komt van iemand die een series3 had gekocht.

Anoniem

Op 14 april 2006 22:21:55 schreef MAH:
mij is eens gewaarschuuwd voor een dergelijke voeding. ik weet niet meer of het deze was maar hij was ca 100 euro en had dus ook een fine-tune. het bleek dat bij belasting zijn spanning inzakte en daarna weer omhoogkwam. en bij wat storing op het net slingerde zijn output ook.

Nu laat je me toch weer mooi twijfelen want ik heb die opmerking ook ergens gelezen onlangs. Over een voeding die wat omhoogschoot toen deze ontkoppeld werd van het net waardoor deze wat schade kon aanrichten.

ga er maar vanuit dat je die finetune (bijna) nooit zal gebruiken.
ik zou gaan voor http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=1524 of http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=739

spec's zijn hetzelfde geloof ik. (ohnee, de dure kan wel 2 volt hoger). gewoon voeding en op het moment dat je echt prof. bezig gaat kan je er digitale potmeters inbouwen of een andere kopen. maar als je gelijk het beste wilt hebben dan ben je gewoon duur uit. kortom, ook de voedingen die helemal bovenaan staan meken elkaar vrijwel niks. alleen de uitlezing. nouja, wat is dan gevoeliger(voor invloeden/afwijkingen)? ik denk de analoog dus neem de digitale...

Ik gebruik als labvoeding de PS 3610 van Conrad.
36V max. 10A continu 13.5A max.

Greetzz. Henk:P

[Bericht gewijzigd door Henk hobby op 15 april 2006 13:28:18

Anoniem

@MAH: thnx vo de info.

@Henk hobby: PS 3610? Nergens gevonden hoor