Niemand vond het erg dus, mooi!

@Fred
Het bestaat al lang een recht uit ontvanger.
Ik weet nauwelijks het verschil tussen recht uit en . . . .
Ik weet het wel ongeveer maar ben soms de klepel kwijt!
@Zweedvoet
Als ik je nou voor de helft kon volgen was ik al blij!
@QRP
Ja jij maakt hem helemaal zelf (bluffert!) grapje!
@iedereen!
In dat zelfde boekje van Sterrenburg ontvanger boek (als ik het goed had!)
Staat trouwens een schema van een ontvangertje met 2 FET's
Die heb ik dan wel gebouwd en dan speciaal voor 6mHz.
Jammer genoeg werkte dat niet in 1 keer,
ik moest er zelf wat aan bij creëren voor het goed werkte.
MAAR ik ontving er wel piraatjes mee!!!
En dat vond ik toch wel waanzinnig!!! (ik heb hem nog liggen) on afgebouwd.
De eerste FET is een versterkertje (met kring)
als ik het goed heb tweede ook???
En daarna een diode die het omzet naar LF (als ik het goed heb?)
Een erg leuk schema, zou ik iedereen aanraden!!!
MAAR!!!
Ik heb ook nog vraagjes (wel 1000) wat ik wou vragen?
Als je een top 4 zou opstellen? als je een ontvanger bouwt?
En dan beginnen we natuurlijk met een ingangs versterker, toch?
(de 1e vraag)
Welk onderdeel neem ik nu het best als eerste?
1buis? Of 1 mosfet, FET, tor,
welke is het gevoeligst??? (maak jij een TOP 4 )

Vraag 2
Misschien het liefst gelijk al selecterend? Dus met ingangskring.
Hoe maak je die het best?
Kopelspoel dan kring (naar de rest)
Of
Condensator aan de kring (naar de rest)

Volgens mij kunnen ze alle twee bijna even slecht/goed zijn?

Rob007.

Op 10 december 2006 11:59:07 schreef rob007:
@QRP
Ja jij maakt hem helemaal zelf (bluffert!) grapje!

Nou ja, ik beschouw het na al die jaren nog steeds als het bouwsel waar ik (stiekum) toch wel 't meest trots op ben, maar je hebt zondermeer gelijk, bescheidenheid siert de mens. :-) Helaas ook ben ik veel te veel tube-minded.

ik was vroeger ook druk bezig met dubbelsupertjes. Heb 5 verschillende versies gebouwd ofzo. Maarja, alles op breadboard, en da's toch erg storingsgevoelig. Maarja, er viel best wel heel wat mee uit de lucht te prikken.

@rob007: vorige bericht in jip en janneketaal: Supers hebben weer andere, nog moeilijker problemen.
Voor de 80 en 40m band presteert een goedgebouwde éénkringer beter dan zo ongeveer iedere omroepradio/wereldontvanger<100 euro. plus dat je er nog SSB mee kan ontvangen. (en ook gewoon met een ferrietstaafje)
Nouja, toen ik ooit een keer een goede éénkringer had gemaakt heb ik daarna nooit meer de moeite genomen om helemaal netjes een dubbelsuper te gaan bouwen. T kost veel te veel tijd, en levert waarschijnlijk niet eens zo heel veel prestatiewinst op. (tenminste, wel hier in mijn woonwijk waar TV's en computers op iedere 20kHz één of ander stoorsignaaltje de lucht in knallen. Ruimte voor een grote antenne op het dak ofzo is er nou ook niet echt, dus ik laat het er maar zo bij...)

Vroeger werd een systeem pas definitief ingevoerd wanneer het goed werkte. Tegenwoordig wordt het op dat moment afgeschaft. :-) :-)

Oei, Rob z'n vragen vergeten.

ad 1) Ik zou een buis nemen. Lekker makkelijk, geen gepriegel. Goed grootsignaal gedrag. En bestand tegen overmatige HF en statische lading(en). Of anders iets met Fets/IC's als het niet al te lomp moet worden.
Maar goed, misschien ben ik al te antiek...
De gevoeligheid wordt meer bepaald door de soort schakeling en de rest van het geheel. Al te gevoelig is ook niet wat en bij 'supers' e.d. kom je dan al snel in de problemen met het dynamisch bereik (het kunnen verwerken van zwakke, maar ook (zeer) sterke signalen).

ad 2) Ik zou zelf een net niet overkritisch gekoppeld spoelenpaar nemen. Maar het is eenvoudiger om een enkele kring te nemen. Er een koppelwinding op aanbrengen (koude kant), maar ook een paar aftakkingen hoger op op de eerste spoel.
Kan je mooi proberen wat (afhankelijk van type antenne) het best werkt. Bij meerdere parallel lopende ingangskringen wel de eerste separaat 'afstembaar' maken omdat de antenne de afstemming kan gaan beinvloeden. De juiste kreet hiervoor ben ik even kwijt.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]

Op 16 april 2006 10:50:22 schreef Pertinax:
30 jaar geleden stond in de Elektuur Halfgeleidergids van 1976 onderstaand schema dat de goede eigenschappen van een superreg benut, en een oplossing biedt voor de slechte.
(ik heb het toen niet werkend gekregen :-) - misschien nu eens opnieuw proberen...)

De stoorstraling wordt tegengehouden door T1, een GERMANIUM! AF239. Zouden die nog te krijgen zijn?
T2, BF199, is de eigenlijke ontvanger. De instelling gebeurt met T5, een met P1 regelbare stroombron.
T3 en T4 vormen de quench-oscillator.
T6 en de voorgaande C's vormen een lowpasfilter dat de quenchfrequenties uit het audiosignaal houdt.
T7 en T8 tenslotte versterken het LF.

[[url=http://users.pandora.be/on1aht1/superreg

http://www.uploadarchief.net/files/user/aversteeg/luchtvaartrx_HG76_640.jpg]afbeelding[/url]]

(@mods: als het schema niet mag, dan neem ik het weer weg)

Beste iedereen met deze ontvanger ben ik ooit begonnen en deze heeft gewerkt nu zoek ik eigenlijk de gegevens van de spoel
omdat ik deze ontvanger nog 1 keer wil bouwen als er een pcb layout is zou ik willen vragen of deze ook nog eens gepost word alvast bedankt

Om het aantal windingen van de spoel te bepalen voor een bepaalde frequentie in combinatie met een bepaalde condensator, zijn er programma's die dat voor je kunnen doen. Bijv. de Mini Ring Core Calculator op http://www.dl5swb.de/html/mini_ring_core_calculator.htm

Voor de HF-voorversterker hoef je voor T1 niet perse een AF239 te gebruiken, je kunt daarvoor ook de BF494/BF240 gebruiken.

Ik weet niet of er een PCB-layaout van dit ontvangertje beschikbaar is. Het beste kun je dit bouwen op een PCB met koperen eilandjes en massavlakken, een hoogfrequent experimenteerprint dus.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]

Op 28 mei 2013 12:28:52 schreef dawmast:
Om het aantal windingen van de spoel te bepalen voor een bepaalde frequentie in combinatie met een bepaalde condensator, zijn er programma's die dat voor je kunnen doen. Bijv. de Mini Ring Core Calculator op http://www.dl5swb.de/html/mini_ring_core_calculator.htm

Of je gebruikt de orginele waarde: 2.5 windingen van 1mm Cu op een 6mm vorm.
Ik heb voor belangstellenden het orgineel, waren HG's van nu maar zo leuk als die van toen!

Voor de HF-voorversterker hoef je voor T1 niet perse een AF239 te gebruiken, je kunt daarvoor ook de BF494/BF240 gebruiken.

Pak dan meteen een BF199 voor wat extra gain, de Ft van de door jou voorgestelde torren is te laag. En verlaag R1 naar 680Ω tot 1kΩ (instellen op maximale gevoeligheid), en zit die aan de massa. L1 komt aan de U+. Dit omdat je met een NPN ipv PNP tor werkt. De aansluitingen van de transistor blijven gelijk.

In artikel 18 van dezelfde uitgave wordt zo de BF180 gebruikt (als voorversterker) in een twee-transistor FM ontvangertje. De twee transistor is een zelfoscillerende BF185.

Ik weet niet of er een PCB-layaout van dit ontvangertje beschikbaar is.

Er is geen layout gepubliceerd, het is goed dead-bug style te bouwen. Zet een blikken schotje (met massa verbonden) tussen de in- en uitgang van het voorversterkertrapje.

Op 28 mei 2013 18:42:21 schreef Henry S.:

Pak dan meteen een BF199 voor wat extra gain, de Ft van de door jou voorgestelde torren is te laag. En verlaag R1 naar 680Ω tot 1kΩ (instellen op maximale gevoeligheid), en zit die aan de massa. L1 komt aan de U+. Dit omdat je met een NPN ipv PNP tor werkt. De aansluitingen van de transistor blijven gelijk.

In artikel 18 van dezelfde uitgave wordt zo de BF180 gebruikt (als voorversterker) in een twee-transistor FM ontvangertje. De twee transistor is een zelfoscillerende BF185.

Toch werden de BF494/BF240 in GBS wel veel gebruikt in de front-ends van FM transistorradio's. Met GBS heb je zover ik weet een hogere Ft dan in GES. Maar een transistor met een hogere Ft lijkt mij wel beter.

Zou je mij het artikel van de twee-transistor FM-ontvangertje willen mailen? Mail-adres staat in mijn profiel. Alvast bedankt.

Op 28 mei 2013 19:06:09 schreef dawmast:
Toch werden de BF494/BF240 in GBS wel veel gebruikt in de front-ends van FM transistorradio's.

Eigenlijk vanuit het oogpunt van zuinigheid. Ipv de BF494 werd ook wel eens de BF495 gebruikt ivm een hogere fT, 200MHz vs 120MHz (in GES). Maar het blijven 'medium frequency' transistoren.

Het voordeel voor de ontwerper is ook de veel minder kritische opbouw, een een hogere fT maakt de boel gevoeliger voor oscillatie.

Een BF494/495/BF240 kan, en wie die wil gebruiken moet ook weer met de waarde van R1 experimenteren.

Met GBS heb je zover ik weet een hogere Ft dan in GES.

Dat klopt.

Maar een transistor met een hogere Ft lijkt mij wel beter.

En waarom zou je dan mindere varianten gebruiken ;) (buiten de opbouw om).

Zou je mij het artikel van de twee-transistor FM-ontvangertje willen mailen? Mail-adres staat in mijn profiel. Alvast bedankt.

Komt er aan, samen met het artikel waar de discussie om draait en wat antenneversterkers (ter info) uit hetzelfde blad.

Ik ben al bezig met het klaarzoeken van de onderdelen voor dit schema, het is een leuk tussendoortje.

Op 28 mei 2013 19:43:47 schreef Henry S.:

Komt er aan, samen met het artikel waar de discussie om draait en wat antenneversterkers (ter info) uit hetzelfde blad.

Staan in die uitgave van dat blad ook nog leuke midden- en kortegolfontvangertjes?

Ook nog! Je ziet ze wel verschijnen. ;)

Op 28 mei 2013 19:43:47 schreef Henry S.:

Een BF494/495/BF240 kan, en wie die wil gebruiken moet ook weer met de waarde van R1 experimenteren.

Ook nog! Je ziet ze wel verschijnen.

Ook kun je d.m.v. een potmeter de spanning op de basis instellen voor maximale gevoeligheid.

In mijn FM-ontvangertje met een synchroonoscillator op http://www.circuitsonline.net/forum/view/110832 gebruik ik een BF494 als HF-voorversterker. Dan zou ik die ook beter kunnen vervangen met een transistor met een hogere Ft om de gevoeligheid wat op te krikken. In de HF-voortrap van dat ontvangertje gebruik ik al een potmeter om de spanning op de basis te regelen om zo de gevoeligheid in te stellen.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/110832#1485901

Alvast bedankt voor het versturen, mocht het bestand te groot zijn voor mijn mailbox, kun je WeTransfer gebruiken.

Een potmetertje dichtbij de transistor kan handig zijn, in serie met een 470Ω weerstand om de boel niet op te roken als je uitschiet.

De mail is verzonden.

Bedankt voor de mail.

Echt leuk om met weinig transistors een FM-ontvanger te bouwen.

@adje112: zie mail.

Post je uw resultaten hier op het forum?

Ik zou ook graag dat schema van die 2 traps FM ontvanger willen ontvangen, zal even kijken wat voor mail adres erbij mij instaat in mijn profiel..

Maar goed die ontvanger van de Elektuur heb ik gebouwd en die werkt op zich prima alleen ontworpen om AM mee te ontvangen...FM zenders komen niet lekker erop binnen, gaat wel maar dan moet je trap rond T5 iets anders instellen qua versterking.
Ook is de output van deze ontvanger heel erg zacht.

Ik zelf heb nu in de kast van de Conrad KG ontvanger een superreg opgebouwd voor de Airband en de daarop volgende 2 meter band.
Om teveel storing te voorkomen heb ik er een voortrap met de BF199 met regelbare versterkings instelling erbij gefrommeld en werkt zeker niet verkeerd..de supertech multiband ontvanger verliest het er snel van.
Nu is het plan om met de door mij eerder geplaatste 27 MHZ superreg 2 ontvangers op 1 print te bouwen voor de VHF laag en Airband maar dan omschakelbaar en zo gebouwd dat ze allebei met dezelfde HF voortrap kunnen werken..
Zal deze ontvanger ook eens bouwen kijken hoe de prestaties zich verhouden.
Maar leuke topic welke ik met veel interesse heb zitten lezen en blijf volgen.

Groetjes;Ramon

Dat de LF-output van de Elektuur luchtvaartontvanger erg zacht zou zijn, kan komen door die 4 weerstanden R11 t/m R14 van elk 33K tussen de T5 en T6. Die weerstanden vormen een scherp laagdoorlaatfilter om de quench signaal weg te filteren.

Zou je hier het schema van je superreg willen plaatsen die je in de kast van de Conrad Kortegolfontvanger hebt gebouwd?

Twee ontvangers die met dezelfde HF-voortrap werken, is niet handig. Juist op VHF veroorzaken schakelaars veel signaalverlies.

Veel beter is het om elk ontvanger met eigen een HF-voortrap te bouwen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]

Op 28 mei 2013 22:36:13 schreef RamonHF73:
Ik zou ook graag dat schema van die 2 traps FM ontvanger willen ontvangen, zal even kijken wat voor mail adres erbij mij instaat in mijn profiel..

Ik mail het vanavond.

Maar goed die ontvanger van de Elektuur heb ik gebouwd en die werkt op zich prima alleen ontworpen om AM mee te ontvangen...FM zenders komen niet lekker erop binnen, gaat wel maar dan moet je trap rond T5 iets anders instellen qua versterking.

Wat heb je aangepast?

Ik zelf heb nu in de kast van de Conrad KG ontvanger een superreg opgebouwd voor de Airband en de daarop volgende 2 meter band.

Heb je daar ook een schema van?

Hoi Allemaal,

Nou erg leuk dat er een schema weer bij komt voor de collectie.

Ik ben met de Conrad ontvanger beetje lui geweest, door een breuk in de spoel van de originele KG ontvanger heb ik dit gedeelte eraf gehaald en een ander klein FM tuner printje op aangesloten.
Een paar jaar geleden kon je van het merk ScienceFair van die AM/FM radio bouwpakketjes kopen, hier zit dan een FM superreg op een printje gemonteerd en eigenlijk hoef je maar 4 draadjes aan te sluiten en je kan FM ontvangen.
Door nu op de Conrad print alles voor R2/C3 eraf te slopen kon ik zo de superreg erop aansluiten en ook nog beetje bijsturen qua gevoeligheid.
Dat schema van die regen van Conrad staat wel op het forum ergens maar kan het zo snel niet vinden.
De superreg lijkt heel veel op die een paar jaar geleden in de Elektuur gepubliceerd stond, verschil is met dit ScienceFair ontwerp dat de basis C van 10 nF niet naar de massa maar tussen de uitgang van de smoorspoel en koppelweerstand staat gemonteerd.
Ik weet wel 100% zeker dat dit ergens op de 4 HDD partities rondzwerft want heb het ooit via de mail opgevraagd dat schema van dat pakketje.
Zal morgen even het tekenprogramma her installeren op de PC want dat staat er niet op merkte ik gisteravond en teken ik het hele schema nog een keer uit.
Anders wordt het een zoekplaatje..

Om FM beetje verstaanbaar uit de Airband ontvanger te krijgen heb ik volgens mij de R7 aan een potje van 10K geknopt, het kan ook soms weleens helpen de AMV ietsje sneller te laten schakelen door de 47K weerstanden te vervangen door 33K weerstanden.
Vooral als je de versterking gaat veranderen kan er met 47K een hele hoge pieptoon hoorbaar worden.
Ontwerp luistert heel nauw met montage dus moet echt op print worden gebouwd, dat gaat niet werken met klemveren of Breadboardje.
Laatst genoemde is voor VHF sowieso niet geschikt..

Ow leuk, Superregjes!

@Henry S.: Doe mij ook maar het schema van die twee-tors superreg als je wilt. Kan altijd eens leuk zijn om te bouwen.

Groeten,
Thomas

Bijgaand mijn bij elkaar geraapte ontvanger want maakte van 2 niet werkende ontvangers 1 redelijk werkend exemplaar.
Weinig spannends als je bekend met superreg ontvangers, het enige opmerkelijke is de regelbare voortrap welke zo moet worden ingesteld dat de ruis zo min mogelijk aanwezig is.
Mag een trimpot zijn want eenmaal goed ingesteld hoef je alleen nog de superreg zelf beetje bij te stellen.
De best hoge weerstandswaarde in de basis welke in dit ontwerp gebruikt komt omdat ik dacht geen BF199 meer in de onderdelen kast te hebben dus een BC 547 voor gebruikt welke alleen met behoorlijk veel stroom HF kan versterken.
De voortrap is meer bedoelt de ontvanger wat stabieler te laten werken en minder snel te laten uitvallen, vooral deze wat hogere frekwenties kunnen dat effect hebben.
Het gedeelte achter de superreg is hetzelfde als van de Conrad KG ontvanger met dat verschil dat de weerstanden over diode en de potmeter welke de trap instellen zijn verhoogd naar 1 Kohm.
http://www.uploadarchief.net/files/download/superreg%20airband%20met%20voortrap.jpg

Groetjes:Ramon

Dit zijn leuke schema's!
Althans of het ook goed werkt enz enz dat weet alleen Ramon natuurlijk.
Maar lekker simpel 2.....3.. torretjes en een ICtje als versterker. HEEERRRRRLIJK!!!
.
Ik moet dan eerlijk wel zeggen als het dan rond 6mHz in AM mode werkt is het voor mij het interessantst.
Kweet niet wat dat is maar het blijft een TIK (sorry!)
.
Misschien voor jullie ook even leuk om rond te kijken?
Ik kwam dit tegen in een QRP nieuwsbrief aan de hand van dit artikel :
http://www.qsl.net/pa2ohh/11freqcnt1.htm
(jammer alleen dat ik dit artikel dan ook weer op het Inet tegen kan kommen *daar koop je dat blad dan niet voor!*)
Ik heb hier aan het rond neuzen geweest:
http://www.qsl.net/pa2ohh/
ik vond het sollen met PC in combinatie met ontvangertjes en zendertjes wel leuk!

VrGr Rob.

Hoi Rob,

Nou het kan altijd beter maar voor slechtst 2 torren qua HF werkt de ontvanger behoorlijk goed.
Heb er zelfs op ontdekt dat op de 2 meter band regelmatig in SSB modus wordt uitgezonden en dat met een staaf antenne van slechtst 60 cm lang.
De ontvanger zou nog beter tot zijn recht komen als je de HF voortrap afstembaar maakt, je kan dan signalen kleiner dan 1 uV ermee omzetten.
Alleen dat ging niet meer omdat ik dan heel de ontvanger weer om moest gaan gooien en delen moest gaan inblikken.
Ik vind het een heel prettig ontvangertje en hij doet het als luistervink goed zijn werk.

Een superreg voor de KG kan wel maar als het dan te druk wordt op de band dan zal je toch merken dat de ontvanger meerdere AM stations door elkaar heen laat horen.
Enige remedie daartegen is om de quench frekwentie te hoog in te stellen alleen dan worden de AM signalen er weer uit gedrukt.
Een regeneratieve voortrap gekoppeld aan de KG superreg kan wel soelaas bieden maar dat is best lastig dit stabiel te laten werken.

Wat ontvang je dan zoal op de 6 Mhz dan???
Ik hoor soms weleens de zwarte piraat ergens rond de 6,5 MHZ en op SSB rond de 6,2 de militaire luchtvaart.

Ik ben wel met de KG bezig met een eigen idee ontvanger en als die werkt dan zal ik hem wel plaatsen terzijnertijd.

Groetjes:Ramon

Alvast printje gemaakt voor ontvanger
http://www.uploadarchief.net/files/download/hg76lkobrd.pdf

Post je uw resultaten hier op het forum?[/quote]

Hier nog een schama van een VHF-superreg uit de Halfgeleidergids van 1974. Deze ontvanger heeft een HF-voortrap en de mate van supergenereren wordt geregeld door de spanningsvolger T4.

http://www.uploadarchief.net/files/download/vhf-superreg%20halfgeleidergids1974.jpg