Hoi Dawmast,
Ja dat is een leuk ontwerp, heb hem er ook bij staan in alle Elektuur artikelen van lang geleden.
Vind het alleen beetje apart dat je de HF trap van een aparte stroombron moet voorzien, nog niet gebouwd deze daar wil ik nog aan gaan beginnen ooit:-)
Groetjes:Ramon
Vind het alleen beetje apart dat je de HF trap van een aparte stroombron moet voorzien, nog niet gebouwd deze daar wil ik nog aan gaan beginnen ooit
das inderdaad apart zeg!
alhoewel....misschien dat er anders iets van (een) signaal terug komt van T2 ?
vanwege de regeling zou het niet hoeven lijkt me.
VrGr RRob.
Doordat de voortrap zijn eigen batterijtje heeft, wordt zijn voedingsspanning nu niét geregeld. Die blijft gewoon 9V. De 'bovenkant' gaat wel op en neer met de geregelde spanning uit de TUN, maar de 'onderkant' wordt hier steeds 9V onder gehouden.
Heel raar. De enige reden is dat nu de collectors van voortrap en detector galvanisch aan elkaar kunnen.
Zelf zou ik een koppelspoeltje genomen hebben in plaats van die aftakking, dan heb je dat tweede batterijtje niet nodig.
Ja ik vond het ook best bijzonder, vooral wat gebeurd er als die HF batterij zo goed als leeg is na lang gebruik.
Oplossing van FET vind ik zeker beter.
Hieronder een superreg uit de jaren 70 met afstembare HF voortrap uit een boekje over 27 MHZ afstandsbesturingen te construeren.
Voordeel met deze ontvanger is dat hij geen extra instelling nodig heeft en eigenlijk altijd wel werkt.
Gemakzucht heeft wel een grote prijs want bandbreedte van meer dan 200 Khz zijn meer regel dan uitzondering.
De voortrap brengt dit terug naar ongeveer zo'n 50 KHZ bandbreedte.
Echter door de trap te koppelen aan een potmeter kan je hem veel beter laten presteren.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Hier nog een schema van een superregontvanger waarbij de ontvangertransistor deel uitmaakt van een astabile multivibrator die de quench frequentie bepaalt. Ik denk dat dit een beter ontwerp is dan zo'n ontvanger waarbij de quench frequentie bepaalt wordt door een RLC-circuit aan de emitter.
Bron:
http://www.seekic.com/circuit_diagram/Basic_Circuit/CRYSTAL_CONTROLLED…
[Bericht gewijzigd door dawmast op (16%)]