Labvoeding vd site

Na lang meten, testen, lezen en zoeken heb ik toch maar besloten een topic te openen over de bouw van mijn labvoeding. Ik heb de labvoeding opgebouwd volgens het bekende schema van deze site.

De componenten kloppen, muv een andere brugcel, mijns inziens niet relevant, een 63V versie van de 4700 uF condensator, ook niet relevant, en een 2x12V - 2x3A trafo, dat misschien belangrijker is.

Ik heb meerdere keren gecontrolleerd of alle componenten juist zijn aangesloten en kan hierin geen fouten vinden.

Dan nu het probleem: De voeding geeft minimaal 1,0 volt uit (zou volgens mij 0 volt moeten zijn ivm 1,4V over D7 en D8). Als ik vervolgens de potmeter P2 een stukje opendraai, kwartslag ongeveer, springt de uitgangsspanning naar 31,5 volt. Gelijkgericht en afgevlakt meet ik 33,8 volt. Over C4 meet ik 13,5 volt en over de led 2 volt.

Ik kan helaas geen zinnige oplossing vinden en hoop dat iemand van jullie me verder kan helpen!

Update:
Net ff een ledje aangesloten, dat brandt NIET als ik de voeding inschakel, maar gaat pas even aan als ik de voeding uitzet! Eerst fade de led van de voeding uit, en als die uit is fade de aangesloten led aan en daarna weer uit. Er staat maximaal 2,5 volt op de uitgang (led) die dus van 1 volt naar 2,5 volt oploopt en daarna weer terug naar 0.3 volt en heel langzaam ontlaad. Er staat maximaal 6 mA over de uitgang (led). Bij deze meting staat P2 dicht of bijna dicht en P1 lijkt verder geen invloed te hebben op de gemeten resultaten.

[Bericht gewijzigd door Strakke-Wappie op vrijdag 21 april 2006 11:54:35

Net de beide LM's vervangen, zonder enig resultaat. Ik hoop op wat reacties hierzo.

Hugo Welther

Moderator

LM317's juist aangesloten. De aansluitingen zijn anders dan een 78xx spanningsregelaar.

Brandt de LED bij de BC141?
Transistor en FET's goed aangesloten, diodes verkeerd om gezet?

LM's op een koelblok? en dan ook geisoleerd van elkaar en het koelblok gemonteerd

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op vrijdag 21 april 2006 18:18:39

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Zelfgemaakte printlayout of de printlayout van deze site?

LDmicro user.

Op 21 april 2006 20:18:28 schreef Pertinax:
lees deze topic eens:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/30466

Ben dit al vaker tegengekomen, jammer.
Is er dan niemand die die bestanden eens bijwerkt..?

grrr..

met groet.......

Henry S.

Moderator

Welke bestanden Wiedewa? Als jij nou eens een keer duidelijker was, wisten wij ook waar jij het over hebt ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 21 april 2006 18:16:15 schreef Hugo Welther:
LM317's juist aangesloten. De aansluitingen zijn anders dan een 78xx spanningsregelaar.

Brandt de LED bij de BC141?
Transistor en FET's goed aangesloten, diodes verkeerd om gezet?

LM's op een koelblok? en dan ook geisoleerd van elkaar en het koelblok gemonteerd

Beetje late reactie, maar dit heb ik allemaal getest en nagekeken. Heb de printlayout van de site gebruikt - de ouwe - en alle printbanen doorgemeten, zo goed als dat ging op de gesoleerde print.

Henry S.

Moderator

Je moet wel heel erg vreemd tin gebruiken wil je niet meten kunnen...

Foto's?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wat ik bedoelde is dat je eventueel ook impedanties meet, anders dan die van de printbanen.

Foto's:
http://img156.imageshack.us/img156/9885/img03527eg.th.jpghttp://img156.imageshack.us/img156/5417/img03531ik.th.jpg

Die lange draden naar de LM317's en pots zijn nefast voor een stabiele uitgang.
Op beide IC's 100nF C'jes direct aan de pinnen solderen, die zorgen voor de broodnodige ontkoppeling.
Eventueel ook de pinnen van de potentiometers ontkoppelen.

LDmicro user.
Henry S.

Moderator

Mee eens, maar verklaart

Dan nu het probleem: De voeding geeft minimaal 1,0 volt uit (zou volgens mij 0 volt moeten zijn ivm 1,4V over D7 en D8). Als ik vervolgens de potmeter P2 een stukje opendraai, kwartslag ongeveer, springt de uitgangsspanning naar 31,5 volt. Gelijkgericht en afgevlakt meet ik 33,8 volt. Over C4 meet ik 13,5 volt en over de led 2 volt.

niet.

P2 gecontroleerd?

Je koelplaatje is wat krap btw.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Potmeters zij okee. Wat me nu wel opviel is dat ik niet aan P2 draai als de spanning 31,5 volt springt, maar dat dat P1 is. En dat terwijl P1 voor de stroombegrenzing is.

Er valt trouwens meer dan de helft van het koelblok buiten de foto, dus dat zou eigenlijk geen probleem moeten zijn.

je schakelt de stroombegrenzing blijk uit... dan springt ie naar max voltage.
wat gebeurt er als je aan P2 draait...

Hugo Welther

Moderator

Zo te zien hangt er nog een voeding cq brugcel aan die trafo, haal dat eens allemaal los.

De gelijkrichtschakeling van de lab.voeding is een ladingspomp voor de negatievespanning.
Of dat allemaal goed gaat als er nog een brugcel overheen hangt?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 24 april 2006 18:33:30 schreef Strakke-Wappie:
Potmeters zij okee. Wat me nu wel opviel is dat ik niet aan P2 draai als de spanning 31,5 volt springt, maar dat dat P1 is. En dat terwijl P1 voor de stroombegrenzing is.

Dat kan je goed controleren door op de ingang van IC2 te meten. Zie ook de meetresultaten in mijn topic:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/1/

Er valt trouwens meer dan de helft van het koelblok buiten de foto, dus dat zou eigenlijk geen probleem moeten zijn.

Als het een koelplaat uit een ATX voeding is, dan is het koelend oppervlak te klein. Over IC1 valt maar een paarvolt omdat deze als stroomregelaar gebruikt wordt, maar over IC2 komt bij kortsluiting of zware belasting dik 25V te staan, @1,5A is dat meer dan 37W dat verstookt wordt!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 april 2006 22:40:05 schreef Hugo Welther:
Zo te zien hangt er nog een voeding cq brugcel aan die trafo, haal dat eens allemaal los.

Die tweede voedingsprint (uit een Motorola @Home modem, 1,8 - 3,3 - 5 Volt 0.5A) zit niet aan de trafo maar direct aan de schakelaar, dus die beinvloeden elkaar niet.

Op 24 april 2006 22:42:21 schreef Henry S.:
Als het een koelplaat uit een ATX voeding is, dan is het koelend oppervlak te klein. Over IC1 valt maar een paarvolt omdat deze als stroomregelaar gebruikt wordt, maar over IC2 komt bij kortsluiting of zware belasting dik 25V te staan, @1,5A is dat meer dan 37W dat verstookt wordt!

Is idd het geval. Ik heb nog wel wat grotere blokken liggen, maar tot op heden heb ik de voeding nog maar enkele seconden achter elkaar ingeschakeld gehad en daarbij ook de temperatuur van de LM's in de gate gehouden, waarbij ik geen dramatische stijgingen heb waargenomen.