Denk eraan dat statische en dynamische mu wel verschillen he!
De anodebelasting maakt dat de -Vg/Ia lijn steeds vlakker gaat verlopen, dus de theoretisch haalbare versterking loopt dan terug.
6SL7 zou beter zijn, kathode dan niet ontkoppelen en daar tegenkoppeling op terug laten komen.
Niet op de tweede helft van de LTP, omdat die nu als tweede trap staat!
beertje_01
My Tube is bigger then yours
die 6sl7 ziet er wel ok uit ja 
zo zou ik er dan eentje nodig hebben voor stereo.
morgen eens een keer pen en papier nemen en de datasheets en een rekenmachine.
beertje_01
k zit nog met een vraagje
stel ik gebruik ze in triode
voor 1 paar is dit 3k prim
voor 3 paar dus 1k prim
nu als ik ze in pentode zet
voor 1 paar ongeveer 3k7
voor 3 paar is dat ongeveer 1k2 dan
wat kan ik nu het beste doen als ik wil kunnen schakelen van triode naar pentode.
aangezien ik 3 paar heb heb ik ruim 100w in AB1 dus was ik aan het denken als ik de prim impedantie 1k hou dan zou dit kunnen lukken.
of moet ik de prim impedantie 1k2 houden en dan er mee leven dat in triode er minder vermogen is als 45w
hoe doe je dit het beste
Impedantie altijd hoog kiezen (of in ieder geval optimaal voor penthode/tetrode bedrijf).
Voor triodes is de aanpassing lang zo kritisch niet, onderaanpassing verhoogt vermogen en vervorming, overaanpassing verlaagt vermogen en vervorming.
Het verschil tussen 40 of 45 watt ga jij niet merken.
Voor penthodes/tetrodes ligt het anders, als die niet optimaal zijn afgesloten daalt het vermogen en stijgt de vervoming, aan beide zijden van het optimum.
Die grens is bij bijv. een EL34 vrij smal, misschien is dat de reden dat ik versterkers met die buis vaak niet lekker vind klinken, omdat ze slecht zijn aangepast ( Velleman! ) ?
Dus zou ik 1k2 kiezen.
3k voor een enkel paar 807 in triode lijkt em wat laag, ik zou liever 5k nemen.
Voedingsspanning mag dan een 300...320V bedragen, geeft nog geen probleem met het schermrooster.
Kun je ook nog 6L6GC toepassen.
Overigens lijkt schakelen tussen triode/penthode me weinig zinvol, als je dat dan toch wilt doen dan liever hardwired en niet met een schakelaar.
Als zoiets in bedrijf per ongeluk wordt omgeschakeld is het prijs!
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
het is niet echt buizengerelateerd, maar wel uit die tijd geloof ik, en ik dacht dat er in dit topic wel mensen waren die er ervaring mee hadden...
ik heb dus een stel luidsprekers AD8080m, simpele 6w philips breedbandertjes met een Fres van 75hz en freq. bereik ~14khz, net zoals de AD3800m dus. T/S parameters weet ik (nog?) niet.
is het bij een van jullie bekend of de AD8080m in een (berekende) basreflexkast kan voor een 3800m?
of weten jullie andere goeie kasten voor dat soort breedband speakers? ik zou wel eens willen weten hoe dat klinkt, zonder scheidingsfilters enzo.
het mooist zou een 9710m zijn, maar die zijn gewoon belachelijk duur...
ik heb ook nog 6 AD3800AM speakers liggen, die zijn 800 ohm impedantie, waar ik dus op dit moment weinig mee kan.
wat kunnen jullie mij aanraden qua kastbouw voor zo'n 8080m speakertje?
edit: linkje naar de folder waar de kasten in beschreven worden: http://mfbfreaks.nl/artikel/passief/2/index.html
Ik zou eens kijken naar een Karlson resonator, dat is een kastvorm waarbij je nog een heel eind onder de resonantiefrequentie in vrije lucht kunt komen.
http://home.planet.nl/~ulfman/theory.htm
Met deze zoekopdracht kom je een heel eind denk ik.
dat ziet er erg aantrekkelijk uit
al snap ik er zelf niet veel van...
nog meer ideeen?
uiteindelijk zou ik wel een OTL eindtrap willen maken met 2x el84 en 2x el86 of iets dergelijks, maar dat komt nog wel eens...
beertje_01
das lang geleden da ik zo'n kastje nog gezien heb. vind ze anders persoonlijk wel mooi klinken.
en ik had me idd verkeken op de 807
ik ga 400v nemen en 300v op het 2de rooster.
dan zou de impedantie per buis 6k8 zijn
ergens in het midden staat deze instelling
http://crude.mine.nu/sqe0650.html
maar ik ga wel voor kathode bias.
in triode gaat ook
instelling is nagenoeg gelijk
ook 400v echter het grid is negatiever en de impedantie is dan 3k
uiteindelijk is het miss beter om voor triode te gaan
45w(3paar) is best veel ze. niet vergeten dat we het over een buizenbak hebben in triode!
impedantie is redelijk laag dus de demping zal ook niet slecht zijn denk ik. allesinds beter. of denk ik hier nu verkeerd
als ik als driver de 6as7 neem dan heb ik wel een buis met "ballen" in classe A staat er 80mA en Va is 250v max signal is dan 110mA. http://www.tkhifi.com/datablade/6AS7_SVETLANA.pdf
die zal als kathodevolger die 807's wel kunnen aansturen. maar om dan nog eens DC te koppelen wordt lastiger. het grid ligt dan op -100 tegenover de kathode. of nog zal de kathode op een potentiaal van 100v komen te staan. een hulpvoeding zou gaan of de kathodebias van de 807 aanpassen maar dan gaat er enorm wat warmte in die kathodeweerstanden.....
zou het zoveel verschil maken als ik een goede condensator gebruik.
-100 op de roosters van de 807s? Ik denk van niet.....
In A zal je hooguit op -25 a -30 zitten denk ik, kan prima met die 6AS7 als kathodevolger.
Negatieve hulpspanning maken, grote Rk of stroombron.....
Maar C-koppeling is ook best, alleen creëer je daarmee weer een extra pool, en je hebt al een ongunstige configuratie met 4 trappen.......
Hmmm even een vraagje (en ik denk dat dit best logisch is).. Ik heb de metalen behuizing van mn buizenbak aan de min van de gelijkspanning gehangen (galvanisch gescheiden van het net). Nu staat er echter een kleine spanning (zeg 20VAC) op de kast t.o.v. mij. Een spanningszoeker in schroevendraaiervorm licht ook een klein beetje op. Hoe kan dat? Randaarde is niet aangesloten.
Capacitieve overdracht van spanning via de trafo (kern) naar de ground (kast).
Ongevaarlijk, de weerstanden (impedanties) zijn zeer groot, de stromen dus zeer klein.
Heel veel apparaten hebben hier last van, zelfs en ook van gerenommeerde merken.
Stekker omdraaien wil ook nog al eens helpen, meten welke richting de laagste lek geeft.
Als je het onoverkomelijk vindt: randaarde aanleggen.
Op 7 juli 2006 00:51:41 schreef KT88:
Capacitieve overdracht van spanning via de trafo (kern) naar de ground (kast).
Ongevaarlijk, de weerstanden (impedanties) zijn zeer groot, de stromen dus zeer klein.
Heel veel apparaten hebben hier last van, zelfs en ook van gerenommeerde merken.
Stekker omdraaien wil ook nog al eens helpen, meten welke richting de laagste lek geeft.Als je het onoverkomelijk vindt: randaarde aanleggen.
De trafo zit erg ver van het metalen gedeelte (houten bak, metalen deksel).. Inderdaad zakt de spanning acuut in als ik zelf met een geisoleerd stuk gereedschap het metaal aanraak.. Ongevaarlijk dus 
Ik wilde de boel niet aarden omdat ik geen zin had in een aansprekende aardlek..
Nu is mn buizenbak zo goed als klaar.. Alleen breekt net een roosterweerstand af
morgen weer naar de elektroboer..
beertje_01
Op 7 juli 2006 00:20:18 schreef KT88:
-100 op de roosters van de 807s? Ik denk van niet.....
In A zal je hooguit op -25 a -30 zitten denk ik, kan prima met die 6AS7 als kathodevolger.
Negatieve hulpspanning maken, grote Rk of stroombron.....Maar C-koppeling is ook best, alleen creëer je daarmee weer een extra pool, en je hebt al een ongunstige configuratie met 4 trappen.......
ik had het op de 6as7
de 807 heeft idd -30v nodig(in pentode) en -45 in triode
maar de 6as7 heeft volgens de datasheet een enorme negatieve spanning op het rooster nodig. zo zie ik het toch op de grafiek er van http://www.tkhifi.com/datablade/6AS7_SVETLANA.pdf
wordt wel lastig dan veronderstel ik
zal dan idd negatieve hulpspanning worden en stroombron.
(das wel 80mA in rust door dat buisje .....)
wrsch ook positieve hulp dan want he buisje mag maar 250v hebben op zijn anode. en ik vertrek van 400v.
gaat wel met weerstanden maar toch.
back to the drawing board
(dit terzijde is die driver wrsch wel wat overkill maar bij hogere frequenties komt dit wrsch wel tot uiting)
heb ook eens zo'n euvel gehad met een 845pp bak in metalen kast
gewoon aan randaarde leggen heeft toen veel opgelost 
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
Pak je een EL84 of 6V6 in kathodevolger, dat moet best in staat zijn om die 807s aan te sturen 
Met wat mazzel kun je dat ook weer galvanisch koppelen aan de fazedraaier.
LTP kathodes ook vanuit die negatieve hulpspanning voeden!
beertje_01
wel ik denk dat ik een hulp spanning van ongeveer -100v ga toevoegen. kan ik idd de ltp ook mee voeden met een stroombron en de 6as7 ook. de 6as7 is dan ook weer een echte triode. alhoewel in katodevolger miss niet zo van belang
zou wel mooi zijn hé
ltp => katodevolger => 807 eindtrap
volledig dc gekoppeld 
is idd weer minder kans op oscillatie natuurlijk
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
beertje_01
ahja juist heb ik idd eens wat over gelezen. wat ben ik weer goed wakker vandaag 
miss de 6v6 dan
staat wat mooier dan een el84
en heb ik nog nooit iets met gedaan 
of als ik wil overdrijven zoals de grote hifi fanaten zetten we daar ook een 807 als kathode volger 
theoretisch wel doenbaar maar dat gaat er over denk ik.
Op 7 juli 2006 01:12:46 schreef KT88:
Een penthode/tetrode in kathodevolger is ook een triode
Tenzij je het schermrooster bootstrapped.
Hmm heb vandaag mijn probeersel afgerond en aangesloten.. Maar geen geluid.. Binnenkort (na mn vakantie) maar eens met een scoop op onderzoek uitgaan.. DC is gewoon aanwezig..
Ik weet het, groot formaat maar hij is maar 24kb.. Anders wordt ie onleesbaar..
En nee, inderdaad niet eens een brommetje of ruisje op plopje of kraakje.. totale stilte gewoon..
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Kathode weerstanden van 9K zijn volgens mij wel erg groot.
Welke spanning krijg je over die weerstanden? Kun je meteen de (rust)stroom door de buis uitrekenen.
of meten tussen kathode en rooster.
Hoeveel is de kathode dan possitiever dan de rooster?
[Bericht gewijzigd door chipje op ]
henkhuitema
Overleden
@smsmonster:
ben erg benieuwd wat het probleem (geweest) is, omdat er helemaal NIETS uitkomt.....
ben je niet ergens een aarde vergeten....o.i.d.???
gr.
Henk
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Zo, versie 3 van mijn versterker is eindelijk af. 
Ik heb een mooie compromis weten te vinden in de component waarden, en nu klinkt die echt stukken beter. 
Schema volgt straks voor geintereseerden.
Maar nu:
Ik heb een aluminium behuizing en de volume pot maakt dus contact met de behuizing. En ik heb geen randaarde in/aan mijn versterker. Probleem: zet ik de versterker aan zonder ingang signaal krijg ik een prachtige brom, klinkt wel een V8 auto. 
Leg ik de behuizing aan massa is het over, dus is de probleem wat mij betreft opgelost.
Volgende: draai ik de volume bijna helemal vol open krijg ik een hoge fluit toon te horen. De voeding zakt dan ook 3 a 4 volt in. Om een of ander reden gaat die dan dus oscileren. Met volume tot driekwart is er niets aan de hand, en bij vol open ook niet. (dit dus allemaal zonder ingangs signaal. Ingang zit in een cd speler die aan staat, maar geen cd speeld, dus ingang ligt niet zwevend. Ingang kortsluiten maakt ook niet uit).
Wat kan hiervan het oorzaak zijn, en hoe los ik dat op?
Foto's volgen