Buizenpraat, deel 1!

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

55 mA door die arme buisjes is wel heel erg "hot", hoor!
Met 280 mA zou je best uit moeten kunnen komen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Bedankt.
Gelukkig maar, want de eerstvolgende grotere trafo kost een keer zoveel.
Ja, die 55mA is 'limiting value'.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

hoi
wat denken jullie van conrad bestelnummer Bestnr.: 341586-89
slechts 399,00 EUR
zou dat wat zijn?
een buizenbak met 4x el34 en 2x 35w uitgangsvermogen.
Is dat mogelijk???? klinkt het een beetje? iemand een review?
400 euro is toch wel erg weinig voor een buizenversterker...
edit: blijkbaar ook ergens te vinden voor 350 euro

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
KT88

Overleden

400 euro is toch wel erg weinig voor een buizenversterker...

Yep, dat is het ook.
Daar heb ik ternauwernood 2 uitgangstransformatoren voor.

Aangezien die onderdelen het duurst en het belangrijkst zijn in een versterker, mag je wel aannemen dat de kwaliteit daarvan wel wat minder zal zijn dan bijv. Sowther, Lundahl, Magnequest, Plitron/Amplimo en, ja, zelfs Agro.

De rest is indifferent, in die zin dat buizen, voetjes, en passieve componenten overal zijn te vinden aan prijzen die voor vrijwel geen enkele amateur een probleem kunnen vormen.
Oh ja, de voedingstransformator.

Blijft over: de kast.......en die is spuuglelijk (maar dat is erg persoonsgebonden natuurlijk).

Dus, voor die 400 euro koop je in essentie een voedingstrafo, buizen, voetjes en de passieve componenten, want de rest is brol en ga je toch vervangen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

OK, buizenpraat... ;-)

Ik probeer het te doorgronden. Ik heb de AX84 theorie gelezen en begrepen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/stage1.JPG

Ik heb nu een schemaatje van een ingangsversterker. De voltages die erbij horen, staan zo in het schema. Als ik nu de berekeningen tracht te maken dan staat er
270V-165V=105V over beide plate-weerstanden. Dat geeft dus een anodestroom van 105V/220k=0.47mA

Dit zijn toch ruststromen, he, dus gaat er 2x zoveel stroom door de gezamelijke cathodeweerstand, dus ongeveer 1mA.Klopt want 1mA.1k5=1.5V zoals in het schema.

Maar... Als ik er een datasheet van enkele lampen zoals de 7025 of gelijkaardige lamp erbij haal, zou bij een anode-spanning van 165V en bias van -1.5V de anodestroom ongeveer 0.7mA moeten bedragen.

2xO.7mA=1.4mA zodat de biasspanning stijgt naar 2V en we beginnen van voorafaan...

Maak ik ergens een fout, zijn de waarden op het schema onjuist of zijn karakteristieken niet betrouwbaar ?

groetjes
Luc

Op 26 mei 2006 01:18:41 schreef KT88:
[...]
Yep, dat is het ook.
Daar heb ik ternauwernood 2 uitgangstransformatoren voor.

Als je zo op 't net kijkt lijkt 't alsof er twee soorten buizenliefhebbers zijn: de triodedicks, die helemaal lyrisch zijn over zilverdraad, black gate condensatoren, dure esoterische buizen en andere kostbare ongein die je direct het walhalla in zouden moeten brengen; en de el cheapo's die met chinese plofbuizen, oude meuk uit verroeste radio's en superbudget-outputtrafo's denken een fantastisch geluid te kunnen creeren, en uberhaupt te beroerd zijn om te betalen voor kwaliteit ;(

KT88

Overleden

Op 26 mei 2006 09:26:41 schreef Lucske20035:
Maak ik ergens een fout, zijn de waarden op het schema onjuist of zijn karakteristieken niet betrouwbaar ?

"Ratings are for transistors....tubes have guidelines" >:-)

Zonder dollen, afwijkingen in buizenschakelingen zijn vrij gewoon, en dingen uitrekenen tot op de tiende milliampere is gewoon zinloos.
Karakteristieken zijn een hulpmiddel, maar zeker niet alleen zaligmakend.
Komt nog bij dat de 7025 op papier een ECC83 vervanger is, maar practisch kunnen er afwijkingen bestaan.
Eevenals tussen diverse merken, elke microscopische afwijking in plaatsing van kathode, roosters en anode, evenals hun onderlinge afstanden en afmetingen, geeft afwijkende karakteristieken.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Okee dan. De natuur zijn werk laten doen, zeg maar ;-)

Henry S.

Moderator

Op 25 mei 2006 10:46:25 schreef Willybilly:
Ik las net dat Henry S. het boek van Peter Dieleman zat te lezen.
Daar staat ook de versterker in die ik heb gebouwd en met hulp van de mensen hier ook zonder brom heb gekregen.
Ligt het aan mij of heb je bij het gebruik van buizen eerder last van brom dan met andere halfgeleiders ??

Op de gloeistromen na maakt het niet uit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo,

Ik heb een oude uitgangstransfo, een BV134b. Vind ik niets van terug. Enkel staat er op: 2xAL4/11kOhm/30Ohm.

Werd gebruikt voor een uitgang van 15 of 6 ohm.
Kan ik die gebruiken voor een 8 Ohm LS ?

Er zijn primair 3 aansluitingen, secundair 6. Hoe weet ik welke van de secundaire welke impedantie heeft ? Met een Ohmmeter meet ik maar enkele Ohms natuurlijk.

grtjs
Luc

nodig voor impedantiemeting:
2 multimeters, de trafo, een signaalgenerator (bijvoorbeeld die van de downloads) en een potmeter.
en ik weet niet meer precies hoe je dat moest aansluiten om achter de impedantie te komen...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Je kan toch voor impedantiemeting een frequentiegenerator op 1 kHz zetten en daar de spanning en stroom van meten.
Lijkt mij dat je dan de impedantie hebt.

Een functiegenerator op de primary aansluiten ?
Of hoe werkt het precies ?

Ik weet intussen: 11kOhm / 30 Ohm

Er zijn zes secundaire aansluitingen waarvan:

h (aan massa)
g ?
f 6 Ohm
e ?
d 15 Ohm
c ? (waarschijnlijk 30 Ohm)

Kan ik de 6 Ohm bvb gebruiken voor een 8 Ohm speaker ? Lijkt mij geen probleem toch ?

[Bericht gewijzigd door Lucske20035 op zaterdag 27 mei 2006 10:53:08

Best oude trafo, denk ik.
De AL4 stamd ook uit ca.1935.
(ik heb hier nog een liggen :-))

Die trafo is nog wel te gebruiken, maar als je andere buizen op de primaire aansluit, veranderen ook de impedanties aan de secundaire zijde. Probeer de wikkel verhouding te achterhalen.
Hoe dat allemaal zit probeer ik zelf ook nog achter te komen.
Ik ben nu bezig met de boek van Menno van der Veen, en daar staat best wel veel interessante dingen in.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Normaal gezien is de formule:

Prim turns / Sec Turns = sqrt(Prim imp / Sec imp)
sqrt(11000/30) = 19

Dat zou dan de wikkelverhouding zijn.

In een elektuur (bieb) las ik een artikel over een "Buizen converter" dus gewoon een buizen voorversterker met een ECC82 buisje dacht ik,, ga ik binnenkort eens bestuderen.

Bladzijde er uitgescheurd GHEHE>:)

[Bericht gewijzigd door Ibanez op zaterdag 27 mei 2006 18:31:13

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Welke jaar en maand elektuur?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

@ibanezman1990: Niet zo mooi voor de volgende die dat nodig heeft he !

Op 27 mei 2006 18:25:22 schreef Lucske20035:
@ibanezman1990: Niet zo mooi voor de volgende die dat nodig heeft he !

die bieb is maar 1x in de week open en er ligggen nog geen 10 electuurs van om het halfjaar,, Flutzooi

@ Chipje die van 7-8/2005 en u heeft Meel

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Inderdaad niet zo mooi.
Bij onze bieb word aan het eind van het jaar de hele jaargang ingebonden, en die kun je dan gewoon lenen.
Altijd makkelijk om even in te kijken.

Ik heb wel eens een paar voor een paar maand hier thuis gehad. Zogenaamd vergeten terug te brengen.>:-)
Toen ik ze weer terug bracht, wistens ze niet eens meer te achterhalen hoe lang ik ze had. Geen boete dus.:-) :-D

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Tja doen ze bij ons niet aan dat inbinde,, stakkers helaas pindakaas voor mij:(

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 27 mei 2006 18:29:47 schreef ibanezman1990:
......
@ Chipje die van 7-8/2005 en u heeft Meel

Dank.
Die elektuur heb ik liggen.
Ben abonee sinds begin 2004.
Uitgaven van 2001 - 2003 leen ik van tijd tot tijd bij de bieb.

Ik ga er zo even naar kijken, is me toen niet opgevallen.
Mijn buizen interrese is pas iets van de afgelopen paar maanden.;-)

/edit
Heb de artikel snel even gelezen.
Echt een geval van 'hoe tover ik goedkoop een buizenklank tevoorschijn'.

Niets voor mij.

/edit2
Zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/33176
en dan ook de antwoord van Capt501

Niets persoonlijk bedoeld hoor, maar zo in het algemeen...

[Bericht gewijzigd door chipje op zaterdag 27 mei 2006 19:02:42

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Sine

Moderator

Uitgangs trafo's vallen ook onder buizenpraat dacht ik ?

Ik heb twee van deze trafo's

http://members.home.nl/guidomennen/temp/uitgang1.JPG

http://members.home.nl/guidomennen/temp/uitgang2.JPG

Dit schijnen philips tafo's te zijn voor een EL84 balans versterker.

Alleen vind ik de gemeten waardes wat vreemd, vooral de speaker kant lijkt me wat hoogohmig

De impendantie heb ik gemeten met 1V op 1kHz.

De spanningen zijn gemeten door 36V aan de onderste tap van de trafo te hangen.

code:



           |       |                    |                  |
     ACV   |  AC   | DC            DC   |  AC              |  ACV
     50Hz  |  Ohm  | Ohm           Ohm  |  Ohm             |  50Hz
           |  1kHz |       -. ,-        |  1kHz            |
           |       |        )|(         |                  |
     1.43  |  73.5 | 0.33   )|(    111  |  28k             |
           |       |       -) (-        |        \         |
           |       |        )|(         |         >  102k ?|
     1.06  |  43.2 | 0.27   )|(    115  |  28k   /         |  36
           |       |       -' '-        |                  |
           |       |                    |                  |

Op 27 mei 2006 19:32:08 schreef Sine:
....vooral de speaker kant lijkt me wat hoogohmig
....

Philips trafos met 800 ohm uitgangen toevallig?
Heb er hier ook een. Uit een philips radio, ook met 2x el84 ...

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Dit topic is gesloten