Die 3900 ohm die ik had uitgerekend, gelden wel voor de gehele wikkeling, dus met PP zit je dan al te laag wbt. de belasting.
Heeft die trafo geen 16 ohms wikkeling, dat zit beter in de richting met 8 ohmn belast.
Anders de 6V6-jes in triode zetten, dan kom je met 3900 ohm nog wel weg (kalm instellen! ).
EF12 in triode als fasedraaier, en eentje ervoor in penthode als spanningsversterker en toonregeling.
In SE hoeft dat allemaal niet, nee.
Neenee, in SE is geen phase splitter nodig. Zover ben ik wel mee 
OK, ik denk dat ik het op PP houd dan. Ik dacht een SE te bouwen omdat dat wat simpeler was, maar als ik de onderdelen voor een PP heb? Waarom niet dan.
Een ingangsimpedantie van 1M had ik al voorzien en misschien een schakelaar om triode/pentode te selecteren. Ik zie wel wat het geeft, he.
Als je me niet meer hoort, ben ik in rook opgegaan
)
Ik las iets van een gast die een schok kreeg van een elco maar gelukkig kende hij de 'single-armed bandit trick'.
Enig idee wat dat is ?
@KT88:
Als ik PP behoud, dan hoef ik niets te wijzigen, toch ?
De transfo heeft als secundaire 30-15-6 en 3Ohm.
Dus kan ik een 8Ohm speaker op de 6ohm uitgang hangen he ?
Bij een plate-current van 20mA, zou dat volgens mijn berekening een 4.5W opleveren. Kan dat ?
11k/8 ohm = 1375
sec current / prim current = sqrt(1375) = 37
dus= 20mA x 37 = 0.74A
(0.74A)² x 8 ohm = 4.5W
ik zou zeggen: voorzichtig zijn.
En een bleed-weerstand over de elco.
Dan duurt het een minuutje en hij is ongevaarlijk.
Op 31 mei 2006 00:37:20 schreef beertje_01:
cho ik gok de zin "één hand meten één hand in broekzak"
Reken maar van yes
Als ik zo de datasheet lees van de pcl82 dan heb ik een beetje me twijfels over het gebied waar ik de buizen in gebruik, volgens mij kan het triode gedeelte met een 50k anodeweerstand en een 250 ohm kathodeweerstand een stuk minder vervorming produceren, de triode moet dan 200 mW verwerken maar volgens mij mag dat geen enkel probleem zijn.
Van het pentode gedeelte weet ik het niet want er staan geen triode krommes van in de datasheet.
Ook zit ik eraan te denken het mosfet gedeelte van me versterker om te bouwen naar klasse A als een soort van mu stage, dan heb je maar de helft aan ruststroom nodig.
[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op ]
beertje_01
My Tube is bigger then yours
hmmmm ik ben even aan het zien naar een leuke trafo voor de pcl82 en vergis u niet 3w kan best wat zijn hoor! desnoods zet je er 2 parallel.
nu kwam ik op deze trafo bij angela.com
125E 15 Audio Watts, 80 ma max. DC bias. Our most popular Hammond output transformer! Hundreds sold! EACH $27.
ben is gaan verder zien bij hammond
http://www.hammondmfg.com/125.htm
het is eigenlijk wel een pushpull uitgangstrafo maar deze is 15w en we hebben maar een 3w nodig dus dat zal wrsch nog juist lukken en anders een pushpull trap met 2 keer de pcl82.
ik doel dus vooral op de prijs en de vele taps voor verschillende impedanties zodat elke buis bijna bruikbaar is
het zal niet helemaal hifi zijn maar toch. ik geloof dat deze -1db heeft bij maximaal vermogen bij 150Hz en 15kHz
op zich nog doenbaar voor experimenteren of een gitaaramp.
bij hifi zou je dan nog een beetje kunnen tegenkoppelen.
iemand al ervaringen met die trafo?
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Geen ervaring, maar ik heb wel een andere link voor je gevonden.
http://www.tubetown.de/ttstore/index.php/cat/c19_Hammond-PP.html
Een dealer van Hammond in duitsland.
Trafo is wel weer iets duurder, maar verzending waarschijnlijk een stuk goedkoper.
Met deze site trouwens ook geen ervaring.
Overigens wel redelijk betaalbaar, maarja, mijn trafos zijn al besteld en betaald.
Komen ergens deze week binnen.
Universele PP trafos van Menno, met max 80W.
Kan ik even vooruit.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
iemand eigenlijk een idee of de pcl84 bruikbaar is als eindbuis.
is ook een triode/pentode combinatie
vraag me af welke impedantie dan gescikt vind er weinig over daarmee.... heb er hier 2 liggen en iemand vroeg aan mij of het mogelijk was voor de pc een klein versterkertje te maken
trafo's ben ik aan het denken voor die hammond 125E redelijk goedkoop en goed genoeg. en een redelijk grote impedantie indien nodig. en in dit geval is het denk ik wel nodig.
als ik de grafieken wat bekijk heb ik een impedantie nodig van ongeveer 10k ofzo.
Waarschijnlijk heeft chipje nog wel een PCL86 over 
In de datasheet van de PCL84 lees ik niets over het gebruik als audio buis, dan zal hij er wel niet zo geschikt voor zijn.
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Nu heb ik ook weer wat anders in mijn hoofd.
(Jaja, het gaat van kwaad naar erger...
)
Ik ben aant rond kijken voor een buizentester!
Nou zijn die dingen niet erg goedkoop, en wil ik in een keer iets goeds kopen.(als ik er een koop...)
Welke merken zijn zoal goed en betrouwbaar?
Ik heb wat advertenties gezien van de Funke W19, dat lijkt wel een goed apparaat die veel buizen aankan.
Nu advies gevraagd van de echte buizen kenners.
Ik heb een simpele emissietester staan, maar ik merk dat ik in de praktijk 't ding helemaal niet gebruik. Uiteindelijk is de beste test toch of je buis functioneert in de schakeling die je gemaakt hebt.
Kun je zo'n buizentester niet zelf maken? Misschien met behulp van een microcontroller en rs232 om op de pc mooie grafiekjes te krijgen.
chipje
Op 1 juni 2006 00:03:14 schreef bobo1on1:
Kun je zo'n buizentester niet zelf maken? Misschien met behulp van een microcontroller en rs232 om op de pc mooie grafiekjes te krijgen.
Oei, tja, is vast wel te maken. Maar dat zie ik nog niet zo zitten. En dan ook nog universeel, zoveel mogelijk buizen...
Buizentester.....tja, er gaat niets boven een AVO.
Die zijn er in verschillende uitvoeringen, waarbij de opeenvolgende typen steeds een uitbreiding vormen van de vorige.
De werkwijze is vrijwel altijd gelijk.
Dit is mijn beestje, een Mk. II met enige wijzigingen waardoor hij meer op een mk. III lijkt:
Er zijn uiteraard nog andere, zoals Neuberger, Hikock, Heathkit e.d.
Belangrijk is wel dat de tester voorziet in variabele anode- en G2 spanningen, alsmede een variable -Vg instelling.
Alleen emissie meten zegt weinig.
Ondanks de mogelijkheden van mijn AVO, is zelfs die niet in staat te voorspellen of een buis goed zal functioneren in een schakeling.
Overigens is er best behoefte aan een moderne buizentester die bijv. octal en noval buisjes kan testen en het resultaat communiceren naar een PC.
Er bestaat wel zoiets, maar die is zeer beperkt, draait onder DOS en heeft alleen een seriële poort aansluiting.
Maak zoiets voor XP en met USB2 en je kan geld verdienen!
Iemand gaf nog niet zo heel lang geleden een linkje naar een website van ( volgens mij ) een rus die zelf een curve tracer voor triodes in elkaar gedraaid had.
De details ontgaan me eventjes, maar volgens mij kon dit ding de plaatjes digitaal opslaan ( of iig de gegevens naar een pc gooien die er dan een grafiekje van bakte )
Heb hier een schemaatje gepost:
Nu is mijn vraag: hoe bereken ik de spanningen en stromen. Ik weet hoe ik het moet doen voor SE maar voor PP geraak ik er niet uit. Waar ligt het werkpunt ongeveer, wat is de stroom in de 8ohm LS ed...
groetjes
In klasse A is dat nochtans heel simpel, het is eigenlijk 2 x SE.
Als je de karakteristiekenschaar (Ia-Va) van de buis hebt, kun je de belastinglijn intekenen en aan de hand daarvan berekenen welke waarde Rk zal moeten hebben.
Meer is er niet (als je G2 in het verhaal gaat betrekken, of je wilt AB doen, dan wordt het lastiger).
De luidsprekerstroom hoef je toch niet te weten, je kunt de maximale swing aan de primaire uitrekenen, met de transformatieverhouding ken je dan de secundaire spanning.
Met de speakerimpedantie weet je het afgegeven vermogen en, eventueel, de stroom.
Rk had in de bestaande schakeling 250 Ohm.
De belasting die 1 pentode ziet is toch 11k/4=2.75k, niet ?
En de G2, die hangt aan de B+, zo'n 380V. Wil dat zeggen dat je karakteristieken veranderen ?
Hier staat een mooi verhaaltje op.
Daar komt ook dit plaatje vandaan:
Schermroosters hebben een grote invloed op de anodestroom, weliswaar niet zo groot als het stuurrooster maar desniettemin voldoende om de anodestroom nul te maken.
Kijk maar eens naar het verschil tussen penthode en triode schakeling van de 6V6: schermrooster aan B+ of aan anode, en wat dat doet voor de buis.
Belastingslijn erin zetten:
Overigens zou ik je aanraden de 6V6jes in triode te zetten en de 8 ohm speaker op de 16 ohm tap te zetten.
OK, en wat is het voordeel daarvan dan ?
and thx, ga ik zeker lezen !
[Bericht gewijzigd door Lucske20035 op ]
In triode heb je betere aanpassing op de trafo, plus dat het in triode veel minder uitmaakt of er iets mis-aanpassing is.
Derde voordeel: betere demping op de speaker.
Vierde voordeel: lagere hoge-orde harmonischen.
Nadeel: minder efficiënt. Nouja, in theorie, en dan nog betrekkelijk.
In practijk zal je merken dat het vervormingsgedrag van een triode eindtrap gunstiger ligt dan van een penthode eindtrap, waardoor je ook verder uit kunt sturen.
Moet ik mijn schakeling nu bekijken als 2 6V6's in parallel ipv in Push Pull ? Ze zijn toch elk aan een andere kant van de middenaftakking van de transfo geschakeld ?
In push pull.
Maar je kunt iedere kant beschouwen als zijnde SE, als je in klasse A blijft.
Het voordeel van push pull is dat zodra je verder uit zou willen sturen dan de A instelling toelaat (uit de karakteristiek loopt), je automatisch in AB terechtkomt waardoor de amplitude toeneemt zonder astronomische vervorming.
Elke klasse A PP doet dat.