mmmmm, in klasse A PP, zien beide buizen de helft van de primaire wikkeling....
Zodra ze naar klasse B gaan, zien ze nog maar een kwart van de wikkeling....

Als je ONDER het rustpunt, begint met een lijn, die een helling heeft van 1/4 ZAA, dan kun je dus ook de klasse B instelling op je papier tekenen. Je ziet ook de overgang van A naar B.

gr.
Henk

Kan je daar eens een voorbeeld van geven ?
Ik zie het niet zo duidelijk, eigenlijk...

Dus in klasse A PP zien beide buizen de helft van de primaire wikkeling, dus 11k/2

In klasse B wordt dat 11k/4 dan ?

ja, klopt!

De belastingslijn stelt een weerstand voor (wet van ohm), dus hoe minder weerstand, hoe steiler de helling van de loadline.....

In klasse A, zien beide buizen de helft van de ugt=1/2Zaa

in klasse B, dan werkt nog maar 1 van de eindbuizen en is ook maar de helft van de uitgangstrafo aan het werk....1/2Zaa /2= 1/4Zaa

Deze 1/4Zaa (of klasse B lijn), laat je op de V-as beginnen Recht onder het instelpunt (dus xV, 0ma),tot aan de Vg=0V lijn (daar wil je niet verder)...

Dan heb je dus een belastingslijn die redelijk vlak is op je papier staan, en een belastingslijn die vrij schuin is, waar nu deze lijn de originele belastingslijn kruist(dat is dan dus ergens links van het instelpunt....), daar is het AB overgangspunt, je kunt dus gewoon nog steeds aflezen wat het signaal etc. doet bij overgang van A naar B.

Om zoveel mogelijk in klasse A te werken, zorg je ervoor dat de 1/4zaa lijn zo ver mogelijk naar links de 'gewone' belastingslijn snijdt.

hopelijk ben ik nu wat duidelijker, is moeilijk om zoiets in tekst om te zetten :)

Op 1 juni 2006 19:54:18 schreef KT88:

Overigens is er best behoefte aan een moderne buizentester die bijv. octal en noval buisjes kan testen en het resultaat communiceren naar een PC.
Er bestaat wel zoiets, maar die is zeer beperkt, draait onder DOS en heeft alleen een seriële poort aansluiting.
Maak zoiets voor XP en met USB2 en je kan geld verdienen!

Als jij me een beetje wijs kan maken wat er allemaal getest moet kunnen worden.
Een paar curves uit een triode trekken is niet zo moeilijk.

Op 2 juni 2006 16:05:37 schreef bobo1on1:

Nou, dat is al heel wat. Dan ook voor zoveel mogelijk buizen ...
Maar mijn kennis is hier net weer te weinig...

Heb trouwens nog 4 buisjes gekocht. Kleine vergissing, ik dacht dat het om de ecc88 ging, nu heb ik dus 4x ec88 in mijn bezit. Nouja, vast wel bruikbaar voor het een of ander...
Ik had het ook wel kunnen weten vanwege de prijs - bijna niets.:+
'Enkele triode met hoge steilheid' heeft google mij geleerd. Bruikbaar?

/edit
Of is de ec88 en ecc88 verder gelijk? op enkel en dubbel triode na dan.

Op 2 juni 2006 16:05:37 schreef bobo1on1:

Inderdaad niet, maar de interface naar de buitenwereld (hoogspanning!), alsmede het verloop van de metingen is nog een hele klus, als je dat tenminste wilt automatiseren.

Metingen:
- emissie (alle electroden behalve de kathode aan plus, kathode stroom meten bij nominale gloeispanning, en bij onder- en bovenspanning).
- Steilheid: houdt Va constant, varieer -Vg met 1 volt en meet de anodestroomvariatie ---> steilheid = x mA/V.
Dit kan uiteraard bij variërende anode- en schermroosterspanningen, zeg van 50 tot 450 volt.
De AVO heeft stapjes van 25V voor Va en Vg2, terwijl -Vg traploos is in te stellen van 0 tot -50V.
- mu g2g1: terugwerking schermrooster: houdt -Vg en Va constant en varieer de schermroosterspanning. Meet de anodestroomvariatie.

Verdere vereisten:
- gloeispanningen traploos instelbaar van 0.5 V tot 117.5V, bij voldoende vermogen (tot 12.6V iets van 5 ampere).
- Mogelijkheid tot het vergelijken van buishelften (dubbeltriodes), dus het kunnen matchen van helften.
- Mogelijkheid tot het herbergen van diverse soorten buizen, dus verschillende voetjes (kan later uitgebreid worden), en een 1:1 aansluitmogelijkheid van alle electroden op alle buiscontacten, incl. filament. De AVO heeft daar een soort duimwielschakelaar voor.
Octal, noval en 7-pens submini is het minimum.

De steilheidsmeting zou bij voorkeur automatisch moeten verlopen met per 1 V oplopende roosterspanningen, zodat een karakteristiekenschaar gevormd wordt.
Deze moet ingelezen kunnen worden in de computer (zou in Excel kunnen).
De data moet omgezet worden in USB, en er moet een galvanische scheiding plaatsvinden vanwege de hoge buisspanningen.

Geen simpele klus, maar wie zich aanbiedt? ;-)

Op 2 juni 2006 20:24:21 schreef chipje:
Of is de ec88 en ecc88 verder gelijk? op enkel en dubbel triode na dan.

Komt meer overeen met een halve ECC189.
Spanroosterbuis, hoge steilheid van 13.5 mA/V, redelijk hoge mu van 65.

Zou je nog wel eens een mooi MM-RIAA voortrapje mee kunnen maken.........

http://www.smsmonster.nl/files/trap_thumb.jpg
^klikbaar^

Dan plemp ik hier ook even 2 vragen neer :)

1) Hoe bereken je wat de swing is op de uitgang?
2) Heb ik de aarding en gloeispanningen zo goed gedaan?

[Bericht gewijzigd door smsmonster op ]

Op 2 juni 2006 23:51:38 schreef KT88:
[...]
Inderdaad niet, maar de interface naar de buitenwereld (hoogspanning!), alsmede het verloop van de metingen is nog een hele klus, als je dat tenminste wilt automatiseren.

Klinkt als een heeeeelehoop werk. Ik wordt al moe als ik er aan denk.

Waarom moet je trouwens 5A kunnen leveren bij 12.6V? Trekken sommige buizen echt zoveel gloeistroom?

[...]

Op ebay duitsland zijn trouwens sporadisch electrometers van keithley te koop. Die dingen zijn ook 2e hands nog steeds krijsend duur, maar daar kun je op zich wel wat leuks mee.

[...]

Metingen:
- emissie (alle electroden behalve de kathode aan plus, kathode stroom meten bij nominale gloeispanning, en bij onder- en bovenspanning).
- Steilheid: houdt Va constant, varieer -Vg met 1 volt en meet de anodestroomvariatie ---> steilheid = x mA/V.
Dit kan uiteraard bij variërende anode- en schermroosterspanningen, zeg van 50 tot 450 volt.
De AVO heeft stapjes van 25V voor Va en Vg2, terwijl -Vg traploos is in te stellen van 0 tot -50V.
- mu g2g1: terugwerking schermrooster: houdt -Vg en Va constant en varieer de schermroosterspanning. Meet de anodestroomvariatie.

Verdere vereisten:
- gloeispanningen traploos instelbaar van 0.5 V tot 117.5V, bij voldoende vermogen (tot 12.6V iets van 5 ampere).
- Mogelijkheid tot het vergelijken van buishelften (dubbeltriodes), dus het kunnen matchen van helften.
- Mogelijkheid tot het herbergen van diverse soorten buizen, dus verschillende voetjes (kan later uitgebreid worden), en een 1:1 aansluitmogelijkheid van alle electroden op alle buiscontacten, incl. filament. De AVO heeft daar een soort duimwielschakelaar voor.
Octal, noval en 7-pens submini is het minimum.

De steilheidsmeting zou bij voorkeur automatisch moeten verlopen met per 1 V oplopende roosterspanningen, zodat een karakteristiekenschaar gevormd wordt.
Deze moet ingelezen kunnen worden in de computer (zou in Excel kunnen).
De data moet omgezet worden in USB, en er moet een galvanische scheiding plaatsvinden vanwege de hoge buisspanningen.

Als ik nou eens begin met 2 lineare voedingen van 600 volt die regelbaar zijn vanuit de microcontroller en waarvan de stroom uit te lezen is.
En dan nog iets van -12 tot +12 volt voor het rooster, dan kun je al de curves van triodes en pentodes meten.

En de gloeidraad kan dan ingesteld worden van 0 tot 30 volt of van 0 tot 3 ampere, volgens mij kun je dan al 90% van de buizen meten.
Dan een octal en noval socket erop en een hoop relais zodat de pinnen overal op aangesloten kunnen worden.

Verder zou ik gewoon rs232 pakken omdat je toch niet sneller hoeft, usb zou leuk zijn maar das teveel gepruts.
Usb 2.0 is helemaal achterlijk :P

Verder heb ik niet zoveel behoefte om geld uit te geven aan een meetapparaat waar ik geen reet aan heb.

hallo,

Ik bouw af en toe eens 'proef'-voorversterkertjes, met leuke buizen die ik tegenkom in de 'doos'.
Nu heb ik een regelbare voeding, maar onlangs ben ik eens bezig gegaan met 'een voeding op een plankje'.

met hulp van psud werkt dit naar behoren...alleen de gebruikte trafo wordt gloeiende heet.
Ook als deze secundair niet belast is......
nu ben ik nog niet zo vertrouwd met transformatoren, maar uit vragen die ik her en der gesteld heb blijkt dat het zou kunnen dat er enkele windingen in sluiting liggen....

(bijvoorbeeld doordat de trafo vochtig opgeslagen is geweest-->blikpakket is aan de buitenkant redelijk verroest)

de trafo is primair gezekerd (duh)....

Stel; ik zeker de trafo ook secundair (zowel gloei, als hsp)
Wat is het ergste dat dan kan gebeuren???

Zover als ik weet zullen de zekeringen dan doorslaan, en de trafo werkt dan niet meer (evt. rook en geurverscijnselen)

iemand andere ideeen hierover??????

gr. henk

p.s. op het nederlands forum over oude radio's is een compleet sub-forum aan een buizentester-project (de nefora) gewijd, mischien dat daar ook nog enige ideeen zijn op te doen

De trafo secundair zekeren heeft alleen zin voor wat na de trafo komt, de trafo zelf bescherm je er niet mee.

dat snap ik, ik wil ook beschermen wat na de trafo komt, aangezien de trafo m.i. niet deugt.

@KT88 als ik tijd over heb(pensioen) begin ik met die pc tester;)

Op 5 juni 2006 11:48:52 schreef ibanezman1990:
@KT88 als ik tijd over heb(pensioen) begin ik met die pc tester;)

Hebben wij tegen die tijd nog wel buizen dan? :+

Op 5 juni 2006 11:51:12 schreef chipje:
[...]
Hebben wij tegen die tijd nog wel buizen dan? :+

Jazeker ik verstop gewoon een hele vrachtwagen vol met NOS buisjes en nog een met overig buizen spul,, die vrachtwagens graven we op over 50 jaar:P

lolz als het van mij afhangt zijn er dan zeker nog buizen.
als er iemand eenvoudig kan zeggen wat er getest moet worden en op welke manier wil ik wel eens iets proberen te bedenken.
heb hier nog een simpel test interface liggen voor rs232 kan gewoon het seriel in en uit met 5v is met een ic van maxim
2 regelbare voedingen van 0-600v zal idd wel nodig de vraag is hoe precies moet dit geregelt worden? stel een dac van 8 bits dan heb je 256 posities ofwel van 0 tot 255
als je dan die 600v regelt heb je 2,35v per stap dat is toch redelijk veel als je nu een dac neemt van 16 bits heb je een 9mV per stap dat is dan miss weer wat te veel van het goede. heb daar nu wel niet zo veel ervaring mee maar lijkt me wel leuk om mee te experimenteren. ben toch bezig met een voeding. de vraag is hoe ga je die 0-600v regelen
komt al direct een heel boel bij zien. iets met mosfets? hoogspanningstorren?
zou leuk zijn om te weten hoe te meten kort gezegt en wat allemaal.

Op 4 juni 2006 13:26:18 schreef henkhuitema:
......
p.s. op het nederlands forum over oude radio's is een compleet sub-forum aan een buizentester-project (de nefora) gewijd, mischien dat daar ook nog enige ideeen zijn op te doen

Heb er even gekeken.
Wat een onoversichtelijk forum.
Maar goed, ik heb het gevonden:
http://f50.parsimony.net/forum200046
Het project loopt niet zo hard, en het lijkt mij een beetje moderne emissietester.
Maar goed, er zijn toch mensen mee bezig (geweest).

Ik heb ook al even zitten denken, maar een regelbare voeding word echt lastig. Zeker als je die digitaal wilt aansturen. Wij hebben dus nodig: een voeding 0V-ca.600V, maar hoeveel Watt? En een negatieve spanning 0V-ca.-200V, met weinig vermogen, instelbaar in stapjes van ca. 4V tot 10V, afhankelijk van het te meten buis.
De hoogspanning liefst traploos.

Werking:
Rooster spanning word op een constante waarde ingesteld.
Hoogspanning word vanaf 0V in kleine stapjes op geregeld.
A-K stroom word gemeten (in stapjes van 2mA tot 10mA, afhankelijk van het te testen buis).
Waneer een stroom waarde word berijkt (2mA, 4mA, enz.) word de A-K spanning gemeten en beide waarden naar de PC gestuurd. Deze kan dan de karakteristiek van de buis bij een bepaalde rooster spanning tekenen.
Dit gaat door tot de max. te disiperen vermogen van de buis word bereikt. HS gaat weer naar 0V, rooster krijgt een nieuwe spanning, en alles herhaald zich weer.
Aan het eind kan het getekende karakteristieken naar een printer.

En dan kun je er nog van alles aan toe voegen.
Eenvoudige emissie test, gloeistroom bij een vaste gloeispanning, gloeispanning bij een vaste gloeistroom, afstem-ogen tester, buizen matchen, enz.

Als ik alles in mijn hoofd nu voor mij op tafel kon hebben, had ik iets prachtigs. :p :+

stapjes van 2mA is veel! wat als je kleine buisjes moet testen?

Das waar.
Misschien iets in de PC programma wat de resolutie bepaald aan de hand van het geselekteerde buis?
Een PC programma die een aantal opties/parameters naar een microcontroller in de tester stuurt, die de rest dan weer regeld.
Buis word in een menutje geselekteerd, en waarden worden dan uit een database gehaald.
Parameters zijn dan o.a.:
-resolutie van de te meten stroom.
-resolutie van de rooster spanning stapjes
-max anode spanning
-max vermogen door de buis
-gloei stroom/spanning
-?
Vast nog wel een paar dingen.

Leuk dat jullie erover nadenken!
600V lijkt me wat overdreven, 400 is denkelijk wel voldoende (of willen jullie allemaal VT4C, 211 en 845 enz. testen?)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/35438
Arco is ook bezig met een buizentester.......

mss dat 400v wel gaat alhoewel sommige eindbuizen is toch leuk om tot 600v te kunnen.
stel dat we uit de dac een refspanning krijgen van 0 tot 10v
deze moet dan naar 0 tot 600v ofwel een spanningsversterking van 60 maal.
dit zal wel discreet moeten een opamp die 600v aan kan dat heb ik nog niet gezien ze :)
deze moet dan ook nog is heel lineair zijn dus.
met die spanning regelen we dan de uitgang. de vraag is natuurlijk wat voor opzet de uitgang moet hebben. ik veronderstel dat de brom op de voeding niet optimaal moet zijn voor de buis na te meten?
hoe te werk te gaan? met mosfets? bipolaire transistoren? of zelfs buizen?

Je pakt een fet, die koppel je aan een opamp, je hangt er een sourceweerstand aan en de spanning daarover voer je aan de inverterende ingang van je opamp.

Dan geef je die fet een drainweerstand en daar koppel je weer een fet aan als source-follower.

En voor de rest zeg ik niets want misschien kan ik er wel geld aan verdienen :P

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op ]

Ben ook aan het kijken voor een voeding voor een buizentester. Zou het liefst een regelbare schakelende voeding van 300v - 150mA (of hoger) hebben. Er zijn echter geen schakelingen te vinden met een breed bereik tot zo'n hoge spanning. (Liefst met digitale sturing (uC).

Een lineaire voeding wordt me iets te zwaar. Een schakelende voeding is veel lichter te maken...