mhm...ik gebruik nauwelijk mijn multimeter. bijna alleen de scoop. het licht natuurlijk een beetje wat je doet. maar ik doe wat audio en verlichtings dingen op het moment ik ik vind hem onmisbaar.
en een goede tweedehands scoop is niet zo duur

Ik gebruik mijn scoop behalve om golven en pulstreinen te bekijken tegenwoordig ook als voltmeter.
Dit omdat mijn batterijen vaak leeg zijn als ik hem wil gebruiken.
Moet nodig eens opzoek naar een geschikte tafelmultimeter op netspanning.

Er is al vrij veel over dit onderwerp geschreven, al dan niet mbt de aanschaf en/of de Co-scope (leeft dat nog ? :)

Een moderne digitale scoop meet zo ongeveer alles wat er te meten valt, en kent vele mogelijkheden om de resultaten al dan niet grafisch weer te geven. Zie b.v. eens de werkelijk zeer fraaie plaatjes in dit topic.

Oudere analoge scoops waren primair gericht op het grafisch weergeven van het verloop van de spanning in de tijd, om zo inzicht te verschaffen in wat er in een schakeling gebeurd.
Voor het doen van een nauwkeurige meting gebruikte men dan beter een meetinstrument, als een multimeter, een frq-teller of een vervormingsmeter voor audio.

hmh... maar een simpele scoop voldoet.
ok nauwkeurige dc spanings metingen. maar een scoop kun je met een beetje wil ook heel nauwkeurig aflezen

Dat kunnen die modern digitale monsters ook naukeurig.
Je toetst in wat je wilt weten U,frequentie,periode tijd, cos phi, enz

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op ]

ik gebruik een scoopje vooral voor het bekijken van (pwm) signalen, en het aflezen van frequenties, en het afregelen soms.
dit zijn mijn 2 schatjes :P :
http://photos1.blogger.com/blogger/3795/1986/1600/scopes.jpg

Je hoeft ook geen dure scoop te hebben, met een hele oude kun je vaak ook al meer dan genoeg meten.
Als je eenmaal een scoop hebt wil je niet meer zonder.

Op het moment dat zo'n ding te kort schiet heb je het wel in de gaten.

Ik heb zelf deze.

Weet iemand trouwens wat ik met die delayed timebase moet? Ik snap de bedoeling niet helemaal van die functie.

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op ]

Op 30 mei 2006 14:59:50 schreef pcnerd:
ik gebruik een scoopje vooral voor het bekijken van (pwm) signalen, en het aflezen van frequenties, en het afregelen soms.
dit zijn mijn 2 schatjes :P :
http://photos1.blogger.com/blogger/3795/1986/1600/scopes.jpg

Ik zie dat je je frontje van je PM3232 mist. Als het goed is heb ik er nog 1 (niet 100% zeker).

Als ik hem tegen kom wil je hem dan hebben?

Op 30 mei 2006 15:03:51 schreef Dominic:
[...]

Ik zie dat je je frontje van je PM3232 mist. Als het goed is heb ik er nog 1 (niet 100% zeker).

Als ik hem tegen kom wil je hem dan hebben?

ja hoor :).
en was jij niet gek van oude video apparatuur, ik heb hier nog een sony slv-835 staan, werkend, voor zover ik kan testen., interesse?

Op 29 mei 2006 22:12:05 schreef Frank 007:
ik zie dat jullie allemaal een osciloscoop ( hoe je dat oom schrijft ) op jullie werkplek hebben, waarom heb je die eigenlijk nodig?

Ik heb 2 scoops. Een gebruik ik voor audio en wat simpele metingen. Met de andere scoop doe ik iets meer.

audio, digitale signalen, video signalen. Modulatie diepte meten. frequentie meten, spanning etc. Gisteravond nog gekeken of me zendereindtrap van me 2 meter set klipte :+)

Een scoop is een van de meest handige instrumenten als je er een maal mee hebt leren werken wil je eigenlijk niet meer zonder.

De scoop is mijn 6e zintuig!

Ik heb o.a. een fluke 123 scopemeter, en gebruik deze voor de meeste metingen. Het voordeel van dit soort scopes is dat ze ook allerlei andere metingen zoals RMS, frequentie, pulsbreedte en zo aan boord hebben, ik doe er dus ook de gewone multimeter metingen mee. Maar voor de beginner is zo'n aparaat meestal te duur (nieuwprijs is 1200Euro).
Als je een Scope wil kopen, koop een goede analoge scope op marktplaats of speurders. Er staan regelmatig goede 20MHz (hameg, tektronics, philips) scopes te koop voor <100 euro.

Op 30 mei 2006 15:02:34 schreef bobo1on1:
...
Weet iemand trouwens wat ik met die delayed timebase moet? Ik snap de bedoeling niet helemaal van die functie.

Je wil bijvoorbeeld een TVsignaal in detail bekijken, het color burst signaal bijvoorbeeld. Dan trigger je op de blanking impuls, en kan je met de delayed timebase je beeld laten beginnen, 5.6µs na de blanking impuls, dan heb je netjes je color burst op je beeld.
Ook alles waarbij je wil inzoomen op een stukje van een periodiek signaal, kan ie handig uitkomen. Zet je timebase 10 keer sneller dan je signaal, en dan kan je met je delayed timebase heel dat stuk 10 keer uitvergroot bekijken.

Op 29 mei 2006 22:50:59 schreef Capt501:
je kunt prima zonder leven.

Ik niet.

In audio zijn die dingen onmisbaar, ik heb er nu 3 (!) in actief gebruik, en ja, het komt voor dat ze alledrie tegelijk nodig zijn.

Zonder scoop leven?

Echt niet! Als iets in een project fout gaat wil ik kunnen meten waar de fout zit, en niet willen gokken en m'n tijd zitten te verknoeien.

Op 30 mei 2006 20:28:15 schreef Henry S.:
Zonder scoop leven?
Echt niet!

Dus jou gaan we nooit zingend aantreffen

"er is leven, er is leven na de scoop"

wat is de gemiddelde prijs van ee scoop(niet dat ik er 1 ga aanschaffen(multimeter is prima))

kevin_

Wil je een nieuwe of een tweedehands.

In het eerste geval kan het prijzig worden, in het tweede iets van een 50 tot 250 euro. Hangt er van af wat je zou willen hebben.

goed zoeken, ik heb een 2x35MHz scoop voor 20 euro kunnen krijgen, en ik heb al wel vaker dergelijke aanbiedingen gezien.

Jup, een scope zit dichter bij onmisbaar als bij 'kun je prima zonder'

Zowel in analoge als digitale schakelingen, pulstreintjes bekijken, schopper voedingen, versterkers die oscilleren, oscillators die versterken ;) voedings rimpel, ik kan nog wel eventjes doorgaan ...

En uiteraard als veredelde logicprobe, frequentie teller, voltmeter.

Een Metrix 100Mhz 125 euro.Ze zijn er wel je moet alleen een beetje mazzel hebben.

Idd goed zoeken op marktplaats en dergelijke. Ik had de mazzel een HP 100MHz dual channel scoop te kunnen bemachtigen voor 100 euro :)

Nu nog ermee leren werken haha

Op 29 mei 2006 22:50:59 schreef Capt501:

je kunt prima zonder leven.

Aaargh....

Hoe kun je dat nu zeggen, ik kan niet leven zonder kijkglas.
Ik gebruik bijna altijd een oscilloscoop, vele malen vaker dan een een spanningsmeter.
Als je inderdaad niet geinterreseerd bent in de de vorm van een signaal heb je geen scoop nodig.
Maar IK kan in ieder geval NIET zonder ;-)

Je kan zonder auto leven, je kan zonder vrouw leven, ja je kan zelfs zonder whisky leven (mmmm....) MAAR absoluut niet zonder scoop :-D

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]