Mijn Labvoeding

owzo. nuja, dat prbleem heb ik mooi niet met mijn ouderwetse ontwerp :+
staat wel ergens in het meetapparatuur topic. 723 ontwerp.
wat ik alleen een beetje jammer vind is dat hij dus de spannin gniet in 1 x naar beneden gooit. aan de hand van de 'grootte' van de kortsluiting zakt de spanning. bij volle kortsluiting is het wel meteen 0. maar anders kan ik nu toch nog ongewenste lage spanningen krijgen met rare dingen tot gevolg..

maar we dwalen af. terug ontoppic :P

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Turbokeu

Golden Member

Vermits het frontpaneel reeds klaar is zou ik de noodstop tot een klein drukknopje met bijhorend LEDje willen beperken, liefst ergens onder de linker DPM:

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0019.jpg

De reeds aanwezige LED onder de rechter DPM is de 'current limit' LED.
De drukknop die ik in gedachten heb is een miniatuur drukknopje zoals Elektuur ze ook dikwijls gebruikt in hun projecten (bestaat met rode en zwarte knop).
Op de limiet zie ik twee drukknopjes (uitgang aan/uit) + een statusLEDje wel zitten.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Waar haal je die mooie draaiknoppen?

Henry S.

Moderator

goede vraag, het lijken me spantangknoppen en m'n elektronicaboer kan ze wegens verpichte aanschaf van te hoge aantallen helaas niet meer leveren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

't Zijn inderdaad spantangknoppen.
Ik heb ooit een 20 jaar geleden een heel lot goedkoop gekocht bij een opruiming bij Cotubex in Brussel (toen ze nog in de Kuregemstraat waren).
Ik heb een hele doos met verschillende maten knoppen, met bijhorende pijlindicators, schaalverdelingen, en een hoop verschillende kleuren van afdekkapjes.
Ik ben er zeer zuinig mee. ;)

Ik heb ook het idee van een éénknops noodstop (met flipflopfunctie) laten varen, een tweeknops noodstop is ook lastig (1 drukknop met NO en 1 met NC maakkontakt om het uitgangsrelais te activeren/deactiveren), het simpelste gaat nog een enkele schakelaar worden die het uitgangsrelais bedient (uitgang doorverbonden met relais in rust).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Een "output enable" schakelaar is enorm handig !
Op de laatste voedingen die ik gebouwd heb zitten die ook op, met als extra dat als je de uitgang uitschakeld de paneelmeters de ingestelde spanning en stroom weergeven.

Een noodstop is misschien een beetje overkill op een voeding, hier ligt nog ergens zo grote rode paddestoel knop die ik nog altijd een plaatsje op de werkbank moet geven om in een keer alles spanningsloos te maken.

Ik heb dezelfde voeding gemaakt, hij heeft het eventjes gedaan, maar na het inbouwen in een kastje heb ik het probleem dat de spanning niet meer tot 0 geregeld kan worden.
Ik kan niet vinden waardoor dit komt / waar ik de fout moet zoeken.
Heeft iemand ervaring met dit vreemde probleem of een idee waar ik beste kan beginnen met zoeken / een vermoeden waar dit probleem vandaan komt?

Het vreemde is, dat wanneer ik de schakeling belast, ik tot een lager minimaal voltage kan (zonder dat de stroombegrenzing in werking treedt)

uiteraard! daar heb ik zelfs een knop voor op de labvoeding gemaakt, om de senselijnen direct door te verbinden met de + en -, zodat dat niet meer op de voorkant met een kabeltje hoeft ;)

[Bericht gewijzigd door TomMaster op woensdag 14 januari 2009 14:51:43 (90%)

Zit de negatieve voeding voor de opamps wel goed? Ergens een draadje los oid?

[Bericht gewijzigd door Bas Smit op woensdag 14 januari 2009 14:58:15 (48%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 april 2007 16:51:11 schreef Henry S.:
goede vraag, het lijken me spantangknoppen en m'n elektronicaboer kan ze wegens verpichte aanschaf van te hoge aantallen helaas niet meer leveren.

Mentor, Elma en Stöckli. Misschien via internet?? Voorheen bij van Reijsen, maar die bestaat niet meer :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

En jij reageert een kleine anderhalf jaar te laat :P

If you want to succeed, double your failure rate.
Turbokeu

Golden Member

Op 13 januari 2009 21:46:27 schreef TomMaster:
[...]
maar na het inbouwen in een kastje heb ik het probleem dat de spanning niet meer tot 0 geregeld kan worden.

Hoeveel is "niet meer tot 0"?

Op 23 april 2007 20:27:23 schreef Sine:
Een "output enable" schakelaar is enorm handig !
Op de laatste voedingen die ik gebouwd heb zitten die ook op, met als extra dat als je de uitgang uitschakeld de paneelmeters de ingestelde spanning en stroom weergeven.

Dus kleine update (klik voor PDF versie):

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/panic%20stop.gif

In rust is de uitgang (Uin-Uout) van de labvoeding doorverbonden (het relaiscontact moet de maximale stroom van de voeding kunnen voeren).
Met drukknop S1 respectievelijk S2 kan de uitgang in- of uitgeschakeld worden.
Met uitgeschakelde uitgang kan de uitgangspanning, en de waarde van de stroombegrenzing d.m.v. drukknop S3 vooringesteld worden (de voeding wordt dan wel tijdelijk kortgesloten!) en worden ingestelde waarden op de DPM's weergegeven.
De DPM's moeten dan vóór het relaisschakelcontact aangesloten zijn (Uin) evenals de +sense aansluiting.

Voor S3 vind ik niet direct een NO drukknop voor stromen tot max 6A of meer dus denk ik deze te vervangen door een mini toggle switch met off/(on) stand.
Laatste probleempje: de tweekleuren (rood/groen) LED D2 moet CA (common anode) zijn.
Dit schijnt makkelijker gezegd dan gevonden (via Velleman vind ik enkel CC). Heeft iemand een ideetje waar ik deze in 3mm uitvoering kan vinden (of ééntje heeft liggen)?
Voorbeeldje hier.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 januari 2009 15:06:52 schreef Jochem:
En jij reageert een kleine anderhalf jaar te laat :P

Oeps, dit draadje stamt idd uit een grijs verleden. Had alleen naar de laatste posts gekeken.
waarom zit er dan ook geen slotje op???

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als Turbokeu nog eens een update zou posten over zijn voeding ?

Turbokeu

Golden Member

Time goes fast... (en voor mij schijnen actueel een paar jaar waarschijnlijk even lang als een paar maand voor de meesten van jullie ;))

Toeval, maar ik heb vandaag eindelijk een 300-tal meter VOBst (vertinde installatiedraad met soepele kern) in secties van 0.75, 1.5 en 2.5mm² in verschillende kleuren (rood, zwart, blauw, bruin en geel/groen) aangekocht zodat ik eindelijk de labvoeding kan kableren.

I.v.m. het sirkwietje uit 3 posts eerder:
Zou het werken als ik een elco parallel over S2 plaats (geschatte capaciteit in µF?) opdat de uitgang van de labvoeding bij het inschakelen automatisch zou afgekoppeld zijn?
Het relais zal waarschijnlijk een 12V VR10HD122C relais met bijhorende SO8P socket worden.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Op 14 januari 2009 15:05:12 schreef Tidak Ada:
[...] Mentor, Elma en Stöckli. Misschien via internet?? Voorheen bij van Reijsen, maar die bestaat niet meer :(

Ik kan lokaal weer aan Mentor komen, via het werk zal ook wel lukken, we gebruiken veel spantang. Online gemakkelijk via Display
Maar het zijn geen on the shelf dingen. €4-8 per knop (goedkoper via Farnell & RS) met daar overheen de accessoires, dat is veel geld voor een knopje.

Op 14 januari 2009 16:28:24 schreef Tidak Ada:
waarom zit er dan ook geen slotje op???

Omdat leeftijd van een topic geen reden tot sluiten is.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 14 januari 2009 16:00:48 schreef Turbokeu:
[...]Hoeveel is "niet meer tot 0"?

[

Hij begint bij een minimum van ongeveer 3,3V als ie lange tijd uit heeft gestaan, maar na een minuut is de minimale spanning al 6,5V (het loopt dus langzaam op) en daar blijft hij ongeveer op, als ik niks aansluit.

Als ik een weerstand van 470 ohm aansluit, om maar iets te noemen, met de spanningsregelaar-potmeter nog steeds in de minimale stand en de stroombegrenzing doet nog niet mee...heeft ie ineens een minimale spanning van 1,5V

Henry S.

Moderator

Wedden dat er iets (te) warm wordt?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 14 januari 2009 20:20:58 schreef Henry S.:
Wedden dat er iets (te) warm wordt?

maar dat zou raar zijn, aangezien er nog helemaal geen vermogen geleverd wordt...(en de power transistoren allemaal op koelblokken zitten)...

Ik denk eerder aan een slecht contact met bijbehorende grote RC-tijd? maar ik kan het niet vinden :(

Sine

Moderator

Op 14 januari 2009 16:00:48 schreef Turbokeu:

drukknop S3 vooringesteld worden (de voeding wordt dan wel tijdelijk kortgesloten!) en worden ingestelde waarden op de DPM's weergegeven.

Voor S3 vind ik niet direct een NO drukknop voor stromen tot max 6A of meer dus denk ik deze te vervangen door een mini toggle switch met off/(on) stand.

Dat is de "brute force methode", werkt ook, maar dat kan eleganter.
Ik meet aan de ingang van de I opamp en laat zo de ingestelde stroom zien, in bedrijf meet ik aan de andere ingang om de werkelijke stroom te laten zien.

Dan heb je meteen geen hoog stroom onderdelen meer nodig.

Sterker nog, ik doe dit ook aan de U-kant en dan hoef ik enkel de eindtorren naar massa te trekken om het geheel uit te schakelen, ook geen relais meer in de uitgang.

Laatste probleempje: de tweekleuren (rood/groen) LED D2 moet CA (common anode) zijn.
Dit schijnt makkelijker gezegd dan gevonden (via Velleman vind ik enkel CC).

Of het schema omdraaien, relais spoel aan de plus.

Klinkt als een zeer elegante oplossing, Sine!

If you want to succeed, double your failure rate.

is het project momenteel HEEELEMAAL af?

zou het dan niet mogelijk zijn om het complete schema ooit (in het maken gaat wel wat tijd steken ja :P) samen met de specs. te posten?

ik zou deze voeding namelijk heel erg graag willen nabouwen (en ik denk dat ik niet de enigste ben).
ik zie hier op het forum namelijk wel veel andere posts over labvoedingen, maar dit vind ik toch wel prachtig :D

greetz, en heeel erg veel complimenten, joel26

(p.s. ik reageer pas zo laat omdat ik het nu pas zie;) )

ik denk dat je min volt probleem komt door een massa die samenhangt met de meetmassa , en daar zit een verschil in om die 0 volt te halen , vaak een chassisverbinding ergens die er niet hoort te zijn .
er zit ook vaker een zener in om dat verschil gelijk te houden .

waar rook was, werkt nu iets niet meer