Op 16 juni 2006 19:13:15 schreef elektrohenri:
Dus met de rubriek shops voedt CO dus een verslaving??:-p

Het zou verboden moeten worden !!

Jup, herkenbaar 'probleem' zowel bij webshops als op ebay, je gaat altijd nog eventjes kijken of de aanbieder nog meer leuks / handigs heeft ( scheelt verzendkosten ... uhu :P )

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Ik bestel niet veel online, maar als ik wat bestel kijk ik wel naar extraatjes, soms om aan het minimum bedrag te komen, maar meestal 'is ook wel handig' dingetjes. En een dag later weet ik dat ik wat ben vergeten... :+

Het meeste geld gaat in spullen van de radiomarkten en de lokale handelaar.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

of nog erger, de dag nadat je hebt besteld komen ze met een aanbieding van net dat gene wat je bent vergeten...

zie dan maar weer vanalles mee te bestellen om de verzendkosten "er uit te hebben"

Op 16 juni 2006 19:56:31 schreef Lucky luke:
of nog erger, de dag nadat je hebt besteld komen ze met een aanbieding van net dat gene wat je bent vergeten...

zie dan maar weer vanalles mee te bestellen om de verzendkosten "er uit te hebben"

connectoren bestellen zonder de pinnen die je erin moet drukken... zulk soort geintjes..ZUCHT

Ik heb het zelf niet zo erg.
Tenminste niet anders dan in Reallife winkels.
Internet geefft alleen de mogelijkheid meer te zien met meer variatie in een kortere tijd.
Ik had het in het Pré-internet leven ook al wanneer ik door een Dumpzaak liep. Resultaat was dat ik de wereld aan outdoorszaken kocht voor survivaldingen die ik bijna nooit ontplooide. Hetzelfde voor heel veel andere survivalsingetjes. Onder het mom van "dan heb ik het maar vast". En juist bij een interesse als survival wanneer je nooit weet wanneer je het nodig hebt :-)
Ik heb het nog wel eens, zo nu en dan. Maar niet meer zo heftig.

Het is een beetje Cognitieve Disonantie wat je doet. (daar was hij weer na een maand of wat weg geweest te zijn) Twee onverenigbare zaken toch voor jezelf goedpraten.
1) je ziet bv een set condensatoren die je wel wilt hebben.
2) je weet dat je ze niet nodig hebt en/of dat ze te duur zijn
Toch koop je het "want dan heb ik wel de hele serie voor het geval ik ze toch ooit nodig heb"

Nederlanders (westerlingen?) hebben altijd wat een verzameldrang. Alles compleet krijgen. Hele series willen maken.
(ik trap er inmiddels niet meer in)

Wat de grotere zaken betreft koop ik niet zo snel meer. Meer omdat ik in RL(real life) eerst mijn zaken financieel afhandel voor ik geld "reserveer" voor Internet aankopen.
Soms wil ik iets echter erg graag en dan wijk ik daar wel eens vanaf.
Sparen voor iets is er tegenwoordig toch niet meer bij. :-)

Verzamelwoede heb ik ook ooit gehad.
Ieder electronisch ding uit elkaar gesloopt.
Alle diodes, weerstanden e.d. netjes losgesoldeerd.
Mooi in 'n doosje gedaan, en maar bewaren.

Ben zo langzaam alles aan't opruimen.
Wordt toch niet meer gebruikt, ligt er maar te liggen.

Online bestellen nog zoiets, ben gelukkig niet 'n verslaafde.
Maar ik wil toch altijd de "gratis verzenden" halen.
Tja, en dan vergeet je soms wat je wilt hebben eigenlijk.
Duidelijk herkenbaar, sorry heb er al minder last van.

Rommel:
Eerste draagbare CD-speler van Philips, amper gebruikt.
Vreet in 2uur tijd, de 6 alkaline batterijen op:(

De enige eerste bandrecorder, leeftijd onbekend.
Komt geen geluid meer uit, vreet 6 dikke cellen in 'n uur leeg, te lastig om te testen.

enz.

Op 16 juni 2006 17:41:56 schreef Termelator:
ik word er gek van dat de ene shop het ene weer heeft en de andere weer wat anders. Ik ga niet bij 10 verschillende zaken bestellen om wat compleet te krijgen.

Daar word ik ook zo lastig van...

CD :)

Op 16 juni 2006 18:53:35 schreef muddy:
Ik koop weinig op ebay, want dan moet het meestal uit het buitenland komen of als je eindelijk eens iets leuks ziet heb je paypal nodig. Ook heb ik wat slechter ervaringen ermee en vind ik het zo iritant dat je ieder onderdeeltje apart op moet gaan zoeken.

Dat is nu juist het voordeel van eBay: Of het nu uit eigen land komt of het buitenland, je merkt weinig of geen verschil (ik let wel erg op het bedrag van de verzendkosten, en plaats deze altijd in 'mijn opmerkingen' zodat ik duidelijk kan vergelijken). Deze buitenlandse verzendkosten vallen meestal zeer goed mee (de Belgische Post is zeker niet goedkoop).
Om te beslissen of de prijs van een object interessant reken ik steeds de verzendkosten erbij.
Zo heb ik een paar dagen geleden een vishengel gekocht van een verkoper uit Hongkong: Verkoopprijs 0.84 Euro, verzendkosten naar België 12 Euro, totaal 12.84 Euro, nog steeds een interessante prijs.

Paypal is een mooi concept dat perfect werkt.
Géén kosten voor de koper, en bruikbaar in 54 landen.
Ik koop alléén nog items op eBay die met Paypal kunnen betaald worden (zelfs in eigen land).
Betaling is ogenblikkelijk, het gekocht object kan (theoretisch) direct verzonden worden vermits de verkoper binnen de paar minuten weet dat hij zijn geld zal ontvangen.
Met internationale overschrijvingen met IBAN/BIC (in de EU) moet je nog 3-4 werkdagen wachten vooraleer het geld werkelijk overgeschreven is, en het gekocht object kan verzonden worden.

Ik heb Paypal al honderden keren gebruikt, geen enkel probleem.
Ik ben ook al eens door de verkoper via Paypal terugbetaald geweest voor objecten die beschadigd aangekomen waren (op de Paypal 3% onkosten na, maar het is beter die 3% te verliezen dan heel het bedrag).

Ook heeft Paypal een soort verzekering tot 500 Euro in vele landen indien het gekocht object beschadigd of zelfs verloren raakt (gelukkig nog geen gebruik van moeten maken).

De laatste tijd is de kooplust op Ebay en Marktplaats verminderd. Een paar jaar geleden (toen ik de hobby weer oppakte na 10 jaar er niks aan gedaan te hebben) was ik wel kooplustig. Vooral naar meetapparatuur die ik in mijn schooljaren niet kon betalen maar die nu volop op de markt komt (functiegenerator, counter, AC voltmeter, etc).
Later nog de nodige nixies op Ebay gekocht zodat ik de komende tijd genoeg klokken kan bouwen.
Op dit moment is mijn collectie vrij compleet en koop alleen nog maar af en toe wat losse onderdelen maar dan wel meteen een kluit meer als wat ik op dat moment nodig heb.

Internet-shops hebben het kopen wel vele malen makkelijker gemaakt. Bij ons zijn de winkels bijna allemaal gesloten zodat kopen bij een lokale winkel bijna niet meer kan.

Op 17 juni 2006 12:13:05 schreef fzwart:
Internet-shops hebben het kopen wel vele malen makkelijker gemaakt. Bij ons zijn de winkels bijna allemaal gesloten zodat kopen bij een lokale winkel bijna niet meer kan.

nuja, ik vind die verzendkosten altijd zo vervelend. en dat ik moet wachten totdat ik mijn spul heb is ook niet iets voor mij. het is vaak wel aantrekkelijk vanwege het grote aanbod, maar in kom dagelijks in groningen waar (dure) okaphone zit. dan heb ik mijn spul gelijk en kan ik mijn ideeen meteen uitwerken...

De enige zaak waar ik "offline" mijn spul kan halen is in Utrecht, en daar zit de nogal dure Radiocentrum. Als ik daar dingen vraag die ze niet hebben kunnen ze het ook gelijk niet bestellen ofzo.

Ik haal tegenwoordig bijna alles van Ebay / webshops.

ik heb zo'n beetje alles van webshops en radiobeurzen.
radiobeursje was de laatste 2 keer zo'n 150 euro per beurs als ik me niet vergis.
deze week 3 pakketjes binnen, noodstopjes, weller wsd50, en nu vandaag van de webshop electronica-online.nl, met oa. een sennheiser koptelefoon (ik blijf nu voorlopig bij sennheiser!), kwh meter, 10a zerkreing, reservelamp, breadboard, en een hele hap aan componenten met 100 maal de 1n4148 en 100 maal de 1n4007, zal me wel ff zoet moeten houden.

Op 17 juni 2006 01:00:00 schreef Wiedewa:
Verzamelwoede heb ik ook ooit gehad.
Ieder electronisch ding uit elkaar gesloopt.
Alle diodes, weerstanden e.d. netjes losgesoldeerd.
Mooi in 'n doosje gedaan, en maar bewaren.

In die fase zit ik momenteel, en ik ben alles ook mooi aan het bijhouden in doosjes, kastjes en rekjes om na de examens er terug in te vliegen.

En een koopverslaving, wel ... ik ga redelijk vaak in de blokker kijken of er zo geen nieuwe elektronische gadgets zijn (ze hebben daar momenteel zo een 1,2 en 3 euro actie). Die koop ik dan meestal, gewoon om ze uit elkaar te halen en terug te gebruiken, zo heb ik een goedkope 1,5 kV 100 mA stroombron gemaakt uit vliegenmeppers van € 2,5 elk.

Op 16 juni 2006 13:26:12 schreef elektronica-computerNerd:
hoi,
misschien herkennen jullie het wel nl dat het zo gemakkelijk is om iets op internet te kopen, en dan vooral bij internetshops met lage verzendkosten. Dat je vanzelf als je de pc aanzet en/of je niks beters te doen hebt je maar even bij een webshop gaat kijken of ze nog leuke dingen hebben. nou ik doe dit erg vaak. ik heb deze maand al zeker 5 keer een bestelling gedaan (is erg veel voor mij). of als je is iets nodig hebt je meteen heel de site af gaat zoeken naar nog meer dingen die je misschien nog nodig hebt.
misschien een beetje een dom topic maar het leek mij wel leuk om te horen of anderen dit ook hebben.

ik heb dat ook erg bij inkoopakties... heee leuke lcd schermpjes... bestellen...

weet eigelijk alleen niet wat ik er mee moet....lol...

zo heb ik ook enkele 44780 lcd's liggen, weet niet wat ik ermee moet maar ze waren te goedkoop om te laten liggen.

Op 17 juni 2006 19:59:06 schreef muddy:
zo heb ik ook enkele 44780 lcd's liggen, weet niet wat ik ermee moet maar ze waren te goedkoop om te laten liggen.

Same here:+.

Op 17 juni 2006 19:59:06 schreef muddy:

Enkele?
Ik heb hier dozen vol liggen met LCD modules: 1x16, 2x16, 1x20, 2x20, 4x16, 4x20, 1x40, 2x40. Voor het geval dat...;)

En VFD modules: 1x20, 2x20, 2x24, 4x20, 2x40...

En VFD buizen...
En nixiebuizen...

Op 18 juni 2006 07:30:36 schreef Turbokeu:
[...]
Enkele?
Ik heb hier dozen vol liggen met LCD modules: 1x16, 2x16, 1x20, 2x20, 4x16, 4x20, 1x40, 2x40. Voor het geval dat...;)

Dan heb jij nog wat lcd om aan ge pcke te hangen;) ,, ik niet met mn 1x16:(

maar niet getreurd er is een grafich lcd onderweg:D

Op mijn PC hang ik geen alfanumerieke LCD's, alleen grafische.

Seetron 120x32:
http://www.turbokeu.com/mycomputer/pc-70/pict0188.jpg

Powertip 240x128:
http://www.turbokeu.com/mycomputer/glcd/pict0090.jpg

Powertip 320x240:
http://www.turbokeu.com/mycomputer/glcd1/pict0084.jpg

oei, dat is nog is leuk speelgoed :P.
ik heb ook 2*16 lcd'tjes liggen, maar daarvan gaat een naar mijn lc meter, en de andere naar mijn pic-timer.

die Powertip 320x240 ,, mooi ding:D

Op 17 juni 2006 18:41:28 schreef Ununoctium:
[...] zo heb ik een goedkope 1,5 kV 100 mA stroombron gemaakt uit vliegenmeppers van € 2,5 elk.

Zoveel stroom? Of bedoel je 100 μA? Ik hoop het eerste (handig voor buizeneindtrappen), maar vrees het laatste :-)

Powertip ziet er zekers goed uit, waar heb je die vandaan?

Trouwens goed te horen dat we niet de enige zijn met een (web) shop verslaving ;)

Op 19 juni 2006 10:34:45 schreef yokiamy:
Powertip ziet er zekers goed uit, waar heb je die vandaan?

Komen van het nu niet meer bestaande Modwarehouse.

de boer hier in de buurt is nu failiet:( (tronicplaza in sittard) et korste bij is nu boesen in geleen en dat is 15 a 20 km hier vandaan, en k ben 15, dus alles gaat met de fiets:P of toevallig als pap en mam naar geleen gaan ga k natuurlijk mee. maar die shop is harstikke duur. bijv, een krimpkous kost daar 3 euro, tewijl je bij electronica-onderdelen.nl maar 1,5 euro kwijt bent voor 2, inclusief verzendkosten!!