Ganzz
-
Op 13 juli 2006 21:02:10 schreef pcnerd:
[...]
je moet alleen je weerstandjes wel buigen, maar die krengen buigen bijna toch altijd.
Dat is dus niet handig, ik koop meestal de weerstanden van de e-24 per 100 als ze op zijn...
kom jij een dagje weerstanden vouwen
[Bericht gewijzigd door Ganzz op ]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 13 juli 2006 19:28:01 schreef Hugo Welther:
Ik heb voor elke weerstandswaarde een ladebakje. Condensatoren, transistoren en de rest zitten met meere in een laatje met schotjes.
Het worden wel veel kastjes, maar het blijft overzichtelijk.
Jij zal heel wat meter label'papier' gebruiken zeg 
Het is hier soms al erg met m'n 3 x 38 lade- en 1 x 25 ladekastjes.
Binnenkort is het eigenlijk de bedoeling dat m'n 3 x 38 ladekasten het huis uitgaan, en er 3 kasten van 48 lades voor terugkomen.
Toen ik hier over zo'n draaiplateau las is het misschien wel een idee iets dergelijks zelf in elkaar te zetten zou me heel wat ruimte opleveren!:)
Op 13 juli 2006 22:28:35 schreef weardguy:
[...]Jij zal heel wat meter label'papier' gebruiken zeg
...
Zit iets meer dan 80 meter in.
Herman R.
LEDsREPAIR - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn
wow, wat een indrukwekkende collecties hebben jullie allemaal zeg! Ik heb er tot nu toe maar een, maar ik denk dat ik er nog wel een tweede bij haal.
probleem is ruimte bij mij
Heb een slaapkamer van 2x3m (een bed en een kast) en een studie//hobbykamer van 2x3m, met daarin een gedeeltje voor mijn computers, en dus voor electronica.. voor de rest dus al geen ruimte meer 
Op 13 juli 2006 23:02:54 schreef ruben herman:
Daar zit dus allemaal nieuw materiaal in hé, in die laden !
Ik maar desolderen
Desolderen en slim inkopen 
Op 13 juli 2006 23:22:23 schreef Bint:
probleem is ruimte bij mijHeb een slaapkamer van 2x3m (een bed en een kast) en een studie//hobbykamer van 2x3m, met daarin een gedeeltje voor mijn computers, en dus voor electronica.. voor de rest dus al geen ruimte meer
T zelfde probleem hier, alleen 1 slaap / studeer kamer van 3 x 4... Heb voor mijn (ook deels gedesoldeerde...) componentjes dus zo´n plastic schroeven opberg koffertje gehaald bij een bouwzaak, 2e voordeel was goed te betalen 
Tja sorteering is nu nu gewoon ordes van 10 in t zelfde vakkie.... 
basz
Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Op 14 juli 2006 02:11:59 schreef Marineris:
[...]
T zelfde probleem hier, alleen 1 slaap / studeer kamer van 3 x 4... Heb voor mijn (ook deels gedesoldeerde...) componentjes dus zo´n plastic schroeven opberg koffertje gehaald bij een bouwzaak, 2e voordeel was goed te betalen
[afbeelding]
ik maak daarom binnenkort zelf een kastje.(staat hierboven ergens wel beschreven) Die gebruik ik dan als opslag elektronica zooi en de onderste la om gewoon wat prive zooi in te leggen. en bovenop zet ik mijn wekker neer:D dan heb ik dus ook gelijk een nachtkastje:D
Op 13 juli 2006 21:22:21 schreef Ganzz:
[...]Dat is dus niet handig, ik koop meestal de weerstanden van de e-24 per 100 als ze op zijn...
kom jij een dagje weerstanden vouwen
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Woooow!! Dat wil ik ook:D:p
en als je het eenmaal hebt denk je wat moet ik dr toch mee..
Als je te veel spul thuis hebt, denk je aan te veel projecten je wilt te veel te gelijk doen heb je te weinig tijd om het allemaal te realiseren.
sommigen zijn erger die hebben een tik
dat zijn de verzamelaars ze bewaren dingen die ze wel eens in de toekomst nodig zou kunnen hebben, want tis toch zonde om het weg te gooien? moet je eens kijken hoeveel het nieuw kost!!!.
uiteindelijk heb je gewoon een hele schuur vol met troep die je "ooit" nog eens zult gaan gebruiken.
ik raad die mensen aan om een winkeltje te gaan beginnen 
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 14 juli 2006 16:35:40 schreef Electroboy:
ik raad die mensen aan om een winkeltje te gaan beginnen
Ik kan bevestigen dat dat (een winkeltje beginnen) erg leuk is, maar pas sinds ik van hobby werk heb gemaakt gooi ik dat soort leuke ouwe troep weg, dus het is in zekere zin een oplossing, maar misschien niet de oplossing die electroboy zich er bij voorstelde...
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 14 juli 2006 16:54:14 schreef Roland van Leusden
pruimpagina in je winkeltje ?
kost te veel tijd in verhouding tot de opbrengst. werkt misschien wel als je ermee op een radiomarkt gaat staan, maar daar ligt al zoveel moois dat je het gevaar loopt met meer ipv minder terug te komen
klein is fijn
Moderator
Zelf heb ik het makkelijk met opruimen, de hele E24 past bij mij in 24 laadjes.
Nog een kastje voor condensatoren en elco's, en twee voor diversen.
Momenteel is het een beetje zooitje aan het worden, overal vormen zich stapels met reels die ik op moet ruimen..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
weerstanden, en alle condesators zitten in 1 ladenkastje van 40 bakkies. de rest zit in een werkbak met vaster indeling. Het is puzzelen om alles weg te steken, maar het lukt.
die ladenkastjes zijn de beste oplossing. stapelen : problemen zoeken (als je iets wil bouwen, moeten al die dozen van elkaar en open ...) als je echt veel ladenkastjes hebt, kun je veel weg en weer geloop, en ruimte sparen door ze op een draaibaar eilandje te zetten.
mijn droom is om een rek te maken, met ladenkastjes, en gewoone platsiek bakken in. heel universeel, dus standaard bakjes. Alles inventariseren, en in de computer steken (database). component nodig ? zoek de lokatie op, loop naar rek, en pikt het bakkie. Je frequent gebruikte componenten zet je op de best toegankelijke plaats / hoogte, de rest in de hoekjes en tegen de grond/plafond. Wat je vaak gebruikt ken je toch van buiten, de rest vindt je ook snel terug. magazijn spelen dus. Het is wel wat meer werk om je database up to date te houden. (en het is overkill voor de omvang van componenten die ik nu maar heb) ... maar later ...
BruzaQ-Inc
Gewoonte is de intelligentie van de menigte
momenteel gebruik ik deze, zoveel componenten heb ik nog niet... kabels, behuizingen en grote componenten bewaar ik
in aparte dozen..
en dan tijdelijk tot ik deze heb ingedeeld...
Nog veel van mijn spullen zitten nu nog in dozen, tot ik mijn werk-kelder heb afgewerkt.
Soooon.... 
Op 14 juli 2006 02:11:59 schreef Marineris:
[...]
[afbeelding]
Koffertje op de rand van de tafel, link, link...
Ganzz
-
Ik vind het probleem van die vakkendoorjes dat je de onderdelen er lastig uit krijgt. haal er maar eens een losse 1n4148 uit ofzo. kom je er met je vingers niet tussen en je kan het bakje niet op zijn kop zetten anders ben je de rest ook kwijt.
Daarintegen kun je bij een ladenkast, laadje eruit trekken en scheef houden, en als je het om moet kiepen zijn het nooit meer dan 3-5 verschillende onderdelen die in het zelfde laadje zitten
Op 15 juli 2006 00:57:53 schreef Ganzz:
Ik vind het probleem van die vakkendoorjes dat je de onderdelen er lastig uit krijgt. haal er maar eens een losse 1n4148 uit ofzo. kom je er met je vingers niet tussen en je kan het bakje niet op zijn kop zetten anders ben je de rest ook kwijt.Daarintegen kun je bij een ladenkast, laadje eruit trekken en scheef houden, en als je het om moet kiepen zijn het nooit meer dan 3-5 verschillende onderdelen die in het zelfde laadje zitten
zal ook wel aan de grootte van de vakjes liggen;)
Wouter van Ooijen
Op 15 juli 2006 00:57:53 schreef Ganzz:
Ik vind het probleem van die vakkendoorjes dat je de onderdelen er lastig uit krijgt. (snip) Daarintegen kun je bij een ladenkast, laadje eruit trekken en scheef houden.
Bij mij is muuroppervlak de beprekende factor. Een ladenkast is handig en goed toegankelijk, maar neemt per laatje nogal veel muuroppervlak in beslag. Een vakkendoosje veel minder. Een caroussel met ladenkastjes is ook niet echt de oplossing voor mij, vloeroppervalk heb ik ook niet veel, en de onderdelen die je moet hebben zitten altijd net aan de achterkant.
vandaag weer een bult zooi gekocht, en mijn spulletjes maar eens gesorteerd. Moet maar eens bij de praxis van die scheidings andjes gaan bestellen, anders zie ik door de bomen het bos niet meer dadelijk.
Heb nu voor weerstanden alles op de eerste 2 kleurringen gesorteerd. Ken nu alle kleurcodes uit mijn hoofd 
Alleen, door die bult electronica die ik weer had gekocht, kan ik mijn IC's niet meer gescheiden houden, en ik vind het zonde om voor een soort IC waar ik er maar 1 of 2 van heb, een heel bakje te reserveren.
(PS, gisteren een bijna nieuwe weller soldeerstation gekregen!)
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Vroeger pleegde ik ook weerstandsreeksen bvb 10E, 100E, 1k, 10k, 100k en 1M bijeen te leggen.
Zo heb je in een E24 reeks maar 24 lades nodig.
Maar elk assortiment groeit. En voorzie daar vooraf de nodige plaats voor.
Nu gebruik ik hier ook ladenkasten (systeem zoals Hugo), werkt vlot en overzichtelijk. In totaal een 10tal ladenkasten.
En dat Dymo of Brotherlint als opschrift is zeer goed. Bestendig en vervaagt niet, wat ik vroeger met handgescheven etiketten wel had.
- - big bang - -
Op 15 juli 2006 16:57:52 schreef big bang:
[...]
Maar elk assortiment groeit. En voorzie daar vooraf de nodige plaats voor.
[...]
precies, de spijker op z'n kop. Een koffertje of 2 of 3 is leuk handig maar een hele stapel is onhandig en kan je ze beter op marktplaats zetten.
Ik had vroeger ook een paar kleine laadjes en vakkendoosjes, die bevatten nu alleen nog wat flutdingetjes... Alleen een vakkendoos met M3 boutjes in verschillende lengtes is nog in ere gehouden.
Anoniem
k denk dat het belangrijkste is dat je veel dezelfde potjes/doosjes /kastjes hebt, dat stapelt makkelijk en anders krijgt het hoe dan ook een rommelige aanblik.
De kleine componenten zitten bij mij thuis in zo'n 1000 schuifjes van Raacokasten. De grotere in identieke ijskreemdozen. Ik heb een collega die jarenlang sigarillos rookte en kreeg zo een honderdtal plastiek sigarendoosjes
met doorzichtig deksel. Ook mooi stapelbaar maar ze breken makkelijk als ze vallen. Ik ben op mijn veertiende begonnen
met zelf kastjes te maken van luciferdoosjes die ik aaneen kleefde. zeer makkelijk uit te breiden maar niet bestand tegen dagelijks gebruik.
Twintig jaar geleden leek het onmisbaar om een grote collectie onderdelen aan te leggen, maar heeft dat vandaag nog zin?? Volgens mij enkel als je zeer intensief bezig bent. Mijn PC voeding was stuk en ik had zat componenten liggen uit afbraakPC voedingen,maar na twee jaar passen die al nergens meer in. Het vermogen neemt namelijk elk jaar toe.
De defecte onderdelen kon ik bestellen mits 10 Eu voorschot en 3 weken wachten. Uiteindelijk was de beste oplossing om meteen een nieuwe voeding te kopen voor slechts 25Eu. En ik kon het toch niet laten om de nog goede halfgeleiders uit de defecte voedingte slopen en in een laatje te stoppen..
pruimpagina in je winkeltje ?