Heuj,

ik begin nu een aardige verzameling componenten te krijgen, maar ik zou niet meer weten hoe ik alles op moet slaan.

Heb een mooi laden kastje van de praxis, waar ik heel wat in kwijt kan. Maar om voor elke weerstands waarde een apart bakje te pakken, is weer een beetje veel van het goede.

Slaan jullie die dingen in rangen op? (100 -500, 501- 1000 enz?) of in deze volgorde: 47, 470, 4700, 47000 en 4700000 bij elkaar?

en transistoren enzo? ook allemaal op een hoop (wel gescheiden pnp//npn natuurlijk) of ook via een speciaal systeem?

Die ladenkastjes zijn niet echt practisch, ik heb een IKEA ladeblok "verbouwd" zodat er nu 5 x 12 bakjes van ongeveer6 cm lang, 3 cm breed en twee cm hoog zijn ontstaan. en dan is het makkelijk inordenen.

Ik heb bij de formido allemaal van die assortiment doosjes gehaald, kosten iets van 3,5 Euro per stuk.
Er kunnen 12 weerstandswaardes in een bak.
Bevalt prima.

nee?

het zijn 32 laadjes, die je in 4 vakjes kunt verdelen, met als gevolg: 128 opberg vakjes van 3*3*3 cm ofzo?

Ik heb het nu zo gedaan,

E24 normale weerstanden , E12 Metaalfilm 1% , en E12 condensatoren, E12 MKT, E12 Keramische gevallen.

De E-reeksen vind ik heb makkelijk om als volgorde te gebruiken, ik moet nog wel iets bedenken om de torren en de rest van de onderdelen handig op te bergen

Op 13 juli 2006 14:23:14 schreef LaStei:
Die ladenkastjes zijn niet echt practisch, ik heb een IKEA ladeblok "verbouwd" zodat er nu 5 x 12 bakjes van ongeveer6 cm lang, 3 cm breed en twee cm hoog zijn ontstaan. en dan is het makkelijk inordenen.

Niet praktisch? Heb er een muur vol van en zou niet weten hou ik het anders moest bergen...

E24 normale weerstanden , E12 Metaalfilm 1% , en E12 condensatoren, E12 MKT, E12 Keramische gevallen.

Yep, in reeksen van 1, 10, 100, 1k, 10k, 100k, 1M, 1.2, 12, 120, 1200 etc
Plus BC, BD, BF etc op nummer, 2N..., 2SA, 2SB, 2SC, 2SD, div soorten leds uitgesorteerd, styroflex, spoelen, x-tallen, kernen, diode, triacs, thyristors, Mosfets, TTL/LS/AS/S, CMOS/HC/HCT/HEF, spanningsregelaars op spanning etc etc. Oa een kast met uitgesorteerde 1% weerstanden op E96.

Niet pratisch in de zin van "overzicht" ik heb een aantal grotere ladenkasten, waar alles in gesoorteerd ligt. Mijn muren zijn bezet door boekenplanken, dus die ladekastjes was voor mij geen optie.

Ik heb de boekenplanken ergens anders >:) En ben de laadjes aan het herlabelen, de verhouding tussen verzamelen en uitsorteren was wat scheef ;).

Gisteren was ik in een winkel waar alle onderdelen in koffertjes op planken liggen, maar dan wel met 5-6 koffertjes op elkaar... Dat lijkt me verschrikkelijk onoverzichtelijk...
Het is een klein winkeltje, maar wel veel te veel loze ruimte voor de balie...

Op 13 juli 2006 15:43:44 schreef Henry S.:
Gisteren was ik in een winkel waar alle onderdelen in koffertjes op planken liggen, maar dan wel met 5-6 koffertjes op elkaar... Dat lijkt me verschrikkelijk onoverzichtelijk...

Dat heb ik ook en is best makkelijk, als je met een project bezig bent pak je zo het bakje met de juiste onderdelen erbij.

Verschillend...

Ik heb voor ieder project een eigen doosje (als het erin past), met specifieke componenten, of onderdelen van de klant.

Daarnaast heb ik een doosje met weerstanden, in hersluitbare zip-bags (50x per waarde), de zakjes staan daar rechtop in volgorde in. Voor de veel gebruikte waarden heb ik rollen van 1000 die op mn bureau rondslingeren.

Elco`s heb ik in een apart doosje, met enkel wat standaardwaarden voor reparatie/prototyping, de rest bestel ik "per project".

Dan heb ik nog enkele andere doosjes/plekken voor specifieke dingen (doosje optica, doosje mechanica, doosje elektromagnetische rotzooi, doosje 2ehands dingen, doosje displays).

Als laatste scheiding vwb componenten heb ik 2 grote plastieken bakken met in de een actieve en in de ander passieve + elektromechanische componenten.

En reken maar dat ik in een minuut alles kan vinden wat je nodig hebt... (zolang ik het bijhoud).

Op 13 juli 2006 14:06:38 schreef Bint:

Slaan jullie die dingen in rangen op? (100 -500, 501- 1000 enz?) of in deze volgorde: 47, 470, 4700, 47000 en 4700000 bij elkaar?

in da assortiment weerstanden van conrad staan ze zo:
15,150,1.5k,15k,150k
18,180,1.8k,18k,180k
en zo door, dus precies op volgorde van klein naar groot en ook op rang.

Koffer: Om een koffer te pakken moet je die tussen anderen wegscheuren... Componenten er uit, koffer weer terug, op een andere plaats vaak (boven op de stapel van waar die weg kwam) omdat te veel wurmen te veel gedoe is....

Gaat als je een paar koffertjes hebt, maar bij een dikke honderd...

Laadjes: Doe mij dan de laadjes maar, elk laadje direkt bereikbaar, laadje open, compo er uit, laadje dicht, next.
En de laadjes hebben een vaste plaats, geen gezoek, bij wijze van spreken blind pakken. En het overzicht, is er iets niet dan is dat snel bekend. Heb hier 500-600 laadjes.

En wat elmowww zegt, ieder project zijn vooruitgesorteerde bakje.

Ik gebruik een aantal ladekastjes, die je normaal bij kantoorartikelen kan vinden voor het opslaan van papier (A4 formaat) De laatjes hebben een hoogte van 4 cm, en daar kunnen precies componentenbakjes in. 6*6 = 36 bakjes per lade. De bakjes kan je in vershillende formaten krijgen. Het voordeel van losse bakjes is dat je ze bij je print kan zetten die je aan het solderen bent. Als je per ongeluk een onderdeel laat vallen, zit 'ie niet meteen in het verkeerde doosje.

Ik verkoop (ook), dus ik ben wrsch. anders dan de meeste van jullie in de zin dat ik van een aantal componenten flinke aantallen heb.

Voor veel gebruikte/verkochte ICs in pijp heb ik een kast gemaakt die op een A0 ladenkast lijkt, iedere lade is 83 x 72 cm binnenmaat, de hoogte varieert. Voor IC pijpen zijn die lades weer in secties verdeeld. IC pijpen passen daar liggend in. Voor minder vaak gebruikte/verkochte ICs heb ik een paar van die grijze rioolpijpen in stukken van 30..50 cm gezaagd, die staan verticaal, een soort stalinsorgel. IC-pijpen staan daar weer in, gesorteerd op naam, behuizing etc.

Ik heb een 'molen' met 8 van die bekende ladenkastjes, daar zit van alles in dat niet (altijd) in pijp geleverd wordt.

Dan heb ik nog ~80 van die Ikea gekleurde 15x9x9cm bakjes voor dingen die wat te groot zijn voor de ladenkastjes.

Dan nog wat van die Ikea 20x30x6 bakken, voor dingen die wat minder gebruikt/verkocht worden.

SMD spul dat ik zelf gebruik zit in vakkendoosjes met een klapdeksel. helaas sluit die dekstel niet 100%, dus als ik zo'n doos laat vallen zit alles doorelkaar.

Dingen die ik niet zo vaak nodig heb zitten in allerlei dozen, verspreid over m'n werkkamer, de garage en de zolder.

In december verhuizen we :)

Ik sluit me volledig bij Henry aan. Er is niets makkelijker dan die praxis ladekastjes, ze kosten wel wat en hebben wat ruimte nodig maar ze zijn echt ideaal. Heb gisteren de negende gekocht want ze zijn weer in de aanbieding:)
Wel een andere uitvoering laadjes:(

Andere vraag: Waar bergen jullie het SMD spul in op?
Het is onzin om al die kleine componenten in dezelfde ladekastjes te doen want daar zijn ze veel te groot voor. Enveloppen is ook een optie maar vind ik persoonlijk niet zo handig. Dan heb je nog die mappen waar men postzegels in verzameld maar die heb ik nog niet zo 123 goedkoop ergens gezien. Iemand nog ideeen voor al dat SMD grut?

Ik gebruik ook gewoon ladekastjes. Je hebt dan geen gezoek en als je een keer een lade laat vallen ligt niet alles door elkaar.
Spullen die gekocht of uitgezocht zijn voor een experiment zitten in doosjes.

Ik heb voor elke weerstandswaarde een ladebakje. Condensatoren, transistoren en de rest zitten met meere in een laatje met schotjes.
Het worden wel veel kastjes, maar het blijft overzichtelijk.

http://welther.nl/hugo/Fotos_hobbyhok/Onderdelen/DSCN0008.JPG

http://welther.nl/hugo/Fotos_hobbyhok/Onderdelen/DSCN0002.JPG

Ik heb ook van die ladekastjes, niet teveel ruimte om dat allemaal aan de muur te hangen dus een draaimolen gemaakt, op weinig ruimte toch veel opbergruimte.

Op 13 juli 2006 19:28:01 schreef Hugo Welther:
Ik heb voor elke weerstandswaarde een ladebakje. Condensatoren, transistoren en de rest zitten met meere in een laatje met schotjes.
Het worden wel veel kastjes, maar het blijft overzichtelijk.

[afbeelding]

[afbeelding]

Die kastjes hbe ik ook. Alleen in het blauw.
Zijn wel mooie kasten:)

Op 13 juli 2006 18:52:26 schreef Appiers50:
Het is onzin om al die kleine componenten in dezelfde ladekastjes te doen want daar zijn ze veel te groot voor. Enveloppen is ook een optie maar vind ik persoonlijk niet zo handig. Dan heb je nog die mappen waar men postzegels in verzameld maar die heb ik nog niet zo 123 goedkoop ergens gezien. Iemand nog ideeen voor al dat SMD grut?

van die pillendoosjes die ze regelmatig in "kruitvat" en "blokker" enzo hebben.

Ik sluit me volledig bij Henry aan. Er is niets makkelijker dan die praxis ladekastjes, ze kosten wel wat en hebben wat ruimte nodig maar ze zijn echt ideaal. Heb gisteren de negende gekocht want ze zijn weer in de aanbieding:)
Wel een andere uitvoering laadjes:(

Andere handgrepen...

Die aanbieding is een beetje flauw, van €27,99 nu €23,99
En bij praxis en Superdoe staan ze voor €24,99 in de stelling, maar op de kassa slaan ze altijd €27,99 aan (alleen bij de Praxis), keer op keer moet ik ze op wijzen dat ze maar €24,99 kosten... Tja wat een organisatie, de wel te bestellen schotjes willen ze maar niet standaard in het assortiment opnemen...

Voorlopig toch gedeeltelijk in de ladekastjes, heb de weerstanden in ronde tonnetjes van 2 cm hoog.

ik ben zelf van plan om een kastje te maken voor mijn componenten:

hij wordt ~100cm hoog
35cm breed en 30 cm diep.

in elke la van 30*30 maak ik dan weer 7*5cm
dan heb ik dus 30 vakjes:D

elke la wordt 5 cm hoog denk ik. dan heb ik dus 20 lades:D ruim genoeg tot nu toe:P

grtz Bas

...

TicTac doosjes. Je moet wel aardig door eten maar ze zijn handig.

Op 13 juli 2006 14:26:15 schreef diode:
Ik heb bij de formido allemaal van die assortiment doosjes gehaald, kosten iets van 3,5 Euro per stuk.
Er kunnen 12 weerstandswaardes in een bak.
Bevalt prima.

ff doorzoeken, er zijn ook waar je 23 waardes in kunt gooien, kosten ook zoiets, je moet alleen je weerstandjes wel buigen, maar die krengen buigen bijna toch altijd. heb ze zelf ook,
zo:
http://home.deds.nl/%7Etomzooi/co/room/cupboard2.jpg
staat hier nu alles, zijn 12 doosjes, kan er mijn weerstanden in kwijt (4 doosjes) condensators (2 doosjes) torretjes (2 doosjes) diodes (da's ook led's )(2 doosjes), potmeter(1 doosje en elco's (1 doosje).
die 2 zwarte zijn voor connectors, voor de rest heb ik nog een zooitje archiefladen voor ander grut (krimpkous, printjes enz.) ic's heb ik al wel wat voor bedacht, moet alleen nog schuim bestellen, maar eerst maar is wat sparen.