Ik heb eens gehoord dat je een "V" ook breedbandiger kan maken door het ene eind wat korter te maken en de andere wat langer.
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
@ hans de swan
dan ga ik gewoon eerst een balun maken .
oja een draad van zeg maar 24 meter (halve golf dan he ) spannen schuin omhoog is dat een goei opstelling want dat kan ik hier ook makkelijk bergen .
groeten martin Ascona
Als je verder geen (HF) problemen hebt (onwaarschijnlijk met dat vermogen) zou ik gewoon de coax aan de inverted-V knopen. Het bepaart je een hoop gedoe, en voor de afstraling maakt het allemaal bar weinig uit. En als de SWR onder de 2 a 3 blijft, zou ik me ook niet al te druk maken.
<edit>
Een draad van 24 meter zal niet echt fijn gaan. Je haalt dan door de hoge impedantie een hoop HF je huis/schuur binnen.
[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Moah, ik heb op zolder een ingekorte halvegolf-dipool (dus met een spoel in het midden van een kant) hangen die ik zonder 1:1 balun niet onder de 1:2.5 kreeg. Met balun werd dit 1:1.5, wat genoeg is om met klein vermogen (10 á 15 watt) zo'n kleine 700 km. te overbruggen. Overigens verklein je met een 1:1 balun ook met DIT vermogen de kans dat er "rare" dingen bij de buren gebeuren. Dit is vaak de schuld van het apparaat zelf, aangezien sommige fabrikanten te weinig doen aan de "bescherming tegen invloeden van buitenaf", maar jij bent wél de piraat die ze dan horen...
Tjongejonge alweer 31 pagina's!
Hoog tijd voor een frisse deel 10, de dagen worden korter, we zitten nog steeds in een dip maar het uitzenden en experiprutsen gaat door in http://www.circuitsonline.net/forum/view/41271