Dag Allemaal,
Ik heb nog een 40 tal weerstanden gevonden,
maar ik kan er niet aan uit wat de waarde van deze weerstanden zijn. Ik heb al met de Multimeter gemeten maar kwam er niet uit. De kleuren zijn Blauw, Grijs. Goud, Zilver, Zwart. Mischien weten jullie het wel?
Groejes,
Pascal
klein is fijn
Moderator
Op 13 september 2006 17:43:33 schreef Pascal4:
Ik heb al met de Multimeter gemeten maar kwam er niet uit.
Vertel eens, hoe heb je gemeten? De kleurcodes weten is ook handig, maar goed kunnen meten is nog veel handiger.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
4 rings weerstanden:
2 ringen= getal
3e ring = x 10 ^ ringetal
4e ring = tolerantie
bij 5 ring's weerstanden zijn de eerste 3 ringen het getal.
zij bracht rozen op gerits graf bij vies grijs weer
zwart = 0 bruin = 1 rood = 2 oranje = 3, geel = 4, groen = 5 blauw = 6, violet (paars) = 7, grijs = 8, wit = 9
toleranties (CMIIW!*):
groenmetgoudglans = 0,5%
goud = 5%
zilver 10 %
*= Corect Me If I'm Wrong (vrees dat ik dat ben)
bij de downloads staat trouwen een programmatje wat het allemaal voor je uit kan rekenen.
rimco
Digitaal - Mijn ding :P
ik herken er nu uit mijn verzamelingen ook al wat standaarden. maar dit zal je wel van pas komen:
http://www.okaphone.nl/calc/
bij twijfel meten.
en dat is een weerstand tussen 2 meetpennen, meter eventueel op het goede bereik zetten en waarde aflezen.
Behalve als de waarde te laag wordt...
Zijn dit toevallig oude 10% compoundweerstanden?
Een foto zou heel erg handig zijn!
@Lucky: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=19&page=4 corrects you 
Edit: Even de titel ontdaan van hoofdletters, is niet de eerste keer Pascal!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Er klopt iets niet, bij een 5 rings kan onmogelijk goud de derde kleur zijn, of als je de weerstand omdraait zilver de tweede kleur.
Goud en zilver dienen enkel als multiplicator (of als tolerantie aanduiding).
Kijk nog eens goed naar de volgorde van de kleuren of post mogelijk een picture.
- - big bang - -
Hier is een foto van de weerstand: http://img217.imageshack.us/img217/8466/dscf0002es4.jpg
De kleuren zijn Blauw, Grijs. Goud, Zilver, Zwart.
Ik heb deze weerstand gemeten met alle waardes wat op de multimeter staan.
Groetjes,
Pascal
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Als je met de multimeter meet, moet je ervoor zorgen dat je niet met je vingers aan de pootjes van de weerstand zit. Dat kan de meting beinvloeden.
edit: kromme zin gewijzigd
[Bericht gewijzigd door WilToyo op ]
Op 13 september 2006 18:30:35 schreef Pascal4:
Hier is een foto van de weerstand: http://img217.imageshack.us/img217/8466/dscf0002es4.jpgDe kleuren zijn Blauw, Grijs. Goud, Zilver, Zwart.
Ik heb deze weerstand gemeten met alle waardes wat op de multimeter staan.
Groetjes,
Pascal
En welke waarde meet je dan, en in welke meetstand?
Ik heb met mijn multimeter gemeten op deze standen: 200Ohm - 2000Ohm - 20KOhm - 200KOhm - 20MOhm. En zonder met de vingers aan de draaden van de weerstand of aan de pinnen van het meetsnoer te komen. Ik meet op al die 5 stappen niks. Hoe kan dat
Groetjes,
Pascal
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Een heel raar geval...
Uitzicht gaat wel naar een microspoel toe, maar dan moet je zeker met je ohmmeter wat meten.
...Raar
- - big bang - -
Op 13 september 2006 18:48:35 schreef Pascal4:
Ik heb met mijn multimeter gemeten op deze standen: 200Ohm - 2000Ohm - 20KOhm - 200KOhm - 20MOhm. En zonder met de vingers aan de draaden van de weerstand of aan de pinnen van het meetsnoer te komen. Ik meet op al die 5 stappen niks. Hoe kan datGroetjes,
Pascal
weerstand defect oneindig ?
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 13 september 2006 18:48:35 schreef Pascal4:
Ik heb met mijn multimeter gemeten op deze standen: 200Ohm - 2000Ohm - 20KOhm - 200KOhm - 20MOhm. En zonder met de vingers aan de draaden van de weerstand of aan de pinnen van het meetsnoer te komen. Ik meet op al die 5 stappen niks. Hoe kan datGroetjes,
Pascal
niks is boven of "onder" meetbereik?
afin, ff in de c-meter douwen?
ik heb 40 van die weerstanden ik heb er daar een stuk of 10 van gemeten en ik denk niet dat die allemaal kapot zijn want die waren nog nieuw. Ik heb een niewe batterij in de Multimeter gestopt. En nog meet ik niks. Wat is Dat dan voor een ding?
Ik heb helaas geen Condensator meter.
Groetjes,
Pascal
Daar kun je lang aan meten, het IS namelijk 100% zeker geen weerstand.
Duidelijk te zien aan het akelige kleurtje van het lichaam
ik herkende ze meteen van de philips EE-dozen
Hier C1 in akgelig groen en C2 en C3 in akelig roze.
Verder ben ik die krengen eigenlijk nergens tegengekomen.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik had ook ooit zo'n doos! Vond het altijd rete-irritant dat die weerstanden hetzelfde eruit zagen als die c'tjes 
weet mischien iemand de exacte waarde van mijn condensatortje's, of kan ik die waardes ergens vinden. Dat zou dan wel handig zijn.
Groetjes,
Pascal