Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

Waarom..........

........heeft nog niemand bedacht dat er best wel eens een markt zou kunnen zijn voor indirect verhitte triodes die als vervanger zouden kunnen dienen voor EL34/KT66/KT88/6L6GC en dergelijke?

Ik denk dan aan iets als 40 of 50 W anodedissipatie, indirect verhit vanwege de uitwisselbaarheid met de gekende beam power tetrodes/penthodes, en een octal voet met "compatible" aansluitingen en een 6.3V gloeidraad.

Dat zou voor heel wat versterkers een leuke tweak zijn.

Ik heb diverse fabrikanten aangeschreven met deze vraag, benieuwd wat ik voor reactie krijg.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

ik denk dat dat een best duur geintje is om te ontwikkelen.
en of er nog genoeg markt voor is?

een supergoedkope buizenversterker is misschien beter, ook meer markt voor denk ik.
richtprijs 300 tot 400 euro.
iets voor jou om te ontwerpen kt88?

of een buizenversterker zoals die van kif maar dan met echt wat vermogen.
wattje of 10

[Bericht gewijzigd door Riktw op dinsdag 19 juni 2007 20:20:18

Hugo Welther

Moderator

Op 19 juni 2007 20:15:07 schreef KT88:
Waarom..........

........heeft nog niemand bedacht dat er best wel eens een markt zou kunnen zijn voor indirect verhitte triodes die als vervanger zouden kunnen dienen voor EL34/KT66/KT88/6L6GC en dergelijke?

Ik denk dan aan iets als 40 of 50 W anodedissipatie, indirect verhit vanwege de uitwisselbaarheid met de gekende beam power tetrodes/penthodes, en een octal voet met "compatible" aansluitingen en een 6.3V gloeidraad.

Dat zou voor heel wat versterkers een leuke tweak zijn.

Ik heb diverse fabrikanten aangeschreven met deze vraag, benieuwd wat ik voor reactie krijg.

Ik heb ooit eens een Chinesse site gezien waar men buizen op bestelling kon laten maken. Aan de hand van een NOS buis maakten ze deze met de hand nieuw na.
Het was een link op de pagina van Kees van Dijke http://www.radiocollection.net/ kan hem alleen nu niet meer vinden.

Misschien eens met hem in contact treden, hij is vaak in China.
AD1 kloon's laten maken?

[edit] gevonden http://www.diyhifisupply.com/diyhs_tj-factory-trip.htm

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
KT88

Overleden

Bedankt Hugo!

AD1-tjes is nog wel een idee, maar ik heb het hier over een nieuw te ontwikkelen buis.

@ RikTW: of dat duur is of niet...........in China denk ik niet, maar inderdaad is de markt wel klein.
Aan de andere kant is die markt denk ik groter dan voor een KR300BXLS, die ze toch ook nieuw hebben ontwikkeld.
Of een 845, een mega-triode die nauwelijks wordt toegepast.

Het idee was nu juist iets pin compatible te hebben met de bekende Octal-powerbuizen.
Een schermrooster en remrooster/beam plates verwijderen lijkt me nu ook niet het werk, eigenlijk.
Rest nog de afstanden en maten van kathode tot stuurrooster en anode.
De dissipatie van deze anode hangt af van het formaat (oa.) en daar heeft men al wel geruime ervaring in.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 19 juni 2007 20:19:31 schreef riktw:
een supergoedkope buizenversterker is misschien beter, ook meer markt voor denk ik.
richtprijs 300 tot 400 euro.

Jaaaaaa, laten we gaan concurreren met goedkope crap uit china. Voor dat bedrag kun je haast niet anders krijgen dan crappy buizen, crappy trafo's en een crappy behuizing, en als een chinees het twee tientjes goedkoper aanbiedt, dan blijf je zitten met een onverkoopbare hoop rotzooi. Oh, en als er iets niet deugt dan is het natuurlijk de schuld van degene die de boel ontworpen heeft, niet van de overspannen verwachtingen van de koper.

Goed Plan!

Hugo Welther

Moderator

Eigenlijk backward engeneering.
Kijk eens bij Jogi's http://www.jogis-roehrenbude.de/

Jogi's heeft "The EL34 Story" op zijn site, de stamboom van de EL34.
Je zou dan terug moeten naar de F704 (25W triode) waaruit de EL34 ooit is ontwikkeld via een aardig aantal stappen, triode...penthode... EL2 ... EL3 ... EL4 ... EL34 ... etc etc ... tot uiteindelijk de EL156.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

KT88: emissionlabs ( http://www.emissionlabs.com/ )of de jongens achter AVVT ( http://www.jacmusic.com/ ) al aangeschreven? Met name die laatsten waren volgens mij al bezig met dit soort dingen.

Henry S.

Moderator

Op 19 juni 2007 21:22:29 schreef Hugo Welther:
Jogi's heeft "The EL34 Story" op zijn site, de stamboom van de EL34.

leuk om te weten!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Alex: nee, ik heb Sovtek, Winged C (oude Svet) en Chuguang aangeschreven.
Ei en JJ beginnen er niet aan.

Emission labs laat ze (ook) in China maken, AVVT zou nog kunnen.
Ga ik proberen!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

eigenlijk is dat idd nog zo'n slecht idee niet :)

voordeel is dat de uitgangs impedantie lager zal zijn als een pentode (toch meestal).
de vervorming ook.
was overlaatst eigenlijk aan het zoeken naar ene goede triode om in SE te gebruiken met een load van circa 3k
probleem is je vind er wel maar idd de anode dissipatie is wat laag zodat je vermogen niet zo groot is.
heb nu gekozen voor de el34 in triode van svetlana ik dacht de gold grid versie en die klinkt echt goed in triode. geeft toch wel een 6w continu. kan wrsch nog wel iets hoger ingesteld worden aangezien deze in triode volgens sommige datasheets 30w mag dissiperen wat logisch is omdat het screen een deel mee dissipeert.
zou Wa echter nog hoger zijn circa 40W en het een gewone triode zou zijn had het beter geweest maar vind dat maar eens op octal.
de triode met hoogste Wa van een 15w die ik vind op octal is de
6B4 en equivalenten 6B4-G, CV851
meer als 15w dissipatie heb ik nog niet gevonden op octal.
in SE kan deze triode een 3w leveren in 2500ohm impedantie en de mu is 4.2 dus je gaat wel drive moeten geven.
ergens wel logisch bij een triode dan weer.

My Tube is bigger then yours

@ henry:

De buizenspecial deel 1 is blijkbaar niet meer verkrijgbaar. Is er een mogelijkheid om daar nog aan te komen ?

mvg, bert

Meten is weten!
Henry S.

Moderator

Misschien als pdf, je kan bij Elektuur informeren, maar reken op het normale bedrag - best veel voor een pdf.

BTW: Alsnog deel 3 besteld op de Duitse (vernieuwde) Elektuur site, alle talen zijn nu gelinkt aan 1 inlog zodat ik met meteen (met Visa) kon bestellen.
http://www.elektor.de/products/magazines/specials/rohren-special-3.155…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 juni 2007 23:59:53

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

das inderdaad best veel. en zo'n goede kennis van het duits heb ik ook weer niet.

Kan je me zeggen wat er in de inhoudsopgave staat van de eerste special ?

Meten is weten!
Henry S.

Moderator

04 Themenschwerpunkt Röhren
06 Lieferbarkeit von Röhren
10 Passive Übeltäter
16 Übertragerwissen
28 Lineverstärker mit Klangsteller
40 Vollverstärker mit 2 x 50 W oder 2 x 40 W
48 Leerlaufsicherung für Röhrenverstärker
52 HiFi-CD-Player mit Playstation 1
58 CD-Filter
63 Theorie der Trioden
66 Moderne Triodenendstufe mit der legendären 2A3
74 Eintakt-A Monoblöcke mit 20 W und 2 x KT 88
80 Der richtige Einsatz von Gleichrichterröhren
85 Gleichstromheizung von Röhren, ja oder nein?
88 Die korrekte Arbeitspunkteinstellung von Röhren
94 Buchbesprechungen
96 Röhrendaten
98 Impressum

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het zijn 3 interessante specials. zeer spijtig dat ze niet vertaald zijn in het nederlands, maar dan nemen we er maar de woordenboek bij !

Bedankt om me even attent te maken dat deze bestaan ;)

mvg, bert

Meten is weten!
KT88

Overleden

Antwoord van Emission Labs: doen we niet.
AVVT, Sovtek en Winged C: (nog) geen reactie.
Shuguang: bedankt, we komen erop terug.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Dat schiet niet echt op zo...

@xbake: Deel3 vandaag binnen, veel leesplezier deze zomer!
@Elektuur: Breng ze toch in het Nederlands uit!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Wilde jullie dit niet onthouden:

http://img522.imageshack.us/img522/755/yarlandwkau6.jpg

Prototype WK productiemodel.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

oooh mooi
hoeveel gaat ie kosten en waar kun je hem halen?
leuk als velleman kitje
[lol mode]
krijg je als co'er korting of
als je er een haalt krijg je dan gold member status?
[/lol mode]

KT88

Overleden

Prototype Rik, te zijner tijd zal er echt wel bekend worden hoe of wat. ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

ik hoop het wel mooi ding namelijk
zal wel iets over mijn budget liggen.

Wel mooi dat je 'm nog zo compact hebt kunnen houden.

Hugo Welther

Moderator

Wauw!!! Da's mooi. Complimenten!
Dit zou ook goed in mijn woonkamer staan. http://welther.nl/hugo/smilies/music.gif
Zelfs de (v)echtgenote vindt het er mooi uitzien.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wat is mij nog steeds afvraag en niet echt ben tegen gekomen. Waar staat WK voor, heeft het iets met voetbal te maken, of een WoonKamer versterker :)

Het is een erg mooi kastje, maar zelf vind ik het iets te modern mwa ik weet niet echt hoe ik het uit moet leggen.

Maar ik doe het je niet na

-

Dit topic is gesloten