Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2

Dit topic is gesloten

Turbokeu

Golden Member

Dan heb je de MMBTA42/MMBTA92 (SOT23) of PZTA42/PZTA92 (SOT223) nodig.
Beiden zijn verkrijgbaar bij Farnell.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 6 oktober 2008 11:18:54 schreef MAH:
jup, ik heb de 2e versie, zonder dcf77.

ik ook... en ik ben er net weer mee aan de gang gegaan....
maar even een vraag, die gelijkrichtbrug, moet die aan de onder of boven kant van de print?

want verlopig word deze bloedheet, en ik heb geen 5 volt?

edit:
jadus... omgedraaid... op de onderkant gesoldeerd, en nu heb ik 5 volt.... maar verder gebeurt er nog nix....

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op zaterdag 18 oktober 2008 18:39:28 (15%)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

inderdaad, die moet aan de onderkant. wel, heb je een H/M/S verbinding gemaakt op de buizenprintjes? Probeer dan eens voorzichtig aan de potmeter de draaien. Daarmee wordt de hoogspanning geregeld.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 18 oktober 2008 21:34:08 schreef MAH:
inderdaad, die moet aan de onderkant. wel, heb je een H/M/S verbinding gemaakt op de buizenprintjes? Probeer dan eens voorzichtig aan de potmeter de draaien. Daarmee wordt de hoogspanning geregeld.

ja die verbindingen heb ik....

maar als ik aan die potmeter draai, en meet op die diode (dat is toch de bedoeling?) dan meet ik maar 9,8 ofzo volt..

waar moet ik het dan zoeken?

en nog iets raars(denk ik ) als ik op die buizen printjes meet heb ik op het ene ic wel 5 volt, en op de andere niet? althans als ik goed meet...

zit er ergens een doorverbinding op die printen?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

die van mij heeft op dit moment even geen snoer. ik was snoer + stekker voor iets anders nodig :(

je moet in iedergeval 5 volt op de buizenprintjes hebben. over de 2 buitenste pinnen van de connectoren die naar de kleine printjes gaan moet volgensmij 5 volt staan.
Op het schema wordt alleen vcc en vdd door elkaar gebruikt(meen ik zo te zien).

Als je spanning niet hoog genoeg wordt zou je de R en C's rond de NE555 eens kunnen controleren of je daar wel de goede wwaarde in hebt. C7(10u), C10(4n7), R28(220k) en R29(4k7).

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

heeft iemand een foto van de onderkant, met de 555 erop? weet niet zeker of ik die goed heb....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

zal even kijken. straks een edit hier ;)

maar als je een signaal op de uitgang meet is t vast goed..

edit: de gelijkrichter zit op de onderkant met de ~tekens naar de dichstbijzijnde rand van de print.
wanneer je de text op de ne555 kan lezen mag je de tekst op de gelijkrichter niet meer kunnen lezen(of je moet op de kop kunnen lezen..)

verder zie ik nog 1 doorverbinding die gemaakt moet worden op de onderkant van de stuurprint: 3 blokjes onder elkaar. als het bovenstaande klopt en je kan de text op de ne555 gewoon lezen, moet je de middelste met de onderste doorverbinden.

k hoop dat je je nu een beeld kan vormen zonder foto ;)

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 19 oktober 2008 20:45:53 (73%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 19 oktober 2008 20:29:44 schreef MAH:
zal even kijken. straks een edit hier ;)

maar als je een signaal op de uitgang meet is t vast goed..

edit: de gelijkrichter zit op de onderkant met de ~tekens naar de dichstbijzijnde rand van de print.
wanneer je de text op de ne555 kan lezen mag je de tekst op de gelijkrichter niet meer kunnen lezen(of je moet op de kop kunnen lezen..)

verder zie ik nog 1 doorverbinding die gemaakt moet worden op de onderkant van de stuurprint: 3 blokjes onder elkaar. als het bovenstaande klopt en je kan de text op de ne555 gewoon lezen, moet je de middelste met de onderste doorverbinden.

k hoop dat je je nu een beeld kan vormen zonder foto ;)

waar kan ik meten of die ne555 iets doet.... welk pootje?
en de nummertjes zitten toch net als op een normaal ic?
zo ja... waar zit pennentje 1 dan?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Meten op pin3. die gaat naar de gate toe.

Er zit geen stipje bij pin 1 maar wanneer je het IC voor je hebt met de schuine kant naar links zit pin 1 links boven. Je kan natuurlijk ook even in de datasheet kijken.

beide potmeters heb ik ongeveer in het midden staan.

Je was eerst aan het meten geweest aan de diode, maar beter te meten op de + van de 10u @ 200V elco.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Lucky Luke

Golden Member

Ik ben dit topic even uit het oog verloren, en er is een hoop meer bijgekomen in de tussentijd. Daar ga ik nog even wat aan toevoegen.

@ Turbokeu: Je spullen zijn inmiddels verwerkt in een nixievoeding, sterker nog, de gehele hardware van de SDNC (Singe Digit Nixie Clock) is af. Nu nog tijd vinden voor de software.

@ Arjan Swets: Suc6 met je Xantuskitklok, die van mij draait inmiddels al een tijdje prima. Als je meer info over mijn software nodig hebt, post maar raak!

ALs ik weer eens echt flink hobbytijd heb misschien een IR ontvanger op die xantusklok gaan hangen om makkelijker de datum in te kunnen stellen enzo, zodat ook zomertijd/wintertijd omschakeling op het juiste moment gebeurt. Andere update zou kunnen zijn er een temperatuursensor bij te hangen op de I2C bus. Zucht, veel plannen, veel gedoe rond school dat de tijd opslokt om ze in uit te voeren...

EDIT: de DS1307 doet niet aan zomer/wintertijd omschakeling, dus hoef ik daarvoor geen datumfunctie te maken, tenzij ik ook zomer/wintertijdomschakeling ga maken. Wat ik niet van plan ben.

Inmiddels met de SDNC (Single Digit Nixie Klok) voldoende geleerd over RC5 en IRontvangers om het ook op de XantusKitKlok toe te passen, maar nog niet toegepast. De SDNC heeft dus wél IR remote control, om de tijd in te stellen. Niet nodig dat dat met AB kan, wel cool.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

HELP

Nu een avondje weer gestoeit met de Xantus kit geval.

Tot zover
+ Voeding draait
+ 5Hz puls ofzo op de ingang van de PIC
+ Als de 4015 eruit is kan ik gewoon met BCD code de nixie sturen, mits ik de pic eruit haal en de HV tor voor die nixie handmatig stuur
+ Zonder pic kan ik ook de DOTS sturen

- Hij werkt nog steeds niet

Ik heb een nieuwe pic gepakt, C code van zijn site gezet en de fuses volgens mij goed gezet en de pic geprogrammerd.

Het enige wat hij nu doet is de DOTS laten oplichten, die doven dan langzaam en springen dan weer aan en blijven aan.

Met ik met de scoop op de pic moet er gewoon 0 data uit. pic eruit en opnieiw verificeren en die pic is 100%

Heeft er iemand misschien de juiste HEX voor een V2 klok?

Ik wil hem graag afmaken :D

-
Lucky Luke

Golden Member

hmmm. ik heb de V1, maar als het schema redelijk gelijk is zou je mijn code kunnen gebruiken, die doet bij het opstarten een lampentest, dan weet je of je nixieprinten goed zitten aangesloten.

Beide nixies op 1 print moeten tegen elkaar in tellen, dwz de ene op, en de andere neer. Daarna is de andere print aan de beurt.

Mijn code is wel voor een 4 digit klok, en niet voor een 6 digit klok.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ganzz: ik weet niet hoor, maar de verschijnselen die jij geeft lijken al niet goed.
Als ik zo eens kijk denk ik dat jij de lijnen van RB4t/m7 eens moet nakijken.
en voor de software zou je hem mogelijk zelf ook even een pm kunnen sturen. hij had het destijds ook vrij gegeven geloof ik.

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 30 november 2008 22:19:13 (28%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik wil ook gaan experimenteren met nixies, dus ik heb de onderstaande voeding gemaakt. Alleen hij wil nog niet erg werken. Heb alles al een paar keer nagelopen en kan niets vinden wat niet klopt met het schema. De irf740 wordt wel heel erg heet moet deze gekoeld worden?

Het gaat om het volgende schema:
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/nixie%20psu.gif

heb je een scope ? kijken wat de uitgang pootje 3 doet van NE555..

en is je spoel wel goed ?

Turbokeu

Golden Member

Mijn gedacht (vraag het Lucky Luke ook maar eens ;)):
1. Verkeerde spoel (inductor!)
2. Verkeerde diode (low Trr!)
3. Verkeerde C4 (low ESR!)

T1 moet bij nullast koud blijven (handwarm bij belasting).
Met de JUISTE componenten kan deze voeding niet verkeerd gaan.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Hoi,

Ik wou hem even laten zien, ik heb na een jaar andere dingen bouwen maar weer eens een DCF77 klokje gemaakt met dit keer VFD, compleet opnieuw in VHDL geschreven voor allerlei type displays(lcd,led,muxed leddisplays,nixie,vfd drivers). Alleen nog de temperatuur een keer herschrijven (vandaar de 00)...

http://hoog3827.speed.planet.nl/Publish/dcf77-vfd1.jpg

groetjes

Ries

Dat ziet er strak uit! Wat voor VFD's zijn dat? Heb je ze trouwens zelf geschilderd?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Hoi,

Het zijn IV-11 VFD's met airbrush gespoten, de lak is glasverf Decorfin van Talens gekocht bij www.dekwast.nl

groet

[Bericht gewijzigd door Manta79 op donderdag 29 januari 2009 12:08:20 (13%)

Ziet er goed uit! Heb je ook 'n foto van de print?

Niet zo heel bijzonder, maar ik heb mijn KLoK ook maar even in elkaar gezet. Die IN-18's hebben wel wat, had ik nog niet eerder IRL gezien. :)

http://home.kpn.nl/will1362/CO/NixieCUKLoK2.JPG

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 7 juni 2008 01:01:47 schreef Sine:
Dat schijnt een normaal verschijnsel te zijn als je de IN18 gaat muxen en het schijnt soms vanzelf weg te gaan.

[afbeelding]

Ik heb deze blauwe stip ook op al mijn NIET-gemuxde klokken met IN-18's en ook alleen bij het cijfer 1, het lijkt mij iets te maken te hebben met de afstand van cijfer 1 en het Anode rooster en de hoogte van de spanning.

Mijn gemuxte klok draait nu op 190V (anders lichten niet altijd alle cijfers goed op). Ik heb er geen last van. Is dat iets wat sommige buizen wel en andere niet hebben, of komt het met de tijd bij elke IN-18?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 6 oktober 2008 11:18:54 schreef MAH:
jup, ik heb de 2e versie, zonder dcf77.

Ik heb ook de versie 2 zonder DCF... en hij doet helemaal niets... :-)

Ik ben wel even aan het meten geweest, en ik heb wel 5Volt op die aansluiting van de DCF77 staan, dus de voeding doet het...

dan heb ik de drukkers er nog niet aan hangen? kan dat kwaad? anders sluit ik die eerst ook nog even aan...

en waar kan ik het besten starten met meten?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Lucky Luke

Golden Member

zolang je ze niet indrukt maken die knopjes geen contact, dus dat maakt nog niet zo heel erg uit dat die er niet aanhangen. Het wordt alleen een beetje lastig om de tijd in te stellen dan :P.

Je krijgt echt helemaal niks? Ook geen buizentest bij het opstarten?

De voeding doet het, maar krijgt de PIC ook 5V? Loopt 'ie uberhaupt (meet even op een van de multiplexaansluitingen van de PIC, als daar wisselspanning staat loopt 'ie. Scoop of frequentiemeter is dus het beste, maar misschien werkt een kristaloortelefoontje ook, kun je horen of 'ie werkt)

En check even of je wel hoogspanning hebt (nouja, 170-190V noem ik wel hoogspannig). Dit bij voorkeur met een multimeter of voltmeter ofzo. ;)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten