Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2

Dit topic is gesloten

net aan het meten geweest...

De pic krijgt 5 volt..

ik zie met de scoop op pin 6 t/m 13 allerlei plustreintjes lopen... dus ik neem aan dat de pic loopt... maar de nixies doen nog steeds niets....

dus dat moet in het hoogspannings gedeelte zitten...
wat kan ik daar aan meten? en waar...?

ik meet nergens 170-190 volt.. zou ik dat moeten meten op die diode? want daar meet ik maar een volt of 9...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Lucky Luke

Golden Member

Je hebt een andere versie dan ik, maar ergens op die print zit een 1uF (oid)/400V (oid) condensator. Daar moet een slordige 185V op staan.

Hmm, ik vermoed dat je dus geen hoogspanning hebt. Ik weet niet hoe het bij de versie die jij hebt zit, maar bij de versie die ik heb fikt het spoeltje van dat hoogspanningsvoedinkje er nogal snel uit als je iets fout doet met het afregelen (ik dacht: dat zal mij niet gebeuren, maar het is mij ook overkomen, er zit nu een spoeltje in uit een oude scanner, geen idee welke waarde, maar iig wel echt zo'n tonnetje). Als dat nog zo'n "weerstandmodel" spoeltje is in de versie die jij hebt, dan zou het me niet verbazen als dat door is. Hoewel er dan wel eventjes een beetje rook vanaf zou zijn gekomen (valt meestal wel op).

Er staat als het goed is in de handleiding van die klok hoe je de hoogspanning afregeld, heb je dat gedaan?

Wat ook zou kunnen is dat de NE555 in reset blijft oid. De PIC kan via een pinnetje de hoogspanning uitzetten op die manier. Misschien zit daar ergens een fout?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ik vraag me af of die 555 wel werkt, maar wat moet ik meten? omdat zeker te weten...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Lucky Luke

Golden Member

vanaf pin 3 ervan gaat het signaal naar de FET die de spoel v.d. schakelende voeding schakelt. op die pen 3 moet dus ook een mooi pulstreintje verschijnen. Als dat er is maar je hebt geen hoogspanning dan is waarschijnlijk je spoel stuk of zit er ergens in dat gebied een soldeerverbinding los.

Als dat niet zo is moet je even (ik dacht dat pin 5 de reset was) dat pinnetje van de NE555 wat naar de PIC gaat bekijken. Of desnoods de 555 even los testen al verwacht ik niet dat die stuk is.

Ik weet niet of het bij jouw versie nog zo is, maar op mijn klok zit de reset van de 555 via een jumpertje aan de PIC. Dat jumpertje zit in de plaats van een transistor. Als je dat jumperje ook hebt, zit het goed? (als het fout zit zit of de PIC aan de 9V, of de NE555 niet aan de PIC, of de NE555 aan de 9V, of een combinatie van voorgaande)

BTW: als (als, als, als) ik tijd heb ga ik eens een uitbreiding maken op de code die ik voor die klok geschreven heb. O.A wil ik een IR afstandsbediening. En nu er toch IIC in zit, misschien ook gelijk een temperatuursensor op de bus hangen, heb ik gelijk een thermometer. Als ik dat ga doen (Let wel: ALS, of had ik dat al gezegd? :)) dan post ik het resultaat ook hier, voor wie verder de alternatieve code wil gebruiken (in zijn klok of om te recyclen in eigen projecten). Gebruikt eigenlijk iemand die code?

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 2 maart 2009 22:07:31 (24%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

hmmm...
ik weet eigenlijk nog steeds niet zeker of de ne555 er wel goed op zit....

maar ik meet dus helemaal geen puls treintjes op de NE555 en ook niets op de IRF840... die wel heel erg heet wordt...

ik heb volgens mij deze clock:
http://www.greenbird.info/_media/electronics/nixie_tubes/nixie_clock/m…

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Ik heb vandaag die ne 555 er nog eens vervangen, en volgensmij zit tie nu goed...

ik meet op pin 1 de gnd... en pootje 3 zit aan en pootje van de IRF840... alleen hij doet het nog niet...
ik meet geen pulzen op pin 3...

nog even wat ik allemaal gemeten heb

De PIC loop, want ik meet op port a en B allerlei puls treinjes op de scoop...

ook iets wat ik niet snap... op de 4017N.. ik meet (met de scoop) op alle uitgangen pulzen... behalve op pin 1?
op pin 14 zie ik een soort van lijn die schuin omhoog loopt..
maar waarom meet ik niets op pin 1?

en nogsteeds wordt irf840 bloed heet..

oja pin 4 van de ne555 is hoog (5v) dus dat is toch geen reset? dus goed toch?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Lucky Luke

Golden Member

ja,dan zou die 555 moeten werken. Als die IRF840 heet word lijkt het er op dat die de hele tijd vol open staat, en dat je spoel dus konstant aan staat. Maar dan zou ook je voeding eigenlijk kortgesloten zijn en heb je dus waarschijnlijk geen nette 5V ook, maar die heb je wel...

Tsja, haal anders die IRF840 er af, (test 'm eens op breadbord of 'ie nog goed is) haal die spoel er af, en ga met die NE555 prutsen tot je pulsjes krijgt (met die instelpotmeters ook). Dan IRF840 (evt een nieuwe als deze stuk is) en spoel (zal wel een nieuwe worden als ie is opgerookt) weer terug en het zou moeten werken... Makkelijker gezegd dan gedaan want je moet als je spoel stuk is "even" ergens een nieuwe vandaan halen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ga ik proberen... want ik zal hem aan het werk krijgen... :-)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ik heb gevonden:

12 stuks Panaplex displays

Beckman sp-101

Hoe kan het dat bij sommige displays het segment niet helemaal opgloeit?

Kan dit aan de voeding liggen? (ongeveer 130V) of zijn ze gewoon opgebrand?

Ik heb als voorbeeld maar 2 segmenten aangesloten.

foto's:

http://www.uploadarchief.net/files/download/cimg1275.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/cimg1271.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/cimg1269.jpg

Edit: foto's aangepast

Sine

Moderator

Hee, dat zijn mooie displays, ik heb zelf de kleinere variant waarbij er twee cijfers per plaatje zitten.

Twee van je drie foto's hebben er geen zin in ( en ik vermoed dat het net de foto's zijn waar ze onder spanning staan )

Sine

Moderator

Hmm, dat kunnen twee problemen zijn, met de zelfde oplossing ... MORE POWER !!

Het kan zijn dat A. Je stroom te kaag is ( zie datasheet ) of B. je segmenten vergiftigd zijn.

Dat laatste kun je oplossen door er tijdelijk meer stroom doorheen te duwen ( genoeg om het hele segment op te laten lichten en dan nog een beetje extra ) en het geheel een 10-20 minuten te laten bakken. Testen en zonodig herhalen.

Ik heb hier twee doosjes staan met ieder 25 stuks nieuwe SP-336 Panaplex display's. Deze hebben ieder 2 digits van ongeveer 1cm hoogte in 1 huisje, met een gezamenlijke anode.
Ik verwacht ze lang niet allemaal zelf te gaan gebruiken, en wil een deel dus te koop/ruil aanbieden.
Ongeveer elk type oude displaybuis is welkom, VFDs, Nixies, Numitrons, CRTs, hybride units, noem maar op. Euro's zijn uiteraard ook welkom :P

Heeft iemand nog iets anders leuks liggen dat hij (of zij...) wil ruilen?

P.S.: Ik weet dat het eigenlijk thuis hoort bij vraag & aanbod, maar denk dat het hier ook wel op z'n plaats is, gezien de nogal specifieke spullen. Als een (of meer) van de mods van mening is dat mijn post hier niet hoort; Je weet het "delete post" knopje te vinden :)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Heeft er iemand toevallig een goede library shape voor eagle van de SK136 socket? deze zijn voor IN-12A's

Ben al een poosje op zoek geweest maar kan er geen vinden.

Als ik de IN-12a footprint uit eagle pak is deze bedoeld voor de buis zelf logisch natuurlijk. Maar daar mag je toch niet aan solderen?

ik was ook al zelf aan de footprint begonnen maar de pinnetjes van de sk136 zijn nogal flexibel en daardoor is het maken van de footprint nogal tricky..

Lucky Luke

Golden Member

Op 4 maart 2009 21:46:05 schreef Arjan Swets:
ga ik proberen... want ik zal hem aan het werk krijgen... :-)

En?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Een aantal pagina's geleden (da's alweer september 2008) werd er gesproken over sockets voor de IN-8. Ik ben dus ook op zoek naar van die busjes die je in je PCB soldeert (zodat de buis op de PCB komt). Mochten die er niet in die maat zijn (1.05mm pinnen) dan eventueel de pinnetjes die je op je PCB soldeert.
Heeft iemand enig idee hoe ik zo'n product bij bijv. Farnell kan vinden? Het gaat om 500 tot 1000 stuks en meer dan zo'n 5 cent mag het eigenlijk niet kosten.

Turbokeu

Golden Member

De IN-8 (identiek aan de IN8-2 maar dan pinnen i.p.v. soldeerdraden) heeft het grote nadeel dat de pinnen zéér dicht bij mekaar staan waardoor het gebruik van losse PCB-pinnen bijna niet te doen is.
IIRC zijn de sockets voor de IN-2 (te vinden via Ebay) compatibel met de IN-8.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Klopt, dat zijn dezelfde sockets. Maar zo vaak kom je die niet tegen en meestal voor prijzen die even hoog zijn als de buizen zelf. Ik zoek dus een goedkope oplossing. Maar ik heb nu iets gevonden, ik moet alleen nog even een sample zien te regelen.

bjokal

Golden Member

claus urbach verkoopt die busjes voor z'n nixie kits. Ik heb ze zelf gebruikt voor IN18 buisjes. Ze zijn wel bij farnell te krijgen, maar bijna allemaal moeten ze uit de VS komen.

Bij farnell staan die busje o.a. onder het merk Harwin in de catalogus.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Ah, dus daar staan ze.
Tsja, voor IN-18 buizen van een paar tientjes per stuk is dat de ideale methode. Maar 11x €0,30 = €3,30 voor een IN-8 buisje is wel erg veel.

Turbokeu

Golden Member

Het deel van die busjes (de kraag) dat bovenop de PCB uitsteekt is zo breed dat dit voor een IN-8 niet past (kortsluiting tussen de busjes).

Daarom dat ik zei dat dit voor een IN-8 bijna niet te doen is (en ik indertijd IN-8-2 buisjes gekocht had ;)).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Had nog een printplaat liggen met 7 Nixies erop.
En schoot me opeens een leuk idee te binnen voor de toekomstige (voor)versterker.

Één nixie voor de kanaal keuze. En nog twee nixies voor de volume weergave 0 tot 99 oid.
Kanaal keuze weergave is niet zo moeilijk te maken.
Alleen even kijken hoe we dat voor de volume dat gaan doen.

Heb even gegoogled maar kan niks vinden.

Weet iemand toevallig hier een idee op ?

Zat al te denken om een externe potmeter mechanisch te verbinden met de hoofdpotmeter. En die externe potmeter te gebruiken voor de nixies.

Gooi er een controllertje tussen, die kan analoog inlezen en digitaal uitsturen, eventueel met multiplexen en dimmen erbij. Zonder controller wordt het iets ingewikkelder, minimaal een ADC nodig en een hex naar BCD omzetter.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

uC's heb ik haast geen verstand van spijtig... Dus dat valt al heel snel af.

Heb even gekeken naar A/D converters.. kwam al een CD4028 BCD-Decimalen IC tegen. Die is mogelijk bruikbaar.

Alleen even kijken nog naar het A/D gedeelte.

Mensen ik wil zelf een aantal In-14 bouwsetjes van tubehobby aanschaffen. Dit zijn leuke setjes voor de beginnende nixieklokken bouwer. Om wat korting te bedingen wil ik een samenkoopactie starten.Setjes kosten iclusief buizen zo'n 65 euro (dan staan ze bij mij thuis)

Als je interesse hebt ga dan naar:
http://www.samenkopen.net/topic/85286/107632
Je moet (gratis) lid worden om te kunnen reageren.

Gelieve niet in dit nixie topic te reageren om vervuiling te voorkomen. Als je wil weten hoe samenkopen werkt lees je de FAQ aldaar.

[Bericht gewijzigd door flipje81 op vrijdag 16 oktober 2009 14:42:01 (10%)

Dit topic is gesloten