laatst de A25 hybrideversterker in losse onderdelen overgenomen van iemand.
Nu valt het mij op dat tussen gate en source bij de andere 2 diodes zitten per FET. Te weten een 1n4148 en een zener van 12 Volt. Dit zijn naar mijn idee beveiligingsdiodes. Nu begreep ik dat de FETS (2SK135 en 2SJ50) al intern beveiligd zijn. Mijn vraag is , waarom zitten die 2 diodes tussen gate en source in het schema? Ik ben totaal niet bekend met FETS in audioversterkers overigens.
De FET-gates zijn nogal statisch gevoelig en mogen geen grotere spanningen op de gate zien dan ongeveer + en - 20V. Er zit intern ook al een beveiligingsdiode, maar zoals in het artikel beschreven staat is deze extra beveiliging aangebracht omdat de SRPP-buistrap die ervoor zit een behoorlijke spanningszwaai kan maken (200V). Ik ben zelf ook net begonnen met de bouw van de A25 en ik verwacht er veel van!
Op 9 december 2006 01:43:57 schreef Henry S.:
Zuinig op die FET'S [afbeelding]
Haha ja daarom stel ik die vraag ook expliciet, er zijn bronnen die beweren dat die 2 diodes "eruit" kunnen en moeten omdat dat "beter klinkt".
Ja ik verwacht ook wel wat van deze hybride, ik bouw hem zo netjes mogelijk op , en dan moet hij als standaard versterker gaan dienen naast mijn KT88 bak, waar ik dan eindelijk in alle rust mee kan gaan experimenteren.
Eerlijk gezegd vind ik de ontkoppeling van de voedingen wat overdone, althans het zijn erg veel combinaties van condensatoren. Later kwam men bij audio en techniek hier ook op terug als ik mij niet vergis. Moet ik eens opzoeken in de oude tijdschriften. Een gestabiliseerde hoogspanning is misschien ook noodzakelijk. Eerst bouw ik de versterker zoals hij is uitgegeven in `90.`91 .Later eens rustig kijken naar mods.
Beter laat dan nooit: de A25 is helemaal OK, maar is heel erg goed op te voeren door hem enerzijds uit te kleden, anderszijds wat bij te voederen.
Ben je daarmee klaar, dan blijkt dat een goeie triodedoos hem van tafel veegt.......... 
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Op 11 december 2006 18:45:27 schreef KT88:
Beter laat dan nooit: de A25 is helemaal OK, maar is heel erg goed op te voeren door hem enerzijds uit te kleden, anderszijds wat bij te voederen.........
Gaarne wat concrete details...
Ik ben namelijk op dit moment de printen voor de voeding aan 't ontwerpen!
http://www.circuitsonline.net/forum/view/34813/24
p.24 en 25, de KT-50.
Bouwdetails zijn niet zo makkelijk te geven, dit is in de loop der jaren gegroeid uit de A25.
Recentelijk nog weer een variant hierop gemaakt met 4 x 4 MOSFETs per kanaal, 800 VA trafo en 100.000 uF in de voeding, en een E288CC met EL86 als kathodevolger om die enorme gate capaciteit goed aan te kunnen sturen.
-3 dB punt van de eindtrap compleet op 200 kHz..... 
Da's dat beest dat Infinity Kappa 9's zonder problemen aanstuurt.
Denk aan je anti-slewing filtertje aan de ingang!
@ KT88: Bedankt voor de 'link', zeer interessant.
Lekkere dikke voedingselko's 
Nog een paar vraagjes: Je gebruikt als 'beveiligingsdiode' de 1N4007, dit is een heel andere diode als de originele 1N4148, is daar een reden voor?
Je gebruikt een OP77 i.p.v. de originele TL071. Klinkt dat beter ofzo? Hij is toch alleen voor de d.c. feedback dus.....
Ik heb nog 2 nieuwe Golden dragon E88CC-tjes liggen, doen die het minder als de E288CC? De hoogst haalbare frequentie gaat in elk geval omhoog met E288CC las ik 
Je gebruikt metaalfilmweerstanden in de buistrap.
Ik meen wel eens gelezen te hebben dat die 'metalig' klinken. Of is dat weer zo'n audiofiel-fabeltje!
Ik heb m'n onderdelen nog niet besteld.....gelukkig.
Op 11 december 2006 19:39:44 schreef Zonnepaneeltje:
Nog een paar vraagjes: Je gebruikt als 'beveiligingsdiode de' 1N4007, dit is een heel andere diode als de originele 1N4148, is daar een reden voor?
Ik heb de zeners ook 1.3 watt, en 1N4007 is mijn standaard diode naast de 4148.
Niet echt een reden dus.
Je gebruikt een OP77 i.p.v. de originele TL071. Klinkt dat beter ofzo? Hij is toch alleen voor de d.c. feedback dus.....
Servo is er helemaal uit momenteel.
Offset is bij aan blijven staan kleiner dan 20 mV, wanneer ik naar A overschakel wordt dat niet noemenswaard groter.
Ik heb nog 2 nieuwe Golden dragon E88CC-tjes liggen, doen die het minder als de E288CC? De hoogst haalbare frequentie gaat in elk geval omhoog met E288CC las ik
![]()
In mijn schakeling worden die geroosterd vrees ik.... 
De instelling is te zwaar voor een enkele 88.
Je zou de ECC99 van JJ kunnen proberen, of een 12BH7.
Qua anodedissipatie zit je dan wel goed, alleen moet je dan de SRPP opnieuw berekenen.
De gain is ongeveer de helft van mu, met de enhanced SRPP zoals in mijn schema (let op: dat is geen mu-follower) ligt die iets hoger, maar belangrijker is dat de uitgangsimpedantie afneemt.
Als je een kathodevolger erachter zet is dat minder belangrijk.
Je gebruikt metaalfilmweerstanden in de buistrap.
Ik meen wel eens gelezen te hebben dat die 'metalig' klinken. Of is dat weer zo'n audiofiel-fabeltje!
Kweenie, iedereen heeft zijn eigen gedachten hierover.
Ik vind de invloed van de buiskeuze en voeding veel belangrijker dan welke weerstand dan ook.
Maar het is je vrij om te experimenteren, zo ben ik ook begonnen.
Sommigen zijn helemaal weg van Allen Bradley koolcompost, of Kiwame.
Ik gebruik doorgaans dat wat voorhanden is. 
Op 11 december 2006 19:47:20 schreef KT88:
[...]
Servo is er helemaal uit momenteel.
[...]
Klinkt dat beter ofzo?
[...]
In mijn schakeling worden die geroosterd vrees ik....
De instelling is te zwaar voor een enkele 88.
Dan zal ik maar de A&T schakeling aanhouden....
die is gedimensioneerd voor de E88CC.
Ik vind de invloed van de buiskeuze en voeding veel belangrijker dan welke weerstand dan ook.
[...]
A&T gebruikt een gestabiliseerde voeding, dat wil ik ook doen.
Op 11 december 2006 20:01:01 schreef Zonnepaneeltje:
Klinkt dat beter ofzo?
Fractioneel.
Ik heb in de hoogspanning een CLCRC filter, dus met een smoorspoel per kanaal erin zitten ipv. een stabilisatie, en bescheiden waarden condensatoren.
Wat Ome John gebruikte (HIP5600 meen ik) is ten eerste niet meer leverbaar, ten tweede klonk het daarmee wat onrustiger vond ik.
Wil je toch stabiliseren, dan moet je zelf iets bakken met zeners en serietorren, of shunt stabiliseren, of een LM783 opsnorren (ook al obsolete), of iets met een buisje proberen (ECL82 of 86 kan goed).
Ik zou het simpel houden.
Stabiliseren is best in phono en prestages (liever shunt dan serie) maar in een eindtrap/driver vind ik het wat teveel van het goede.
Ja, ik heb gezocht naar die HIP5600, maar nergens kunnen vinden. Maar in de A30 gebruikt A&T een serieregelaar met 3 torren en wat zeners. Dus dan maak ik die gewoon.
Of weet je een schema van een 225V shuntregelaar? Ik zal eens googelen....
Trouwens, is het waar dat de buisjes langer meegaan als je de gestabiliseerde 6V voor de gloeidraden negatief maakt t.o.v. de kathode?
En is het beter om de bovenste twee(L en R) triodes in 1 buisje te zetten? De onderste 2 dus ook samen in 1 buisje.
Slechter voor de kanaalscheiding????
Dat betekent dan 2 gloeivoedingen, ieder iets lager dan de kathode 'gepositioneerd'.
Op 11 december 2006 21:41:25 schreef Zonnepaneeltje:
Trouwens, is het waar dat de buisjes langer meegaan als je de gestabiliseerde 6V voor de gloeidraden negatief maakt t.o.v. de kathode?
Alleen als de kathode op/rond nul ligt.
Dat is om omgekeerde emissie van binnenzijde kathode naar gloeidraad te voorkomen.
En is het beter om de bovenste twee(L en R) triodes in 1 buisje te zetten? De onderste 2 dus ook samen in 1 buisje.
Slechter voor de kanaalscheiding????
Dat betekent dan 2 gloeivoedingen, ieder iets lager dan de kathode 'gepositioneerd'.
Nee, het gaat om de max. Vk-f van de buis, ik gebruik ook een dubbele gloei, waarbij de bovenste helft van de SRPP en de kathodevolger aan een positief gebiaste spanning liggen, afgetakt van de hoogspanning met een ontkoppelde spanningsdeler.
Staat ook zo in mijn schema dacht ik.
<check> Nee dus. Zelf toevoegen, ik ben niet zo sterk in het opkalken van schema's, ik bouw die dingen met de bout en niet met de pen.
De onderse buis is gedeeld met het andere kanaal, geeft geen problemen. Het zijn twee apart uitgevoerde trioden in 1 huls, niet beter of slechter dan twee losse.
A&T gebruikt slechts 2 trioden per kanaal(=SRPP).
Dus in totaal is dat slechts 2 x E88CC.
Dan bouw ik twee gloeivoedingen, ik heb toch twee 'losse '10V wikkelingen beschikbaar. De ene komt met z'n +6V aan ground en voedt de onderste helft van de SRPP's.
De tweede komt dan met z'n +6V aan de kathode van de bovenste helften van de SRPP's te hangen???.
Heb ik het zo goed begrepen?
Heb ook al een shuntregelaar-idee gevonden: (schema met FET + tor + TL431
)
http://www.tubecad.com/2005/January/blog0031.htm
Op 11 december 2006 22:12:26 schreef Zonnepaneeltje:
De tweede komt dan met z'n +6V aan de kathode van de bovenste helften van de SRPP's te hangen???.
Beter een aparte spanningsdeler met ontkoppeling, zoals wel in mijn schema staat.
Als je al die ballast aan de kathode legt, krijg je problemen.
Zolang je die spanning iets onder de rustspanning van de bovenste kathode laat, gaat het prima.
Niet teveel, 6....10 V minder is genoeg.
Goh leuk dat mijn post zoveel replies krijgt.
Ik heb gewoon de prints gekocht van iemand kant en klaar en ik bouw de versterker volgens de bouwbeschrijving helemaal op. (jaja de orginele bouwbeschrijving heb ik ook)
Ik hoef alleen de hoogspanning zelf te bouwen en de losse componenten in de kast te monteren, aanzetten en klaar (hoop ik).
Toch heeft die KT88 doos meer potentie dan de A25, Floris, zeker op de SMGA.
Kom mijn WK versterker maar eens beluisteren 
Ik heb ook SMGa-tjes. 'T zijn geen geen 'moeilijke' weergevers om aan te sturen, wel 4 Ohm geloof ik.
Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat de combinatie met een goede buizenbak fantastisch kan klinken.
In theorie is een hybride toch 'best of both worlds' lijkt me. Weinig componenten in de signaalweg en een goede controle over de speaker terwijl er toch buisjes in zitten.
Klopt, 4 ohm resistief, met een goeie aanpassing is een fijne triodebak onverslaanbaar op Maggies.
Zelfs mijn hybride ontwerpen worden geklopt door die WK met KT88 in triode en een 2 ohms tap op 4 stuks Maggie MG1-i.
Yep, ze staan twee aan twee per kanaal in parallel op een 2 ohms tap. Geluidsdruk genoeg, 87 dB vanwege de dubbele panelen.
De SMGA-s staan nu op een 6BX7 of 2A3 PP triodeversterkertje boven, 10 watt triode is daar echt genoeg.
Komt ook mede door het mooie rustig oplopende vervomingsgedrag bij het naderen van clippen.
Piek schuift het op naar AB en kan er kortstondig een groter vermogen afgegeven worden.
De klasse A instelling van de 2SJ50/2SK135 legt het accent ahw. op het karakter van de stuurbuis, zeker vanwege het ontbreken van loop feedback.
Wel is de uitgangsimpedantie wat aan de hoge kant (ca. 0.5...1 ohm), maar da's voor een Maggie geen probleem gelukkig.
Op 12 december 2006 18:48:12 schreef KT88:
Toch heeft die KT88 doos meer potentie dan de A25, Floris, zeker op de SMGA.
Ja dat geloof ik ook wel, maar ik zit met een paar dingen die mij in de weg zitten bij die KT88 bak van mij.
Ik kan niet rustig de tijd nemen om te gaan meten en mooi te werken, het wordt snel een zooitje. Plus het feit dat ik vastzit aan een te hoge voedingsspanning om vol in A te gaan met 100 mA per buis in triode. De schermroosterdisspipatie wordt te hoog met een B+ van ruim 390 Volt en Autobias.
Ook ben ik er nog niet uit hoe ik die driver optimaal instel met een 6sn7.
Jouw WK ontwerp heb ik uiteraard nagelopen, maar in principe heb ik "zoiets" ook ,maar dan 6SN7`s ipv ecc82 en 12BH7.
Ik begin toch steeds meer aan de UGTs van mij ook te twijfelen.
En zeker kom ik graag een keer naar de magne-wand luisteren! (kzie je zondag denk ik wel in drieb.?)
Mijn uitgangen staan uiteraard buiten elke verdenking, maar ook het bewust in het even-harmonischen getrokken vervormingsspectrum, de nested feedback en de negatieve roosterspanningvoorziening ipv. cathode bias spelen hier een rol in.
Schermroosterdissipatie: ik las recentelijk ergens dat iemand zeners had gebruikt om de overspanning weg te werken, waardoor de buis optimaal in A kon werken.
De g2 spanning blijft zo een vaste spanning onder de anode meelopen, terwijl er ruimte is voor stroomvariaties.
Ik ben ook wel blij dat ik een iets lagere voedingsspanning heb gekozen (alhoewel, het scheelt maar 30V.....hoe bevallen die Sovteks eigenlijk?)
UGTs: zet ze standaard op 4 ohm!
Zondag Driebergen: inderdaad.
Op 12 december 2006 22:07:59 schreef KT88:
Mijn uitgangen staan uiteraard buiten elke verdenking, maar ook het bewust in het even-harmonischen getrokken vervormingsspectrum, de nested feedback en de negatieve roosterspanningvoorziening ipv. cathode bias spelen hier een rol in.
Die lokale tegenkoppeling heb ik ook toegepast dat scheelt een hoop. Met het in even harmonischen getrokken spectrum bedoel je het feit dat de kangoeroe scheeft staat?
Heeft de driver plus hoe je de allereerste trap instelt daar ook invloed op(op 2e harmonischen)?
De mooiste versterker ooit vind ik nog steeds jouw oude kt88 bak die ik 3 jaar terug even hier had staan in combinatie met die voortrap...dus die wk ben ik wel heel benieuwd naar.
sja ik mis gewoon heel veel ervaring, die jij wel hebt
Sovteks zijn prima ,alleen de rode opdruk wordt wit inmiddels van het vele spelen .
Op 12 december 2006 22:26:33 schreef DL-160:
Heeft de driver plus hoe je de allereerste trap instelt daar ook invloed op(op 2e harmonischen)?
Yep.
Ik heb het voordeel van een mooie Rohde & Schwarz analyzer, die me enorm heeft geholpen hierbij.
2H is leuk, maar zoals met alles: met mate.
De mooiste versterker ooit vind ik nog steeds jouw oude kt88 bak die ik 3 jaar terug even hier had staan in combinatie met die voortrap...dus die wk ben ik wel heel benieuwd naar.
Fasten your seatbelts! 
Onvergelijkbaar gewoon.
Weet iemand op welke d.c. spanning de kathode van de bovenste triode ongeveer komt te staan?
Heb een richtlijn nodig i.v.m. de grootte van de spanningsdeler-weerstanden die de gloei omhoog trekken tot 10V onder de kathode.