CNC PCB boormachine

Dit topic is gesloten

gaatjes in printplaten boren zuigt.
Zo, dat is eruit :+

Ik heb toch redelijk wat op deze site en op het web gezocht, maar een netjes uitgewerkt zelfbouw project voor een PCB boormachine ben ik nog nergens tegengekomen. Ik heb wel die luberth pagina gevonden, maar daar word ik ook nit veel wijzer van. Bovendien is die erg gericht op het maken van een plotter/graveermachine.

Ik zat te denken aan het monteren van een Dremel in een plotter.

Weet iemand mischien redelijk uitgewerkte ontwerpen voor een dergelijke machine? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat nog niemand mij is voorgegaan :)

Hugo Welther

Moderator

De TANBO van Elektuur misschien.
Zie hier de Duitse reclame: http://www.radixgmbh.de/

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

700 euro is wat aan de prijzige kant :)

Hugo Welther

Moderator

Je vroeg om een redelijk uitgewerkt ontwerp.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

had ik ook al aan zitten denken iets met een dremel maar hoe???

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Hee dat wil ik ook gaan maken in de vakantie!

maar ik ga een vast boorstatief nemen en de print laten verschuiven... ( minder energie nodig ).

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Of hier een stappenmotor besturing op zien te maken :)

http://www.hegema.nl/proxxon/MF70.htm

http://www.hegema.nl/proxxon/nieuw2001/27110.JPG

Het ding kost mnder dan 300 euro, voor dat geld kan je niet zelf iets maken. De kruistafel ed zit er al bij. Maar een interface naar de PC, met de complete besturing en aandrijving moet dan nog gefixt worden.
Niet eenvoudig....

Op 14 april 2003 10:34:50 schreef Raymond:
Of hier een stappenmotor besturing op zien te maken :)

http://www.hegema.nl/proxxon/MF70.htm

[afbeelding]

Het ding kost mnder dan 300 euro, voor dat geld kan je niet zelf iets maken. De kruistafel ed zit er al bij. Maar een interface naar de PC, met de complete besturing en aandrijving moet dan nog gefixt worden.
Niet eenvoudig....

Ziet er goed uit, hoef je al niet meer van scratch beginnen qua mechanisch gedeelte.

Maar ik ga het eerst proberen met mijn dremel en namaak boorstandaard van 50 euro :)

en dat pas in de vakantie dus gaat nog wel even moeten rusten.

ps: ik haat ook boren :p

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

hmmkah, ik maak me ook druk om bijna niks. Ik ben nu namelijk druk bezig met het bouwen/ontwikkelen van een versterker en heb in de afgelopen weken echt 100den gaten moeten boren. Maar wanneer dit klaar is, zal het volgende project nog lang op zich laten wachten :)

Maarjah, het ontwikkelen van een besturing an sich is natuurlijk ook leuk :)

ja idd :)

En als het dan werkt, ben je zo trots op jezelf :p

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Op 14 april 2003 13:03:11 schreef Raymond:
hmmkah, ik maak me ook druk om bijna niks. Ik ben nu namelijk druk bezig met het bouwen/ontwikkelen van een versterker en heb in de afgelopen weken echt 100den gaten moeten boren. Maar wanneer dit klaar is, zal het volgende project nog lang op zich laten wachten :)

Zoveel mogelijk SMD nemen :)

Bij de weg, waar moet je eigenlijk zijn om een leuke voorraad SMD spullen te halen? Dus bijvoorbeeld zeg maar een setje 0812 van iedere weerstand E12 1-1M een 10-25 stuks, ofzo, wat je voor normale weerstanden ook hebt. Of 50-100, want die dingen hoeven weinig te kosten..

Bij conrad dacht ik , hebben ze wel van die assoritmentsdozen en heb je ineens eem mooi sorteerbakje bij :)

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Op 15 april 2003 12:29:59 schreef Koen Van Vlaenderen:
Bij conrad dacht ik , hebben ze wel van die assoritmentsdozen en heb je ineens eem mooi sorteerbakje bij :)

Cool, kijk ik nog eens.

Zeg, om weer even on-topic te komen.. ik zat vanmiddag een beetje te kijken naar de resten van mijn belichtingsbak project (ie, de mechanica van een scnaner), en wat ik toen dacht was.. Zo'n scanner is exact gemaakt om met behulp van een stappenmotor (5-draads zat erin) in 1 as nauwkeurig te bewegen. Als je nou twee van die assen aan elkaar frot tot een gestuurde X-Y tafel waar je je print op kan maken, en dan een dremel erboven hangen die met een stepper de print op en af kan?

Bestaan er A3 of A5 flatbed scanners, zodat je een korte direkt bovenop de langere carriage kunr plakken?

Ik denk dat het nog wel redelijk wat modwerk is, maar het mot wel kunnen..

Punt: ze zijn wel gemaakt op redelijk nauwkeurig, maar *niet* op zonder vrijloop (dat geld trouwens voor die lowcost freestafel van 300 euro net zo). Je zou iedere as dus altijd dezelfde kant op moeten laten frezen, alleen dan kun je maar de helft van de hoeken maken die je banen kunnen hebben. Je zult dus van minstens een as exact moeten bepalen wat die vrijloop precies is, en dan in software daarvoor compenseren (frees af, beetje overshoot, dan weer terug, frees in, dan frezen..). Voor een boor-only is dit trouwens geen issue, dan programmeer je gewoon zo dat als je terug wilt je een beetje overshoot en dan weer in de heen richting ernaartoe bewegen.

[Bericht gewijzigd door Jasper Janssen op woensdag 16 april 2003 00:42:19

Ik weet nog niet hoe ik het ga doen maar een scanner/printer loopwerk lijkt me al een goede start.

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

dat is toch geen stappenmotor van een scanner ? :p
of wel ? die ik gesloopt heb had 2 draden eruit :p

[Bericht gewijzigd door Aedolon op woensdag 16 april 2003 01:12:12

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 16 april 2003 01:08:31 schreef Aedolon:
dat is toch geen stappenmotor van een scanner ? :p
of wel ? die ik gesloopt heb had 2 draden eruit :p

Te hard gesloopt dan?:p Is zeker een stappenmotor!

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Op 16 april 2003 01:15:06 schreef Koen Van Vlaenderen:

[...]

Te hard gesloopt dan?:p Is zeker een stappenmotor!

Nahja, strikt genomen *hoeft* het niet een stappenmotor te zijn, als je een motor kunt maken die een redelijk exacte snelheid maakt, plus via het CCD een referentiepunt boven of onder je glasplaat kan het ook -- maar dan kun je wel vergeten dat als je maar de een postzegel wil scannen dat dat sneller is dan een hele pagina.

Ik heb dit overigens nog nooit gezien. Als er scanners zijn die dat doen zijn dat de aller-low-budgetste crapdingen.

hmm, ik heb nog wat verder gezocht en op een forum gesnuffeld en wat goeie websites bezocht.

Het is "doable", maar er is toch wel een aardig budget voor nodig. Een driver kaart, met de nodige extraas en stappenmotoren komt op een 400-450 euro uit (als je het goed compleet wilt hebben en onvoorziene extraas meerekent):
http://home.t-online.de/home/uwe-wulf/cnc3d.htm
http://www.nc-step.de/produkte.htm

Dat is de aansturing. Dan heb je nog de tafel en frees nodig. Wat hierboven staat voldoet, maar je kan ook zelf wat in elkaar zetten. Dat komt ook op ongeveer 300-400 euro uit.

Dus het hele ding gaat minimaal tussen de 750 en 1000 euro kosten. Dan heb je wel een hele goeie, die ook geschikt is om mee te frezen en niet alleen boren (dus zijdelingse krachten kan opvangen). Minimaal, omdat veel afhangt van de afmetingen en de gewenste stijfheid en professionaliteit van de constructie. Alles door een metaalbedrijf op maat laten maken en superdeluxe liniare lagers ed. van www.isel.com kopen en een 1000W high-end spindelmotor verdrievoudigd die prijs minimaal :)

Het prijsverschil tussen een "boortafel" en een "freestafel" is niet echt groot en frezen is natuurlijk ook wel leuk om te kunnen (denk aan frontplaten voor je elektronica projectjes ed.)

[Bericht gewijzigd door Raymond op woensdag 16 april 2003 15:33:49

Het gaat wel wat geld en tijd kosten ja maar dat is net de fun :) ( het geld natuurlijk iets minder maar als je dan een 'echt' toestel vergelijkt van prijs met jouw zelfbouw dan ben je ook wel 'blij' ;))

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

ikke zat ook aan die scanner te denken, maar postte t niet omdat je met het volgende probleem zit: hoe krijg je die fokkin boor naar beneden. En daar moet toch wel een beetje kracht achter staan....

Op 16 april 2003 18:44:33 schreef casemoddertje:
ikke zat ook aan die scanner te denken, maar postte t niet omdat je met het volgende probleem zit: hoe krijg je die fokkin boor naar beneden. En daar moet toch wel een beetje kracht achter staan....

da's niet moeilijk hoor gebruik een spindel
okee gaat niet snel maar je hebt dan ook niet zoveel vermogen nodig eventueel kun je er een vertrager tussen zetten

Een schizofreen is nooit alleen!

Zijn er layout programma's die de mogelijkheid hebben om de positie van de gaatjes in een printplaat in een apart bestandje te schrijven?
Of is dit een domme vraag en is da standaard zo dat die programma's al over iets beschikken om de positie uit te schrijven of direct al via een bepaald protocol zo een boor kunnen sturen?

En zo ja, is dat een standaard?
Ik bedoel als je zo een boor maakt, hoe stuur je die dan, en werkt dat dan met alle (of bijna alle) layout programma's?

Op 16 april 2003 19:04:13 schreef NicoDV:
Zijn er layout programma's die de mogelijkheid hebben om de positie van de gaatjes in een printplaat in een apart bestandje te schrijven?
Of is dit een domme vraag en is da standaard zo dat die programma's al over iets beschikken om de positie uit te schrijven of direct al via een bepaald protocol zo een boor kunnen sturen?

En zo ja, is dat een standaard?
Ik bedoel als je zo een boor maakt, hoe stuur je die dan, en werkt dat dan met alle (of bijna alle) layout programma's?

staat op luberth.com een universeel programma
je kunt hierin je afwijking/nauwkeurigheid van je drill instellen
de meeste layout progs zullen dit wel kunnen
in iedergeval kan EAGLE gaatjes componentplacement freesmachines met een standaart(gerber?) uitdraaien
ook een plot bestand word ondersteund door eagle
dus is te gebruiken met het prog van luberth

Een schizofreen is nooit alleen!

Dit topic is gesloten