kijk eens op www.rcmodels.net
die lijken heel veel op dat zelfgemaakte ding

het is trouwens wel een hele mooie die zelfgemaakte

.

[Bericht gewijzigd door help op ]

Op 27 september 2003 16:38:17 schreef Koen Van Vlaenderen:
ik heb een autocad bible staan ( 14mb ) ben em aant uploaden zal link wel mailen straks

een autocad libary??

ben ok wel geintersseerd in zulke zaken;)

let me know

als ik het goed begrijp heb je een stappenmoter die een arm heen en weer laat gaan en 1 stappenmoter die arm met pen ofzo heen en weer en 1 om de pen op en neer te doen?

hangt ervanaf wat je wilt.

Je kan ook nog je spindel laten kantelen, wat ook weer 1 of 2 assen extra is.

Maar de meeste machines zullen idd 3D zijn en dus 3 bewegingsrichtingen hebben. En als je alles aanstuurd met stappenmotoren heb je er 3 nodig.

ik wil een soort teken plotter maken dus ik denk da ik aan 3 assen wel voldoende heb.

voor tekenplotter heb je met twee assen genoeg
voor zon printboormachientje heb je er drie nodig (minimum) maar eigenlijk heb je maar twee assen nodig voor positionering, de derde is maar de boorbeweging

jah maar ik wil um ook als graveer plotter kunnen gebruiken dus dan heb je er 3 nodig

Ondarschat dit niet... het lijkt makkelijk maar vergeet niet dat alles tot op een tiende van een milimeter juist moet zijn want als je zeg maar 1mm naast je eilandje zit te boren omdat je assen niet mooi loodrecht lopen...

ik ga um bouwen voor mijn zus en die boort geen printplaaten en mijn vader gaat me er bij helpen als ik het ga bouwen.

Op 27 september 2003 16:38:17 schreef Koen Van Vlaenderen:
ik heb een autocad bible staan ( 14mb ) ben em aant uploaden zal link wel mailen straks

ontvangen tnx m8ty :)

Op 28 september 2003 11:37:09 schreef GeRwIn:
ik ga um bouwen voor mijn zus en die boort geen printplaaten en mijn vader gaat me er bij helpen als ik het ga bouwen.

voorwat heeft ze het dan nodig ?

zou je lazers uit cd spelers hard genoeg kunnen branden om printsporen weg te branden

Op 28 september 2003 13:55:02 schreef stynus:
zou je lazers uit cd spelers hard genoeg kunnen branden om printsporen weg te branden

een laser uit een cd speler al zeker niet. Dan heb je wel een hele sterke laser nodig waar je behoorlijk wat geld voor neer kan leggen denk ik....

je hebt gelijk kerel , zo lasers kosten rond de 2500 € !

en dan heb je ook nog het probleem dat je niet alleen door het koper heen gaat, maar zelfs door de hele printplaat denk ik als je pech hebt!

natuurlijk want plastiek zit je direct door met een laser he !

Op 28 september 2003 13:18:34 schreef terrorfeary:

[...]

voorwat heeft ze het dan nodig ?

tekenen en graveren

Niet persé hoor. Je moet gewoon een laser zoeken die alleen maar koper wegbrand. Maar je zit dan ook wel met gesmolten koper rond je banen denk ik. Nierstenen doen ze toch ook weg met laser zonder dat ze een gat door je heen branden of als ze je hoornvlies met laser bijwerken zodat je geen bril meer nodig hebt. Maar dan denk ik dat goedkoper van iemand aan te neemen die voor jou printen etst, is goedkoper dan zo een laser :-)

Printplaten met een laser gaat niet.
Een Yag laser is geschikt voor metaal en een co2 laser voor kunstof.
Ik heb het geprobeerd met beide geprobeerd en het koper was geen probleem alleen de kunstof verbrande en werd een soort roet wat een lekspanning veroorzaakte.
En nierstenen doen ze met geluid anders krijg je gaatjes ;-).
Zo en nu serieuser.
Ik heb zelf al verschillende graveermachines gemaakt om o.a. printplaten mee te maken.
Ik heb in mijn nieuwe programma een conversie gemaakt om hpgl files die gemaakt zijn met het programma Target om te zetten naar een graveerfile en een boor file.
Kijk op mijn website naar de foto's van de machines om een idee te krijgen hoe je zo'n apparaat moet maken. Het is niet zo moeilijk en het hoeft zeker niet duur te zijn.
De stuurkaart kan al gemaakt worden van een 6 tal uln 2803 ic's . Machine 5 is het goedkoopste om te maken.
Bij Choice kan je de verschillende bouw typen zien.
Zo en nu genoeg geluld. Als er iemand vragen heeft, stuur gerust een email.
www.majosoft.com

> gaatjes in printplaten boren zuigt.

Heel lang geleden heb ik op de universiteit een cursus printjesmaken gedaan. Daar hadden ze een boorinrichting waarbij je zelf de PCB in een houder in twee richtingen kon bewegen (kon ook automatisch, maar voor de cursus deden ze dat niet). De boor kwam van onderen door de print heen, bediend met je voet. boorprut valt dus naar beneden en niet op de printje. Op de een of andere manie rprojecteerden ze een kruis op de plek waar de boor zou doorkomen. Een flinke loep en goede verlichting maakten het heel makkelijk om de print te positioneren en te boren. Denk bijna 1 gaatje per seconde of zo, naukeurig genoeg voor 10 mil spoortjes.

Ik maak zelf geen printen meer (www.olimex.com en www.eurocircuits.com doen dat veel beter), maar als dan zou ik zo'n inrichting proberen te maken.

Opzich is de hele CNC frees XYZ assen niet zo moeilijk.. dat kan iedereen op zijn eigen manier maken.

Ik zit met het volgende probleem::
http://www.8linx.com/cnc/pcb2.jpg
Sorry als het plaatje wat groot is..

De print ziet er simpel uit.. Alleen welke IC's worden hier nou gebruikt??? Daarnaast Welke software kan dit aansturen.. Het liefst zie ik software waarin ik een layout kan maken en direct een Bestand kan maken voor de frees..

http://www.crankorgan.com/plans.htm Iemand die veel CNC frees machines heeft gemaakt.. alleen zijn plannen in USA verkoopt..

in de elektuur van januari 2004 staat een mooie stappenmotorsturing in (serieel)

Op die eerste IC is een beetje te zien dat het waarschijnlijk de UCN5804 van Allegro is, en dat is een stappenmotordriver.

Opzich zie ik er wel heil in om met dit ic een controllertje te gaan maken.. Alleen nu even zien dat ik kan uitvissen waar welke signalen op komen te staan door welke software.. Dus eerst eens opzoek gaan naar software die hiermee overweg kan en waarin je op relatief simpele wijze dingen kunt importeren voor het frezen..

Okee ik heb nog eens nader onderzoek gedaan en heb 2 manieren gevonden om stapenmotors aan te sturen vanuit de paralelle poort:

Zoals boven staande print et dat stuur ic.
Zoals losse lijntjes aan driver ic's. LINKJE

De bovenste manier weet ik zeker dat DEZE software hierop werkt.. Ozich denk ik dat deze software aardig volstaat voor graveren en CNC frezen. omdat je ook 2 dieptes kunt instellen. Werkt wel in DOS..

Verder heb ik ook wel hele mooie software gezien maar niet zo verkrijgbaar maar altijd duur betaald..

Hier is nog wel een mooi programaatje om lijn codes te maken.