Functie Generator Elektuur uit 1984

Herinnert U zich deze nog ?
(plaatjes zijn klikbaar)
http://img267.imageshack.us/img267/1604/rimg00427ka.th.jpg

http://img181.imageshack.us/img181/1189/rimg00413ye.th.jpg

http://img267.imageshack.us/img267/6234/rimg00393jq.th.jpg

http://img181.imageshack.us/img181/3448/rimg00335ve.th.jpg

het is de elektuur functiegenerator uit 1984.
ik vond hem onlangs terug toen ik een bak met allemaal
rommel aan het uitzoeken was.

Ben er ongeveer 15 jaar geleden aan begonnen maar om
allerlei redenen nooit afgemaakt.

Het lijkt me leuk om deze nu maar eens af te maken,
Ik weet het, er zijn tegenwoordig hele handige programma's
voor de PC. Ik gebruik ze zelf ook.
anders is het zo zonde van het geld,en de XR2206 is nu niet zo duur meer als toen.

Maarrr, zoals u kunt zien is hij nog niet
kompleet afgebouwd. ik ben het artikel kwijt
(hele stapel elektuurs weggegooid),ik weet het, stom.
maar ja; ruimte gebrek, u kent dat wel.

Ja, ik heb al gezocht, op CO en google.
vele schema's gevonden maar deze niet.

ik ben ook nog naar de bibliotheek geweest,
maar helaas , ze begonnen pas bij jaargang 1987.

Dus, lieve CO'ers mocht iemand deze elektuur nog hebben
en/of deze op de computer hebben staan.

een vrolijke functiegenerator en blije/dankbare knutselsmurf zullen uw deel zijn.

Is de functiegenerator op blz 35 december 1984, ik heb deze elektuur niet trouwens.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Staat zoiets niet op de Elex DVD? Ik heb wel zoiets gezien, ik weet niet zeker of het dezelfde is.

Weet iemand mischien ook of die grijs/witte kastjes hiervoor nog leverbaar zijn ?

als dat een grijs witte systeemkast is dan zou je kunnen kijken bij velleman ik meen dat die nog dat sooort kaste verkoopt.

www.velleman.be

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Turbokeu

Golden Member

Ik zou deze Elektuur van december '84 (theoretisch, want sommige uitgeleende exemplaren zie je niet meer terug) op zolder moeten liggen hebben in een stapel Elektuurs van 1971 tot ergens in de jaren '90.
Daarbij heb ik die XR2206 functiegenerator zelf ook nog gebouwd een paar tientallen jaren geleden.

Zal vanavond eens kijken.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
DE OLDE

Overleden

Ik heb hem ook ooit eens in elkaar gezet, ik gebruik hem nog steeds voor eenvoudige piepjes.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ik heb het scheme van deze fuctiegenerator een 5tal jaar geleden gebruikt om zelf een ontwerp te maken.
't heeft wel lang geduurt voor't af was. Maar hij werkt prima (alleen voor het audiogebied natuurlijk )
ik heb er een digitale uitlezing op gezet, druktoetsbedieningen externe versterker met ofset instelling allemaal zelf bij ontworpen.

Ik zal de artiekels eens inscannen en doorsturen vanneavond

groetjes Kris

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Ik heb het schema hier voor mij liggen. Artikel beslaat 7 pagina's, 35 T/m 41.

[Bericht gewijzigd door Dominic op dinsdag 23 januari 2007 14:50:07

Op 23 januari 2007 14:45:46 schreef hobbyelektro:
...

Ik zal de artiekels eens inscannen en doorsturen vanneavond

...

Zou je mij die ook willen sturen?

Die digitale uitlezing en druktoetsbediening maak mij heel nieuwsgierig.

Is dat met een LCD of Led Display ?

...eigenlijk ben ik ook wel geïnteresseerd, heb zo'n functiegenerator op mijn projectenlijstje staan, heb het IC reeds liggen. Zou ik ook een kopietje mogen ontvangen? :D

edit:
De standaard "Meetapparatuur-kastjes" verkoopt onder andere Farnell wel.
Conrad verkoopt ze ook, van Pactec, maar erg duur (49,95!) bestelnummer 540994 - 89.

[Bericht gewijzigd door Buzz op dinsdag 23 januari 2007 15:33:50

Op 23 januari 2007 15:21:39 schreef Knustelsmurf:
Die digitale uitlezing en druktoetsbediening maak mij heel nieuwsgierig.

Is dat met een LCD of Led Display ?

Het is een ontwerp dat ik zelf heb ontworpen, dat heeft mij maanden tijd gekost. Maar nu moet ik helaas wel gaan werken.
Als ik morgen of in't weekend effe tijd heb, zal ik eens een foto van het toestel maken, dit is met een LED display

wel heb ik meerdere meettoestellen in 1 behuizing zitten, zo zit daar ook nog een componenttester, een L/C meter en een beeldlijnselektor ingebouwd.
ik ben wel redelijk fier op dit toestel, en ge natuurlijk niet zomaar mijn eigen ontwerpen bloot geven :$ (sorry)

groetjes Kris

PS: willyhul, zou het kunnen dat je email nie juist is?, ik krijg een melding dat deze niet verstuurd kan worden naar jou.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Op 23 januari 2007 15:35:42 schreef hobbyelektro:
[...]

ik ben wel redelijk fier op dit toestel, en ge natuurlijk niet zomaar mijn eigen ontwerpen bloot geven :$ (sorry)

Dat begrijp ik. Eigenlijk doelde ik op het Elektuur-ontwerp dat de TS zoekt. Mijn doel is voorlopig een simpel toonfietsje te bouwen, zonder al te veel extra's.

Ik heb hier een bult elektuurs uit 1987 liggen welke maand is het?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Er staat 1984 in de titel, en de eerste reply zegt welk nummer.

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op dinsdag 23 januari 2007 16:03:37

Op 23 januari 2007 15:35:42 schreef hobbyelektro:
[...]
PS: willyhul, zou het kunnen dat je email nie juist is?, ik krijg een melding dat deze niet verstuurd kan worden naar jou.

williamhul(at)hotmail(punt)com
williamvanthul(at)kliksafe(punt)nl
13509(at)student.hoornbeeck.nl

kies maar uit:)

[Bericht gewijzigd door WillyHul op dinsdag 23 januari 2007 17:36:36

Henry S.

Moderator

Deze functiegen gebruik ik ook nog steeds. Het originele kastje heb ik niet en volgens mij zijn die ook niet meer in de handel. Past ook prima in een metalen Vellemankast.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het artikel en schema's zijn inmiddels ontvangen waarvoor mijn dank. binnenkort gaan we weer lekker solderen.

even een klein zijsprongetje, elektuur heeft een paar jaar later een microprocessor gestuurde frequentie meter uit gebracht (het was een hele serie meetapperatuur toch?)

Heeft iemand die wel eens gebouwd? ik meen dat hij toen flink aan de prijs was, iets van 500 gulden of zo.

zal wel vol zitten met "moelijke" onderdelen waar nu niet meer aan te komen is.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 23 januari 2007 16:08:30 schreef rjmulder:
Deze functiegenerator wil ik gaan maken is ook met een 2206 http://www.veron.nl/afdeling/zaanstreek/bouwprojekten/Functiegenerator…

Oeh ! vies !

Niet eens een gebufferde uigang, eerste fout en je 2206 is naar de tjifisteinen.

Op 23 januari 2007 11:14:02 schreef Knustelsmurf:
Weet iemand mischien ook of die grijs/witte kastjes hiervoor nog leverbaar zijn ?

iirc was het een teko kastje, ik zal die van mij eens openschroeven, staat wellicht een type nr mee in geperst.

Op 23 januari 2007 15:35:42 schreef hobbyelektro:
[...]

Het is een ontwerp dat ik zelf heb ontworpen, dat heeft mij maanden tijd gekost.

ik ben wel redelijk fier op dit toestel, en ge natuurlijk niet zomaar mijn eigen ontwerpen bloot geven :$ (sorry)

Tuurlijk wel ! ... van mij mag je in ieder geval alles hebben, GPL all the way ;)

De illusie dat ik ooit geld aan een *ontwerp* ga verdienen heb ik al lang niet meer, daarbuiten zie ik geen reden om schema's in de kluis te leggen.
Maar dat is een andere discussie.

Henry S.

Moderator

Op 24 januari 2007 01:56:33 schreef Sine:
[...]

Oeh ! vies !

Niet eens een gebufferde uigang, eerste fout en je 2206 is naar de tjifisteinen.

En deze heeft de bekende naald op de sinus.

iirc was het een teko kastje, ik zal die van mij eens openschroeven, staat wellicht een type nr mee in geperst.

Vero 075-01411D

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Op 24 januari 2007 01:19:58 schreef Henry S.:
free_electron?

he huh watte waar ?

ik heb die functiegenerotr ook lang gehad.
weggegeven voerig jaar toen ik naar de vs vertrokken ben.

de frequency counter kun je vergeten. de helft van de chips daarin zijn niet meer te leveren ( vooral die gas display en bijhorende driver van rockwell waren toen al een klein probleem en die ls7660 prescaler counter was ook peperduur.

later is er ene gemaakt geweest met een icl7226 die ook al niet meer bestaat.

de originele kastjes waren van VERO en zijn bij mijn weten nog altijd in productie ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Sine

Moderator

icl7226

Die was ook a monsterlijk duur!

80 gulden in 1996 !