Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 24 januari 2007 03:22:56 schreef Sine:
[...]
Die was ook a monsterlijk duur!
80 gulden in 1996 !
Is nog goedkoop...
Ik heb voor mijne ICM7226BIPL (NOS) 56 Euro betaald!
CD 
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Mededeling voor de mensen die deze XR2206 functiegenerator uit Elektuur december 84 zouden willen nabouwen:
Er is een tijdje nadien een belangrijk 'Lek van Elektuur' verschenen hieromtrent.
'k Heb wel geen goesting om al mijn Elektuurs van 1985 te gaan uitpluizen om dit terug te vinden...
CD 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De XR2206 zit vol met bugs en de sinus trekt nergens op... Ik heb hier nog een Elektuur XR2206 generator liggen, d'er zijn verschillende 'Lek van Elektuur' voor gepubliceerd.
Al met al is het nooit goedgekomen met die XR2206 generator.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/32250/last
Ik zou eerder met de MAX038 in zee gaan (en een aparte simpele Wienbrugoscillator voor echte sinussen).
Een funktiegenerator met MAX038 heb ik hier ook, helaas wordt de MAX038 door Maxim niet meer gemaakt.
LaStei
carpe cerevisi
Misschien een uC + aparte DAC? is eigenlijk niet zo spannend meer, frequentie is de frequentie/aantal samples voor je DAC, de sinus haal je uit een tabel, en met een beetje filter haal je betere reslutaten dan analoog..
Op 24 januari 2007 08:16:54 schreef Turbokeu:
Mededeling voor de mensen die deze XR2206 functiegenerator uit Elektuur december 84 zouden willen nabouwen:
Er is een tijdje nadien een belangrijk 'Lek van Elektuur' verschenen hieromtrent.'k Heb wel geen goesting om al mijn Elektuurs van 1985 te gaan uitpluizen om dit terug te vinden...
CD
Mij is geen lek bekend, m'n bouwsel 'lekt' ook niet maar zal eens zien of ik het lek kan vinden.
BTW, Elektuur heeft meerdere versies gepubliceerd.
Turbokeu
Golden Member
Beiden zijn in deze versie verwerkt, in een apart artikel staan de verschillen tussen deze en de dec 1977 versie met genoemde nadelen.
Maar wie weet is er later nog wat getweaked 
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Ha,
Hier precies de zelfde gebeurtenis!
een bak vol met printen gekregen,
En ja DEZE functiegenerator liggen,
Zou iemand mij misschien het artikel op willen sturen?
Hartelijk dank!
Ik wil eigenlijk ook een goede niet al te duren func.generator bouwen,
Kan dit met een pic? of andere IC's?
[Bericht gewijzigd door Technojunk op ]
Hoeft geen PIC of whatever in, alleen een XR2206.
Kijk eens in je mailbox.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Jeroen
Moderator
Ik zie toevallig net dat dit Elektuur artikel nu gratis te downloaden is, naar aanleiding van het artikel over functiegenerators in het maart nummer. Dit is de link:
http://www.elektuur.nl/Portals/0/Magazine/Downloads/2007/84111NL.PDF
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Ha mooi!
Had hem al van Henry,
zit nu met de voeding ik heb niet zo een 2*18V liggen,
dan maar 2 van 9
en op het schema zie je een tekeningetje,
wat is dt? er staat S1 bij
Idd Jeroen, dat was me even ontschoten 
Elektuur mag van mij dat vaker doen, Elektuur Vintage 
De printmaten zijn 198*168mm.
@Technojunk: Goed dat je die vraag ook op het forum stelt, dergelijke vragen via de mail hebben niet de hoogste prioriteit bij mij.
bedoel je die connector waar 'a b c' bij staat?
En je trafo moet beslist minimaal 2x18V zijn!
Technojunk
ja waar abc bij staat,
Maar als ik 2 trafo's van 9 pak en die in serie dan doe ik het toch goed?
En jij zegt Minimaal 2x18 wat is het maximale? 25?
maar dan moet ik de 78+79 wel goed koelen 
Technojunk
o---------o---o. ,o-------------o
| )|(
| )|(
| ---' 'o-----| 2X18V???
220 | | |-------o
o-|-o. ,-o----|
| )|(
| )|(
o-----------o-o' 'o-------------o
En wat houden de ABC in Henry?
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 24 januari 2007 08:12:15 schreef Turbokeu:
[...]
Is nog goedkoop...
Ik heb voor mijne ICM7226BIPL (NOS) 56 Euro betaald!
CD
Die heb ik in de tijd ook eens gekocht, voor een schappelijke 1200Bef (30 euro) in een elektronicawinkeltje waar ik goede klant was. Zakenrelaties 
Het was voor een Elektuurontwerp van een 40Mhz frequentiecounter. Je kon er ook nog een precaler bijbouwen om de max. frequentie op te voeren tot 1.25GHz dacht ik. FF artikel erbij nemen...
Het is geen Elektuur maar ook het uitgave van hen: Meten en testen. In die prescaler wordt een U664B gebruikt, die is ook niet meer te krijgen me dunkt.
Ja, en verder de MAX038, wordt ook niet meer gemaakt. Dat vond ik nog eens een echte klasbak. Er is nooit een volwaardige vervanger voor in de plaats gekomen, of wel????
- - big bang - -
Op 3 maart 2007 16:41:54 schreef Technojunk:
o---------o---o. ,o-------------o | )|( | )|( | ---' 'o-----| 2X18V??? 220 | | |-------o o-|-o. ,-o----| | )|( | )|( o-----------o-o' 'o-------------o
Dat is 2x9V bij twee 9V trafo's
En wat houden de ABC in Henry?
Een connector voor een VCO ingang.
http://www.conrad.nl/goto/?product=733954
Er zijn ook nog andere uitvoeringen dus zie ook de 'Gerelateerde produkten'.
Op 3 maart 2007 16:50:54 schreef big bang:
[...]
Ja, en verder de MAX038, wordt ook niet meer gemaakt. Dat vond ik nog eens een echte klasbak. Er is nooit een volwaardige vervanger voor in de plaats gekomen, of wel????
Nog steeds verkrijgbaar
Ik heb net eentje gekocht om eventueel nog eens een functiegenerator tot 20MHz te bouwen.
Vervangers zijn de DDS IC's.
Al die ICL/ICM dingen zijn prijzig, ik heb een counter liggen met een halfdode ICL7216. Daar moet bijna €60 voor neergeteld worden.
Barend heeft de U664.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Je hebt een goede leverancier Henry!
Maar die MAX038 (CPP) is misschien nog hier en daar te krijgen, maar hij wordt niet meer gefabriceerd.
En ik vind het altijd spijtig ontwerpen te maken met obsoleten.
http://be.farnell.com/jsp/search2/browse.jsp?N=500027&Ntk=gensearc…
- - big bang - -
Idd, boem is ho.
Maar bedenk wel dat wat je nu maakt, over 10 jaar ook allang weer obsolete produkten bevat.
Bouwen wat je nu nodig hebt met wat je nu kan krijgen, reparatie is toch een hele onzekere zaak, en er is dan vast iets beters te maken voor minder geld 
Of je moet je beperken tot het echte standaard spul, maar in doorsnee TTL is ook al aardig de klad in gekomen.
Technojunk
heeft er misschien een 2* 18v trafo?
en een 7815 en een 7915?
En hoe moet hij op de print? met het koelvlakje naar de print toe of er juist vanaf? 
Ik snap nog altijd niet waarom ze een power jack voor die VCO bus gebruikt hebben, daar heb ik gewoon een BNC jack in gezet, kan ik hem ook nog eens moduleren met een tweede funcgen.
ik heb nog een FG die mijn opa ooit gebouwd heeft met een 2206 maar die werkt niet zoals het hoort. de sinus is verre van een sinus en heeft spikes. misschien heeft ie wel nooit goed gewerkt