hallo,
Ik zit in het 4e jaar elektro-techniek,we zijn momenteel in praktijk bezig met oefingen op modulaire impulschakelingen. Morgen moet ik een oefening maken die alsvolgt luid:

*S1 bedient E1 via K1
*S2 bedient E2 via K2
*S3 bedient E3 via K3
* Met S4 en S5 kan je vanuit de schakelkast alle lichtpunten gezamelijk in -of uit schaklen.

Wie kan me helpen...
Alvast heel erg bedank !

Ik weet alleen dat we iets gezien hebben met dioden maar ik weet niet precies hoe ik dat in de praktijk moet omzetten...

dioden ????????????????????

je moet gwn een impuls in je kast steken me een centrale bediening functie. heeft helemaal nix te meken met diodes

ah oke, en die dioden zitten daar mss vanbinnen in ofzo ?

Voor een 4e jaars moeten impulsrelais gesneden koek zijn.
Of is de kwaliteit van het onderwijs zo hard achteruit gegaan?

Er komt geen diode aan te pas, kan wel, hoeft niet.

We zijn er nog maar pas mee begonnen...
sorry :s
Ik zal straks even mijn schema posten...

Dit is alles wat ik tot nu toe heb...
Ik weet alleen niet hoe ik S4 en S5 moet aansluiten zodat deze functioneren als centrale bediening.

Wie kan me verder helpen.
http://img249.imageshack.us/img249/6079/centralebediening8uj.th.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/elektro.GIF

en ik ben niet altijd zo vrijgevig

@sbb, das de goed doordachte methode. ik denk dat ik bi-stabile relais had gebruikt of een paar latches.

Op 26 januari 2007 20:46:11 schreef rptje:
bedankt, het is me gelukt!

Hoe dan?
Ik heb nog niets gezien...
LAat eens weten hoe jij het opgelost hebt!
Ik wil het wel eens zien! :)

Ik heb gewoon een 3 impulsen voor centrale bediening in mijn verdeelkast gestoken,...

Groeten