Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Ja dat zei je al... Hoef je niet tig keer te zeggen.
Voor het zelf ontwerpen van een meetapparaat heb je meetapparatuur nodig.
En wat de 16F84 betreft... Ga aub niet moeilijk doen om een paar Euro, stel dat de 16F628 net niet werkt door een truukje van de programmeur... Wie gaat het dan oplossen?
Oftewel... Je kl*ten liggen dan op het hakblok.
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Op 4 februari 2007 19:55:08 schreef Henry S.:
...
Oftewel... Je kl*ten liggen dan op het hakblok.
Pijnlijk 
Technojunk
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Op 5 februari 2007 10:49:06 schreef Technojunk:
Ze gebruiken een 555
Aleen een Cmos 555 geloof ik,
Weet misschien iemand waar deze te verkijgen valt?
Ik zou voor dat ik naar een elektronica winkel ga, eens gaan horen bij je plaatselijke bakker of slager die zal die wel in huis hebben!
Anoniem
Wel, je zult het niet graag horen, met een auto rijden is niet makkelijk, maar de meeste mensen kunnen het wel aanleren.
Zelf een auto construeren is daarentegen niet voor iedereen weggelegd. Je hebt daarvoor een hele andere graad van kennis nodig en en enorm goed uitgeruste werkplaats.
Met elektronica is het net zo.
Jij bent heel geinteresseerd bezig, en weet ook al heel wat, maar je kennis en je werkplaats zijn bijlange nog niet klaar voor zo'n project, een meetinstrument wat veel meer kan dan de commerciele producten.
Als er zulk geen meetinstrumenten te koop zijn dan is het omdat de fabrikanten het te moeilijk, te duur of niet aangewezen vinden.
En ik neem aan dat je zelfbeeld niet zo ver gaat, dat je denkt beter te weten, dan de ingenieurs van Fluke?
Het bouwen van een meetinstrumentje met dezelfde eigenschappen als je er een kunt kopen voor 5Eu in de Aldi/Lidl, zou voor menig gevorderd elektronicus zelfs een hele opgave zijn. En ik betwijfel of het eindproduct nog handige afmetingen zou hebben, als je het bouwt met handelbare componenten.
Ik zie ook uit je posts dat je niet de geschikte onderdelen wil gebruiken, maar wel wat je nog liggen hebt. Daarmee kun je het helemaal vergeten. Het is niet onmogelijk, maar vraagt nog veel meer kennis en wie dat kan zou beter vooraan in het klaslokaal staan.
Als je geen al te grote teleurstelingen wil , hou je dan eerst bij wat simpeler projectjes.
Eerst kruipen, dan staan en dan pas lopen. Zo worden al duizenden jaren kinderen groot, en altijd in die volgorde.
Technojunk
Dat ik andere onderdelen wou genruiken komt omdat bij VOTI stont dat i kinplaats van een 16F84A ook een 1F628A kon gebruiken,
En die heb ik namelijk ook nog liggen!
Dus vandaar!!
[Bericht gewijzigd door Technojunk op ]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 5 februari 2007 12:47:41 schreef Technojunk:
En die heb ik namelijk ook nog liggen!
Dus vandaar!!
Jaja, het is duidelijk. Nog één keer het antwoord voor je samengevat: als je alleen de HEX hebt en niet over de kennis beschikt om die te disassemblen en wat (kleine) aanpassingen voor de 84->628 conversie te doen, dan kun je wel een 628 hebben liggen, maar dan is die niet bruikbaar.
Ja?
Dus op naar Voti en een 84 bestellen! 
Aanpassingen om een programma van een 16F84 naar een 16F628 te halen:
1) Analoge comparator uitzetten in het begin van je programma (CMCON).
2) Variabelen beginnen bij adres 0x20, niet bij 0x0C.
3) EE registers zitten in een andere bank.
Technojunk
Op 5 februari 2007 13:45:50 schreef Technojunk:
Ja maar ik kan dat (helaas) niet zelf aanpassen.
Dan moet je gewoon een F84 gebruiken.
Technojunk
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Op het forum van elektuur heeft iemand de hex file voor een 16f628a dus even die persoon mailen
http://www.elektuur.nl/default.aspx?tabid=29&forumid=13&postid…
Anoniem
Tja, als je ALLES door een ander moet laten oplossen, kun je dan nog van ZELFbouw spreken?
Dan is het even eervol om met een briefje van 5 Eu de Lidl binnen te stappen. Dan weet je teminste zeker dat je iets hebt dat minof meer bruikbaar is.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]
Technojunk
Op 5 februari 2007 16:24:17 schreef Switching Power:
Op het forum van elektuur heeft iemand de hex file voor een 16f628a dus even die persoon mailen
http://www.elektuur.nl/default.aspx?tabid=29&forumid=13&postid…
K'heb het HEX. bestandje van hem gekregen 
Dat zit nu in een 628A,
nog even de print etsen en wachten op de TCL555 en het display.
Niels