Op 25 februari 2007 17:02:44 schreef free_electron:
f_e denkt dat die dingen helemaal gene hall-sensoren zijn ....

vooral die tweede 9 die bij de cruise control hoort ) dat lijkt me een mag-pickup element

Maakt dat wat uit voor de gebruiker? VDO noemt het iig een hallgeber.

hall of MRE element wordt door elkaar gebruikt, kijk maar eens naar nokkenas opnemers, krukasopnemers, of wielsnelheids sensoren....

MRE hall, het maakt allemaal niets uit, zelfs de dealers en importeurs weten het niet zeker.

Echter gezien de leeftijd van deze auto, zou ik toch maar gokken op een echte hall sensor.

een inductiefsensor zou nog kunnen, maar lijkt me gezien de beschrijving en de plaatsing niet wenselijk

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

hola !!! groooooooot verschil !!

een MRE wekt ZELF spanning op ! ( das een magneet met ene spoel errond ) als ene andere magneet ervoor passeert krijg je een wisselnd veld en daar komt een spanningspuls uit

een Hall element moet je ZELF zpanning GEVEN !.
afhankelijk van het magneetveld gaat de hallplaat dan een spanning naar buiten brengen.

dat rood geval ( laatste 2 foto's ) is een MRE element en geen hall sensor

dat eerste ding is volgens mij WEL een hall element ..

Bedankt voor jullie antwoorden.

Maar is het een idee wat ik gaf door m'n km teller kabel te splitsen ?

Maar zal er iets dergelijks bestaan ?

Op 25 februari 2007 20:53:23 schreef TYPE ONE:
Bedankt voor jullie antwoorden.

Maar is het een idee wat ik gaf door m'n km teller kabel te splitsen ?

Maar zal er iets dergelijks bestaan ?

Waarom zo moelijk met kabel splitsen? zoals ik al zij:

aandrijving uit de bak halen (een boutje) dan een halsensor plaatsen. (kun je evt van de sloop halen als die vw dingen zijn het zelfde ) en dan de kabel weer op de sensor aansluiten = voila

even een 3-adrige draad naar binnen voeren , maar dat moet geen probleem zijn , er zitten genoeg gaten voor geponst incl. rubber standaard in het paravan. Vergeet niet de orginele 3-polige stekker (water dicht)

Ik begrijp je bedoeling maar als ik m'n kabel uit de bak haal hoe sluit ik daar dan een hallsensor op aan ?
Kan het wormwiel wat aan de kabel zit eraf dan ?

Of werkt het anders ?

Op 25 februari 2007 21:13:42 schreef TYPE ONE:
Ik begrijp je bedoeling maar als ik m'n kabel uit de bak haal hoe sluit ik daar dan een hallsensor op aan ?
Kan het wormwiel wat aan de kabel zit eraf dan ?

Of werkt het anders ?

1) KM-teller kabel van wormwiel afdraaien
2) wormwiel uit de bak halen (1 boutje met klem beugel)
3) wormwiel met ingeboude hall-sensor in de bak zetten
4) KM-teller kabel weer aan wormwiel aansluiten
5) job done +/- 10 Min werk, ik wil het ook wel even voor je doen

plaatje signalen van de verschillende sensoren :
http://www.picotech.com/auto/waveforms/crankshaft_sensor.html

versus

plaatje signaal spoel sensor :
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.picotech.com/auto/wav…

mod edit, even de belachelijk lange link ingekort.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op ]

Got it !

Maar nu nog uitzoeken welk type VW zo'n ding heeft,
maar daar kom ik hopelijk wel uit.

Op 25 februari 2007 20:32:03 schreef free_electron:
hola !!! groooooooot verschil !!

een MRE wekt ZELF spanning op ! ( das een magneet met ene spoel errond ) als ene andere magneet ervoor passeert krijg je een wisselnd veld en daar komt een spanningspuls uit

een Hall element moet je ZELF zpanning GEVEN !.
afhankelijk van het magneetveld gaat de hallplaat dan een spanning naar buiten brengen.

dat rood geval ( laatste 2 foto's ) is een MRE element en geen hall sensor

dat eerste ding is volgens mij WEL een hall element ..

klopt F_E ik zei ook in de autmotive. De MRE's zijn actief versterkt, net als de hall elementen. voor de gebruiker zijn het gewoon dezelfde zwarte doosjes. Ik heb het zelf niet gecontroleerd, maar er zijn mensen in het veld die zelfs beweren dat ze door elkaar heen gebruikt worden.

Op 25 februari 2007 11:44:49 schreef shiptronic:
heb er nog een in de schuur liggen , zal eens kijken hoe dat zit.

is het volgende een optie? :

monteer de sensor voor de cruisecontrole in het dashbord.
haal een halsensor van VW die je in de versnellings bak monteerd, hier kan de teller kabel weer in , zo heb je een sensor voor de MFA. (draden verlangen naar her dashbord)

let er op dat de halgever's in de versnellings bak verschillende kleuren hebben , i.v.m wiel formaat en versnellingsbak ratio, geven ze meer of minder pulsen per KM.

P.S. , als je je profiel invult kan iemand zien of je uit de buurt komt, en mischien een s langs kan gaan/komen.

Hoi,

heb je in je schuur gekeken of je er nog 1 hebt liggen ?

Op 1 maart 2007 00:01:31 schreef TYPE ONE:
[...]

Hoi,

heb je in je schuur gekeken of je er nog 1 hebt liggen ?

heb er nog een liggen ben vergeten om te kijken zal ik sraks even doen.

Ok ik zie het wel.

Ben vandaag naar de sloop geweest maar geen hall sensor gevonden helaas.
Heb het nog even nagevraagd bij Ames (VW-dealer) en kom tot de conclusie dat er geen Vw's zijn met een hall sensor in/op de versnellingsbak.

Ze bestaan als het goed is wel van VDO, vertelde ze bij Ames.

Iemand een idee waar die te verkrijgen zijn ?
(Ander merk is natuurlijk ook prima)

Op 1 maart 2007 23:43:16 schreef TYPE ONE:
Ok ik zie het wel.

Ben vandaag naar de sloop geweest maar geen hall sensor gevonden helaas.
Heb het nog even nagevraagd bij Ames (VW-dealer) en kom tot de conclusie dat er geen Vw's zijn met een hall sensor in/op de versnellingsbak.

Ze bestaan als het goed is wel van VDO, vertelde ze bij Ames.

Iemand een idee waar die te verkrijgen zijn ?
(Ander merk is natuurlijk ook prima)

shit weer vergeten te kijken, zal het op m'n hand schrijven

wet zeker dat ze er zijn, een colega van mij heeft een golf ( ik dacht II , 2.0 GTI K-JETTRONIC)met een digitaal dashbord waarvan de KM teller het niet meer deed.

hij heeft toen bij de dealer een nieuwe hallsensor gekocht en die gemonteerd , daarna deed hij het nog niet en de monteur kwam er met zijn test opparatuur niet uit.

collega vraag of ik een keer wil kijken.

was vrij simpel massa en voeding (12v) waren aanwezig en als je aan de sensor draaid zag je de spanning schakelen

alleen schakelde hij niet naar 0V maar iets van 4V ofzo (massa en voeding bleven stabiel) dus conclusie sensor (nieuw ) defect.

ik heb nog een sensor op een proto bord zitten zal er even een foto van maken. deze heb ik toen ook in zijn auto gebruikt en toen deed de KM teller het wel( ook nog nagemeten, deze schakelde wel naar 0V ), alleen de het aantal pulsen van mijn sensor klopte niet met die van hem.(andere kleur) KM teller week af , maar bewijs was geleverd dat sensor weldegelijk defect was ( volgens de VW-monteur kon dit niet , want hij was nieuw)

Na mijn meting hebben ze hem trouwens wel kostenloos vervangen

Ok is prima ik zie het wel.

Nog een vraagje.

De hallsensor zwart (MFA) en de andere sensor wit (cruise control)
reageren allebei op een magnetisch veld, dat is duidelijk.

Maar zullen de tellerunits van zowel van de MFA als de cruisecontrol hetzelfde zijn ? Dus ik bedoel qua magneet in de teller ?

ik heb de foto's van de hall sensor naar je gemaild, ploaden lukte me niet

De hallsensoren van VDO zijn gewoon leverbaar bij de VDO dealer. Ik heb er hier een om de hoek zitten waar ik ze altijd koop.
Ik gebruik de sensoren die in de plaats van de kilometertellerkabel in de bak geplaats worden. achterin die houder kan de kabel dan weer geplaatst worden. 5 minuten werk, kosten rond de 70 euro.

Op 3 maart 2007 12:06:33 schreef GJ_:
De hallsensoren van VDO zijn gewoon leverbaar bij de VDO dealer. Ik heb er hier een om de hoek zitten waar ik ze altijd koop.
Ik gebruik de sensoren die in de plaats van de kilometertellerkabel in de bak geplaats worden. achterin die houder kan de kabel dan weer geplaatst worden. 5 minuten werk, kosten rond de 70 euro.

Hoi GJ

heb je er misschien een afbeelding van ?
Of een link ?

Op 3 maart 2007 12:09:20 schreef TYPE ONE:
Hoi GJ

heb je er misschien een afbeelding van ?
Of een link ?

Nee, valt ook niks aan te zien. Het is een metalen houder van ongeveer 70mm lang. De ene kant is hetzelfde als het uiteinde van je km kabel, de andere kant past ie weer in. halverwege komt er een kabeltje uit.

Ik gebruik ze voor oudere taxi's voor de meter. Vroeger knipten wel de kabel in tweeen en monteerden we er een sensorbox tussen. Dat was veel werk (en rotwerk)

Op 3 maart 2007 12:11:10 schreef TYPE ONE:
Is dit misschien iets ?

http://cgi.ebay.de/Tachosignal-Tachoimpuls-Gala-Signal-VW-T4-Passat-us…

of deze

http://cgi.ebay.de/Tachosignal-Hallgeber-M18-Getriebe-OSMA-65H-Audi_W0…

lijken wel goede, eerste is mooi klein

De tweede zal de truck ook doen, mits aantal pulsen overeenkomt (voor cruise niet belangrijk). de maat van de scroefdraaad goed is

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]

Ik heb idd het idee dat deze niet passen vanwege de aansluitingen.

Aan mijn teller/kabel zit geen schroefdraad.

GJ_ kun je mij vertellen waar dat bedrijf zit waar je ze altijd haald ?

Heb je een type nummer ?

Op 3 maart 2007 11:27:30 schreef shiptronic:
ik heb de foto's van de hall sensor naar je gemaild, ploaden lukte me niet

Heb ze gezien.

Maar kun je bij deze de tellerkabel er weer in prikken ?

Ik haal ze bij idee-systems in Eindhoven. Een typenummer voor een oude Golf heb ik niet: er rijd niemand met een Golf taxi rond. Je moet gewoon merk/type/bouwjaar opgeven en dan toveren zij de juiste sensor uit de hoge hoed.

http://www.idee-systems.nl/

of ze ook aan partikulieren leveren weet ik eigenlijk niet. Het is er de zaak niet naar om daar moeilijk over te doen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Thanks.

Ik heb ze een mailtje gestuurd.