Magnetron Transformator

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Moet je ook hebben ;)

Andere trafo er tegenaan en die weer belasten op de 220 kant was het makkelijkst ... maar ik heb er maar eentje helaas.

Als je hem niet meer wilt gebruiken, Wikkel hem af en zet er een 12 volt wikkeling op. Een flinke brug en dan een zware 12 volt motor ofzo.

Sine

Moderator

Da's net de truuk, wil hem wel nog gebruiken voor mijn VTTC ..

En het is nog wat 'spannender' zelfs :P net eventjes gemeten, het ding levert 2kV

Enige load die ik zo kan bedenken is een bak water met twee platen er in .... En dat ga ik NIET proberen :P

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 27 februari 2007 22:52:40

Op 27 februari 2007 22:42:55 schreef Sine:
Enige load die ik zo kan bedenken is een bak water met twee platen er in .... En dat ga ik NIET proberen :P

AAAAAH, waarom niet???

Evarist

Golden Member

Sine , die trafo gaat gauw satureren. Brol dus, Maar ja in een magnetron is hij constant belast.
De originele buis zou je er ook kunnen op aansluiten als belasting :p :p
Je kan hem daarna cado doen aan een gekickte CO'er die er z'n juf wil mee doden. :) :) :)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik ben er inmiddels (schetsje) ook achter dat hij bij belasting weer uit verzadiging gaat.

Voor een 'normale' goed ontworpen trafo (dus niet veel te ruim bemeten, da's zonde van koper en ijzer) zou je dus moeten zeggen:
"onbelast gaat hij nèt niet in verzadiging"

Een magnetrontrafo zo te zien wel, maar dat geeft dan zeker niet omdat-ie toch nooit onbelast hoeft te werken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 februari 2007 08:25:44 schreef Frederick E. Terman:
Ik ben er inmiddels (schetsje) ook achter dat hij bij belasting weer uit verzadiging gaat.

Voor een 'normale' goed ontworpen trafo (dus niet veel te ruim bemeten, da's zonde van koper en ijzer) zou je dus moeten zeggen:
"onbelast gaat hij nèt niet in verzadiging"

Moet bekennen dat ik niet helemaal thuis ben in het verzadigings gebeuren. Is dit puur te wijten aan het beperkte primair aantal windingen of speelt het gebruikte blik of anderszins de constructie ook nog een rol bij dit soort trafo's ?

Ik zit er zelf namelijk op te broeden om zo'n kern te (her)gebruiken; 7.5V, 60A (belast en onbelast) maar dan zowel primair als secundair te vervangen.

Op 2 maart 2007 11:01:25 schreef qrp_man:
primair als secundair te vervangen.

Veel plezier, de meeste kernen zitten dichtgelast, en een dagje lussen is ook niets aan.

Op 2 maart 2007 11:01:25 schreef qrp_man:
Ik zit er zelf namelijk op te broeden om zo'n kern te (her)gebruiken; 7.5V, 60A (belast en onbelast) maar dan zowel primair als secundair te vervangen.

Ga voor de aardigheid eens na welke draaddikte je nodig hebt voor 60A. Profieldraad is volgens mij het enige wat nog een beetje lekker wikkelt.

Op 2 maart 2007 12:27:08 schreef fritsuitoosterstreek:
[...]

Veel plezier, de meeste kernen zitten dichtgelast, en een dagje lussen is ook niets aan.

Ik heb zo'n ding wel eens opengeslepen, was geen probleem, helaas kreeg ik de primaire er niet uit waardoor ik alsnog een dagje aan het "lussen" ben geweest.

Op 2 maart 2007 12:49:23 schreef kipmans:
[...]
Ik heb zo'n ding wel eens opengeslepen, was geen probleem, helaas kreeg ik de primaire er niet uit waardoor ik alsnog een dagje aan het "lussen" ben geweest.

Openslijpen en weer dichtlassen had ik al op gerekend. De primaire moet er natuurlijk wel uit kunnen. Dank voor dit aandachtspunt.

Wat de draaddikte en het wikkelen betreft, dat valt nog wel mee, het aantal wdg secundair blijft beperkt.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op vrijdag 2 maart 2007 13:42:11

HVinduction

Honourable Member

Jij weet echt niet hoeveel volt zo'n ding geeft. DE SECONDAIRE GEEFT WEL 2kV MET EEN HALVE AMPERE TOT 2 AMPERE! ANDERS ZOU JE ER NIET DOOD AAN GAAN. ALS JE 100 AMPERE MET 1 VOLT HEBT VOEL JE NIKS DOOR JE WEERSTAND. De trafo word gebruikt om de 220V in 2100 Volt om te zetten met een condensator en een HV diode om 4kVDC voor de magnetronbuis te produceren en de trafo produceert verder ook nog ongeveer 3 Volt voor de gloeidraad in de magnetronbuis! Ik weet bijna alles over elektriciteit en ik heb zelf 3 van zulke trafo's!!! Denk na voordat je iets zegt!

HVinduction

Honourable Member

Op 2 maart 2007 12:27:08 schreef fritsuitoosterstreek:
[...]

Veel plezier, de meeste kernen zitten dichtgelast, en een dagje lussen is ook niets aan.

dan kan je gewoon ook een haakse slijper gebruiken:D

Kruimel

Golden Member

Je weet dat je reageert op een topic dat 9 jaar oud is he?

maartenbakker

Golden Member

Zonder wezenlijk iets toe te voegen ook nog eens. Zelfs zonder te lezen! Hoewel een waarschuwing nooit kwaad kan, staat er in dit topic al gewoon dat het gevaarlijk is en dat er 2kV uitkomt. Een herhaling van die waarschuwing voegt dus niets toe.

Tips aan HVinduction:

Dat de moderatoren het vorige door jou gekickte topic op slot gedaan hebben inclusief plaatje van een geëlectrocuteerde koe, had een hint kunnen zijn.

Als je nieuw bent op een forum, heb je drie mogelijkheden om een goede indruk te maken. 1) veel lezen zodat je weet waar je iets zinnigs kunt toevoegen aan oude tot zeer oude topics, 2) een mooi of briljant topic starten over iets waarvan je wilt dat mensen het lezen, desnoods over magnetrontrafo's al zijn er wel boeiender zaken te verzinnen, of 3) een zinnige vraag stellen en actief feedback geven om de beste antwoorden te krijgen.

Maar nu we het toch over 3 hebben: 3 maal is scheepsrecht, je hebt dus minstens 1 kans over om een briljante indruk achter te laten ;) :P Voor iemand die bijna alles weet, mag dat toch geen probleem zijn denk ik zo.

P.S. Als je wat leuks wilt zien waar zo'n gevaarlijke trafo zijn nut in bewijst, moet je eens aan Sine vragen of hij zijn VTTC en zijn jacobsladder mee wil nemen naar Rosmalen. Meestal is een van beide apparaten wel van de partij. Allebei indrukwekkend al vind ik de jacobsladder nog wat spectaculairder dan de VTTC.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 1 februari 2016 23:36:13 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wel leuk om mijn oude topic weer eens terug te zien... De MOT waar het hierover ging is vrij snel gereduceerd tot deurstopper...

Ik bewonder je topic na 13 jaar ook weer eens...
Een heleboel topics probeer ik terug te vinden na 13 jaar maar ik vond je reactie wel grappig.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Sine

Moderator

Hey ... het is Sparks,
Long time no see.

Na een jaar of acht hebt je vast wel een betere post voor ons (in shoy your projects bijvoorbeeld) dan dit oer-topic omhoog te schoppen?

Deze laten we beter in de oudheid.

Dit topic is gesloten