Op 27 april 2003 13:10:49 schreef Aedolon:
wat hebben jullie toch met LEDs ? :)

Ze geven licht (Punt nummer 1 :D) ze verbruiken heel weinig, je kan ze zo op je printplaatje solderen, ze geven hele coole kleuren (RGB :D) en ze zijn redelijk klein. Wat wil je nou nog meer? :P

ah dat gevoel ik ken dat maar ik heb het met mosfets en high voltage :p :9~:9~:9~:9~:9~:9~>:)

Op 27 april 2003 13:25:17 schreef Tristan:

[...]

Ze geven licht (Punt nummer 1 :D) ze verbruiken heel weinig, je kan ze zo op je printplaatje solderen, ze geven hele coole kleuren (RGB :D) en ze zijn redelijk klein. Wat wil je nou nog meer? :P

een nut

[Bericht gewijzigd door Aedolon op ]

Op 27 april 2003 13:25:29 schreef Aedolon:
[...]

een nut

Het visueel voorstellen van een logische '1' of '0'.
Lijkt me heel nuttig...

Op 27 april 2003 13:40:19 schreef Aedolon:
ja maar RGBs :p

een 3-bit binair getal visualiseren? :)

ik vind een 5V-15A voeding met current limiter veel cooler

Komen er achter deze wedstrijd nog meer wedstrijden ?? het is maar voor het geval dat mijn project niet op tijd afgeraakt :) (ik moet ook nog studeren enzo...)

Het wedstrijdelement vind ik van minder belang. Leuker is het om af en toe eens te laten zien wat je gemaakt hebt. Daarom hier nog een bijdrage.

Electronische seinsleutel
Om radioverbindingen te maken met telegrafie (CW = coded wave) kun je gebruik maken van een seinsleutel die bij het indrukken ervan de zender aan zet. Door in het ritme van de punten en strepen uit de morsecode de seinsleutel te bedienen kun je met een ontvanger deze geschakelde zender ontvangen en als je de morsecode beheerst ook begrijpen wat er geseind wordt.
Een goed seinschrift vergt veel oefening en als de snelheid hoger wordt gaat dat niet meer zo eenvoudig met een gewone seinsleutel. Een moderne oplossing hiervoor is het gebruik van electronica die door het bedienen van twee contacten zowel punten als strepen genereerd. Door nu beide contacten gelijktijdig ingedrukt te houden onstaat er een wisselende tekenreeks van punt-streep-punt-streep enzovoort. Deze methode wordt IAMBIC genoemd.

Voor de electronica heb ik gebruik gemaakt van een PIC12F629. Het software-ontwerp is niet van mij maar de sourcecode is als freeware beschikbaar gesteld door een Amerikaanse radioamateur, echter ontworpen voor de 12C509A.
De migratie van de code naar een 12F629 is voor mij de eerste kennismaking geweest met microcontrollers en heeft me de nodige hoofdbrekens gekost. De veel oude 12C509A gaat anders om met adressering en dat moest aangepast worden. Zaken als sleep mode, interrupt-on-change, osccal enzovoort waren behalve nieuwe materie ook afwijkend van de 12C509A. Enkelen van jullie hebben mij op CO een helpende hand geboden tijdens die klus waarvoor nogmaals dank.
Het outputsignaal (GP2) van de 12F629 is een stuursignaal voor de omschakeling van mijn zender. Op GP4 wordt een meeluistertoon (sidetone) van 600Hz gemaakt en aan GP0 en GP1 hangen de contacten van de seinsleutel. Een drukknop op GP3 maakt de schakeling compleet. Met deze drukknop wordt de PIC in de commando-mode geforceerd om diverse instellingen te wijzigen. De meeluistertoon laat in morse de letter 'R' (roger) horen en wacht op instructie van de gebruiker. Deze instructie moet geseind worden in de vorm van een karakter (A-X), daarna wordt de bijbehorende instelling in de PIC uitgevoerd of vraagt hij extra informatie (b.v. het vullen van een berichtenbuffer).

De volgende opties zijn mogelijk in de commando-mode:

• A - Toggle sidetone enable
  • C - Load callsign memory
  • D - Reply message memory
  • I - Toggle Iambic mode A/B
  • K - Toggle straight key mode
  • L - Load user memory
  • M - Change current message
  • S - Set the CW speed (5-49 words per minute)
  • T - Tune mode, key transmitter
  • W - Reply current speed in words per minute
  • U - Toggle autospacing
  • X - Exchange paddles (contacten verwisselen voor linkshandigen)

De PIC12F629 is onderdeel van een nagebouwde kortegolf zend/ontvanger voor CW met 5Watt output.

Dit is de schakeling rondom de PIC. Het signaal 'ST' is verbonden met de audioingang van de LM380. De piezo pieper is voor gebruik van de schakeling in een apart doosje.

• http://home.wanadoo.nl/cmulder/tmp/k8.gif

Om de PIC te bedienen is een seinsleutel (paddle) nodig met twee contacten. Een "gewone" seinsleutel wordt in vertikale richting bedient, de zogenaamde "Iambic paddle" in horizontale richting met duim (punt) en wijsvinger (streep). Deze seinsleutels zijn commercieel te koop en tamelijk prijzig. Ik heb twee modellen gemaakt, volledig van printplaat dat voor EUR 3,- per kilo te koop is op rommelbeurzen. Het constructie idee van de eenvoudige paddle heb ik een jaar of twee geleden bedacht. De iets grotere paddle is nagebouwd van een commercieel ontwerp. Voor de contacten (rond 4mm) heb ik gebruik gemaakt van oude relais.

Voor een uitvoeriger beschrijving en foto's verwijs ik naar mijn homepage waar nog veel meer zelfbouwspullen te zien zijn. Volg de drukknop 'CW Paddle' en 'See how I build my NorCal NC20' (rechtsonder).

Tenslotte een paar plaatjes van de seinsleutels.

• http://home.wanadoo.nl/cmulder/pics/paddle/paddle1.jpghttp://home.wanadoo.nl/cmulder/pics/paddle/palm_cmu1.jpg

http://home.wanadoo.nl/cmulder/images/april-2003.jpg

Wil je het horen of zien werken, dan ben je van harte welkom in Breda.

Einde bericht.
(in morse)
| |
| |
v v

Op 27 april 2003 22:12:02 schreef Carel M.:
Het wedstrijdelement vind ik van minder belang. Leuker is het om af en toe eens te laten zien wat je gemaakt hebt. Daarom hier nog een bijdrage.

Leuk!

Maar laten anderen nu vooral niet denken dat je kansloos bent tegen zo'n slimme PIC schakeling. Bedenk: het belangrijkste criterium is wat andere CO-ers hebben aan jouw bijdrage.

ik denk eraan ook iets te maken en heb al iets in mijn gedachte met de hef's 4049 en 4081 enzo ;)

maar als het af is is dan videofilmpje goed om te latne zien wat het doet ?

Op 27 april 2003 22:45:55 schreef Wouter van Ooijen:
Bedenk: het belangrijkste criterium is wat andere CO-ers hebben aan jouw bijdrage.

Ik heb het geheel van seinsleutel, PIC keyer en implementatie in de zender kort beschreven om de samenhang duidelijk te maken Wouter. Het accent ligt voor mij eigenlijk op de toepassing van printplaat in mechanische constructies. Wat betreft het wedstrijdelement probeer ik anderen te activeren, wat ik belangrijker vind dan meedingen naar een prijs.

uhm dat moet maar zo lang zijn ? ik was van plan een grote labovoeding te maken (0-30V en 0-15A) (al lang maar wedstrijd zet me extra aan)... ik heb toch al de meeste onderdelen besteld... zelf al is het niet af voor einde wedstrijd hoop ik dat de mede COers er iets mee zijn :)

mooi zo
meedoen is belangrijker als winnen ook he ;)

iedereen heeft het blijkbaar al af...ik ben nog aan het ontwerpen en rekenen...

ik heb mijn ontwerp al ingestuurd. :)

jullie hebben ook niks anders te doen ofzo ?:p

Op 28 april 2003 20:49:51 schreef Jeroen Boere:
ik heb mijn ontwerp al ingestuurd. :)

[Bericht gewijzigd door Aedolon op ]

Op 27 april 2003 23:33:37 schreef Aedolon:
uhm dat moet maar zo lang zijn ? ik was van plan een grote labovoeding te maken (0-30V en 0-15A) (al lang maar wedstrijd zet me extra aan)... ik heb toch al de meeste onderdelen besteld... zelf al is het niet af voor einde wedstrijd hoop ik dat de mede COers er iets mee zijn :)

Ja bouwen, dan stem ik voor jou (als we gaan stemmen ;))

Op 27 april 2003 21:44:22 schreef Aedolon:
Komen er achter deze wedstrijd nog meer wedstrijden ??

Misschien, met name afhankelijk van het succes.

Overigens: als men de termijn te kort vindt kunnen we daar bij een evntueele volgende wedstrijd rekeing mee houden, dus laat je mening horen.

Het is te kort omdat:

1. Als er mensen van niks moeten beginnen zal het ontwerp even duren
2. componenten zoeken die geschikt zijn neemt VEEL tijd in beslag !!
3. Opbouwen KAN vrij snel gaan dus dat is geen probleem
4. De meeste mensen hebben geen unlimited vrije tijd en zitten er s'avonds aan te werken (ik toch)

ik zou eerder een "opdracht" willen zien. Enkel zo kan je spreken over een wedstrijd. Nu kan je krijgen dat je inzendingen krijgt met een knipper-led tegenover een data-logger met 5 analoge ingangen, 5 digitale, alarmuitgang, lcd,....
Trouwens vindt ik het wel tof van jullie dit te willen organiseren, zo komen er tenminste wat meer ideeen / oplossingen op het forum ipv enkel vragen. Thanks!

Op 28 april 2003 21:52:50 schreef sven:
ik zou eerder een "opdracht" willen zien.

Dat hebben we niet gedaan omdat we de breedte van de (mogelijk) inzendingen niet wilden beperken. Wij hebben ook geen idee waar jullie al of niet mee komen. Zie het als een experiement, als het slaagt volgt er wellicht meer, en kunnen we lering trekken.

Dit soort discussie is ook van harte welkom! (maar dingt niet mee naar de prijzen.)

is er ook een eerste, tweede, derde prijs??

of is er alleen maar de eerste prijs?

Op 29 april 2003 09:35:28 schreef Roel:
of is er alleen maar de eerste prijs?

Er zijn twee prijzen, een pakketje naar keuze en een rol LEDs (zie eerste posting). De eerste prijs mag kiezen, de tweede krijgt het overgeblevene.

Op 29 april 2003 09:54:02 schreef Wouter van Ooijen:

[...]

Er zijn twee prijzen, een pakketje naar keuze en een rol LEDs (zie eerste posting). De eerste prijs mag kiezen, de tweede krijgt het overgeblevene.

Ik wil voor de 3e prijs wel een verassingspakket met led's
aanbieden?