-Geslaagd project- Hoofdtelefoon versterker met buizen

Op 30 april 2003 09:03:01 schreef ledlover:
wanneer komt het schema?
en ecc86 hadden toch een anode spanning van 6,3 of 12,6 volt?

Klopt de ECC86 is ooit ontworpen als front-end voor autoradio's in een ver verleden.
De maximale anode spanning van de ECC86 is 30V. In een mu-stage staan twee buizen 'in serie' en voert het knooppunt kathode-anode de halve voedingspanning.

Schema is bijna klaar.

kdenk dat ik hem wel ga maken als het nie te duur wordt,en ook niet te ingewikkeld

zie ik dat op de foto's goed en is ie zwevend op gebouwd?

wat is eigelijk het voordeel van audio versterkers met buizen tegenover eentje met bijvoorbeeld een ic? Verder ziet hij er zeer mooi uit Hugo!

Op 1 mei 2003 12:21:16 schreef GeRwIn:
zie ik dat op de foto's goed en is ie zwevend op gebouwd?

Klopt volledig zwevend opgebouwd.

Het voordeel van een buizenversterker is de geluidskwaliteit. Maar dit is strikt persoonlijk.
Een buizen(hoofdtelefoon)versterker klinkt dynamischer en warmer.

Daarnaast kan een buis veel meer hebben kwa technische mishandelingen (verkeerd aansluiten, te hoge spanningen, e.d.) dan een tor of een IC. Een buis is niet direct stuk, tenzij je de gloeidraad laat doorbranden.

[edit] het schema is toegevoegd.

Echt heel mooi gedaan :) Het eerste buizenproject op circuitsonline, geweldig ga zo door! :)

Alleen de ECC86 is misschien iets moeilijk te vinden. Conrad en DIL hebben hem helaas niet. Op ebay zijn ze wel tweedehands verkrijgbaar maar niet echt goedkoop.

mmm een beetje aan de prijs, en ik hem maar 2 ecc86

Op 1 mei 2003 19:50:53 schreef Laurens:
Echt heel mooi gedaan :) Het eerste buizenproject op circuitsonline, geweldig ga zo door! :)

Alleen de ECC86 is misschien iets moeilijk te vinden. Conrad en DIL hebben hem helaas niet. Op ebay zijn ze wel tweedehands verkrijgbaar maar niet echt goedkoop.

kijk op www.conrad.de

Op 1 mei 2003 16:34:02 schreef Hugo Welther:

[...]

Een buizen(hoofdtelefoon)versterker klinkt dynamischer en warmer.

klonk een buizenversterker niet "warmer" vanwege de vervorming... ze hebben ooit die vervorming kunnen namaken met een transistor... buizenversterker ziet er gewoon "cool" en tof uit... dat is het enigste wat ik over buizen weet, het is nog van voor mijn tijd..

buizengeluid is tot hiertoe nog niet nagemaakt geweest met een transistor

volgens mijn technische oom was het onzin dat de buis een beter geluid geeft, omdat een transistor veel betere eigenschappen heeft. Maar ik ben toch wel benieuwd, en ga hem dus toch wel bouwen (ooit :S).

Over het verschil in geluidskwaliteit tussen buizen en torren zijn al hele bibliotheken vol geschreven.

Er zit gehoortechnisch wel degelijk een verschil in, of je dit als betere kwaliteit moet opvatten is strikt persoonlijk.

Het verschil in geluidsbeeld heeft te maken met de gevoeligheid van het menselijk oor voor de even en oneven harmonischen. Bij een tor worden deze allemaal even veel versterkt, een buis versterkt de oneven harmonischen wat meer.

Op 6 mei 2003 12:04:34 schreef Laurens:
http://thetubestore.com

Die hebben ecc86 :)

Je hebt wel gelijk de duurste buizenboer van Europa uitgezocht.

Het is een mooi ontwerp Hugo en jouw exemplaar klinkt geweldig. Mooi gebouwd net als die andere versterker met 2x 2xEL84. Het heeft toch wat die buizenversterkers. Het ontwerp wat nu op je tafel staat is gebouwd op printplaat. Steek je dat straks met de buizen omhoog door een aluminiumplaat tot zo ongeveer de onderkant van de roosters?

Ik weet het nog niet. Heb ook nog de mogelijkheid hem in een 19" kast te maken. Heb nog zo'n kast staan van 4he.

Met de buizen door het chassis heen kan ook mooi zijn. Alleen zal ik dan voor die NTR5's een trafokap moeten kopen.

Ik had eigelijk meer in mijn achterhoofd om twee monoblokken te maken die precies op mijn speakers in de woonkamer passen. [heeft mijn (v)echtgenote er ook niet zo'n moeite mee. LOL]

Zet ze wel goed vast Hugo. Zou zonde zijn als ze eraf trillen. Nogmaals dank voor de gastvrije ontvangst. Ik vond het bijzonder leuk.

Het is altijd prettig elkaar eens in levende lijve te ontmoeten ipv op een 'anoniem' forum. En dan wat ervaringen uit te wisselen.
Iedereen (nou ja, bijna iederen) is altijd welkom hier.

Hmm, Zou Elektuur zijn inspiratie hier halen ??

Elektuur volgende maand:

Hoofdtelefoonversterker met buizen !
Aansluitend op onze artikelen over het toepassen van buizen op lage voedingsspanningen presenteren we hier een praktijkvoorbeeld van een hoofdtelefoonversterker waarin een EL84 met 40 V anodespanning per signaalkant wordt toegepast. Er zijn in dit ontwerp geen exotische componenten gebruikt en aan de uitgangszijde zijn gewone voedingstrafo's toegepast

Heb deze amp al mogen beluisteren en ik moet zeggen, klinkt zeer lekker :)

:/Edit/:

paar kleine typfoutjes gevonden:

-Ook voor minder ervaren hobbiesten.
-Dit is nodig voor de nodige HF onderukking
(ik begrijp dat je opgewonden raakt van deze amp maar.. ;))

[Bericht gewijzigd door Koen Van Vlaenderen op ]

Bedankt, ik heb het even aangepast.

Een schema van een hoofdtelefoon versterker met EL84 in de eindtrap ben ik al ergens tegekomen. Is dus al een bekend gegeven.
http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=ahammer1_prj…

Overigens ben ik zeer benieuwd hoe ze dat doen. Met die lage anodespanning zit je niet meer in het lineaire gebied van de EL84. De vervorming loopt dan zeer hoog op.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Is het mogenlijk om andere ecc's te gebruiken?
Ik heb nl nog wat ecc82 en ecc85 liggen.

met ca. 60 volt kan je ook al aardig wat met ecc8x jes doen, denk maar an de inductieradio van elektuur
ik geloof dat de ecc82 tussen de gloeiaansluitingen in serie 12 volt wil, de ecc86 wil daar 6 volt
schakel dan de gloei parelel misschien?

Op 25 december 2003 14:53:24 schreef ledlover:
met ca. 60 volt kan je ook al aardig wat met ecc8x jes doen, denk maar an de inductieradio van elektuur
ik geloof dat de ecc82 tussen de gloeiaansluitingen in serie 12 volt wil, de ecc86 wil daar 6 volt
schakel dan de gloei parelel misschien?

ECC82 kan je ook op 6V gloei gebruiken.
Je moet dan pen 4 en 5 door verbinden en pen 9 gebruiken voor de ander gloei aansluiting.
De gloeidraden van beide triodes in een ECC81 t/m 83 en 87 staan tussen pen 4 en 5 in serie met een midden aftakking op pen 9.
De ECC84 t/m 86 en 88 willen gewoon 6V op pen 4 en 5.

Ga je ook de eindversterker bedenken :-)
Zit eigenlijk verlegen om een hybride versterker,
je weet wel; met buizen aan de ingang en mosfets aan de uitgang.
Is ook niet zo kostbaar zonder die uitgangstrafo's.

Ik heb de voorversterker met buizen van de elektuur (september 2003-oktober 2003) gebouwd.
Absoluut geen brom. Nu dus de eindversterker nog.