Een superinteressant filmpje hoe je ZELF grafeen kunt maken!
https://www.youtube.com/watch?v=3hHoL77QDkg
Wat je nodig hebt is een paar dikke condensatoren en nog wat electronische spullen die sommigen hier zeker in huis hebben, plus een vacuumkamertje die je tot 0,01 atmosfeer (niet extreem dus) moet zuigen.
Je maakt tamelijk eenvoudig een bruikbare hoeveelheid met dit proces. De man test het als vezelversterker in epoxy. 0,6 gewichtsprocent grafeen geeft een 7,5-voudige stijfheid aan zijn teststaaf.
Ik ben benieuwd welk CO-lid het eerste zelf grafeen maakt. Het kan
P.S.: Als mechanicus vind ik het interessant dat hij grafeen in epoxy toepast.
Grafeen heeft volgens de auteur een extreem lage wrijvingscoëfficiënt, enorm warmtegeleidingsvermogen, elasticiteit en sterkte.
We kennen de glijlagertoepassingen van Igus. De combinatie van Nylon of POM op geanodiseerd aluminium glijdt als de beste.
Ik zie geweldige mogelijkheden als we een simpel laagje grafeen-epoxy op de as en/of lagerbus aanbrengen.
Je kan ipv epoxy het grafeen natuurlijk ook door soldeertin of ander smeltbaar materiaal roeren. Wie weet, is een grafeen-vertinde messing as wel superglad... Je kan bij het aanbrengen ook gaan experimenteren met stroom- en spanningsvormen als je gebruik maakt van electrische geleiding.