Ik weet het er zijn veel topics over multimeters maar nergenst zie ik een ordeel van jullie over de multimeters van Uni-Trend..
Aangezien ik volgens Henry S. een topic had gekaapt doe ik het maar in een appart topic..
Ik vroeg me af of dat mulitmeters van deze fabrikant iets zijn.. Ik weet dat fluke beter is maar ik moet een goedkoop alternatief hebben voor mijn zowat kappotte aldi multimeter :p.. En dit leek me wel iets, UT50A van Uni-Trend... Aangezien ik nog een redelijke beginner ben is het beter om een wat goedkopere multimeter aan te schaffen dan meteen zo'n duure fluke, want het zou toch zonde zijn om die op te blazen..

Mijn ervaring met meetapparatuur is toch dat alle waar naar z'n geld is. Een Fluke gaat niet zomaar stuk. Of je voor die prijs wellicht 10 Aldi meters kunt kopen is een andere vraag...

Als het 'netjes' moet, gebruik ik toch graag de Fluke. Voor het 'standaard' werk, blijkt een 6.95-meter van de Action ruimschoots voldoende. Verwacht daar nou weer niet van dat-ie netjes wisselspanning meet als het geen 50Hz perfecte sinus is of dat-ie heel blijft als je de pennen op een accu houdt in weerstands stand.

De verschillen in meettechische kwaliteit en degelijkheid zijn in het goedkopere deel van de markt volgens mij aanzienlijk, maar hoe je dat ervaart zal ook weer sterk samenhangen met hoe en waar je de meter gebruikt.
Voor een hoop hobbygebruik zal de simpelste allicht al volstaan :)

Wat je wel goed kunt beoordelen zijn de specificaties, zo zou ik zelf niet kiezen voor een meter zonder autoranging en ben ik ook wel een liefhebber van een snel analoog balkje in het display.

Persoonlijk ben ik van huis uit ook een Fluke gebruiker, en dat altijd gebleven. Heb nu 110 en een oude 73 mk 3, letterlijk nooit problemen mee gehad - en ja, ik prik heus wel eens per ongeluk in een werkende schakeling met de meter op weerstandsmeting.. ;)
Maar er zijn hier ook mensen die wat teleurgesteld zijn in (de garantie van-) dat merk.

Die Fluke 110 is een zeer mooie multimeter ja.. Erg handig in bediening en kan zeer veel (ik heb er ooit mee gewerkt bij ons op het werk, erg mooi grei :)).. Maja helaas wat buiten mijn buget :p..
Maja ik ga hem gewoon gebruiken voor het hobbyen.. Aangezien ik nog maar een beginnertje ben hoef ik nog niet zo'n geafanceerde apparatuur.. Dus mag ik zo uit jullie oordeel halen dat die goedgenoeg is voor mij?

Leuk voor huis, tuin en keukengebruik, meer mag je er niet van verwachten.
Zal je wel voldoen.

Ik gebruik liever een aldi ding dan een dure: als ik dan eens een foutje maak (inductieve last ofzo waar een spanningspiek vanaf komt) is misschien de goedkope kapot, de goede werkt nog;)

Daarom, omdat ik nog een redelijke beginner ben is een foutje snel gemaakt dacht ik.. Dus dan moet ik een redelijke maar niet al te duure multimeter hebben, een fluke van 200euro die kapot gaat is een beetje zonde van het geld hé :p... Dus deze blijkt goed genoeg te zijn.. Dank u allen voor uw advies :) Ik heb geen vragen meer :p..

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Op 26 maart 2007 16:49:41 schreef Nieko:
Daarom, omdat ik nog een redelijke beginner ben is een foutje snel gemaakt dacht ik.. Dus dan moet ik een redelijke maar niet al te duure multimeter hebben, een fluke van 200euro die kapot gaat is een beetje zonde van het geld hé :p... Dus deze blijkt goed genoeg te zijn.. Dank u allen voor uw advies :) Ik heb geen vragen meer :p..

das is dus DE denk fout

elcheapo meter verkeerd aansluiten en hij is naar de haaien!
fluk verkeerd aansluiten = goed aansluiten en verder meten :)

liever een 2e hands fluke als een brol ding.

Die goedkope dingen doen het goed op DC Volts stand. De nauwkeurigheid is dan verrassend goed. Ga je echter AC meten en (kleine) stromen dan vallen ze zwaar tegen. Ook mechanisch (draaischakelaar) begeven ze het sneller als een Fluke.

Nou, ik heb toch een redelijke velleman multimeter, die stromen kan meten tot 200mA. Wilde eens de stroom meten door een stel (parallele) ledjes, ging die over de 200mA, (bam) stroommeting naar de haaien. Tom denkt: nou, ik draai dat ding even open, nieuwe zekering erin en draaien maar weer, krijg ik dat ding niet open. Voortaan alleen dus nog maar stromen meten in de onnauwkeurige ongezekerde 10A stand dus.

@muddy: heb je nog mazzel gehad ook. als je het goed doet komen ze van de tafel af en doen ze daarna meestal niks nuttigs meer...

of gebruik maken van een 10A gezekerde versie. eventueel zelf bijv een 2A zekering in zetten. in aldimultimeters zit geloof ik een draad op de plek van de Amps zekering. dus daar kan je hem zelfs mooi inbouwen.
overgens ben ik blij met mijn fluke 10. vrijwel niet stuk te krijgen door gebruik. het is niet een luxe model(geen LCmeting e.d.) maar wel mooi degelijk. en als je een beetje oplet hoeven ze nieteens heel duur te zijn.

[Bericht gewijzigd door MAH op ]

stroom meten altijd met een shunt en daar over de spanning meten.(evt el cheapo zekering in serie voor de echte sloop profs)

dit was de enige manier om bij ons op de zaak niet leeg te lopen op multimeter zekeringen.(en die zijn altijd op als het heel nodig is)

stroom meten ging meestal wel goed , meter word weggelegd met de meetsnoeren nog is de Ampere stand.

de volgende meet even de accu spanning , daaaaag zekering!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]

die fout kan je dus mooi niet maken bij een fluke 10. daar zit mooi geen stroomstand op. dus dan is het inderdaad shuntweerstand of aparte meter voor stoom...

Ik heb de multimeter nog niet besteld omdat ik nog even wou wachten.. Nou heb ik dus net in het foldertje van de locale electroboer de volgende multimeter gezien:
http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=18684
Ik zou echt niet weten of deze van velleman iets is maar het lijkt me wel een handige.. Er zit in iedergeval auto range op. Wat me vooral handig er aan lijkt is dat hier een frequentie meter bij zit. Met deze kun ik denk ik meer dan met die andere.
Hij kost € 42,50 is dat een goede prijs/kwaliteit verhouding en zou het iets zijn voor mijn hobby gebruik?

Wat bedoelen ze trouwens met Continuïteitstest?

Hint = ga opzoek naar een 2dehands fluke 25!
Kost niets en erg goed!
(ik gebruik hem altijd op mijn werk, van mA signalen tot 440 sterkspanning)
http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search…
Klick and play

[Bericht gewijzigd door killerbeezz16 op ]

Op 2 mei 2007 16:14:46 schreef Nieko:
Wat bedoelen ze trouwens met Continuïteitstest?

Ppppppppppiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeppppppppppppppppp

ja er is verbinding :)

Jah was ik ook al achter gekomen op de site van velleman
Maar zijn die velleman multimeters iets?

Die Velleman ziet er nogal duur uit voor wat je krijgt. Die dingen verkopen ze ook gewoon in de bouwmarkt (Brico, ...) voor ongeveer dezelfde prijs.

'k Vind een dure multimeter voor een hobbyist nogal een overbodige investering. Wat boeit het nu of je nauwkeurigheid 0.5% is of 0.1%? Een dure gaat misschien langer mee, maar kost ook meer in aanschaf. Twee goedkope meters is nuttiger dan 1 dure.

Ik heb zelf een supergoedkope Peaktech 1040 (11.50 EUR). Leuk ding, nauwkeurig voor DC en weerstandsmetingen, goed display, goeie draaischakelaar. De nauwkeurigheid voor AC is slecht, en AC stroom zit er al helemaal niet op... maar het nut van AC metingen zonder true RMS mogelijkheden is sowieso beperkt.

'k Heb ook een veel duurdere meter met meer mogelijkheden en betere nauwkeurigheid, maar die heeft zo'n stugge schakelaars dat ik toch altijd weer de Peaktech neem. :)

Nou heb ik bij display deze multimeter van peaktech gevonde voor dezelfde prijs alleen wat meer berijken...
http://www.display.nl/masterframe.html?http://ic.display.nl/catalog/in…

En waarom ik zo'n multimeters wil? Omdat er gewoon hele handige functies op zitten.. Maar ik zal eens bij die locale electorboer een keer als ik er langs kom binnen lopen en wat informeeren over hun assortimetent.. Ik weet namenlijk niet zeker of dat ook echt alles is wat ze kunnen leveren wat er in die catalogus staat.. Want het is een catalogus van hun (althans met hun naam) maar er staat op (ontworpen door Velleman) dus misschien hebben ze ook multimeters die niet van velleman zijn..

Ik ben altijd wat archwanend bij heel veel in een meters ...

Ook zou ik tegenwoordig geen manual range meter meer kopen, autorange is veeel te handig ;)

autorange is super, ik zou nooit meer zonder willen

maaaaaaar absolut geen meter die alleen maar autoranging heeft

Ik heb er nog geen gezien zonder een 'range hold' knopje