Jongensradio anno 2007

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Ik wil wel hosten.

Mijn pecunia leverancier houdt me ook bezig met overwerk, maar er zijn geruchten dat dat straks wegens materiaaltekort gebeurt is.
En dan heb ik ook weer tijd om wat te lezen/bouwen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
echtepino

Golden Member

Wil je mij die pdf ook mailen dan mag ie hierbij:
http://ebook.ketelaars.info/

Word lid van de Benelux DX Club
fzwart

Golden Member

Bij mij ligt het meer stil vanwege atmosferische omstandigheden.
Zodra het buiten boven de 20 graden word zit ik ik den tuinzetel met een pint in den ene hand en een boek in den andere hand.

De Philips EE ontvanger zit wel in al elkaar. Hoop gefluit en geruis maar nog geen zenders.

[Bericht gewijzigd door fzwart op maandag 4 juni 2007 23:01:35

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Schimanski

Golden Member

PDF Reflex Radio Receivers staat hier online.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 juni 2007 15:31:44 schreef (Z)weetvoetje:Het grote probleem zit m in het gebruiken van een afgestemde kring naar de gate, en een andere afgestemde kring van drain naar voeding. Ik zag ze dat met transistoren ook toepassen, dus ik dacht dat het wel goed zou werken. Maar het is erg instabiel.

Daarmee heb je een oscillator gebouwd: de TPTG oscillator (tuned plate, tuned grid).
De terugkoppeling gebeurt door de drain-gate capaciteit.

De oscillatie gebeurt op de frequentie waarbij de drain en gate circuits inductief zijn. Daardoor (parallel L - serie C - parallel L) kun je in totaal 180 graden faseverschuiving krijgen zodat hij aan de haal gaat.

Het leuke is: er is altijd een frequentie waarvoor dat geldt.
Als je deze schakeing wilt houden, moet je neutrodyniseren (Engels: neutralizing). Komt erop neer dat je ook een beetje drainspanning in de andere fase in de gatekring brengt. Maar dat zoek je net zo makkelijk via Google even op, spaart mij tikwerk op dit late (voor deze oudere jongere) uur.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

uhm, gewoon een tegenkoppelcondensatortje over de gate en drain? of begrijp ik het dan verkeerd?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Je koppelt een een klein beetje energie uit fase terug naar de ingang. Dit heft de ongewilde positieve in-fase feedback op. Je doet het met een trimmertje van drain naar gate-kring, want de amplitude van beide signaaltjes moet gelijk zijn.

Zet een oscillatortje aan de uitgang van de versterkertrap welke werkt in het gebied waar je versterker op is afgestemd, dan een ontvanger aan de ingang. De versterker moet uitstaan. Dan de preselectie zo afregelen dat je maximaal signaal hebt op je S-meter aan de ingang. Dan verstel je het terugkoppel trimmertje tot je een zo klein mogenlijke uitslag hebt.

maar dit wist je vast al :-)

Fred
met wat hulp van het ARRL boek waar ik dit gisteren toevallig las)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 juni 2007 00:29:22 schreef (Z)weetvoetje:
uhm, gewoon een tegenkoppelcondensatortje over de gate en drain? of begrijp ik het dan verkeerd?

Nee, dan wordt het erger; de terugkoppeling gebeurt al door de drain-gate (inwendige) capaciteit.
Je moet òf van de drain naar de andere kant van de gatekring, òf van de andere kant van de drainkring naar de gate.
Hier is een voorbeeld met een buis eindtrapje, maar het idee is hetzelfde (en om dezelfde reden: oscillatie tegengaan). Kijk naar het regelbare C'tje "neutr"
http://www.qsl.net/ab0cw/809pa_schem1.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Dames,

Mijn superhet wordt nu definitief gebouwd. Mijn vertrouwen is nu al zo groot dat dit een echte wordt en geen verzameling experimentjes. Hij wordt nu voor 40m maar er moeten dadelijk kringen voor 80 en 20 bij kunnen.

De preselectie zit er op. Een serie kring en daarachter een parallel kring. De seriespoel is een grote luchtspoel en deze kring dipt heel scherp van 7000-7200 KHz, de parallel kring is op een ferrietkern (verstelbaar) en die kring dipt veel breder. Zie hier de Q-verschillen.
De mixer is een trifilaire trafo op ferriet (aantal windingen op hoop van zegen want dat stuk theorie zit er nog niet goed in) Dan 4 diodes in een ring. Daarvoor een pre-ampje en daarachter ook. Nu moet ik de wunderhorn bouwen en het MF filter. Mijn beste BFO is een colpits waar kristallen in kunnen. Ik heb twee opties.

1) MF 455KHz, ik heb een trio keramische filtertjes welke bij elkaar horen, maar ik heb geen idee hoe ik drie van die dingen moet combineren. Nadeel is dat de bfo dan niet met kristal kan.

2) MF 4333KHz, ik heb 4 heel grote kristallen uit zo'n zak van kent. 3 zou ik als ladderfilter kunnen inzetten en de 4e als bfo.

Dan zit ik nog met de opbouw. Hij komt op 1 printplaat, dode torren methode met een snufje manhatten. Waar moeten nu schotjes omheen en kan ik dan de vfo en bfo op de zelfde print zetten. Ik heb geen doorvoercondensators, moet ik dan gaatjes boren of de draad er over heen. Ik neem aan alleen de vfo/bfo inblikken. (ook een dekseltje ?)
Uw toegenegen vriendin,

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

OK, ik snap het. bedankt FET en fred

@fred: oscillatoren allemaal los op hun eigen printje maken. Doorvoercondensatoren zijn niet strikt noodzakelijk. Gewoon een klein gaatje boren in de behuizing van de oscillatortjes, en er een draadje door steken. Dat werkt al heel aardig.

Voor de MF zou ik gaan voor 4333 kHz. Da's een stuk handiger dan zo'n lage MF op 450kHz.

Je maakt toch wel fijnafstemming op je BFO mogelijk?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Zeg meisjes, wat zitten jullie nu allemaal over geld te zaniken? Dat speelt toch geen rol? Toen ik dat nog nodig had schreef ik gewoon af en toe even een nota'tje...

@Roeland: verbluffend, die TPTG oscillatorpreselector. Kan ik je met een cascode van dienst zijn, die gilt niet (meestal niet, of soms niet...)? En als je wilt heb ik nog een mooi tekenhulpje voor schema's, gewoon met Paint.

@Fred: aantal windingen op je ferrietkern zou afhangen van het ferriet maar is niet zo kritisch. Diodes wel: moeten goed gelijk zijn.
Drie kristallen op 4333 kHz in een ladder resulteren in een nogal brede doorlaat. Ik zou die vierde erbij pakken en dan je BFO gewoon met een spoeltje. Roeland is daar kennelijk ook vóór, je kunt met foezelen van je afstemming en van de BFO frequentie vaak nog wat beter resultaat krijgen. En natuurlijk keuze van de zijband.
Als je weet hoe die keramische 455 kHz filtertjes moeten worden aangesloten (ik heb er ook een paar maar de aansluiting is me duister...) is er geen probleem: gewoon tussen elke twee trappen. Krijg je een mooi verdeelde selectiviteit.
Ik ben sterk vóór afzonderlijke printjes! Veel makkelijker met debuggen (zou misschien nodig kunnen zijn :-) ) en afschermen.
Heb je nog een goede vertraging voor je hoofdafstemming nodig? Ik heb nog wel een wormwielding liggen. De preselector kan je doen met een "ball drive", goed genoeg.

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

De preselectie is gewoon een bandpass filter wat de 40m band in zijn geheel doorlaat, daar heb ik geen afstemdeel bij gemaakt. Hij wordt 400KHz breed. Ik ben nu aan het experimenteren (toch weer, ik leer het niet af) met een varicapdiode (schijnt ook met een rode led te kunnen)
Deze heeft een klein C-bereik, daar kan ik dan een 10-slag potmeter aan zetten(die ik nog niet heb maar dan nu even met een gewone). Ik zou inderdaad liever mijn Varco gebruiken maar die mist een vertraging en dat gedoe met snaartjes werkte dus niet zo best. Ik hou me dan ook erg aanbevolen voor die vertraging (ik wil er wel wat voor betalen anders ga ik me nog schuldig voelen) Moet de varco in het doosje bij de VFO of mag die er buiten

De MF wordt dus 4433 en de bfo met LC kring (een wunderhorn dan maar weer :-) ) De VFO zit al op de print maar er komt een heel doosje omheen. Mijn tranceiver heb ik op losse printjes gemaakt (zo'n 15 stuks)en de varco los van de vfo maar dat werd zo'n warboel van draden.

Wat zijn goede waardes voor de amplitudes van de vfo en bfo. Er is meen ik een ideale verhouding signaal/LO van 1:3 ofzo

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

je kan ook een gewone varco gebruiken als fijnafstemmer:

Je zet parallel aan de gewone varco een condensator van bijv. 10n, en in serie de condensator voor de grove afstemming.

code:






                       |
                      ---  grof
                      ---
                       |
                       o----------.
                       |          |
                       |          |
                    C  |          |
                      ---        --- fijn
                      ---        ---
                       |          |
                       o-------'--'
                       |
                       |
                       |
                       '
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

voor C kan je dan een waarde kiezen die je leuk vindt. Hoe groter, hoe preciezer de afstemming.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Fred: het belangrijkste punt voor een goede VFO is onverwoestbare mechanische constructie. Die vertraging die ik voor je heb kwam van een frontplaat van zo'n 3 mm en daarop zitten dan ook de spoel en de afstem-C. Wat mooi zou zijn, als je een spuitgiet doos neemt en daar de troep op en in frummelt. Dan de doos hermetisch dicht. Dus leef je fijnmechanisch geheel uit! Ik ga voor je zoeken waar ie is. Geld speelt geen rol.
Met varicap en potmeter heb ik geen mooie momenten in een VFO beleefd, minder temperatuurstabiel.

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

De VFO doet het, in een keer en op de goede frequentie, alle berekeningen klopte :-) Maar idd niet echt stabiel met varicap, Ik denk dat ik straks de varicap als fijnafstemmer laat zitten, dat ie dan 3pF ofzo doet in 10 slagen, of is dat overdone. Als alles goed werkt gaat hij zeker in een spuitgiet doos. Dan ga ik me ook eens verdiepen in aansturing van een LED display, ik heb nog een aantal van die dingen liggen. Mooi van die rode cijfertjes en ik kan ondertussen een beetje PIC's programmeren.

Maar nu de afregeling van het eerste deel. Alles is klaar tot en met het MF filter. De 4 kristallen staan in serie met 5 trimmers naar aarde. Als ik er 4433 instuur komt het er nagenoeg onverzwakt uit, mijn meetzender is niet precies genoeg instelbaar om de breedte te exact te testen, maar hij lijkt 3KHz.

De mixer: geen idee. Heb van alles geprobeert maar ik kan geen gemoduleerd signaal aanbieden dus dat wordt afwachten. Zag eerst alleen overal waar ik meette de VFO maar nu er schotjes staan is dat nagenoeg weg. Nu nog de MF versterker, bfo, 2e mixer en detector en dan AF. Alles lijkt voorspoedig te gaan.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred: 3 pF in 10 slagen lijkt me nogal fors. Hoe groot is je afstem-C? Stel dat je minimum capaciteit over de kring (dus met afstem-C helemaal "open", dan heeft ie nog 10 pF of zo, daarbij komt de bedradingscapaciteit, zeg ook 10 pF, plus nog een trimmer, zeg ook 10 pF) 30 pF is, dan krijg je op die stand dus een "bandspreiding" van 10 maal voor 3 pF, en dat nog eens 10 maal door de 10 slags potmeter. Maar je kunt het gewoon proberen, kan je altijd nog een andere varicap nemen of een gewone potmeter. Met de afstem-C helemaal "dicht" wordt de variatie door die "clarifier" natuurlijk nog veel kleiner.
Je hoeft toch geen gemoduleerd signaal aan die mixer aan te bieden? VFO op de ene ingang en je dipper 4333 kHz LAGER als "gewenst signaal" op de andere ingang. Dan moet je op de scoop het 4333 kHz signaal zien.
Ik heb de vertraging gevonden, nou nog een doosje...

De Grote Hellehond Zelve.

Ik gebruikte vaak een condensator van 10pF in 15 slagen ofzo. (gokje)
Werkt erg fijn...
Bij mij was het in de 80m dan een kwartslag ofzo, waarbinnen de SSB nog te verstaan is. Dat blijkt toch handig te werken...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Hij zit in elkaar, alles afgestemd, alleen maar een hoop fluitjes en piepjes. Als ik het MF filter overbrug blijft het eender. Mijn mixer doet waarschijnlijk niets. Ik ga jou methode proberen frithjof (nu eerst werken)

Fred
Edit:
ik ben er achter, als een mixer niet de goede impedanties aan in en uitgang ziet dan houdt hij het signaal binnen en maakt een puinhoop met fluitjes. Mijn mixer ontwerp komt uit de Bitx maar er zit een wunderhorn bfo op welke op de source is uitgekoppeld en een MF versterker welke ook anders is (beetje meer power :-) )
Hoe maak ik die uitgangen nu 50 ohm ? Dat gaat mijn kennis nog te boven, loop ik toch nog vast met de finish in zicht....

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 7 juni 2007 22:00:57

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred: ja, dat gedoe met 50 Ohm kan raadsels opleveren. Waarom probeer je niet "effe" die source-gekoppelde mixer schakeling, die doet het altijd en dan weet je tenminste of je principe werkt. Dat is nou een van de voordelen als je de troep in modules opbouwt.

De Grote Hellehond Zelve.
Schimanski

Golden Member

Op 7 juni 2007 13:15:13 schreef fred101:
....
Hoe maak ik die uitgangen nu 50 ohm ? Dat gaat mijn kennis nog te boven, loop ik toch nog vast met de finish in zicht....

Fred, het is vooral belangrijk om de osc. ingang van de mixer over een breed frequentiegebied goed afgesloten te hebben. Je kunt een weerstandverzwakker maken met 3 R's in PI-configuratie maar dan heb je vaak meteen -3dB verzwakking te pakken. Je kunt ook een diplexer bouwen. In het artikel van KK7B over zijn DC ontvanger wordt dit goed uitgelegd. Dit verhaaltje gaat wat meer op de theorie in.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Of een bf961. Die mixt ook wel vrij aardig.

Een laag-impedante ingang bereik je met door een fet in gemeenschappelijke gate schakeling te zetten. De uitgang dan belasten met 500 Ohm o.i.d. Ook nog vrij laag impedant. Dat levert je een lekkere hoeveelheid spanningsversterking op.

Hoe je precies 50 Ohm bereik weet ik eigenlijk ook niet meteen, maar het is waarschijnlijk ook niet zo precies nodig.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Mooi link, bedankt mans, gelijk alles uitgeprint. Die theorie is wat pittig, dat wordt een paar keer lezen. Het probleem is dus waarschijnlijk de eerste mixer (ik dacht de tweede mixer-detector)

Ik had het idee om de mixer af te sluiten door zo'n pi-netwerkje met weerstanden. De tweede had ik al geprobeerd met een condensator welke op de MF 50 ohm reactantie heeft. Maar de tweede is wel goed denk ik, daar ontstaat namelijk duidelijk waarneembare mix en een LF signaal.
Op de ene diode een AM signaal, op de tweede de bfo op de uitgang de omhullende.

Op de eerste ringdiode mixer staat een VFO signaal, een HF signaal en op de uitgang staat een heel klein restant VFO, na het MF is er niets meer.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op 8 juni 2007 09:35:12 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Fred: ja, dat gedoe met 50 Ohm kan raadsels opleveren. Waarom probeer je niet "effe" die source-gekoppelde mixer schakeling, die doet het altijd en dan weet je tenminste of je principe werkt. Dat is nou een van de voordelen als je de troep in modules opbouwt.

Die in jou boek staat ? Die heb ik gemaakt maar daar staan wat dingen niet bij dus dat zal ik wel fout gemaakt hebben. Er staat namelijk niet wat in/uitgangen zijn, dat heb ik gegokt en ik denk fout gegokt, ik heb hem op een printje en de opzet is zo dat dat er zo bij kan. :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred: ja, heel gewoon:
de sources bij elkaar via een R (experimenteel, 1 k instelweerstand) naar aarde, de drains bij elkaar aan de hete kant van de MF trafo, de gates via 100 k of zo naar aarde, op de ene gate het signaal, op de andere de VFO. Dus volkomen equivalent aan de buisschakeling. Dat MOET in elk geval mengen en je zit niet met impedanties in je maag.

De Grote Hellehond Zelve.

Hé, Flip en Mans, ik denk dat we van die jongetjes die met die vervelende halfgeleiders rommelen af zijn. Na het onweer van gisteren hebben die alleen nog maar kluitjes zand over... >:)

De Grote Hellehond Zelve.

Dit topic is gesloten