Jongensradio anno 2007

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Is dit het idee:

http://www.uploadarchief.net/files/download/fetmixer.png

De trafo 21 windingen op een T37-2 rood (1,8uH=50 ohm bij 4433KHz) ?

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred: NEE!! JE hf EN OSC. GAAN DIRECT NAAR AARDE! Dan komt er niks in of uit, ik ga even tekenen en ben zo terug.

De Grote Hellehond Zelve.

Fred: zo moet ie:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fetmixer.jpg
Let op afgestemde MF trafo! Niet laag-impedant dus! Ingangskring natuurlijk ook afgestemd, je kan de VFO vanuit de sources koppelen.

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op zaterdag 9 juni 2007 15:45:18

De Grote Hellehond Zelve.

@fred: wel mooi laag impedant. Ik denk dat ik dat schema ga onthouden voor als ik iets laag-impedants nodig heb...

@frithjof: da's dat schema wat niet zou moeten werken toch?

Je kan net zo goed simpelweg een bf961 nemen. Werkt ook altijd.

Zoals deze (bovenste trap) http://www.dl5neg.de/thesis/1ST_MIX.gif

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Mocht je geen BF900 in huis hebben, dan kan het ook zo:

http://www.uploadarchief.net/files/download/cascodemix.png
Fet is gewoon J310.

Bron: Alan Yates de VK2ZAY
http://www.vk2zay.net/article.php/3

fred101

Golden Member

Ja, ja, lach maar om mijn ellende. Weer een middag verknold. Het kreng wil niet, ook niet met de fet mixer welke door mij fout getekend was, nu wordt ie idd erg laagimpedant, maar ook niet laagimpedant gebeurt er weinig.

Ik heb alle delen afzonderlijk getest en die lijken te werken.

Als ik 7050 op de ingang zet dan komt dat tot de mixer, De VFO op de juiste frequentie ook tot de mixer. Daarna zou ik een sinus van 4433 moeten krijgen maar dat gebeurt niet, er staat gewoon de draadgolf met wat vervorming, ziet er meer uit als optellen als vermenigvuldigen.

Zo'n passieve mixer moet toch iedere idioot kunnen maken. Zijn het de diodes of is het de trafo (trifilair gewonden op ferriet en 4x 1n4001)
Hoe maken jullie zo? ding of gebruiken jullie alleen fets.

Als het zo doorgaat kan ik mijn zend-vergunning dadelijk weer omruilen voor N.
Is er geen praatgroep voor mixlukkelingen :-(

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Aaaaarghhh!!!
1n4001 zijn niet geschikt als mixer. Neem 1n4148, zal beter gaan.

;)

KT88

Overleden

Bij gebalanceerde of ring mixers zijn die dioden zelfs gepaard en uitgezocht op lage capaciteit.

Er bestaan speciale typen voor, weet zo even niet meer welke.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Voor eenvoudig HF mengwerk, kan je de dioden met een multimeter selecteren door op de diode stand de doorlaatspanning te meten. Warm de dioden niet op (met je vingers of soldeerbout) en neem een vaste meettijd per diode.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 juni 2007 19:19:42 schreef fred101:
Als ik 7050 op de ingang zet dan komt dat tot de mixer, De VFO op de juiste frequentie ook tot de mixer. Daarna zou ik een sinus van 4433 moeten krijgen maar dat gebeurt niet, er staat gewoon de draadgolf met wat vervorming, ziet er meer uit als optellen als vermenigvuldigen.

Mixlukkelingen? Wat een schitterend woord!

Klopt Fred, het IS ook meer optellen. Bij die twee fetjes krijgt je ten eerste de VFO en het HF signaal er weer uit. Pas in tweede instantie krijg je met de som- en verschilproducten te maken, die ontstaan door de kromme karakteristieken van de FETs.
Het uitgangssignaal zal er niet uitzien als een sinus van 4433 kHz. Die 4433 kHz is in de uitgang veel zwakker dan het VFO-signaal in de uitgang.
Maar zelfs al zouden HF en VFO niet aan de uitgang verschijnen, dan nog zie je de somfrequentie door de 4433 heen.
Je filter zal de gewenste 4433 er wel uitvissen!

Voor een diodemixer idd. beter geen 1N4001 gebruiken; begin met 1N4148 of 1N914.
Gepaarde diodes onderdrukken de VFO nog meer dan ongepaarde, maar die laatste doen het al veel meer dan ongebalanceerde mixers zoals boven. In jouw geval maakt het niet zoveel uit; de VFO wordt toch weggefilterd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Quote van Roeland: "@frithjof: da's dat schema wat niet zou moeten werken toch?"
Ja, maar het werkte dus wel, tenminste met buizen, zie mijn berichtje meer aan het begin van dit forum. Met een dubbeltriode zijn de ingangssignalen weliswaar niet afwezig in de uitgang maar wel véél zwakker dan met een ordinaire mixer.
@Fred: je krijgt zeker geen sinussen aan de uitgang, vanwege de niet-lineariteit. Maar dat maakt niks uit, je filtert er toch alleen je MF uit. Die 1N4001 is onbruikbaar!

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

Er zitten nu vier 1n4148 in met de zelfde doorlaatspanning (3x0.499 en 1x0,500). Hoopvol de spanning erop. Een hoop gefluit is weg, hij is een stuk stiller zo, erg stil....af en toe een fluitje. Nu weet ik het helemaal niet meer.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred: ach arme stakker! Ik ga je helpen: ik moet nog ergens een compleet mixertje hebben liggen, met kerntjes enzo erin en met een aansluitschema. Zit op een printje maar kan er makkelijk af natuurlijk. Als ik een doosje voor je vertraging heb gevonden (moet maar eens bij de buren in de vullisbak kijken...) stop ik hem erbij. Als ie het dan niet doet moet je maar gewoon een ECH81 nemen...
O ja, die "speciale typen" die KT88 noemt zijn Schottky's.

De Grote Hellehond Zelve.

1n4148 zijn nog steeds knudde. Je moet hiervoor snelle shottkeys gebruiken. (tenminste, daar kreeg ik het wel mee aan de gang)

Een 1n4001 is al niet in staat om 100kHz gelijk te richten. Laat staan 4MHz. Hetzelfde geld denk ik ook voor een 1n4148, da's ook min of meer hetzelfde...

Nee, eerst eens goede diodes kopen, daarna verder kijken. Jammer genoeg heb ik er volgens mij geen meer liggen. (ooit een mixertje gebouwd, en nu zijn ze allemaal langzaam 1 voor 1 een keertje opgeblazen. Het zullen er geen 4 meer zijn. Je kan natuurlijk ook een half gebalanceerde mixer maken, dan heb je er maar 2 nodig.

edit: Even gezocht, en inderdedaad, de bermuderechthoek die men mijn bureau noemt, heeft er 5 opgegeten. Ik heb er nog slechts 1.

Iets anders wat je kan proberen is het gebruiken van de B-E overgang van HF torren. Da's als het goed is ook een diode, en een vrij snelle, anders was het geen HF-tor.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op zondag 10 juni 2007 11:18:19

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Mixen met een ringmixer heeft echter niets met gelijkrichting te maken en een 1n4148 kan met gemak tot 600 MHz gelijkrichten als het moet.

Ik heb met succes vele ringmixers gemaakt met diverse dioden (aa119, OA90, 1n4148 ...) en diverse soorten ferriet.
Belangrijk is een goede balancering in de transformators, gelijkheid van de dioden, *voldoende stuurvermogen* om de dioden te laten *schakelen* en misschien het belangrijkste: Een ohmse, niet reactieve belasting van alle poorten van de mixer!

Een gemiddelde ringmixer moet met minimaal 5mW aangestuurd worden van uit de L.O., anders is het huilen met de lamp aan.

fred101

Golden Member

De oscillator is de wunderhorn en daar zit nog een 10x versterker achter. Die geeft 4,6Vtt. De 1e mixer geeft nu 0,5V op de uitgang in de goede frequentie en geen draaggolf meer (diode ring omgedraaid). One small step for mankind a big one for me. De tweede heeft waarschijnlijk een nog niet voldoende versterkt MF door het filter want daar gaat nu 4433 in maar er komt niet meer dan ruis uit. Daar moet dus nog een trapje voor of de diodes zitten fout om, De tweede is een halve ring met twee scottskeys.

Frithjof, bedankt voor het aanbod als test zeker de moeite waard zodat ik zeker weet dat het aan de mixer ligt maar zo'n rotmixertje zal niet van me winnen..dus de ringmixer zal wat gaan doen.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 10 juni 2007 14:37:06

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Op 10 juni 2007 14:30:35 schreef fred101:
En ik ben dus bang dat het aan die ohmse belasting ligt. De oscillator is de wunderhorn en daar zit nog een 10x versterker achter.

Fred, die 4,6Vtt is dat over 50 Ohm? Je moet de oscillator(Wunderhorn) even losnemen uit schakeling en belasten met 50 ohm waarover je met een scoop de spanning meet. Je moet minstens 1,4 V top-top meten (d.i. ong. +7dBm) dan heb je voldoende om de mixer-diodes goed te sturen (schakelen).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

Nee dat is gewoon op de ingang gemeten, signaal zakt niet in, los genomen is hij bijna hetzelfde. De ingangs impedantie van de mixer is wel kwalitatief uitermate teleurstellend. RF in=200 ohm/7050KHz (gemeten in schakeling met een draad aan aarde en de andere op de ingang, meter is een ruisbrug), de VFO is ongeveer 250 ohm/11500KHz maar die dipt niet tot helemaal stil) De uitgang is 450 Ohm/4433KHz.
Uitgang mixer geeft 0,5Vtt wat nog door 1 MF ampje van 10X gaat.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Net even me MF getest op 'het echte werk'; arrow, BBC en 747 kwamen allen door, zonder preselectie, met lange draad antenne.

1 trap op 8MHz levert eigenlijk al een enorme berg selectiviteit op. Als ik het zo snel even bekijk, dan ga ik misschien aan 1 MF trap al genoeg hebben.
Maar ik moet nog even wat betere proefneming doen, met wat meer audioversterking, want t was nu nog wel erg zwak.

Probleem zal waarschijnlijk zijn dat het ding niet zo van grote signalen houdt. Maar dat zie ik dan wel weer.
Ook ben ik benieuwd hoe stabiel het zal worden.

@fred: Hoeveel windingen heb je eigenlijk genomen voor de trafo's. Want bij teveel windingen kan de zelfinductie ervan ook op gaan spelen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Heb een extra MF trap voor het filter en na het filter geplaats. Het geheel was ruim opgezet maar wordt nu een vol printje.
De eerste mixer lijkt wat te doen, maar er komt maar weinig geluid door. Ik zal de trafo eens op inductie meten. Er zitten iets van 15 windingen op dacht ik.

De VFO gaat nu via een pi-netwerkje van 3 weerstanden (220-22-220) naar de mixer. Moet ik dat ook bij de in/uitgang doen ?

Ben nu aan het experimenteren met de tweede mixer. En nu hoor ik in iedergeval wat geluid en heel soms een beetje verstaanbare modulatie onder een berg ruis. Als ik de preselectie verdraai (zit nu een kleine varco aan) hoor ik de ruis toenemen of afnemen. De bottelneck lijkt dus de tweede mixer te zijn.

Ik krijg de neiging om de 0V1 aan de uitgang van het filter te hangen. Alleen zit die vast aan de middengolf en weet ik niet hoe ik die kan veranderen. Dan moet ik een nieuwe spoel maken.

Mooi dat jij ook nog bezig bent zweetvoetje, dacht al dat ik de enige was die aan het bouwen is (of ik ben de enige die het niet lukt :-) bij gebrek aan kennis)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

www.plextek.co.uk/papers/mixers2.pdf

Heel leerzaam stukje over mixers. Staat ook in wat je aan gemixed signaal op je scoop kunt verwachten.

Ga mijn ringmixer van een tweede trafo voorzien zodat het een echte double balanced mixer wordt en bij de single balanced mixer ga ik eens wat aansluitingen omwisselen. Nu is de MF de stuurspanning maar de BFO heeft meer power dus die gaat nu de diodes besturen.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Leuk stukje.

Ja, ik heb ook een beetje het idee dat een hoop mensen weer met iets anders bezig zijn :'(

nouja, ik ben nog wel ff bezig met mijn radio'tje, want met 1 (halve) dag per week eraan werken schiet het niet zo heel erg op. Maar het wordt wel een leuk ding. Het gaan trouwens toch wel gewoon 3 MF trappen na elkaar worden. Want die trappen slaan een beetje door bij te sterke zenders, heb ik gemerkt. Ook niet echt vreemd natuurlijk...

Ik heb zelf destijds 3*5 windingen gedaan om een blauw ringkerntje, van de maat dat je er net een potlood doorheen kan halen. En dat werkte voor de middengolf.

Heb je na de filters de impedantie goed aangepast? want die dingen hebben dacht ik een erg lage impedantie, in de 50-100 Ohm dacht ik.

@fred: hoe balanceer je eigenlijk wanneer je de osc. via een Pi-netwerkje aansluit? Het klinkt alsof je maar 1 trafo gebruikt. En je moet er 2 gebruiken, dat kan niet anders.
Feit is dat dat pi netwerkje in ieder geval het signaal heel erg dempt. Over die 22 Ohm staat maar 1/20 van het hele signaal. Dat wil zeggen dat het hele signaal dus wel 20*1.2=24V moet zijn, om correct te mixen.
Maar waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd, en tak je het signaal niet af van die 22 Ohm, maar tak je het af van de 220 Ohm weerstanden, en heb je een 22 Ohm instelpot om de balancering te doen ofzo.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Ik begin nu langzaam het idee te krijgen dat ik er wel heel dicht bij zit maar net ergens iets verkeerd heb. Ik heb maar een trafo bij beide mixers. Deze zijn nu allebei met 4 diodes en 1 trafo. Zo werkt het overigens wel in mijn bitx (maar die werkt op 14MHz met een 10MHz MF) Maar het zouden de mixers wel eens niet kunnen zijn.

De 220 ohms gaan naar aarde de 22 ligt daar tussen in serie met het signaal. Het signaal zakt overigens niet veel in na dat netwerkje.

Ik heb nu redelijk wat versterking maar er ontstaat nu soms doorslag van de middengolf.

Ik denk nu dat het probleem in de preselectie zit. Er staat nu eindelijk een gemoduleerd signaal op de ingang van het filter maar er komt niets uit het filter. De preselectie is vrij breed dus waarschijnlijk mixed hij de sterkste zenders die toch doorslaan want na "zeer zorgvuldig vakjes tellen" blijkt dat signaal niet op 4433 te zijn gemixed maar ergens in de 5000. Na aanpassen van het frequentie bereik van de oscillator blijft dat zelfde signaal overheersen. Ik moet dus toch aan een goede afstembare preselectie gaan werken want nu komt er niets door het filter heen.

Heel erg leerzaam allemaal maar ook vreselijk frustrerend, vooral omdat het nu voorkomt dat bv de mixer goed is, ik denk dat hij fout is en hem verander, dan werkt het dus nog niet, dan verander je iets anders wat ook niet werkt maar best de oorzaak kon zijn alleen was dan bv de vorige mixer goed en de nieuwe niet meer (kunnen jullie het volgen :-) )

fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Fred, je hebt toch een goede ontvanger? FT huppeldepup, wat was het ook weer. Daarmee kun je heel goed je mixer beoordelen.
Je sluit gewoon de ontvanger op de uitgang van de mixer aan. De stations die je normaal (zonder mixer) op 7 MHz hoort, moet je nu in de 4.433 MHz horen, en als het goed is slechts iets zachter (diodemixer) of even hard of iets harder (fets).
Lukt dat, dan hang je je 4.433 filter er ook nog tussen. Nu moet je alleen rond die frequentie wat horen.

Op 11 juni 2007 10:34:01 schreef (Z)weetvoetje:
Het klinkt alsof je maar 1 trafo gebruikt. En je moet er 2 gebruiken, dat kan niet anders.
Feit is dat dat pi netwerkje in ieder geval het signaal heel erg dempt. Over die 22 Ohm staat maar 1/20 van het hele signaal.

Fred's mixers hebben maar één trafo aan de ingang, waar zowel het te mixen signaal als de oscillator worden aangeboden (zie schema BITX). De pi-netwerkjes zin bijna 1 dB geloof ik.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 11 juni 2007 13:05:18

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hmm, das wel listig bedacht. Volgens mij zou dat schema inderdaad wel moeten kloppen...

Om te kijken of het mixt, dan kijk je gewoon of je (in de buurt van een zender) een audiotoontje op de uitgang hebt. Even een koptelefoontje eraan, en je weet of het werkt.

ah, die weerstand op die manier geven geen problemen.

En hoe frustrerender het is om te bouwen, hoe meer plezier als ie werkt. Als ie werkt.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Dit topic is gesloten